Permalänk

Nano-ITX eller AMD 64?

Jag hade tänkt att i år eller nästa år investera i ett nytt datorsystem så kollade jag på nätet lite osv och så kom jag framtill att det blir alt. 1 eller alt. 2
Alt. 1 är
Msi s939 neo 2 platinum
Amd 64 winchester 3200+
och massor av lite större saker
Alt. 2 är
Nano-ITX 1ghz
massor av små saker (tex slimline cd, 2.5hd mm)

Men vilket är bäst och vilken håller nog längst?
Och vilken skulle ni välja?
sen måste man nog ha RIKTIGT bra minnen för att klocka s939 3200+

Jag frågar er här för att jag vill inte vända mig om typ 10 dagar senare och ångra mig stort

Permalänk
Medlem

Det är ju två helt olika kategorier. Alt. 2 klarar ju knappt det som finns idag, det är ju specialliserat för väldigt små utrymmen, INTE för prestanda.

Permalänk
Medlem

som Don_Tomaso precis sade så är det 2 olika kategorier. Och den första håller inte alls till tex spel. Ett nano-itx kan vara trevligt för musik och annat, kanske film, men knappt att den klarar det. Mitt nästan projekt blir ett nano-itx, pga det väldigt stora habegäret Så jag skulle nog köpa alt 1.

Permalänk
Citat:

Ett nano-itx kan vara trevligt för musik och annat, kanske film, men knappt att den klarar det. Mitt nästan projekt blir ett nano-itx, pga det väldigt stora habegäret Så jag skulle nog köpa alt 1.

Jag vill inte på något sätt verka nedlåtande men vet du egentligen vad du pratar om när du säger en sån här sak? Nano-ITX kommer som mini-ITX att klara av uppspelning av film alldeles utmärkt. De problem du försöker framhäva hör till den äldre generationens mini-ITX-kort.

Sant är det sen att NITX inte kommer att duga till mycket annat än mediadator alt. unixbaserad brandvägg.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Det är ju två helt olika kategorier. Alt. 2 klarar ju knappt det som finns idag, det är ju specialliserat för väldigt små utrymmen, INTE för prestanda.

mhm och den andra är bra för allt annat. Nano-ITX är ju 4 ggr mindre än amd 64 men amd 64 är nästan 4ggr snabbare bara nästan.

Men ändå jag har ju en ganska bra dator just nu så det lutar nog lite mer åt nano-tix hållet fast då får jag vänta 3-4 månader

Permalänk
Medlem

Ska du spela, välj INTE nano-itxen.
jag ska nog köpa min en nano-itx och ha som brandvägg/nat med openbsd på den. men annars. aldrig mer än x86

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Ska du spela, välj INTE nano-itxen.
jag ska nog köpa min en nano-itx och ha som brandvägg/nat med openbsd på den. men annars. aldrig mer än x86

varför inte?
Är den sååå dålig?
sen blir det nog roligare med en Nano-ITX då blir det mer moddning och med AMD 64 blir det mest nog överklockning
sen lutar det mer åt Nano-ITX då jag funderar på att göra ett projekt med det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramzeus
varför inte?
Är den sååå dålig?
sen blir det nog roligare med en Nano-ITX då blir det mer moddning och med AMD 64 blir det mest nog överklockning
sen lutar det mer åt Nano-ITX då jag funderar på att göra ett projekt med det

Det är INGET för spel fetare än q3 typ. Processorn är gjort för att vara strömsnål och billig. Vet inte vad exakt det är för prestanda, men C3 processorerna har 64kb cache till processorn, det är riktigt lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perforated
Jag vill inte på något sätt verka nedlåtande men vet du egentligen vad du pratar om när du säger en sån här sak? Nano-ITX kommer som mini-ITX att klara av uppspelning av film alldeles utmärkt. De problem du försöker framhäva hör till den äldre generationens mini-ITX-kort.

Sant är det sen att NITX inte kommer att duga till mycket annat än mediadator alt. unixbaserad brandvägg.

Klart att den klarar film, men tänk allt skit du ska ha på ibland, visst, kanske var lite felsagt, men den är ändå inte optimerad för film, utan mer för musik, och som du sa, en brandvägg.

Permalänk
Medlem

förstår inte varför du ens funderar på en Nano-ITX dator.
Det kommer kanske vara kul att ta med den till LAN för att stajla med, men hur kul är det att sedan inte kunna spela ett enda spel med den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
förstår inte varför du ens funderar på en Nano-ITX dator.
Det kommer kanske vara kul att ta med den till LAN för att stajla med, men hur kul är det att sedan inte kunna spela ett enda spel med den?

men det kanske är roligt att modda den i olika saker, bygga in dne i nått osv

Permalänk
Medlem

Alltså, om du vill ha en dator som du kan göra nånting krävande med så välj INTE Nano-ITX. Om du däremot bara vill ha en liten tyst musik/film/surf-dator så funkar ITX, men förvänta dig inget fartmonster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramzeus
men det kanske är roligt att modda den i olika saker, bygga in dne i nått osv

kanske är lättare om du berättar för oss vad du skall ha datorn till? de två alternativen klarar helt olika saker.

Permalänk

Väntar spänt på Nano-ITX. Skall bygga dator att ha i bilen.
802.11g, GPS, 10" TFT. wardriving....nej!

__________________
"Vafan skall man med Palm till?"

Permalänk

nja kanske surfa på nätet lite, spela typ savage the battle for newerth

Permalänk
Medlem

Vad finns det för nitx kort att välja bland i dax läger och vad kostar de?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.