Grafikkort för source-motorn?

Permalänk
Medlem

Grafikkort för source-motorn?

Tjenare alla har suttit och experimenterat lite med CS:Source och mit grafikkort och gjort en upptäckt som inte kan stämma.
Jag sitter för tillfället på ett FX5200 som jag lånat av en kompis, jag tänkte att det kunde vara kul och prova var kortets gränser gick när det gällde CS:Source.
Till min förvåning så kunde jag köra utan algg på inställningarna:
800*600 High på allt och maxad aa och af.
Det känns som om något är felinställt någon stans men kan inte hitta felet, för detta ska väl inte vara möjligt med ett sånt skitkort? Source-motorn ska ju vara riktigt krävande vad jag hört.
Länkar till 2 screenshots som jag tagit om nån kan avgöra vilken kvalité de rör sig om på dom.
Själv tror jag på lite driverstrul från nvidias sida då fx-serien har en del fuskiga drivare...

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload7/cs_office0003...
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload7/cs_office0004...

EDIT: Experimenterade lite till och det verkar som om den AA och AF man ställer in i spelet inte gäller sen, med dom maxade i drivisarna lagga de som fan.

Permalänk
Medlem

Jag kan iaf konstatera att det inte är AA på dom bilderna

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Hedersmedlem

Testade själv Source och körde 800x600 Medium Textures

XP2000+ Geforce4 ti4200 fick 60fps i stresstest. Hackar inget alls när man kör lanserver.

Permalänk
Medlem

Rush: du spelar ju själv, hoppa in på en server som kör office med 40 pers på och se om det flyter så fint (och var bland terroristerna när dom skjuter sönder alla saker överallt i huset)... I think not.

Visa signatur

infowars - prisonplanet

Permalänk
Medlem
Visa signatur

THE STATUS QUO IS GAINING MOMENTUM

Permalänk
Citat:

FINNS ETT NYTT STORT TEST DÄR ATI HAR EN RELATIVT NY DRIVIS O NVIDA HAR EN GANSKA NY OCKSÅ..SRY FÖR CAPSLOCK http://www.firingsquad.com/hardware...rce/default.asp
ati drivis Driver version CATALYST 4.9
o nvidias Driver version 65.76

Visa signatur

Amd 4400+ x2 @2600mhz | Msi Neo2 | 1gig Crucial PC3200 BallistiX | G-force 6800 GT Flashat till Ultra | vatten kylt system |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ted svedberg
FINNS ETT NYTT STORT TEST DÄR ATI HAR EN RELATIVT NY DRIVIS O NVIDA HAR EN GANSKA NY OCKSÅ..SRY FÖR CAPSLOCK http://www.firingsquad.com/hardware...rce/default.asp
ati drivis Driver version CATALYST 4.9
o nvidias Driver version 65.76

Den han länkar till använder ju ändå nyare
66.81 och 8.07 (hotfixen alltså typ Cat 4.10 beta)

Permalänk
Medlem

Båda tillverkarna har ruskiga problem med fps drops i CS:S. Det spelar ingen roll vilket man väljer. Gå in och sök på fps drops på steamforumet så får ni upp 100 trådar som både gäller gf6800 och x800pro/xt.

Jag funderar ofta på om dessa tester dom gjort verkligen är trovärdiga. Eller så har dom testat på en bana.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Båda tillverkarna har ruskiga problem med fps drops i CS:S. Det spelar ingen roll vilket man väljer. Gå in och sök på fps drops på steamforumet så får ni upp 100 trådar som både gäller gf6800 och x800pro/xt.

Jag funderar ofta på om dessa tester dom gjort verkligen är trovärdiga. Eller så har dom testat på en bana.

Håller fullständigt med dig, har ett gt@ultra o polaren ett pro@xt o båda får bra i stress test.
Men när man spelar så plums fps droppen örjan...E ju lite skummt att killar med 9800 kort o samma typ av data kan ha bättre fps inne i spelet men inte på stress testet..Tror dock att det kommer att fixas till rätt snart...(hoppas nog vi alla). by the way i testet jag la in testar dom på flera banor...

Visa signatur

Amd 4400+ x2 @2600mhz | Msi Neo2 | 1gig Crucial PC3200 BallistiX | G-force 6800 GT Flashat till Ultra | vatten kylt system |

Permalänk
Medlem

jag va inne å testa lite på en server med 12 spelare online, flöt på bra då oxå, tycker det är sällan iaf jag spelar cs med fler spelare.
Grejen är ju det att FX5200 verkligen inte är något bra grafikkort och på t.ex. doom3 så hackar de typ när man är själv på en bana på lägsta grafiken

Permalänk

mm i tjejens burk sitter en 2800+ barton o ett fx5600 kort inget klockat, flyter nästan bättre än mitt ultra...Så problem har de

Visa signatur

Amd 4400+ x2 @2600mhz | Msi Neo2 | 1gig Crucial PC3200 BallistiX | G-force 6800 GT Flashat till Ultra | vatten kylt system |

Permalänk
Medlem

Jo ted,fast hon värkar inte vilja spela office av nån annledning
xxbiker

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Gamla GF FX-serien använder DX8-grafik i Source, inte DX9 som Radeon-kort och nya generationen Nvidia-kort.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Båda tillverkarna har ruskiga problem med fps drops i CS:S. Det spelar ingen roll vilket man väljer. Gå in och sök på fps drops på steamforumet så får ni upp 100 trådar som både gäller gf6800 och x800pro/xt.

Jag funderar ofta på om dessa tester dom gjort verkligen är trovärdiga. Eller så har dom testat på en bana.

Tänk på antalet CS-spelare och antalet CS-spelare som är idioter och inte kan konfigurera en dator, eller förväntar sig 100fps med ett 9800 och 6xAA. Dessutom hör du aldrig från de det funkar bra för.
För mig flyter det bra på ett gf3, dock i dx7, men inga plötsliga drops eller så.

Edit: Dessutom verkar servern också påverka prestandan hos klienterna. Står du i spawn medan mycket folk joinar kan du se hur fpsen går ner fastän inget mer visas på skärmen. Sluta spela på 40 player-servrar.

Visa signatur

THE STATUS QUO IS GAINING MOMENTUM

Permalänk
Medlem

Rodent jag håller delvis med. Men faktum kvarstår att även icke CS idioter har problem med Source motorn och Dx9. det finns vissa av oss som spelar CS som är äldre än 25 och har hållit på med datorer i några år.
Fakta:
x800pro, x800XT och hela gf6800 serien har problem med CS:Source i dx9.
Jag har själv testat ALLA drivrutiner från 61.77 till 66.81, formaterat om datorn, lagt in alla nya drivrutiner både till musen, ljudkortet och moderkortet. Har väldigt bra värden i alla 3dmark och aquamark MEN..... i Source så dippar fps:en ändå. Jag har provat olika inställningar med AA/AF och även kört utan dom. Faktum kvarstår ändå, CT basen på Office och man tittar ut mot gården= 40 fps (har ca 130 på alla andra ställen)
Piranesi vid terrorbas i vattnet= 40 fps (ca 120-150 på resten av banan)
Piranesi vid Terrorbas i rundstarten= 30-40 fps (mellan 90-150 på resten av banan)
Det enda som hjälper mot dipparna är att köra i dx8.0 men hur kul är det? Speciellt om man har ett av de bättre dx9 korten som finns idag.

Innan ATI ägarna börjar slå sig för bröstet så kan jag avslöja att det gäller även x800 serien. jag har själv 2 med admins som äger ett pro och ett XT.
Vi har suttit och brainstormat sen CS:S släpptes men det finns INGET som hjälper om man vill spela med Dx9.

Om man inte kan klara att stå ut med fps:droppsen till eventuell update kommer på CS:S så finns det 3 saker att göra för att få bättre fps:
Köra spelet i dx8.0 (man ser faktiskt ingen direkt skillnad)
Bara joina servers med max 20 spelare eller helst 16.
Sök efter servers med max 25 i ping, det gör underverk. Inte för att fps:en ökar utanför att man har i stort sett inget lagg och det är lättare på grund av det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Undrar om det beror på Source motorn eller ooptimerade drivrutiner för den nya generationens kort. Med tanke på att både X800 och 6800 har det får man ju en känsla av att felet ligger i motorn. Hur är det med äldre kort som kör med DX9, alltså 9800P/XT t ex, har dom samma problem eller är det bara nya generationen?

Permalänk
Medlem

alltså half life 2 är optimerat att kunnas köra på alla sorters graffekort. source är kompitabelt med det mesta. nästan roligt att läsa era svar för alla är så vana vid att alltid va tvungen o byta graffekort hela jävla tiden för det inte funkar men det behöver ni inte göra för nån i valve har tänkt till lite. resten vet jag 9inte vad ni snackar om

Visa signatur

inget intressant att skriva här

Permalänk

kingcobra...håller med dig fullständigt...har gt flshat till ultra med rätt bra poäng i de flesta tester...nu till frågan hur ställer jag in source att köra i direct x 8 grafik... tänker fan köra så tills allt e fixat...Tacksam för svar..

Visa signatur

Amd 4400+ x2 @2600mhz | Msi Neo2 | 1gig Crucial PC3200 BallistiX | G-force 6800 GT Flashat till Ultra | vatten kylt system |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Rodent jag håller delvis med. Men faktum kvarstår att även icke CS idioter har problem med Source motorn och Dx9. det finns vissa av oss som spelar CS som är äldre än 25 och har hållit på med datorer i några år.

Pratar du om dig själv så är jag verkligen förvånad.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Pratar du om dig själv så är jag verkligen förvånad.

o med den tråden vill du komma ????

Visa signatur

Amd 4400+ x2 @2600mhz | Msi Neo2 | 1gig Crucial PC3200 BallistiX | G-force 6800 GT Flashat till Ultra | vatten kylt system |

Permalänk
Medlem

Varför tar vi inte bara o lugnar oss tills nästa serie drivare kommer ut. Sen att det laggar för er på servrar med 25+ pers beror nog ganska så helt o hållet på att servern inte pallar med eländet.

Visa signatur

Core 2 Duo E6400 ~ Asus P5B Deluxe ~ Corsair TWIN2X PC6400 ~ GeForce 8800 GTS
Övverklockad: 24/7 3.2Ghz ~ Max 3.9Ghz
3DMark06 10913p 3DMark05 18553p 3DMark03 31345p

Permalänk
Medlem

körde stress test med allt på fullt... aa o af o full quality... Fick 60fps

Visa signatur

| A64 3000+ @ ~3800+ | corsair xms4400 512mb | Gainward Geforce 6800NU (fullt upplåst) | 2x200gb Maxtor |

Permalänk

Själv får jag 85fps på stresstest, men ruskiga fps drops när jag spelar...oerhört irriterande och jag kör med 9800pro.
kräver css mycke av cpu lr? testat lite o kolla lite cpu-användar historik när jag kört och tycker att usage ligger högt mest hela tiden (har en xp2500+@xp3200+

Visa signatur

Whenever I'm about to do something, I think, "Would an idiot do that?" And if they would, I do not do that thing.

Permalänk

Haha! AA på bilderna va!?
Kan även säga att CS:Source INTE är krävande.
Hur skulle det gå när 70% av alla cs-spelare sitter på morsans jobbdator med geforce 2 ?

Cs har snygga vapen och snygga gubbar men värdelösa miljöer. Jovisst, det är ett onlinespel men jag tycker ändå att spelet ligger efter i tiden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Pratar du om dig själv så är jag verkligen förvånad.

Och var vill du komma med det svaret? Därimot är jag inte förvånad att du har 1 anmärkning eftersom du kommer med omotiverade påhopp. Du kanske kan försöka vara lite mera specifik i dina utalanden?

ted svedberg:
Så här gör du:
Starta Steam/välj play games/högerklicka på Counter-strike source/välj properties/klicka på launch options/ skriv _-dxlevel 81 där, _ skall vara ett mellanslag på space.
om det här är början på rutan du skriver i -->|<mellanslag>-dxlevel 81
Hoppas du fattar
Du kan även prova
-dxlevel 80
-dxlevel 70 (fult som fasen)

Fear The Lama det funkar utmärkt att spela CS:Source med gf2 i 640x480 eller 800x600 med allt på low. Det kortet är på gränsen men det funkar bra. gf2 kör på dxlevel 7 så Source blir inte så krävande.
Därimot är CS:Source väldigt krävande om det är fler än 20 spelare på servern och du kör i dx9.
Om du inte gillar Source så finns det andra spel

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

En liten dum fråga kanske, men hur får man fram laggometern? eller finns det nått annat sätt att se fps´en i source?
//MVH Fisen.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Hedersmedlem

hmm-....verkar som nvidia vinner racet igen......ati tappar....

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fisen
En liten dum fråga kanske, men hur får man fram laggometern? eller finns det nått annat sätt att se fps´en i source?
//MVH Fisen.

Du skriver
net_graph 3
i consolen. Då ser du FPS, Ping, choke och loss.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
hmm-....verkar som nvidia vinner racet igen......ati tappar....

Nja vänta lite tills valve får till spelet.....+ Ati o nvidia drivisarna verkar inte vara så bra otimerade..i varje fall inte nvida som har mycket problem med direct-x9c...Kommer bara massa kassa betas som ingen funkar riktigt bra....
Nä tycker inte man ska säga så mycket än,det var ju bara några veckor sen som ati vann alla tester ju
Tror nog att det e hugget som stucket vilket av korten man köper just nu..

Visa signatur

Amd 4400+ x2 @2600mhz | Msi Neo2 | 1gig Crucial PC3200 BallistiX | G-force 6800 GT Flashat till Ultra | vatten kylt system |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Du skriver
net_graph 3
i consolen. Då ser du FPS, Ping, choke och loss.

Om man bara vill ha fps:en skriv cl_showfps 1 i console så får man en mätare uppe i vänstra hörnet

Visa signatur

/DrDryyls

ABIT IS7-G, P4 2.8 HT @ 3.4GHz, 1024Mb PC3200, 2x120Gb WD SATA, POV 6800GT 435/570x2@1.4V "Det stavas EGENTLIGEN och inte IGENTLIGEN"