Permalänk
Medlem

Linux - W-Lan

Vilken linux-dist är lättast att köra (Använda, config och sånt) W-lan på?:confused:

/Mvh Lorenz

Permalänk

Det är olika beroende på vem man är.

W-lan har väl inte fått så superbra stöd än heller tror jag, kan ha fel.
Det är vissa kort som fungerar bra

Permalänk
Medlem

Jag har testat mandrake, det fungerade inte.
Sen testade jag suse, installerade kortet men det känner inte av nätverket.

Jag har ett linksys kort och ett d-link och jag tycker att det borde finnas nån dist som stöder w-lan.

Permalänk
Medlem

Tror inte att det skiljer så mycket mellan distarna när det gäller WLAN, det jag kan säga är att Broadcom-kort inte har linux-stöd så man får hålla på med någon wrapper för windowsdrivrutinen för att få igång dom. Dessutom så fungerar wrappern/windowsdrivrutinen inte i 64-bitsläge (jag har en laptop med broadcom-kort och 64-bit-processor). Fast jag har inte forskat så mycket i det eftersom jag upptäckte rätt så tidigt att det inte är möjligt att få igång mitt kort ännu :/

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Tror inte att det skiljer så mycket mellan distarna när det gäller WLAN, det jag kan säga är att Broadcom-kort inte har linux-stöd så man får hålla på med någon wrapper för windowsdrivrutinen för att få igång dom. Dessutom så fungerar wrappern/windowsdrivrutinen inte i 64-bitsläge (jag har en laptop med broadcom-kort och 64-bit-processor). Fast jag har inte forskat så mycket i det eftersom jag upptäckte rätt så tidigt att det inte är möjligt att få igång mitt kort ännu :/

Även jag har har ett broadcomkort och en 64-bits-processor men eftersom ATI inte släppt några drivisar med 64-bits stöd har jag kompilerat min kärna för 32-bits (och allting annat) vilket gör det möjligt för mig att köra ndiswrapper och ladda bcmwl3.sys (eller liknande stavning).

Kan även nämna att det fungerar klockrent.

Visa signatur

All our knowledge has it's origin in our perception

Permalänk
Medlem

Har du ett Intel-kort så ska det vara relativt enkelt. Körde igång mitt med ipw2200-drivarna nyss. Gick smärtfritt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Har du ett Intel-kort så ska det vara relativt enkelt. Körde igång mitt med ipw2200-drivarna nyss. Gick smärtfritt.

Jag har ett d-link och ett linksys, båda pci.

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt CISCO Aironet 350 fungerar utmärkt under vilken dist som helst, kört det under Slackware och under Gentoo (drivaren finns i kärnan).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

SUSE 9.2 har utökat stöd för trådlösa nätverk. Den versionen finns bara att köpa i butik än så länge, men den kommer bli nedladdningsbar från ftp om några veckor.

Skärmdump:

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Mitt CISCO Aironet 350 fungerar utmärkt under vilken dist som helst, kört det under Slackware och under Gentoo (drivaren finns i kärnan).

Precis vad jag tänkte säga Cisco Aironet och Orinoco korten fungerar suveränt under linux, tror det är dom som har bäst stöd faktiskt

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag ska testa med ndiswrapper senare. Tror att det borde funka.

Är det svårt att köra config på?

Visa signatur

| Msi Mega Pc 465 | P4 2.8 Ghz | 512 mb ddr ram | His Radeon 9600xt 128mb | Western Digial 120 gb |

Permalänk

Välj något annat kort än de som byggs på atheros-chipet, att få madwifi-drivaren att byggas under 2.6.* är inte skoj..

En lista på vilka kort som byggs på Atheros-chipsetet
http://customerproducts.atheros.com/customerproducts/

En kort fråga, någon som har tips på ett bra 54mbps-kort som inte kostar skjortan och som har bra default-stöd i kärnan? Cisco aironet 350 såg fint ut men kostade lite för mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz87
Jag ska testa med ndiswrapper senare. Tror att det borde funka.

Är det svårt att köra config på?

Vad är det för kort du har?
bara göra så här typ;

# ndiswrapper -i WINDOWSINFFIL.inf # modprobe ndiswrapper # iwconfig wlan0 ESSID DITTNÄTVERKSESSID # ifconfig wlan0 up

det sista beror ju lite på om du kör statiska ipn elr dhcp.
med ndiswrapper och wireless-tools är det väldigt enkelt att få igång ett wlan kort, om ditt kort stöds dvs

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Iofs så är ju inte jag någon superduper expert på Linux men dock så kan jag nämna att trots en massa försök och hjälp av andra så har jag inte fått mitt Cisco 350 att funka under suse 9.0 pro. Linuxen i sig hittar kortet men stänger av trafiken på det.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Ett tips, som gjorde att jag fick igång mitt 3com 54mbit trådlösa i slackware, boota med en knoppix skiva, förmodligen funkar det, kolla vilka moduler som laddas, för mig var det en firmware som fanns på knoppixskivan men som inte fanns på slackwaresdisten som gjorde att kortet inte funkade.
Många nyare kort 54mbits anväder "prism" kretsen, och kaör du kernel 2.6 så finns det inbyggt stöd för den.
prism54.org har en lista på vilka kort som stöds av deras driver.
http://prism54.org/supported_cards.php

/ lycka till.

Visa signatur

2,4 Ghz och en espressobryggare från KRUPPS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke

# ndiswrapper -i WINDOWSINFFIL.inf # modprobe ndiswrapper # iwconfig wlan0 ESSID DITTNÄTVERKSESSID # ifconfig wlan0 up

det sista beror ju lite på om du kör statiska ipn elr dhcp.
med ndiswrapper och wireless-tools är det väldigt enkelt att få igång ett wlan kort, om ditt kort stöds dvs [/B]

Jag fick det att funka.. tack Lunke
Kanske lite bra..

Permalänk
Medlem

Det var ett kommando som var glömt.

Så här gjorde jag:

Först så tankade jag hem ndiswrapper och installerade det, sen skrev jag i consolen:

su
ndiswrapper -i /mnt/cdrom/drivers/winxp/GPLUS.inf <- Sökvägen till inf filen för drivisarna.
ndiswrapper modprobe
modprobe ndiswrapper
iwconfig wlan0 ESSID Default <- Essid Namnet på nätverket.
ifconfig wlan0 up

Visa signatur

| Msi Mega Pc 465 | P4 2.8 Ghz | 512 mb ddr ram | His Radeon 9600xt 128mb | Western Digial 120 gb |

Permalänk
Medlem

Är inte Cisco 350 korten hyfsat dyra ? Eller dom var tidigare... Cisco's AP är iaf fetdyr

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Jag använde(r) ett d-link (dwl?) 520+

Permalänk
Medlem

härligt med den här tråden, blir att kika lite mer på den senare under veckan, då jag ids pillra på mitt eget w-lan

Visa signatur

"Cothax tells you : OK... sleep... try some. You type like either a drunk, or someone without sleep for the last few weeks. "

Permalänk
Medlem

Kalla mig noob om ni vill, men vad är ett ESSID, och hur får jag reda på vad det kan tänkas vara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Kalla mig noob om ni vill, men vad är ett ESSID, och hur får jag reda på vad det kan tänkas vara?

ESSID / SSID / Service Area Name = Namnet på nätverket, du kollar/ändrar det i routerns inställningar.

Visa signatur

/Anders

Permalänk

jag kör suse 9.2 å de fungerar utmärkt.. prism krets å allt 11mbits

enda som jag gjorde var somsagt essid som jag ändrade.. lite surt att den inte kan hitta det automatiskt.. ja menar om ma åker någonannastans. orka ändra

Visa signatur

AMD Barton 2500+ | Abit NF 7-S v2.0 | 512 DDR TwinMOS 2x256 PC3200| Shappire radeion 9200 128| Western Digital 120GB 7200

Permalänk
Medlem

satt o funderade på detta senast idag! jag ska (imorgon) installera Mandrake till min lillebror, (vill leka lite med Linux ), och kom då att tänka på detta med WLAN, jag har ett Belkin, vet tyvärr inte vilket märke, men 54 Mbps, har hört att det ska finnas drivisar till det i Mandrake. Nån som provat?? tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
satt o funderade på detta senast idag! jag ska (imorgon) installera Mandrake till min lillebror, (vill leka lite med Linux ), och kom då att tänka på detta med WLAN, jag har ett Belkin, vet tyvärr inte vilket märke, men 54 Mbps, har hört att det ska finnas drivisar till det i Mandrake. Nån som provat?? tacksam för svar

Testa och sätta i kortet och kör nätverksconfigen.. om inte det funkar är det bara att använda ndiswrapper. Om inte det funkar så vet jag inte..

Visa signatur

| Msi Mega Pc 465 | P4 2.8 Ghz | 512 mb ddr ram | His Radeon 9600xt 128mb | Western Digial 120 gb |

Permalänk
Medlem

det där ndiswrapper, hur använder man det?? precis som några här ovanför har skrivit eller? alltså, ta drivisen från XP o implementera i Linux?
nätverksconfigen? är det nåt kommando till det eller? För när jag installerade Mandrake så valde jag Realtek LAN som drivis, för jag visste inte vad jag skulle göra (mitt kort fanns inte med på WLAN)

EDIT: blir lite svårt att lägga in ndiswrapper, har ingen diskettenhet på nån annan dator än den får be någon kompis att lägga det på en diskett lr nåt...