Permalänk
Medlem

Linux på laptop

tänkte lägga in debian på min laptop en dell 8600c och tänkte då fråga om saker som kan komma att bli lite extra klurigt att fixa samt hur stödet för usb 2.0 är då jag har min dvd brännare som extern och vill kunna använda den till laptopen. att man måste kompliera kernel för att få batterimätaren att fungera vet jag vad det gäller usb 2.0 har jag inte en blekaste. samnt hur jag ska få min widescreen skärm till att fungera i x med den upplösning som den är avsedd för vet jag intller. Sist jag provade och ställde in upplösningen jag ville ha 1680x1050 startar om och så får jag en massa fel meddelanden om x servern eller något liknande samt att configfilen har tömnts så det står inte någonting i den längre. att få mitt w-lan till att fungera har jag lyckats med tidigare så det ska nog gå bra. Måste man ställa in hur mycket processorn ska klockaner när man kör på batteri? vet att den inte klockar ner automatiskt nu iaf (win 2000) går det att bränna med usb 2.0 enheter i k3b me btw?

/ P-A

Permalänk
Medlem

Om du kan franska eller står ut med maskinöversättning så hittade jag den här: http://jeep05.free.fr/i8600linux.html
på: http://www.linux-on-laptops.com/dell.html

Förslag på översättare:
http://babelfish.altavista.com/
http://www.google.com/language_tools

[edit] Såg nu att det var för Mandrake... hoppas att du kan få lite hjälp iaf. Det fanns flera Debian för liknande Dell maskiner så förhoppningsvis kan du klistra ihop ngt..[/edit]

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

thx ska kolla runt lite där

Permalänk
Medlem

vad är det för prolle i den?

det mesta brukar inte vara något problem om man kan tyda lspci

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

Kör annars Kannotix.

Visa signatur

Det är detaljerna som räknas...

Permalänk
Medlem

det är en Pentium Mobile 1.6GHz dothan (725 eller vad dom kallas)

Permalänk
Medlem

Re: Linux på laptop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-A
tänkte lägga in debian på min laptop en dell 8600c och tänkte då fråga om saker som kan komma att bli lite extra klurigt att fixa samt hur stödet för usb 2.0 är då jag har min dvd brännare som extern och vill kunna använda den till laptopen. att man måste kompliera kernel för att få batterimätaren att fungera vet jag vad det gäller usb 2.0 har jag inte en blekaste. samnt hur jag ska få min widescreen skärm till att fungera i x med den upplösning som den är avsedd för vet jag intller. Sist jag provade och ställde in upplösningen jag ville ha 1680x1050 startar om och så får jag en massa fel meddelanden om x servern eller något liknande samt att configfilen har tömnts så det står inte någonting i den längre. att få mitt w-lan till att fungera har jag lyckats med tidigare så det ska nog gå bra. Måste man ställa in hur mycket processorn ska klockaner när man kör på batteri? vet att den inte klockar ner automatiskt nu iaf (win 2000) går det att bränna med usb 2.0 enheter i k3b me btw?

/ P-A

För att få batterimätaren så måste du ha "battery" i kärnan, eller som modul. Den brukar inte vara med i standardkärnonrna så du får nog kompilera en egen. Det är ändå något du bör lära dig om du ska använda linux, att använda en standardkärna är sällan en bra ide.
USB 2.0 är inga problem, bara att ladda usbcore och ehci_hcd-modulerna, hur det fungerara med brännare på usb-portarna vet jag dock inte, skulle inte tro att det är något större problem.
För att få rätt upplösning i X så måste du lägga till en modeline i configfilen för X, eftersom 1680*1050 inte är en standardupplösning, det finns flera modeline generators på nätet, här är en: http://sh.nu/nvidia/gtf.php
Systemet bör kunna sköta processorhastigheten automatiskt åt dig, bara du kompilerar in rätt saker i kärnan. Jag vet dock inte hur det fungerar med intel-processorer eftersom jag bara har AMD själv, jag kan dock ställa in hastighet manuellt genom att ändra i en fil eller låta en demon sköta det åt mig.

Hoppas att det besvarar dina frågor, jag förstår att det inte var så väldigt grundliga svar men nu kanske du får lite bättre ideer om vad du kan söka efter på nätet för att hitta riktiga howto's (det finns howtos för det mesta i linux ).

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk

Det där med brännare på USB2 funkar iaf fint i de senare 2.6 kärnorna.
Dock ska du tänka på o lägga in SCSI stöd o.s.v då USB brännaren visas som scsi enhet med allt vad de innebär.

Permalänk
Medlem

Mike: thx för länken och för infon om usb 2.0 har linux på 2 andra datorer hemma så helt borta är jag inte men har haft vissa problem med att få igång x i den upplösning som skärmen är avsedd för.

the_weird: tack för att du nämnde det inte så kul att upptäckadet då man komplierat klart kärnan en gång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-A
Mike: thx för länken och för infon om usb 2.0 har linux på 2 andra datorer hemma så helt borta är jag inte men har haft vissa problem med att få igång x i den upplösning som skärmen är avsedd för.

the_weird: tack för att du nämnde det inte så kul att upptäckadet då man komplierat klart kärnan en gång

Ok, min laptop har 1280x800 i upplösning och det fungerade fint direkt när jag fixade en modeline för det.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

Micke: får det inte till att funka. kan du inte posta de rader du laggt in i ett sammanhang så får jag se om jag gjort fel någonstans

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-A
Micke: får det inte till att funka. kan du inte posta de rader du laggt in i ett sammanhang så får jag se om jag gjort fel någonstans

Vad är det som inte fungerar? Att bränna? Testa att köra K3b som root...

Permalänk
Medlem

att starta x när man byter upplösning

Permalänk
Medlem

Visst, här är ett utdrag ur configfilen till min X-server:

Section "Modes" Identifier "16:10" ModeLine "1280x800" 107.2 1280 1360 1496 1712 800 801 804 835 EndSection Section "Monitor" Identifier "Monitor0" VendorName "Monitor Vendor" ModelName "Monitor Model" UseModes "16:10" HorizSync 31.5 - 93 VertRefresh 40.0 - 150.0 Option "DPMS" EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "Card0" Monitor "Monitor0" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Viewport 0 0 Depth 24 Modes "1280x800, 1280x1024" EndSubSection EndSection

Det där är allt som krävs för att jag ska kunna köra 1280x800. Det viktiga är förståss modelinen, usemodes i monitor-sektionen och att upplösningen finns med i listan över modes i screen-sektionen. Anledningen till att 1280x1024 står med är för att den ska växla automatiskt till det läget om jag ansluter min vanliga skärm till datorn. Det är också därför som HorizSync och VertRefresh har just dom värdena.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

hmm får det endå inte till att funka :/ vilken drivrutin eller vad det e ska man välja när man configurerar x då? vesa ati osv har ju ett ati kort.

Permalänk
Medlem

Section "Device" Identifier "Generic Video Card" Driver "radeon" Option "AGPMode" "2" # Option "UseFBDev" "true" EndSection Section "Device" Identifier "Generic Video Card 1" Driver "ati" Option "AGPMode" "2" Option "EnablePageFlip" "true" # Option "UseFBDev" "true" EndSection

Så ser delen för gragfikkortet ut för mig, kör ATI.

Permalänk
Medlem

Bäst är nog att ladda hem ATI's egna drivrutiner, dom är inte jättebra men jag skulle tro att dom är bättre än dom som finns med i X. Jag har ett nvidiakort så du kan inte få mina inställningar för kortet.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Hedersmedlem

Micke: De finns inte för modellerna under 8500 tyvärr. =/

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.