Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ragnwald
Ett tips är att inte köpa den på thinkgeek då den drivs på 110V...

Kanske en dum fråga och offtopic, men går det inte att köpa någon adapter för 110V->230V?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

lord_dubbdäck: Tja.. Hårdvaran blir ju enklare med en MCU... :).

Edit: Och så blir det ju enklare att implementera batteribackup om man så önskar.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

jo asså den där klockan var lite mesig

Den visar det inte helt digitalt.
egenteligen borde man dela in dygnet i 16 bitar.
Dvs 2 x 8 bitar. då får man en tidsenhet på 5,625 minuter (337,5 s)
och en enhet på 1,318359375 s. då e det en elit klocka.
vill man inte använda denna "bit-tid"(som är ett system jag stödjer då, vem f*n använder talsysem med 12 som bas, 16 [2^8] är framtiden).

en tid kan skrivas "57:1C" asså 01010111:00011100 eller men decimal 87:28
asså (87*256)/1,318359375+28/1,318359375 sekunder efter midnat.
jaja nog om det. jag gjorde en gång ett program som visa tiden i det. fan så försvan det i någon formatering.

Men nu till den klockan det är frågan om nu.

HH:MM:SS skrivs det på den klockan alla vill bygga
H:M:S tycker jag där man skriver varje tidenhet (H,M eller S) med ett helt binärt tal , inte två, en för varje siffra i den "vanliga klockan."

OM någon hängde med.

//nisse

Visa signatur

Slösa inte bort ditt liv på datorer.
Systemet
T-bird 900@1000 EpoX 8KHA+ 256 DDR@266 2xHDD total 140GB [vattenkyld prolle och HDD:s :Begangnad radiator] asus g2MX200 SB1024

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
Lol, Binärt är väl en ren vetenskap för kvinnor att förstå, tror inte att man skulle impa på brudarna heller med den

Nej.. För tjejer fattar ju inte saker som tex. matte..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av narnia

Men nu till den klockan det är frågan om nu.

HH:MM:SS skrivs det på den klockan alla vill bygga
H:M:S tycker jag där man skriver varje tidenhet (H,M eller S) med ett helt binärt tal , inte två, en för varje siffra i den "vanliga klockan."

OM någon hängde med.

//nisse

Du menar alltså att varje timme minut och sekund ska skrivas för sig? dvs 12:35:22 blir en spalt för timmarna med 0000 1100, en för minuterna med 0010 0011 och en för sekunderna med 0001 0110?

Visa signatur

You can never escape the Darkness

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZooZ
Du menar alltså att varje timme minut och sekund ska skrivas för sig? dvs 12:35:22 blir en spalt för timmarna med 0000 1100, en för minuterna med 0010 0011 och en för sekunderna med 0001 0110?

Ja just så.

Visa signatur

Slösa inte bort ditt liv på datorer.
Systemet
T-bird 900@1000 EpoX 8KHA+ 256 DDR@266 2xHDD total 140GB [vattenkyld prolle och HDD:s :Begangnad radiator] asus g2MX200 SB1024

Permalänk
Medlem

Alltså klockan i sig funkar väl som en vanlig digital klocka fast man har valt att sätta lysdioder istället för 7-segments-display på utgångarna från räknarna?

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Den va riktigt riktigt cool! Skulle vilja köpa en! Men då vill jag ju att den ska va på 230v eller batteri jue

Visa signatur

Pågående projekt Quiet Dream - Ska bli klar innan DH
Kom förbi plats 50 rad 13 och häsla på!

Permalänk
Medlem

Nu har jag fixat så jag ska göra en binär klocka som progetarbete på 4 veckor. Ska använda mig av de första schemat som näms i texten men jag undrar om de inte finns nått bättre schema? Är de nån som har gjort en fungerande än? Annars blir jag väl den första

Visa signatur

Pågående projekt Quiet Dream - Ska bli klar innan DH
Kom förbi plats 50 rad 13 och häsla på!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vikingen
Här är ett annat schema
http://www.hanssummers.com/electronics/clocks/binary/index.ht...

Funderar på att bygga en efter den som mitt första projekt :D, aja, det kanske inte är en bra start
Men min fråga: Kommer den att fungera att köra på batteri? Den använder ju 50hz eller nåt men funkar det med ett batteri? Och om nån svarar men du kan göra såhär och såhär.. kan ni då säga vad det innebär för ändring i det där kladdiga schemat? tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Den är ju underbar

Permalänk
Medlem

skulle vara kul med en binärklocka som visar siffror, dvs

Hour Minute 01:10 11:101 Dvs 12:34 Jobbigt med 24: 59 bara :p 10:101 111:10001 Fast om man bara tog tiotal minuter och tolvtimmarssystem så skulle det funka bra :)

Hehehe så går det under de trötta "kreativa" timmarna:

EDIT: Nej, klockan kommer aldrig vara 24:59. Fan....

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
PaNiC varför överdriva när det går med fyra binära räknare? Iofs behöver man nått som tar ner 50Hz till 1Hz eller mindre åxå. Typ ett gäng 4017 eller liknande...

Överdriva?? Du beställer lite sampels på avr från atmel. Sen bygger du en enkel programerare bestående av 4 komponenter.
Jag kommer förmodligen byugga en binär klocka till helgen och det bygget kommer kosta mig 18 kr för programeraren, 23 för experimentkort + kostnaden för delarna jag hade hemma(lysdioder och random motstånd.)

Jag tror det blir billigare är binära räknare och skit

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G4jm0r
Överdriva?? Du beställer lite sampels på avr från atmel. Sen bygger du en enkel programerare bestående av 4 komponenter.
Jag kommer förmodligen byugga en binär klocka till helgen och det bygget kommer kosta mig 18 kr för programeraren, 23 för experimentkort + kostnaden för delarna jag hade hemma(lysdioder och random motstånd.)

Jag tror det blir billigare är binära räknare och skit

Okej, det där vill jag gärna se på svenska...
sampels = samples = prover?
avr = ?
atmel = ?

Lägg gärna upp kopplingsschema sen, för det här är jag också intresserad av.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
Okej, det där vill jag gärna se på svenska...
sampels = samples = prover?
avr = ?
atmel = ?

Lägg gärna upp kopplingsschema sen, för det här är jag också intresserad av.

avr och atmel är företag som tillverkar enchipsdatorer.. dom skickar gjärna ut varuprover till dig om du säger till dom att du är från ett företag som vill börja använda deras produkter.

Permalänk
Medlem

Toody: Atmel är ett företag som tillverkar AVR-mikrokontrollers. AVR är alltså inget företag.

Såvida du inte behöver AVR:er i arbetet ska du naturligtvis inte ange det. Ange istället att det är i utbildningssyfte, så kan Atmel välja själva om dom vill godkänna det eller inte. Och beställ absolut inte i onödan eller om du egentligen inte har en aning om hur man använder det du beställer.

Visa signatur

//cykze

Permalänk
Medlem

skriv clock.avi i kör vafan

Permalänk
Medlem

jag håller på att göra en binär klocka, men jag har gjort ett eget schema, kan scana in det om det finns intresse.

eftersom det kan va lite problem att göra efter de tre schema som har blivit länkade hitintill, eftersom alla är för amerikanskt nät, så de kommer att sakta sej.

edit: word

Permalänk
Medlem

Förlåt skulle skrivit gratisprover, AVR-microprocessorer från företaget ATMEL

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

Varför har alla börjart älska binära klockor nu? Jag såg http://www.thinkgeek.com/gadgets/watches/6a17/ för någon vecka sedan och trodde att jag var ända på swec med den briljanta iden att bygga en egen binär klocka, och så helt plötsligt sitter alla och bygger på dem i smyg.

Visa signatur

Dator: CPU @ 1 600 000 000 000 000 000 000 pHz övrigt fina komponenter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeeZen
Varför har alla börjart älska binära klockor nu? Jag såg http://www.thinkgeek.com/gadgets/watches/6a17/ för någon vecka sedan och trodde att jag var ända på swec med den briljanta iden att bygga en egen binär klocka, och så helt plötsligt sitter alla och bygger på dem i smyg.

Jag vet ta och kolla när tråden är skapad

Jag har funderat väldigt länge på att bygga en bara det att det kostar pengar om man inte kör MCU och nu kan jag det så nu ska jag bygga en. Börjar bygget imorgon skulle jag tro, kan lägga ut bilder då.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk

zhamur
scanna in det schemat är du snäll, jag antar att det är lättare att bygga för svenskt nät

Permalänk
Medlem

Ja vill åsså ha schema..! Scanna in de NU är du snäll

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

riktigt fyndig klocka... en sån måste jag ha innan jag dör!

Permalänk
Medlem

Om ni inte sett den innan ...

Denna ( http://hem.passagen.se/insight/watch.html) tycker jag någon skulle bygga ... den är enklare att avläsa än den som säljs på ThinkGeek.com
( http://www.thinkgeek.com/gadgets/watches/6a17/ )

Skulle någon göra ett krestschema på denna så skicka det till mig ... har funderat på o bygga en binärklocka i typ 2 år nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
Roligaste jag har hört på länge, tror du brudar blir impade av sånt? De skulle troligen idiotförklara dig.

"Nörd"

Visa signatur

Those who run, are none.

Permalänk
Medlem

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/schema1.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/schema2.jpg

är inte riktigt säker på en grej (fick hjälp med den), och eftersom jag inte själv har hunnit bygga så är jag inte riktigt säker, men det ska vara rätt. (om någon hittar nått fel, informera gärna mej)

edit: glömde att informera att den drivs av antingen batteri eller addapter, från början skulle den ha inbygd strömomvandling, men ansåg det onödigt.

Permalänk

skulle nån kunna slänga upp elfa nummer till zhamurs schema
det gör det hela lättare att handla och jag är inte så haj på alla komponenter

Permalänk
Medlem

en sån där har jag gjort i vhdl. Men har slarvat bort alla filer =(. Det var inte roligt.

Visa signatur

Står man vid kanten av ett stup är det inte säkert att ett steg framåt är ett framsteg.....