Permalänk
Medlem

Känner att jag måste bidra med mitt baslådebygge till min hemmabio.

Står just nu på min arbetsbänk och väntar på att faneras med äkta björkfaner, kan nog bli riktigt bra

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med byggbilder. Trevligare är att se att det används bra verktyg, tumme upp!

Permalänk
Medlem

Men hallå. Varför monterar alla sina högtalare med isoleringen utåt så som Delarium har gjort? Är det inte meningen att man skall montera den infälld så isoleringen täppar till? Eller är det olika på olika element? Hoppades på att jag skulle få lite svar på mitt förra inlägg.. :/

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dea
Men hallå. Varför monterar alla sina högtalare med isoleringen utåt så som Delarium har gjort? Är det inte meningen att man skall montera den infälld så isoleringen täppar till? Eller är det olika på olika element? Hoppades på att jag skulle få lite svar på mitt förra inlägg.. :/

Hur menar du med "täpper till"? Isoleringen... dämpmaterialet?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milliway
Alltid trevligt med byggbilder. Trevligare är att se att det används bra verktyg, tumme upp!

Det finns inga genvägar till det perfekta bygget

Bra varktyg är a och o, retar ihjäl mig på folk som försöker skruva i en skruv med en gaffel, borra hål med en nagelsax etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Hur menar du med "täpper till"? Isoleringen... dämpmaterialet?

På framsidan av högtalaren sitter det en "gummi" ring utmed kanten. Det är den jag menar som skall täppa till så inte ljudet smiter ut än om man skruvar fast metallen mot trät. Eller har jag missförstått det hela?

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Citat:

På framsidan av högtalaren sitter det en "gummi" ring utmed kanten. Det är den jag menar som skall täppa till så inte ljudet smiter ut än om man skruvar fast metallen mot trät. Eller har jag missförstått det hela?

Jasså, du menar så.
Jag hade ju högtalartyg där, så det täpper nog till rätt bra.
Eller borde jag ösa i lite lim runt kanten?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, men jag ska montera mitt element inifrån iallafall

Visa signatur

Permalänk

nog lättare att få elementet att sitta still om man sätter på det utifrån, för då kan du dra en skruv först igenom elementet o sen dra fast det mot träet. Eller missförstod jag frågan?

Permalänk
Medlem

Jag har satt fast det inifrån nu. Skumgummit tryckte ihop sig en bit bara. Hoppas inte trycket drar ut skruvarna bara

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har 2 st 10'' pyramid basar...dom har typ legat 3 år..men jag blir så lam att inte ha nån bas på rummet...tips till byggen?

Visa signatur

Intel P4 3.0|abit is7-e2|kingston ddr 2048mb pc3200 400mhz|xfx 6600gt

Permalänk
Medlem

Det är väl bara börja göra en ritning helt enkelt. Jag gjorde en 40liters kvadratisk låda med 12" MGR element i fronten. Har inte hunnit lyssna så mycket än men den låter finfint. Ska du ha två kan du tex sätta dom ovanför varandra. Jag fick också inspiration av den här tråden och nu är den klar Så det är bara sätta igång! lycka till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad som är meningen vet jag inte, men det finns gummiringar att sätta mellan element och låda. Jag har använt det vid ett bygge och det fungerade finfint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av corono
jag har 2 st 10'' pyramid basar...dom har typ legat 3 år..men jag blir så lam att inte ha nån bas på rummet...tips till byggen?

Jag tycker du ska göra en bandpasslåda för två högtalarelemnt. De finns nog lite ritningar på en sån på ljudia.se och även hifikit.se tror jag, tydligen ska det vara en liten utmaning att bygga en sån. Men det kan ju vara kul o testa på. Min bas till datorn älskar jag, ett 5.1 system som heter Soundworks DT2200. Den basen kommer jag nog göra en kopia på, men istället för en 4" eller 3"bas som sitter i den här så ska jag stoppa in min 10" och göra lådan anpassat till den. Problemet är att jag inte har direkt plats eller lust och jobba nu, det får bli ett sommarprojekt. Hare bra o lycka till.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av car2n_
Jag tycker du ska göra en bandpasslåda för två högtalarelemnt. De finns nog lite ritningar på en sån på ljudia.se och även hifikit.se tror jag, tydligen ska det vara en liten utmaning att bygga en sån. Men det kan ju vara kul o testa på. Min bas till datorn älskar jag, ett 5.1 system som heter Soundworks DT2200. Den basen kommer jag nog göra en kopia på, men istället för en 4" eller 3"bas som sitter i den här så ska jag stoppa in min 10" och göra lådan anpassat till den. Problemet är att jag inte har direkt plats eller lust och jobba nu, det får bli ett sommarprojekt. Hare bra o lycka till.

men jag vill få plats med den i min 240 sen...passar den?

Visa signatur

Intel P4 3.0|abit is7-e2|kingston ddr 2048mb pc3200 400mhz|xfx 6600gt

Permalänk
Medlem

haha nice bygge delarium;) delningsfiltret är värt bubbelt så mycket som basen:P

får väl också bidra med en bild då
http://medlem.spray.se/kvistarn/images/bas1.jpg

Visa signatur

Athlon 64 x2 - 2gb crucial ballistix - abit kn9 ultra - 1tb sata

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan.k
haha nice bygge delarium;) delningsfiltret är värt bubbelt så mycket som basen:P

får väl också bidra med en bild då
http://medlem.spray.se/kvistarn/images/bas1.jpg

hehe, japp... tragiskt men sant

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av corono
men jag vill få plats med den i min 240 sen...passar den?

Det borde du få, en 240 har ju rätt så stort bagage utrymme, kan leta fram någon ritning, har dock inte tid att leta just nu.. men om en eller två dagar så..

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Känner att jag måste bidra med mitt baslådebygge till min hemmabio.

Står just nu på min arbetsbänk och väntar på att faneras med äkta björkfaner, kan nog bli riktigt bra

Synd bara att du köpte de där steget (MDS PH-200 Subförstärkare?)
Skulle köpt ett Zachry D250 samma pengar om inte D250 e lite billigare
den innehåller bättre tranformator med mera riktigt strömstark.
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=698

Citat:

det är gummmilist (isolering) på insidan oxå ska du se, ialla fall på min mds bas.
om de inte är de så får man väl lägga mattan i mellan eller köpa tätningslist till dörrar

att montera basen innerifrån skulle nog bara se skumt ut, och du kommer få problem med upphängningen till själva konen.

Permalänk
Medlem

gOry: Knappast billigare iaf.

Anledningen till att jag köpte MDS-prylar var enbart för att jag kan köpa det genom jobbet till nettopriser .. så den subben har inte kostat mig särskilt mycket, vilket var själva tanken..

Skäms to.m så mycket över MDS-loggan att jag har "dekaltrimmat" steget och basen .. se här:

http://www.prisjakt.nu/visa_galleribild2.php?pic_id=19471&pic...

Ska fixa lite nya bilder när faneringen är klar.