Permalänk

Nu är lådan klädd och galler på. Ursäkta min kamera, som lägger fokus helkonstigt.
Ses på söndag!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

NU ser den ju faktiskt väldigt snygg och dyr ut...
bra jobb

Visa signatur

/car2ns

Permalänk

YES!!! finaly!!! ser faktist inte så illa ut, helt klart godkännt! undra bara om du har ett extra hål någon stans i lådan(basreflexport) där luften ska ta vägen?? hoppas basen flyttar mycket luft i din kärra......

Visa signatur

martin7901

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Jag har beställt ett 12" Element nu och väntar på spånskivan. Tror jag ska måla lådan svart sen när den blir klar men det där tyget var inte fel altså.. hmm

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin7901
YES!!! finaly!!! ser faktist inte så illa ut, helt klart godkännt! undra bara om du har ett extra hål någon stans i lådan(basreflexport) där luften ska ta vägen?? hoppas basen flyttar mycket luft i din kärra......

Tackar!
Det är en sluten låda, dvs inga basrör in i lådan.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Använd basen med måtta när du åker runt. Basnarkomaner kan jag inte förstå mig på. Välljud ska det vara!

Tack för dom orden. Var verkligen på tiden att någon mer nämner det, är så trött å eparaggare som kommer och visar deras s.k. billjud genom att bröta på loudness, basvolymen i bott och diskanten åt helt fel håll. Nej, tacka vet jag välljud.

On topic:

Riktigt snajsigt Delarium. Hoppas det låter bra.

Permalänk
Medlem

Pyramid-power!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ramzon
Var verkligen på tiden att någon mer nämner det, är så trött å eparaggare som kommer och visar deras s.k. billjud genom att bröta på loudness, basvolymen i bott och diskanten åt helt fel håll. Nej, tacka vet jag välljud.

jag kör epa och har ett bra drag (man sitter inte i traktorn nästan av trycket som blir om man drar på mycket för de är en duett så den är ju svinliten) och sedan vill ja bra säga att alla behöver väll inte göra med 90%bas o 10%diskant! jag har en mds 10" fanatic bakom soffan o sedan sitter de ett 800watts steg på de och sedan har ja ett par 6*9 sitter bakom o ett frammsystem så mitt ljud spelar väldigt fint både med diskant o bas

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grymtolf
det bästa att använda som "fyllning" i baslådorna är typ vanligt nalle ludd som man fyller en nalle med finns oftast att köpa på seriösa återfösäljare av bil ljud men samtidigt innnan man klär lådan så kan det vara smidigt att kleta på peak off på hela lådan så slipper man mkt av vibrationerna!

fårull e det bästa.. marmor till lådan o fårull som dämpning +feta element och lite hårdrock =godis för örat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazzin
Hur man byggeren subb?

Så här gör jag!
http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=108

Fan va snyggt o proffsigt!

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Medlem

dazzin:_ sjukt snygg

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk nyter köra omkring med en gigantisk baslåda ... Det enda man hör är det jävla dunkandet.. Så satans lökigt...

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Flest diskanter vinner.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björta
Pyramid-power!

yähh Riktiga kvalitetsgrejer!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Är det verkligen så stor skillnad? Hur mycket ska man ösa i?

I en portad låda ska du i princip klä innerväggarna i dämpmattan. När du har sluten så ska du även fylla kabinettet löst packat.

http://www.nardik.se/magazinet/bra_bas_i_bilen.html
Attans bra tips för lådbyggen etc

Permalänk

Tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milliway
I en portad låda ska du i princip klä innerväggarna i dämpmattan. När du har sluten så ska du även fylla kabinettet löst packat.

http://www.nardik.se/magazinet/bra_bas_i_bilen.html
Attans bra tips för lådbyggen etc

Jag fattade inte riktigt vad du menade.. Vilka sidor skall ja klä i min slutna låda?

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dea
Jag fattade inte riktigt vad du menade.. Vilka sidor skall ja klä i min slutna låda?

Det står ju klart o tydligt i hans inlägg..

Du ska packa den full, men det ska vara löst packat.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk

dom där bilderna hade inte jag visat,
ta 2 vanliga hötalar lådor borra fast i bagaget då får du kräm och bass ghetto.... kostar 100:- slutsteg 500:-

Visa signatur

Life is a bitch, fuck it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av car2n_
Det står ju klart o tydligt i hans inlägg..

Du ska packa den full, men det ska vara löst packat.

Du menar altså att man inte bara ska fästa vadden på väggarna(alla väggar?) utan proppa ner i hela lådan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Du menar altså att man inte bara ska fästa vadden på väggarna(alla väggar?) utan proppa ner i hela lådan?

Japp, jag säger bara det milliway skrev i sitt inlägg, men jag har även hört det med från andra.

är den portad så ska du bara klä sidorna, alla sidorna, och är den sluten så ska den fyllas, men vara lätt packad, asså inte proppfull.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Klart det här bygget kostade 9000kr

Skitsnack..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av car2n_
Japp, jag säger bara det milliway skrev i sitt inlägg, men jag har även hört det med från andra.

är den portad så ska du bara klä sidorna, alla sidorna, och är den sluten så ska den fyllas, men vara lätt packad, asså inte proppfull.

Hur blir det om man fäster på väggarna iallafall då? Hur ska man kunna lägga vadden i lådan utan att den sjunker ihop? Kan det inte bli farligt om ull sjunker ner i högtalarelementet? Tycker detta verkar väldigt konstigt.. kan man inte bara fästa upp ett tjockt lager på väggarna istället?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur blir det om man fäster på väggarna iallafall då? Hur ska man kunna lägga vadden i lådan utan att den sjunker ihop? Kan det inte bli farligt om ull sjunker ner i högtalarelementet? Tycker detta verkar väldigt konstigt.. kan man inte bara fästa upp ett tjockt lager på väggarna istället?

Du bestämmer ju såklart hur du vill göra, vill du sätta endast på väggarna så gör det. Farligt att de skulle sjunka ner i elementet, inte så farligt, proffsbyggare gör ju så.. o de kan ju det där..

Men testa, fyll först lådan med ull, lättpackat, provspela, sen applicerar du ullen endast på väggarna, och testar... efter tetet så bestämmer du dig för vilken som lätt bäst.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Testa sej fram är ett bra sätt att lära sej på. Innan jag vart nöjd med min förra baslåda hadde jag byggt om och testat 6 olika varianter av den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milliway
Testa sej fram är ett bra sätt att lära sej på. Innan jag vart nöjd med min förra baslåda hadde jag byggt om och testat 6 olika varianter av den.

Ja, det är sant. Men då måste man ju "ta isär" lådan för att testa nästa ju (om man skall göra det optimalt). Lådan är bara på 40 liter/12" så jag tror jag fäster vadden mot väggarna. Får väl bli som det blir.. Tack för svaren

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BamseBjornen
Skitsnack..

Klart det är skitsnack Vi räknade på ungefär 1100kr. Vilket jag tycker känns rätt billigt ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, det är sant. Men då måste man ju "ta isär" lådan för att testa nästa ju (om man skall göra det optimalt). Lådan är bara på 40 liter/12" så jag tror jag fäster vadden mot väggarna. Får väl bli som det blir.. Tack för svaren

Är det en sluten låda ska den fyllas.
Är det en portad låda ska det bara sitta på väggarna.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|