Varje år kommer framtidens grafikkort:p

Permalänk
Medlem

Varje år kommer framtidens grafikkort:p

Är faktiskt jävligt trött (knappast ensam) på att varje år så kommer framtidens grafikkort. Förra året var det 9800 pro och fx 5950 ultra. Svindyra båda två. Nu är det 6800ultra och x800xt. Som reklameras som framtidens grafikkort. Nästa år blir väl dom för gammla.

Visa signatur

"När en blind leder en blind, faller båda i gropen"

Permalänk
Medlem

Sant...
Riktigt trött på det där...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Det är både bra och dåliggt!

Bra att utväcklingen går framåt.. kul med bättre grafik=D

Dåliggt att man knappt hinner köpa en ny datorn innan delarna är gammla!!!

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

Re: Varje år kommer framtidens grafikkort:p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laza
Är faktiskt jävligt trött (knappast ensam) på att varje år så kommer framtidens grafikkort. Förra året var det 9800 pro och fx 5950 ultra. Svindyra båda två. Nu är det 6800ultra och x800xt. Som reklameras som framtidens grafikkort. Nästa år blir väl dom för gammla.

att det lanseras som "framtidens grafikkort" har jag missat men visst stämmer det till viss del.
i varje generation (nästan) så utvecklas det nya saker och andra förbettras, i nästa generations så tas det lite nya grejjer som trycks in och lite gammla grejjer som uppdateras och trycks in

Permalänk
Medlem

Tiddigare så optimerade man spel till max. Nu släpper man istället halvfärdiga spel... Hade inte grafikkorten utvecklats i så snabbt takt hade vi haft mer optimerade spel istället. Skulle räcka med ny generation varannan år tycker jag.

Hatar X-BOX portade spel till PC där man skiter fullständigt i optimeringen och lanserar på PC bara för att få in mer pengar... Väldigt sällan där X-BOX spel optimeras tillräckligt för att köra i mer än 1024 även med de bättre korten.

Permalänk
Medlem

det är så dom tjänar pengar, teknologin finns det men varför lansera allt på en gång när man kan lansera lite i taget, logiskt

Permalänk

jag oxå är rätt trött på de men om man köper ett x800xt nu både inte det räcka nästan 2 år på ungefär full grafik el vad ????

Visa signatur

Half-Life 2
Min nya dator: Fujitsu Siemens Scenic P, P4 3.00 GHz (2 CPUs), ATi Radeon 9600XT 256.0 MB AGP 8x, Hansol H960 19" LCD,
Realtek AC97 Audio, 512MB DDR Minne, 80GB, DVD Brännare...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeLarsson
jag oxå är rätt trött på de men om man köper ett x800xt nu både inte det räcka nästan 2 år på ungefär full grafik el vad ????

Full graffe på dem spelen som är nu, men absolut inte på spelen som kommer om två ir ett år!

Visa signatur

Jag e ett riktigt Star-Wars freak! (jag kan alla Chewbaccas repliker!)

Permalänk
Medlem

Att utveckling går framåt är ju bara positivt, skulle det vara tvärtom skulle det vara en katastrof!

De som tycker 9800pro är ett skitkort, vet nog inte riktigt vad de snackar om! Ångrar lite att jag inte har kvar mitt!

ArtMan: PC-spelens fördel tycker jag faktiskt är att de kan patchas, men visst vore det kul om spelen kunde vara bättre optimerade redan vi release.

Vore alla konverteringar lika bra som tex gta, så skulle nog inte många konsoller bli sålda. Jag skulle tex aldrig äga en ps2:a om det fanns bra fighting lir till pc:n! Men håller självklart med om att tillverkarna borde se konverteringarna som en större utmaning istället för att endast se det som ett sätt att öka kassan!

OT: Det jag blir ännu tröttare över är att man verkligen orkar slösa sin tid på gnälla på triviala saker som detta när det finns så mycke viktigare saker att gnälla över!

Visa signatur

LePont SF-201B | A64 3700+ @ Stock | ASUS K8N-E-Deluxe | 2 x 1024MB Corsair CMX1024-3200C2PRO @ 3-3-3-8 | Gainward BLISS 7800GS+ 512MB @ Stock | 900W Tagan TurboJet | Plextor PX-760A | 74GB WD Raptor | +4TB HDD | NEC MULTISYNC FE2111SB 22" | Logitech Z-2300 | Sennheiser PC150 | Logitech Cordless Desktop Keyboard och en MX518

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patu
Att utveckling går framåt är ju bara positivt, skulle det vara tvärtom skulle det vara en katastrof!

De som tycker 9800pro är ett skitkort, vet nog inte riktigt vad de snackar om! Ångrar lite att jag inte har kvar mitt!

ArtMan: PC-spelens fördel tycker jag faktiskt är att de kan patchas, men visst vore det kul om spelen kunde vara bättre optimerade redan vi release.

Vore alla konverteringar lika bra som tex gta, så skulle nog inte många konsoller bli sålda. Jag skulle tex aldrig äga en ps2:a om det fanns bra fighting lir till pc:n! Men håller självklart med om att tillverkarna borde se konverteringarna som en större utmaning istället för att endast se det som ett sätt att öka kassan!

OT: Det jag blir ännu tröttare över är att man verkligen orkar slösa sin tid på gnälla på triviala saker som detta när det finns så mycke viktigare saker att gnälla över!

Jag håller med insändaren, som skrev att grafikkorten kan göras bättre. Men det är ju inte kul för dom, att inte kunna suga ut mer pengar varje år.

Ot: Det här är väl ett dataforum har jag för mig? Vad gäller datan så är det främst grafikkorten som kommer ut nya svindyra varje år, som man har all rätt att beklaga sig över. Vad gäller annat, så kan jag ju nämna att en tredjedel utav folket i Sverige har problem att betala sin tandläkarräkning. Att eu kan fara åt helvete!
Men det var väl inte det som det här forumet är till för ?

Visa signatur

"När en blind leder en blind, faller båda i gropen"

Permalänk

Det är därför man inte ska köpa det allra dyraste. Jag köpte ett Leadtek 6800 NU 128 MB för 2300 kr, och det funkar liksom perfekt till alla nya spelen, jag säljer det nog om typ 6-7 månader dock och köper ett "bättre!"

Visa signatur

// MorreMannen

Permalänk
Medlem

jag kommer ihåg när Geforce 4 Ti 4600 var det absolut hetaste och kostade 5000 spänn... att spela WC III Classic och CS på det, det du... och vad kan man tänkas få för dem nu? typ 500? och de går inte att använda till något alls heller verkar det som. och ändå har det bara gått två år.

Permalänk
Hedersmedlem

Nya saker kommer hela tiden och nytt kostar pengar. Vad är nytt? Utveckligen går ständigt framåt och de som inte har tid att vänta eller som bara måste ha den penisförlängare det är att äga det senaste får betala en relativt stor del av utvecklingskostnaderna. Marknaden styr som alltid.

Detta gäller överallt, vad gäller de flesta grejor inom datorhårdvara och givetvis inom andra brancher oxå, mobiltelefoner t.ex.

Är det ett problem att utveckligen går framåt? Problemet är väl snarare att vissa verkar svälja reklamen med hull och hår.. Inser man inte att hårdvara ständigt går ner i pris och att det senaste och snabbaste kostar väldigt mycket i början för att sedan undan för undan rasa i pris så får man skylla sig själv.

Med den konkurrens som råder mellan ATi och nVidia tror jag knappast att någon har råd att sitta och trycka på ny teknik i dagsläget. Det är inte så enkelt som många tycks tro, vet ni hur avancerade dagens GPUs är?

Som alltid gäller det att vara påläst innan man köper nytt, speciellt om man köper i det lite dyrare segmentet. Är man påläst vet man vad det är man köper och det är sällan man blir besviken då.

edit:
Att spel inte optimeras lika mycket som förr är ett problem, som ArtMan säger. Men jag tycker ändå de flesta bättre spel optimeras ganska bra. Utvecklarna vill ju nå en så stor målgrupp som möjligt och genomsnitts-gamern sitter inte på så vassa grejor. HL2 är ett bra exempel tycker jag, spelet funkar t.o.m. med ett gammalt GF2 ifall man har överseende med den trista grafiken i DX7-läget.
Många spel som portas direkt från XBox är extremt dåligt optimerade, men de spelen suger ju oftast i övrigt oxå så det känns som det inte gör så mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeLarsson
jag oxå är rätt trött på de men om man köper ett x800xt nu både inte det räcka nästan 2 år på ungefär full grafik el vad ????

Nej, varför det? 2 år är en evighet i datorsammanhang.

Måste man alltid spela med maxade grafikinställningar i en hög upplösning och med en massa FSAA/AF så kostar det, så enkelt är det. Har man så höga krav så måste man uppgradera till det senaste nästan hela tiden och det kostar givetvis massor av pengar.

Nöjer man sig istället med ok inställningar, i en hyfsad upplösning och med FSAA/AF när det tillåts så kommer man betydligt billigare undan.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Re: Varje år kommer framtidens grafikkort:p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laza
Är faktiskt jävligt trött (knappast ensam) på att varje år så kommer framtidens grafikkort. Förra året var det 9800 pro och fx 5950 ultra. Svindyra båda två. Nu är det 6800ultra och x800xt. Som reklameras som framtidens grafikkort. Nästa år blir väl dom för gammla.

Så är det ju med allt i livet.... Utvecklingen går ju framåt så.... Någon gång kanske du kommer du köpa en bil, säg att det e ny V70 som kostar 300 000:- sälj den om 3-4 år så får du va glad om du får 200 000:- för den. Där har du en förlust på 100 000:- , så 3000:- i förlust för ett grafikkort e ju rena vinsten...

Permalänk
Medlem

Laza: De görs ju bättre (eller iaf snabbare) kort varje halvår! High end korten korten kostar ju en del att utveckla och ställer ju högre krav på tillverkningen, så rätt självklart att vi konsumenter måste betala det i slutända. Dock ska du veta att tillverkarna tjänar mest pengar på budget/mellanklass korten, helt enkelt pga att de har så mycket högre volymer.

De nyaste produkterna är ju nästan alltid de dyraste, har alltid varit så, så har svårt att se hur detta skulle kunna förändras?! Tillverkarna tvingar ju inte oss konsumenter att köpa de allra dyraste och smarta konsumenter gör ju som MorreManneN.

Att beklaga sig hjälper oftast inte, men ställer man krav och har bra argument så räcker det långt. Dvs skulle de 2/3 som har råd att gå till tandläkaren kräva ett lägre pris, så skulle kanske resten få råd.

Och beträffande EU så hade de som inte rösta alls ett val och genom att inte rösta så förstörde de för nej sidan i detta fallet!

Pengar = Politik = Makt. Glöm aldrig det!

MorreManneN: De flesta köper nog efter dina principer, dvs bägge lurar sig själva att de gjort ett bra köp. Den som köper ett dyrare kort inbillar sig att det ska räcka längre och den som köper ett dyrt kort tror att han snart köper ett nytt igen.

Chenget: Tror nog att grafikkort för över 4k började redan då voodoo 5 släpptes. Ett beggat 9800 pro kort går idag säkert för en 1/3 av nypriset då det släpptes.

Att ti kortet är värdelöst är ett bra bevis på att utvecklingen verkligen gått fram.

PCI-E är dock en reklam fälla många verkar falla i! Visst kommer det bli stort så småning om, men idagsläget ser det ut som en dålig affär.

Varför?

Jo folk för att folk antingen köper ett billigare kort än de egentligen skulle vilja ha eller för att de köper 2st för mer pengar än vad de bättre korten kostar om 6månader!

Alltså kommer de som har råd, efter dessa 6månader sälja sina kort och köpa det som är värst då och de som har mindre pengar köpa det kort de velat ha men inte haft råd med.

Vilket jag tror resulterar i att vi konsumenter betalar mer än vi borde!

Skulle fler köpa efter vad prestandan var i verkligheten, så skulle de inte mjölka oss på de pengarna de nu gör. Dvs varför köpa en produkt som på pappret ger sjuk prestanda, men i verkligheten inte ger en föbättring på några procent?

Jag menar har någon uppnåt 150mb/s på sin sata disk, någon som lyckats använda allt krut agp 8x ger, skillnaden i bandbredd mellan s754 (singel channel) och s939 (dual channel) märks när man gamar etc?

Edit:

Vicotnik: Jo men tror iaf du också tycker man borde lyckas bättre med konverteringar, särskillt då hårdvara är så mycket bättre på en pc. Dock ligger ju komplexiteten i att det finns för mycket hårdvara att tänka på.

Visa signatur

LePont SF-201B | A64 3700+ @ Stock | ASUS K8N-E-Deluxe | 2 x 1024MB Corsair CMX1024-3200C2PRO @ 3-3-3-8 | Gainward BLISS 7800GS+ 512MB @ Stock | 900W Tagan TurboJet | Plextor PX-760A | 74GB WD Raptor | +4TB HDD | NEC MULTISYNC FE2111SB 22" | Logitech Z-2300 | Sennheiser PC150 | Logitech Cordless Desktop Keyboard och en MX518

Permalänk
Medlem

Re: Varje år kommer framtidens grafikkort:p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laza
Är faktiskt jävligt trött (knappast ensam) på att varje år så kommer framtidens grafikkort. Förra året var det 9800 pro och fx 5950 ultra. Svindyra båda två. Nu är det 6800ultra och x800xt. Som reklameras som framtidens grafikkort. Nästa år blir väl dom för gammla.

Jätte enkelt...
Man köper budget versionen för halva priset hela tiden så kan man byta varje år istället för att va värst första halvåret o efter sista,
för samma peng...

hur många spel är det som t.ex ett 6800LE inte klarar av?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varje år kommer framtidens grafikkort:p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zombit
Så är det ju med allt i livet.... Utvecklingen går ju framåt så.... Någon gång kanske du kommer du köpa en bil, säg att det e ny V70 som kostar 300 000:- sälj den om 3-4 år så får du va glad om du får 200 000:- för den. Där har du en förlust på 100 000:- , så 3000:- i förlust för ett grafikkort e ju rena vinsten...

Bil? Har för helvete inte råd med någon bil! Patetiskt skrattretande att du kom att jämföra köp utav svindyra nya bilar med grafikkort.

Det är sådana som dig, som staten skall beskatta kraftigt!

Visa signatur

"När en blind leder en blind, faller båda i gropen"

Permalänk
Hedersmedlem

Skärpning Laza..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varje år kommer framtidens grafikkort:p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
Jätte enkelt...
Man köper budget versionen för halva priset hela tiden så kan man byta varje år istället för att va värst första halvåret o efter sista,
för samma peng...

hur många spel är det som t.ex ett 6800LE inte klarar av?

6800LE är ett väldigt bra kort, så så lätt har det inte alltid varit!
gf2 mx var ju knappt jämförbart med gf2 ultra, samma sak med gf 4 mx och gf 4 ti och atis 9200 och 9700.

De som spelar mycket byter nog varje år oavsett om de sitter på budget eller inte.

Vilka spel det inte klarar finns det lika många åsikter om som det finns stjärnor på himlen.

Laza: Han tog väl i lite, men han har ju en poäng. För vissa är priset på ett graffe småpix, medans det för andra är helt ok. Volvo kostar ju rätt lite om man jämför med andra bilar!

Visa signatur

LePont SF-201B | A64 3700+ @ Stock | ASUS K8N-E-Deluxe | 2 x 1024MB Corsair CMX1024-3200C2PRO @ 3-3-3-8 | Gainward BLISS 7800GS+ 512MB @ Stock | 900W Tagan TurboJet | Plextor PX-760A | 74GB WD Raptor | +4TB HDD | NEC MULTISYNC FE2111SB 22" | Logitech Z-2300 | Sennheiser PC150 | Logitech Cordless Desktop Keyboard och en MX518

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Varje år kommer framtidens grafikkort:p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av patu
6800LE är ett väldigt bra kort, så så lätt har det inte alltid varit!
gf2 mx var ju knappt jämförbart med gf2 ultra, samma sak med gf 4 mx och gf 4 ti och atis 9200 och 9700.

6800LE är ju ändå rätt så high-end; det är ju ett 6800-kort.

Det har funnits bra budgetval tidigare oxå, t.ex. 9500(pro) som var så bra att det försvann ganska fort. Det var för bra helt enkelt, ut ATis synvinkel.

Ti4200 har alltid varit en värdig lillebror till Ti4600. Ti200 fanns med länge och var ett bra tag både billigare och bättre än GF2 (GF4MX).

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Varje år kommer framtidens grafikkort:p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laza
Bil? Har för helvete inte råd med någon bil! Patetiskt skrattretande att du kom att jämföra köp utav svindyra nya bilar med grafikkort.

Det är sådana som dig, som staten skall beskatta kraftigt!

haha hur skulle han kunna veta att du inte har råd till en bil, snälla tyst
Tycker att jämförelesen stämmer ganska bra. Bilar och datorer kostar det att ligga på topp

Permalänk
Medlem

Om man ser till procentuell värdeminskning så sjunker elektronik betydligt snabbare än bilar. (Iaf kvalitetsbilar, dvs borträknat japanska bilar och trabantknockoffs som Skoda )

Permalänk
Medlem

men bilens värde sjönk ca 1/3 del..om grafikkort sjunker 4000:- så är ju det 80-90% av vad inköpspriset var..då kan man ju inte säga attt man går i vinst;)

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Som folk sagt innan, det är utveckling.

men betänk att 9800pro och fx 5950 ultra är nutidens kort, dom är mer eller mindre standard för ett midrange datorpaket (runt 10 000kr) och de klarar de senaste spelen väldigt bra (iaf 9800pro, har inget fx 5950 ultra att testa), och redan har vissa datorpaket 6800 Le kort, och så länge utveclingen går framåt faller de redan släppta korten i pris.

Sedan ska man inte glömma att du måste minst ha en 3ghz dator för att kunna använda de senaste korten iaf.

Sist, ingen tvingar dig att köpa nya kort, är du så pass trött på att det släpps nya kort hela tiden, sluta kolla efter dem, det är inte som ati och nvida tar ut helsides annonser i svd och reklam tid på tv4 direkt.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Permalänk

lansing knappast

Visa signatur

Spec: chassi, moderkort med usb! :D, gfx kort "tror jag", cpu och raminne

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thedarkcloud
lansing knappast

Pentium 14 500Ghz , 400GB PC351053 , APA Rövion X999999999 Platinum Über Duper *Censur* Får FÅR Kossa padda 1500000MB 200000-Bit 33534235/6723450823 600000 Pipelines

räcker den 1år då?

Permalänk

9700 räcker ju än och den kom för nått år sen.

Visa signatur

alla barnen hade roligt på lanet utom kjell han hade en pc från dell

Permalänk
Medlem

Grafikkorten har blivit mycket snabbare på sistone, men man kan ju fortfarande spela de flesta spel i 1280x1024 med ett 9800pro, som har funnits ett bra tag. Så att ett nytt kort kommer vara värdelöst om ett år stämmer inte.

Köper man ett 6800GT eller X800XT idag, kommer man säkert att kunna köra alla spel som släpps 2005, och 2006 också om man klarar sig utan AA och AF. Det är min gissning

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chenget
Om man ser till procentuell värdeminskning så sjunker elektronik betydligt snabbare än bilar. (Iaf kvalitetsbilar, dvs borträknat japanska bilar och trabantknockoffs som Skoda )

off topic:

iofs så har ju japanska bilar bäst kvalite