Permalänk
Medlem

Lanboy kylning

Är det bara jag som har lite problem med kylningen i en Antec Lanboy?

Jag har två 80mm zalman-fläktar, en i fronten och en bakpå, och en Spire Whisperrock IV på en AMD XP2000+, övrigt sitter ett Antec TrueBlue 350W nätagg och ett Creative GeForce3 ti200 graffa.

Det susar på rätt bra, fint ariflow och rätt håll och allt sånt, men jag verkar ändå sällan kommer ner under 45 grader idle och 55 grader load, ofta ännu högre. Det kanske bara är jag men jag tycker det det är lite för högt.

Någon annan som har har några idéer om hur en lanboy ska kylas?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

55grader i load är väl inte så värst farligt. Har själv ca 58.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

MINST 55 grader.. ofta när jag spelar kryper det över 60..

Det kanske är inte jättejättevarmt.. men det borde vara lite svalare.. och jag undrar om det är någon som lyckats får ner temperaturen i sin lanboy bättre än jag och i så fall hur då?

Det är ju en ganska liten låda så det klart att det blir lite varmt förstås...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem som du... fast har alldrig kommit över 60 grader... bruka ligga på 55 - 58 grader... fundera på att byta cpu fläkt... vilket moderkort har du?

Visa signatur

i5-2300 @ 2.8GHz || 8GB || 1TB HDD || GTX 460 SE @ 750/1500 ||

Permalänk
Medlem

jag har ett msi k7n2 delta-ilsr.. som desvÃvarre verkar
ha gatt sonder nu.

jag tycker att fläaktarna i natagget, chassiflaktarna och
cpu-flflakten borde racka f... men tydligen inte...

problemet ar ju ocksa att brukarn borjar bli ganska bullrig..
och det dar tysta natagget som kommer med ladan... ar det
verkligen sÃsa tyst?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har samma problem som du, varm som satan så jag planerar vattekylning nu. Ligger alltid över 55 grader, blev tvungen att klocka ner som fan nu när det blev varmt utomhus. Och nej, det jävla nätagget låter ju som ett JAS-39..

Permalänk
Medlem

hehe.. själv blir man deprimerad när man kommer över 40..

Permalänk
Medlem

problemet med hög cpu temp beror nog inte på ditt chassi, Spire Whisperrock IV är ju ingen högpresterande kylfläns precis.

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem

Men vilken ska man använda då? man har ju inte så stort utrymme mellan prollen och nätagget... iallafall inte jag... tror inte att jag få plats med någon 92 mm fläckt till kylare presis...

Visa signatur

i5-2300 @ 2.8GHz || 8GB || 1TB HDD || GTX 460 SE @ 750/1500 ||

Permalänk
Medlem

Jag sågade upp mitt fläkthål för 80mm fläkten på baksidan till 120mm.Funkar kanon.

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte jättemycket plats för cpu-kylare. Min WhisperRock IV är nästan i största laget.. mycket större än så går inte in utan att krocka med nätagget. Jag köpte den för att jag trodde att det var en hyfsat schysst kylare, den var bättre än den jag hade tidigare, men jag hoppats på mer.

Så det är inte bara jag som upplever Antecs "tysta" nätagg som inte alls särskilt tyst. Grymt besviken. Kanske borde köpa ett fetare och tystare agg iallafall.

Har också funderat på att ta upp fläkten på baksidan till 120mm. Vad finns det för bra och tysta 120mm fläktar att rekommendera?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pean
Nej, det är inte jättemycket plats för cpu-kylare. Min WhisperRock IV är nästan i största laget.. mycket större än så går inte in utan att krocka med nätagget. Jag köpte den för att jag trodde att det var en hyfsat schysst kylare, den var bättre än den jag hade tidigare, men jag hoppats på mer.

Så det är inte bara jag som upplever Antecs "tysta" nätagg som inte alls särskilt tyst. Grymt besviken. Kanske borde köpa ett fetare och tystare agg iallafall.

Har också funderat på att ta upp fläkten på baksidan till 120mm. Vad finns det för bra och tysta 120mm fläktar att rekommendera?

Jag gjorde så som man inte ska göra.....Satte in tystare fläktar i nätagget å det har inte pajjat än och har nu snurrat med nya fläktar i snart ett halvår.

Ang. tysta fläktar så har jag hört att Papst ska va tyst men har ju iomed det lite sämre luftflöde.

Permalänk
Medlem

Grymt kanske borde byta fläktarna i agget jag också.

Det är iofs trasigt nu och jag måste skicka tillbaka det till Antec.. så det var väl bra att jag inte hade gjort det.

Vad satte du för fläktar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pean
Grymt kanske borde byta fläktarna i agget jag också.

Det är iofs trasigt nu och jag måste skicka tillbaka det till Antec.. så det var väl bra att jag inte hade gjort det.

Vad satte du för fläktar?

Hadde 2 st UV-reaktiva 80mm fläktar låg i en låda och visste från början att de va tysta så det blev valet men har ingen aning vad det är för märke på dom.Tror att den en fläkten i agget är en 92mm men jag har moddat mitt agg med plexi å det blev då ett hål för en 80mm istället.

Permalänk
Medlem

Har du några bilder på din moddade lanboy?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här är lite bilder(fler längre ner på sidan) : http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=29148...

Permalänk
Medlem

Coolt. Du har ju satt in vattenkylning så det kanske kyler lite bättre än bara luft.

Blev det trångt att såga in 120mm fläkt på baksidan eller? Ser ur lite så, men det vore nog en vettig grej att göra för mig också.

Funderar på att ta upp en ett hål på sidan också som kan suga ut eller blåsa (vet inte vad som skulle vara bäst) in lite luft strax under graffan. Tror ni att det skulle vara en bra idé?

Din låda såg ju riktigt schysst ut iallafall. Gillar psu-modden och stora hålet på baksidan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pean
Coolt. Du har ju satt in vattenkylning så det kanske kyler lite bättre än bara luft.

Blev det trångt att såga in 120mm fläkt på baksidan eller? Ser ur lite så, men det vore nog en vettig grej att göra för mig också.

Funderar på att ta upp en ett hål på sidan också som kan suga ut eller blåsa (vet inte vad som skulle vara bäst) in lite luft strax under graffan. Tror ni att det skulle vara en bra idé?

Din låda såg ju riktigt schysst ut iallafall. Gillar psu-modden och stora hålet på baksidan.

Radiatorn sitter ca 3mm från nätagget , 2mm från skruvarna som håller vattenblocket på CPUn , ligger mot förstärkningsbalken som nätagget vilar på och 5mm från grafikkortet.Med andra ord "skittrångt"!Enbart en fläkt är inga problem att få dit.

Permalänk

Samma problem som du pean. Min låda är en Antec Super Lanboy och den kom med två stk. 120 mm fläktar.

Trots detta ligger tempen i lådan på 43 grader !!!! CPU'en pendlar mellan 60 till 65 idle/load.

PSU Enermax EG465AX där jag kör fläkten på max.

I burken har jag tre HD + Cd och CD-RW samt ett GeForce FX 5200 Ultra kort.

CPU är en AMD 2500 mobile och mobo är abit NF7-S ver 2.0
Har överklockat CPU'en lite kör med VCore 1,725 V och VDim 2,8 V. Har lite taskig CPU kylning en artic cooling copper silen TG.

Jag tror att mitt stora problem är den höga tempen i lådan. Fixar jag det bör det gå att få ned tempen på CPu'en.

Någon som har nån idee om hur man kan få in rök i lådan så att man kan se hur inluften fördelar sig i burken?

Har funderat lite på torris + vatten men den "dimman" är ju underkyld vattenånga och käns inte roligt att suga in fukt i systemet.

Visa signatur

DFI Lanparty UT nf4 Ultra-D, Super LanBoy, Athlon64 X2 4400+, Astek WaterChill KT03-L20, Tangan TG580-U22, 2*512 Twinmos Speed Premium PC3500 BH5

Permalänk
Medlem

Hur du ska få in rök i lådan?
Fixa en polare som röker...fäst en lämplig slang i datan (som går in i den)....låt polaren röka som f*an i slangen..

eller ta en tändare...tänd på nåt som ger bra rök..tex gummi..OBS!! andas inte in denna rök då den kan va skadlig, låt röken dras in via din chassi fläkt eller så.

End of story

Permalänk
Medlem

lanboy är ju bara bra

Permalänk
Medlem

lanboy är grym.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

k

joo men visst

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 - AMD Phenom II X6 1090T - Corsair SSD Force Series 3,Samsung SpinPoint 1TB - Gigabyte Radeon HD5970 2GB - Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz

Permalänk
Medlem

ehm, jag har ett Antec lanboy med inga fläktar (förutom nätaggets) och jag har runt 42 idle och runt 55 full med min A64 3000+ 2,0Ghz @ 2,25Ghz , orginal kylning och orginal pastan, chassi tempen vet jag inte riktigt.. Så jag tror knappast att det är chassits fel att ni har höga cputemps..

Permalänk
Medlem

Nej jag vill inte heller skylla på chassit. Jag gillar min låda och skyller hellre på någonting annat.

Jag körde också utan chassifläktar tidigare, men jag hade nog nästan tio grader varmare än Nallz0r då, när jag satte i två 80mm, en fram och en bak så sänkte jag fem grader, och ytterligare par grader på cpu:n när jag satte in Spire WhisperRock.

Kan tilläggas att jag har satans varmt i min lägenhet sommartid...

Visa signatur