Vinn nätagg från Seasonic

Hur hög lön har man som programmerare?

Permalänk
Medlem

Hur hög lön har man som programmerare?

Hej, vilka olika yrken finns det inom programmering och hur hög lön har man i respektive yrke ungefär?

Skriv även gärna med vad som krävs för att nå till det programmerings yrke/yrkena som du skrev (utbildning osv).

Permalänk
Hedersmedlem

http://csjobb2.idg.se/Lonebarometern.nsf/LonebarometernPresen...

Nu är iofs "Systemutvecklare" ett lite bredare yrke än programmerare, men jag skulle tippa på att medellönen ligger runt 22-24 tusen. Lönen varierar dock kraftigt beroende på vilken branch man arbetar inom och hur länge man arbetat. Tyvärr är det ofta så att de tråkigare jobben också är de mer välbetalda. Spelprogrammerare har t.ex. generellt sett ganska låga löner. Sen finns det såklart undantag.

Permalänk

orättvist att spelprogrammerare ska ha taskigt betalt

Permalänk
Medlem

Om man vill nå de riktigt höga lönerna (mer än 80 000kr) gäller det att starta eget eller bli någon sorts VD?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonovskij

Rättvist tycker jag. Om man får göra nåt som är kul bör man ju få mindre lön.
Annars blir det som att jobba på mcDonalds. Både tråkigt och skitlön. Det är orättvist!

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Finns det några definitioner på vad termen "systemutvecklare" m.fl. betyder och innebär någonstans?

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.gamasutra.com/features/20040211/olsen_01.shtml
Bättre än spelartister och speldesignare iaf

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av David.L
Om man vill nå de riktigt höga lönerna (mer än 80 000kr) gäller det att starta eget eller bli någon sorts VD?

Eller flytta utomlands och arbeta inom ett välbetalt yrke. Tror du kommer få svårt att plocka ut 80kkr/månad i Sverige även om du startar eget.

Permalänk

är inte medlem på den sidan

Permalänk
Medlem
Citat:

är inte medlem på den sidan

Programmerarna tjänar ca $18 000 mer per år än designers och artists.

Permalänk
Avstängd

Jag har 123 spänn/h. Jobbar hemifrån. Ej examen ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure

Jag tar 150 spänn/h. Jobbar hemifrån. går i 9:an.

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgoth
Jag tar 150 spänn/h. Jobbar hemifrån. går i 9:an.

Jag är heltidsanställd. (C#)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Rättvist tycker jag. Om man får göra nåt som är kul bör man ju få mindre lön.
Annars blir det som att jobba på mcDonalds. Både tråkigt och skitlön. Det är orättvist!

Nu är det ju inte alla som tycker att spelprogrammering är kul heller.
Jag tycker inte lönen ska baseras på hur kul man har på jobbet, för hur kul man har på jobbet beror i grund och botten på inställningen till det, så varje människa har olika roligt på sina jobb, ska då "Åke" som stormtrivs med att jobba som advokat få mindre än "Pelle" som ogillar att jobba på macedonken? Jag skulle då inte vela se dig på vallappen om du fortfarande har den inställningen. Eller så kanske jag missförstod, det vet jag inte.

Mycket svårt att däremot säga precis vad lönen ska baseras på. Tycker många jobb idag är mycket tuffare/jobbigare/slitigare är vad lönen påpekar... Men som sagt, mycket svårt att säga vad som ska bestämma grundlönen...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag får det till lite drygt 13.5K efter skatt. Vad gör man med alla pengar? Jag har levt på CSN nu i 5 år och har således vant mig vid att precis överleva. Jag vet inte vad jag kommer ta mig till när/om jag får ett fast jobb Jag antar att man utvecklar dyrare och dyrare vanor allt eftersom de månatliga insättningarna ökar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osaou
Mycket svårt att däremot säga precis vad lönen ska baseras på.

Det är ganska lätt tycker jag. Du ska ha lön efter vad du tillför företaget.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Jag får det till lite drygt 13.5K efter skatt. Vad gör man med alla pengar? Jag har levt på CSN nu i 5 år och har således vant mig vid att precis överleva. Jag vet inte vad jag kommer ta mig till när/om jag får ett fast jobb Jag antar att man utvecklar dyrare och dyrare vanor allt eftersom de månatliga insättningarna ökar.

Jupp.. 13.5k.. Jag har ingen aning faktiskt var pengarna tar vägen - trots att det inte var länge sen jag levde på CSN.

Okej. Jag kan offra mig några öl ute när jag känner för det, utan att få dåligt samvete. Resten verkar bara försvinna i ett svart hål nånstans. Inte så mycket kläder, inga datorprylar, ingen lyx förutom att man kan äta ute nångång. Okej.. Andelen nudlar som kosten består av har väl minskat drastiskt

Antar att pengarna tar vägen samma ställe som vänstersockorna efter en tvätt

Permalänk
Citat:

ska då "Åke" som stormtrivs med att jobba som advokat få mindre än "Pelle" som ogillar att jobba på macedonken?

Vore väl inte orimligt? Möjligtvis att advokaten bör få ett visst bidrag för att han har behövt utbilda sig, vilket kostar. Men det bör han ju få även om han inte lyckas få ett advokatjobb på sin utbildning då det kostar lika mycket ändå?

Citat:

Mycket svårt att däremot säga precis vad lönen ska baseras på. Tycker många jobb idag är mycket tuffare/jobbigare/slitigare är vad lönen påpekar... Men som sagt, mycket svårt att säga vad som ska bestämma grundlönen...

Kanske marknaden? Idag är det bara delvis marknaden eftersom facken ställer till problem.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Vore väl inte orimligt? Möjligtvis att advokaten bör få ett visst bidrag för att han har behövt utbilda sig, vilket kostar. Men det bör han ju få även om han inte lyckas få ett advokatjobb på sin utbildning då det kostar lika mycket ändå?

Kanske marknaden? Idag är det bara delvis marknaden eftersom facken ställer till problem.

SebastianJ är tillbaka "Facken ställer till problem", "Högutbildade skall ha lika mycket lön som människorna som hoppar av redan under högstadiet", "Bidrag är lösningen på allt"...

Harregud.. 100spänn på att du och de vänster-vänner som har övertalat dig att tycka precis så som du gör, är helt enkelt för lata för att utbilda sig/skaffa jobb. Sen sitter ni där och gnäller över att soss krånglar med bidragsdelen.

Om man utbildar sig under 4.5 år skall man naturligtvis få betalt för det.

Permalänk
Citat:

SebastianJ är tillbaka ... ... "Högutbildade skall ha lika mycket lön som människorna som hoppar av redan under högstadiet", "Bidrag är lösningen på allt"...

Inget av det där har jag sagt. Jag ställde en fråga.

Citat:

Harregud.. 100spänn på att du och de vänster-vänner som har övertalat dig att tycka precis så som du gör, är helt enkelt för lata för att utbilda sig/skaffa jobb. Sen sitter ni där och gnäller över att soss krånglar med bidragsdelen.

Jag har inga "vänster-vänner" allls, så vad du jiddrar i vet jag inte.

Citat:

Om man utbildar sig under 4.5 år skall man naturligtvis få betalt för det.

Var det inte det jag sa, men det är vä rimligt att man får betalt för det även om man har otur med jobben?

Känns som ÖÄ det här...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

"Facken ställer till problem"

Just det där är ju bara sant... "Att företaget går dåligt ska väl inte få påverka lönen" eller vad det nu var de ställde sig bakom.

Permalänk
Medlem

Självfallet bör lön baseras på annat än hur roligt det är.

Lön beror på många faktorer... Ansvar, utbildning, kompetens, meriter, förmåga att förhandla lön, var i landet jobbet finns (eller världen), konjuktur inom branschen, typ av anställning etc etc.

Programmerare är dessutom ett ganska vitt begrepp, du kan pilla med hemsidor och bli kallad programmerare, du kan utveckla programvara för stridsflygplan och du kan programmera databaser och statistiska tillämpningar. Allt.

Det är nog faktiskt enklare att gissa vad en person skall ha i lön genom att titta på dess CV än att titta på branschen han/hon söker jobb i.

Att spelprogrammerare har låg lön vet jag inte om jag håller med om. Många har nog det, i Sverige. Men så finns här inte så många spelbolag. Att lönerna är jämförelsevis låga kan bero på att vi har så pass få spelutvecklare i sverige. Bolagen har en konkurrenssituation som gör svårt för dem att hålla höga löner internationellt sett. Dessutom finns det många att välja på som vill bli spelprogrammerare så de kan väl ta den som är bäst till bästa pris...

Att jämföra med en spelprogrammerare i t.ex. USA är inte rättvist. Många bolag ligger i städer/områden där det kostar så mycket att bo att vilket företag som helst som har sin verksamhet där tvingas betala höga löner. Om man drar av levnadskostnaderna så får man nog något som är mer jämförbart.

Men vill du ha siffror... Tror "normal" ingångslön för en "genomsnittlig" programmerare kan ligga på 17.000 till 21.000 i runda slängar. Jag känner folk som tjänar mer än det dubbla men då har de examen och jobbat några år.

Vill du av någon anledning bli just spelprogrammerare så för all del. Men det finns inget fint med den branschen. Det är hårt arbete och för att få riktigt bra betalt krävs väldigt mycket. Men för de som trivs i branschen och kommer nånvart tror jag det är väldigt givande, så det är inget fel med ambitioner. Men ta reda på mycket om det jobb/den bransch du är intresserad av först. Prata med de som jobbar med det och bilda dig en uppfattning om vad jobbet faktiskt innebär.

Samma sak med andra jobb: det behöver inte vara tråkigt att vara programmerare på nåt annat än spelbolag. Bara för att det inte handlar om spel... programmering handlar mycket om problemlösning och kreativitet och det hittar du i många programmeringsjobb. Sen kan det ju vara skoj att se sitt arbete som en produkt på en butikshylla men det är trots allt få förunnat.

Så, för att avsluta ett onödigt långt svar: du kan nog pyssla med det mesta inom programmering. Jag menar, det finns tillämpningar inom de flesta områden. Och du kan tjäna hur mycket eller hur lite som helst, det beror på dig som person, var du söker jobben och vad du kan.

Permalänk
Medlem

Jag tjänar 24K och har jobbat i 5 år. Jag har ingen högskoleutbildning. Jag skulle/borde tjäna mer men jag jobbar på bank, vilket lönemässigt ligger lite lägre än resten av marknaden. Dock är säkerheten en stor faktor där jag jobbar nu (dvs. jag blir aldrig av med jobbet).

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Stämmer bra det..... Man kanske inte bor kvar i studentlägenhet och äter nudlar...

Lägenhet 7000
Bil 3000
Mat 2000
Försäkring mobil telefon el bredband 1000
övrigt 500
Totalt 13500

Sådär nu har du inte en krona över till kläder, nöjen och toapapper

Visa signatur
Permalänk

En bra arbetstagare är alltid värd sin lön.

Jag är systemutvecklare sen ca åtta månader tillbaka och tog universitetsexamen för dryg 1,5 år sedan.

Jag jobbar 37,5 h/vecka och lönen är ca 25k före skatt. Jag räknar för övrigt med att lönen ska stiga rejält de närmaste åren. Jag har bekanta med ungefär samma utbildning och bakgrund. Vissa av dem sitter med några tuselappar mindre i månadslön medan andras löner ligger några tusenlappar över.

Jag vet att det finns systemutvecklare inom mitt område som med ungefär fem års arbetserfarenhet lyfter ~40k/månad.

Permalänk
Medlem

Har en bekant från USA. Han gjorde exjobb i Sverige, fick jobb på Ericsson i USA och fick ingångslön på ja... vad var det... 40.000 eller nåt sånt. Låter ju fint, men med tanke på att en etta i Silicon Valley kostar 20.000:- så blir det inte lika flott. Dessutom har de skatter där med, vad vi än tror. Så i slutändan hade han nog inte mer där än vad han skulle haft här. Vad som gjorde att han ändå hade det gott ställt var nog att han är ung och ensamstående. Med familj hade det sett annorlunda ut

Vad jag menar är att inkomst minus utgifter är mer relevant att jämföra.

Permalänk
Hedersmedlem

Skall ni prata politik får ni göra det i ÖÄ. Vänligen håll det borta från detta forum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enzo
Har en bekant från USA. Han gjorde exjobb i Sverige, fick jobb på Ericsson i USA och fick ingångslön på ja... vad var det... 40.000 eller nåt sånt. Låter ju fint, men med tanke på att en etta i Silicon Valley kostar 20.000:- så blir det inte lika flott. Dessutom har de skatter där med, vad vi än tror. Så i slutändan hade han nog inte mer där än vad han skulle haft här. Vad som gjorde att han ändå hade det gott ställt var nog att han är ung och ensamstående. Med familj hade det sett annorlunda ut

I gengäld jobbar han i Silicon Valley och inte i nån regnig jävla håla i Sverige Det har mervärde det också.

Permalänk
Citat:

I gengäld jobbar han i Silicon Valley och inte i nån regnig jävla håla i Sverige Det har mervärde det också.

Var det där ironiskt menat? Annars får du gärna vidareutveckla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade
Jag är systemutvecklare sen ca åtta månader tillbaka och tog universitetsexamen för dryg 1,5 år sedan.

Vad sysslar en sån med?

EDIT: Gogglade lite men det skulle vara kul att höra från en som jobbar som det.

EDIT2: Vilken utbildning gick du?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Kennel: Ja, det är ju helt upp till vad vi värdesätter för något. Vet inte om du varit i Silicon Valley men jag tycker nog att det finns hålor i Sverige som klår det även om det helt klart är fascinerande med områden t.ex. Silicon Valley. Fö/OT så finns det inget geografiskt område med det namnet. Det går att rita ut ungefärligt på karta men om jag förstått det rätt är det lika mycket en benämning på en företelse som ett område.

Hur som helst, det var bara ett exempel. Men visst, värderingar är något som måste vägas in i ekvationen för lönen.

Ett mer närliggande exempel är ju Stockholm, som generellt sett har högre snittlöner. Men så kostar boendet lite mer och gör det inte det får man pendla vilket kostar det med. Vissa tycker det är värt det, andra bor hellre i "hålor" med billigare boende.