Permalänk
Medlem

Lite XP problem...

Till att börja med, jag kan nästan ingenting om datorer, så svarar ni på mina frågor så skriv gärna så att en 110% novis förstår

Efter en lång tids problem med datorn (massa felmeddelanden & plötsliga omstartningar) så fick jag en vän till mig att installera XP Pro. SP1 (hade då Win. 98).
Trodde att dagarna med svordomar och hjärtflimmer var över, men icke. Blev riktigt förbannad när jag fortfarande var tvungen att starta om datorn 10 ggr innan den behagade att hoppa igång ordentligt (bara för att plötsligt startas om efter 10 min). Fick då en fix idè om att det kanske kunde vara ett av minnena som hoppat ur socklarna. Sagt och gjort så började jag rota i datorn. Hittade minnena och kände på de, de satt fint. Fick då ännu en fix idè om att något utav minnena kanske var fysiskt skadat? Provade att dra ut ett av de tre minnena, startade upp datorn och omfg! Inga problem överhuvudtaget, spinner som katt dämnit!
Nu har jag stött på nya härliga problem, dock inte lika allvarliga som de jag nyss botat genom att ta bort ett minne.

Problemen:

* Windows Messenger:
När datorn startas upp så startas ju även Messenger upp. Så långt allt väl. MEN, efter ca 15 min chat, så kan jag plötsligt varken skriva eller ta emot några meddelanden, när jag skriver så står det i röd text "Meddelandet kunde inte skickas" (nåt sånt iaf). Det står att jag fortfarande är inloggad.
Loggar jag då ut och sedan försöker logga in igen, så begär den ett .NET-Passport konto, wtf är det för något? Trodde att den vill ha min mailadress + lösenord men det ville den inte.
Alltså, vad är .NET-Passport konto för någonting? Har letat men inte hittat något.
Efter denna lilla incident, så försökte jag installera MSN Messenger istället. Men när jag försöker installera det så får jag upp ett meddelande om "jadejadejada felkod: 1601". Har sökt här på forumet och upptäckt att jag inte är ensam om detta problemet. Tyvärr har jag inte hittat någon lösning på det heller, har någon kanske blivit klokare och kommit på en lösning?

* Explorer
Har upptäckt att jag inte kan öppna vissa länkar och bilder när jag är ute och surfar. T ex om jag går in i en tråd på ett forum, och någon har lagt ut en länk i tråden, så kan jag inte öppna den. Kommer inte heller in på min hotmail. Har provat att öppna länkarna i ett nytt fönster men det fungerar inte heller
Någon som har lösningen på detta problem?

M v h
Christian

Edit: Angående Explorer-problemet, kan det vara så att jag saknar något viktigt program för att kunna läsa/öppna länkar etc?