Permalänk
Medlem

Två SATA-kontroller försvann?

Har mer eller mindre våldtagit min dator då jag fixade vapokylningen idag efter ett par veckors testande

Nu så fungerar inte SATA 1 och 2

3 och 4 fungerar men inte de andra, så jag funderar vad det kan vara.

Har testat diskarna med de andra kontrollerna och kablarna så det fungerar.

När det gäller BIOS eller mjukvara så ska det inte vara någon skillnad jämnfört med hur det var innan.

Är det möjligt att kortet skadats då jag plockade bort CPU-plattorna och installerade kylningen så att de 2 kontrollerna blivit trasiga och resten fungerar?

Kan INTE något om SATA så det vore kul om det fanns någon som kunde hjälpa.

Kortet i Sign, lika så resten

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem

Testa flasha till ett nytt bios, eller ett äldre om du har det nyaste.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

humm, nu har jag försökt med att flasha bios då jag upptäckte att min diskett inte fungerar..

Kollade kablar och testade att den fungerade, bytte även till en som jag vet fungerar men det går inte...

Den finns med i bios och i Win, men när jag ska formatera bootdisk så kommer det I/O-fel-meddelande

Kan inte flasha utan diskett?? tror jag iaf.

Är det mitt Moderkort som är trasigt eller är det bios som strular??

MSI´s egna mätprogram på temp och Volt, den visar 2.3V på 12V och larmar, i BIOS visar mätarna 12.XX men dä visar den CPU-temp 50-51 grader i bland och 4 grader ibland vilket ska vara det rätta.

Vad kan det vara, vill inte köpa kontrollerkort till de 2 diskarna jag nu inte får in och sen inte kunna använda diskett och vara osäker på att det är bra så.

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Permalänk
Medlem

cmos är rensat och disketten är 100% ok.

börjar bli orolig.

tror att moderkortet inte klarar av kylningen, växlar mellan 4 och 50 grader när man startar.

Men varför ska floppyn ge upp då?

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?