Permalänk

köpa virke, ek

tänkte jaga en ek skiva tillsågad,
2.5-3cm tjock och ca 50*150cm

någon som kan sånt här och vet
vart man ska vända sig och ca pris.

Permalänk
Medlem

Din lokala brädgård kanske ?

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem

Du kan vända del till en brädgård, eller kolla på denna Länk, en sida med Företag inom kategorin Byggvaror i Sthlm, tror det ska finnas någon som du kan få tag i

Visa signatur

D4MN Y0U W1SH

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en stavlimmad skiva. en ekbit i dom dimensionerna i ett stycke kan dels slå sig samt att den troligtvis kommer att ha skönhetsfel.

Vill du att den skall se mer ut som om den var i ett stycke så är ekfaner på mdf ett bra alternativ. Lättare att jobba med, inte lika tungt och gör man det bra så är det svårt att se skillnad på. MDF är ett "dött" material tillskillnad från massivt trä.

Stavlimmade skivor hittar du nog enklast på affärer som säljer kök.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Jag tror på faner även jag, men kanske lite tjockare så man kan slipa om man behöver, säg 2-3mm. Den kan man även skära med kniv för snygga kanter.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
Jag skulle rekommendera en stavlimmad skiva. en ekbit i dom dimensionerna i ett stycke kan dels slå sig samt att den troligtvis kommer att ha skönhetsfel.

Vill du att den skall se mer ut som om den var i ett stycke så är ekfaner på mdf ett bra alternativ. Lättare att jobba med, inte lika tungt och gör man det bra så är det svårt att se skillnad på. MDF är ett "dött" material tillskillnad från massivt trä.

Stavlimmade skivor hittar du nog enklast på affärer som säljer kök.

jo en stavlimmad skiva eller ekfaner är nog det jag ska ha,
är lite emot faner dels för att det känns "billigt" och
om jag vill forma kanterna så kommer det synas att det
är faner om jag inte limmar på en list eller liknande.

stavlimmad skiva är mitt förstahands val men
är det på tok för dyrt får jag nog tänka om.

ingen som har koll på ca pris för en sådan
skiva, 2-3cm tjock och ca 50*150cm stor?

Permalänk
Medlem

Åk till IKEA och shoppa köksbänkskivor i ek. 600 djupa och runt 2000 långa. Borde finnas någon i passande mått.

Permalänk
Medlem

Jepp... IKEA är nog inget dumt ställe att börja leta på. Annars vet jag att dom har stavlimmade bänskskivor på Rusta med, men jag vet inte om dom har ek.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk

men har ni inga slöjd skills? åk till brägår'n, be dem kapa ek brädor i lagom längd och fram med limknektarna hemma och limma ihop dom, sen får du hyvla o grejja med.. fasst iof vet ju inte om du har utrustningen bästa sättet iaf tycker jag. känns surt med halvfabrikat.. kan kanske lägga upp bilder på min kompis burk som han gjorde i mellanbrädor av körsbär, skit snyggt blev det

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Master_PH
men har ni inga slöjd skills? åk till brägår'n, be dem kapa ek brädor i lagom längd och fram med limknektarna hemma och limma ihop dom, sen får du hyvla o grejja med.. fasst iof vet ju inte om du har utrustningen bästa sättet iaf tycker jag. känns surt med halvfabrikat.. kan kanske lägga upp bilder på min kompis burk som han gjorde i mellanbrädor av körsbär, skit snyggt blev det

Om man inte har en träverkstad redan är det kanske lite svårt dock... För övrigt är brädgårn alldeles för mycket halvfabrikat för min smak. Fram med handsågen och ut i hagarna och leta upp gammeleken och gå lös på den bara, sen yxa bort alla mindre grenar, såga upp med handsågen, hem och limma och hyvla. Hur enkelt som helst!

Visa signatur

Konsekvens av fortkörning - en limerick:
En rätt vältränad herre i Prag
/ tog en rundtur på cykel en dag. / "Det gick relativt fort, / och när varvet var gjort / var min lillebror äldre än jag."

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att om du köper brädor ska de vara snickeritorra, annars har de en tendens att spricka när de torkar.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Master_PH
kan kanske lägga upp bilder på min kompis burk som han gjorde i mellanbrädor av körsbär, skit snyggt blev det

Plz lägg upp bilder på din kompis burk!

/Victor

Permalänk
Medlem

http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?c...

finns i 186*60,6 cm
den är 2,8 tjock

borde passa bra!?

Visa signatur

one love