Permalänk
Medlem

Steam + Linux = ?

Hej!

Kör Mandrake 10 och fundear på att skaffa steam... (inte för att lira cs)

Aja kommer det att funka under Wine eller är det olika och bara att testa o se...

Vill inte tanka hur mkt so helt i onödan då jag sitter på 512kbit/s

Permalänk
Medlem

vad är det för linux version du kör ? jag kör själv Linux knoppix 3.6 funkar fint me linuxversionen av steam....:P

Permalänk
Medlem

Om du kunde lära dej läsa vorre det fint...

Mandrake 10 står det! (FFS)

och var hittar amn linux-versionen av steam då?

Permalänk

sök och du skall finna.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Har gjort det =/

Permalänk
Medlem

Det vore bra om du skriver vad du ska göra, istället för vad du inte ska göra. Steam server finns till Linux.

Vad jag vet finns inte det någon Linuxversion av klienten. Det ska fungera hyfsat under Cedega, men det är inget jag har provat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE
vad är det för linux version du kör ? jag kör själv Linux knoppix 3.6 funkar fint me linuxversionen av steam....:P

För att vara petig så är det distribution du menar. Annars svarar jag på din fråga, 2.6.9-ck1.

OnT: Steam ska fungera ganska bra med Cedega, http://www.transgaming.com/

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jaja...

Aja får väl tanka steam och prova med Cedega...

Eller kanske Wine...

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.transgaming.com/sources.php
Där är iaf CVS:en för WineX (inte Cedega).
Jag vet inte om Steam går med Wine men det kan gå.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Körde Half-Life med Cedega, kraschade dock du den skulle ladda banan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör hl (counterstrike) med steam och det funkar utmärkt. Kontakta mej via PM eller här ifall du behöver info om hur du gör. Det är ett par saker som behöver fixas i /.transgaming_config för att det ska flyta på riktigt bra. Du kommer se de mest uppenbara när du ser dem,, så att säga. Sen så kan det va värt att nämna att du behöver ett nvidia kort av nyare modell för att få hyfsad prestanda, ATI ska efter vad jag hört tyvärr vara riktigt dåliga i linux, inget jag har nån egen erfarenhet av dock, tyvärr. Men som sagt, hojta ifall du behöver hjälp.

Mvh
//Peter

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter77
Jag kör hl (counterstrike) med steam och det funkar utmärkt. Kontakta mej via PM eller här ifall du behöver info om hur du gör. Det är ett par saker som behöver fixas i /.transgaming_config för att det ska flyta på riktigt bra. Du kommer se de mest uppenbara när du ser dem,, så att säga. Sen så kan det va värt att nämna att du behöver ett nvidia kort av nyare modell för att få hyfsad prestanda, ATI ska efter vad jag hört tyvärr vara riktigt dåliga i linux, inget jag har nån egen erfarenhet av dock, tyvärr. Men som sagt, hojta ifall du behöver hjälp.

Mvh
//Peter

D3D-spel kan väl över huvudtaget inte funka under Linux eller? Jag skulle också vilja veta hur man får de att fungera kan du inte skriva en kort guide eller får jag också PM:a

Permalänk
Medlem

Nu är det väl så att första hl har stöd för OpenGL och D3D?

Permalänk
Medlem

Jag kör Steam i Linux med cedega, funkar utan problem :>

Permalänk
Medlem

Jag kör med Cedega, installationen har gått bra och den första uppdateringen, dock så kan jag inte logga in, får bara "Could not connect to Steam network" är det någon som vet en lösning på detta problem?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naesa
D3D-spel kan väl över huvudtaget inte funka under Linux eller? Jag skulle också vilja veta hur man får de att fungera kan du inte skriva en kort guide eller får jag också PM:a

Varför skulle inte Direct3D spel fungera under Linux? (Iof om det är Windows-spel men då använder man ju Wine(X)/Cedega.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

m0REc: Så du påstår att man kan koda D3D-spel för Linux-plattformen? Hade jag faktiskt inte hört något om. Förklara mer.

Permalänk
Medlem

Det Cedega / Wine gör är att wrappa D3D systemanropen till OpenGL anrop.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robino_
m0REc: Så du påstår att man kan koda D3D-spel för Linux-plattformen? Hade jag faktiskt inte hört något om. Förklara mer.

Finns inte Direct3D i Linux? Hade för mig att det fanns...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Finns inte Direct3D i Linux? Hade för mig att det fanns...

Skulle inte tro att MS skulle utveckla sitt API för en konkurerande plattform

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

jag har för mig att jag läste på ubuntus forum att dom hade kunnat köra steam och counter-strike genom bara whine...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Finns inte Direct3D i Linux? Hade för mig att det fanns...

Det där lät lite roligt. Det finns verkligen inte. Det är som The_Ace säger, en wrapper bara.

Permalänk
Medlem

Ännu roligare är att den här tråden är från 2004-11-10

Kan ju säga att ni inte behöver lägga ner någon tid på att hjälpa mig då jag inte har något behov av att emulera steam under linux längre.

Är för övrigt en nöjd Slackware användare nu.

Permalänk
Medlem

Jälva orp...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det där lät lite roligt. Det finns verkligen inte. Det är som The_Ace säger, en wrapper bara.

Hehe, long time ago.

Numera skulle jag aldrig kasta ur mig något liknande.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Ännu roligare är att den här tråden är från 2004-11-10

Kan ju säga att ni inte behöver lägga ner någon tid på att hjälpa mig då jag inte har något behov av att emulera steam under linux längre.

Är för övrigt en nöjd Slackware användare nu.

Undrar bara varför du kör med en 2.4 kernel. Man kan ju välja i installationen att anväda en 2.6 kernel. Men det bästa är ju att kompilera själv.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Undrar bara varför du kör med en 2.4 kernel. Man kan ju välja i installationen att anväda en 2.6 kernel. Men det bästa är ju att kompilera själv.

Det är väl en smaksak, 2.4 grenen utvecklas ju fortfarande..

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Det är väl en smaksak, 2.4 grenen utvecklas ju fortfarande..

Jojo visst. Men t.ex. för att använda KDE 3.5 fullt ut måste man ju ha en 2.6 kärna.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Kör 2.4 för att nåt blev fucked-up när jag valde 2.6. Musen vägrade funka, kan iofs bero lite på config också... Sen bråkade NICet (testade massa olika).... fungerade allmänt dåligt iaf....

Och nu idag så försvinner en lib.

"Libstdc++" Grattis, så har man ingen cd på denna dator och går ej att koppla in av lite olika anledningar så måste mecka ur disken och mecka.

För den liben går väl fint att installera från cd-skivorna?

*Edit: Nej nu fan ska jag ta mig i kragen och bygga ihop en vettig linuxdator, jag som hade tänkt lägga mig lite tidigt iom att man varit sjuk. Yeye.