Självfallet bör lön baseras på annat än hur roligt det är.
Lön beror på många faktorer... Ansvar, utbildning, kompetens, meriter, förmåga att förhandla lön, var i landet jobbet finns (eller världen), konjuktur inom branschen, typ av anställning etc etc.
Programmerare är dessutom ett ganska vitt begrepp, du kan pilla med hemsidor och bli kallad programmerare, du kan utveckla programvara för stridsflygplan och du kan programmera databaser och statistiska tillämpningar. Allt.
Det är nog faktiskt enklare att gissa vad en person skall ha i lön genom att titta på dess CV än att titta på branschen han/hon söker jobb i.
Att spelprogrammerare har låg lön vet jag inte om jag håller med om. Många har nog det, i Sverige. Men så finns här inte så många spelbolag. Att lönerna är jämförelsevis låga kan bero på att vi har så pass få spelutvecklare i sverige. Bolagen har en konkurrenssituation som gör svårt för dem att hålla höga löner internationellt sett. Dessutom finns det många att välja på som vill bli spelprogrammerare så de kan väl ta den som är bäst till bästa pris...
Att jämföra med en spelprogrammerare i t.ex. USA är inte rättvist. Många bolag ligger i städer/områden där det kostar så mycket att bo att vilket företag som helst som har sin verksamhet där tvingas betala höga löner. Om man drar av levnadskostnaderna så får man nog något som är mer jämförbart.
Men vill du ha siffror... Tror "normal" ingångslön för en "genomsnittlig" programmerare kan ligga på 17.000 till 21.000 i runda slängar. Jag känner folk som tjänar mer än det dubbla men då har de examen och jobbat några år.
Vill du av någon anledning bli just spelprogrammerare så för all del. Men det finns inget fint med den branschen. Det är hårt arbete och för att få riktigt bra betalt krävs väldigt mycket. Men för de som trivs i branschen och kommer nånvart tror jag det är väldigt givande, så det är inget fel med ambitioner. Men ta reda på mycket om det jobb/den bransch du är intresserad av först. Prata med de som jobbar med det och bilda dig en uppfattning om vad jobbet faktiskt innebär.
Samma sak med andra jobb: det behöver inte vara tråkigt att vara programmerare på nåt annat än spelbolag. Bara för att det inte handlar om spel... programmering handlar mycket om problemlösning och kreativitet och det hittar du i många programmeringsjobb. Sen kan det ju vara skoj att se sitt arbete som en produkt på en butikshylla men det är trots allt få förunnat.
Så, för att avsluta ett onödigt långt svar: du kan nog pyssla med det mesta inom programmering. Jag menar, det finns tillämpningar inom de flesta områden. Och du kan tjäna hur mycket eller hur lite som helst, det beror på dig som person, var du söker jobben och vad du kan.