"Cpu is unworkable or has been changed" hjälp!

Permalänk
Medlem

"Cpu is unworkable or has been changed" hjälp!

Jag har ett Abit IS7-E som fungerade från början med min P4 2.8 GHz Northwood. Efter nån månad fick jag ett felmeddelande där det stod "Cpu is unworkable or has been changed, please recheck CPU soft menu". Efter många omstarter och pillande på alla kablar för att se att de satt som de skulle började datorn fungera utan felmeddelandet i början.

Idag skulle jag uppdatera mitt bios med Abits egna biosprogram, jag tog en backup av mitt nuvarande, laddade hem det senaste och flashade bioset utan problem (inställningen att tömma cmos var på). När jag startar upp datorn fick jag först ett felmeddelande vid botning: "CMOS checksum error - defaults loaded", efter ännu en omstart kom felmeddelandet "Cpu is unworkable or has been changed, please recheck CPU soft menu". Jag flashade tillbaka till mitt gammla bios men felmeddelandet kvarstod. Datorn verkar fungera. Problemen är att jag måste trycka F1 för att komma vidare efter felmeddelandet, och att muspekaren försvinner några sekunder precis när windows XP startat.

Är det någon som vet hur jag ska få bort felmeddelandet? Vad beror det på?

Se sign för min konfiguration (obs. har 300W nätagg.):

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

men har du testat att ladda standard settings. eller default settings eller not liknande den brukar ligga där man savar bioset o går ut i dos igen efter du gjort det så ställer du in så som du vill ha det i bioset manuelt

kanske blidde lite rörigt men men

Visa signatur

Epox 9nda3+,amd 3200+@2400mhz, 2*ocz rev 2 512, Leadtek6800GT 1st 160gb 1st 200bg 1st raptor 36gb

Permalänk
Medlem

Stog så fölr mig med när jag bytt grafikkyla..blev skitnervös när jag såg det.men det har försvunnit nu...ingen som vet varför det står så?

Visa signatur

[Lanparty UT nf3 250gb] [A64 3000+] [Kingston Value 512] [Maxtor DiamondMax Plus9 160gb S-ATA] [OCZ Modstream 450W] [Leadtek 6800LE 1.3V@16/1,6] [TT Tsunami]

Permalänk
Medlem

Det kanske kan vara cmos-batteriet som gett upp? Testa som Honda sa att ladda "optimized defaults" eller liknande i bios.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk

Det låter som om det bara skulle vara att ställa in processorinställningar och spara? Vad är egentligen problemet, det står ju till och med vad du ska göra? Man brukar få detdär meddelandet på typ alla nyare moderkort (även AMD) och för mig så har det alltid bara dykt upp när jag ställt in nåt tokigt i BIOS eller rensat CMOS.

God Jul förresten alla!

Permalänk
Medlem

Processorinställningarna är som de ska, det är alltså moderkortet som fått för sig att processorn är klockad eller har blivit ändrad. Det finns ingenting i Soft Menu som är felinställt, jag ska prova att ladda defaultinställningarna.). Kan dock vara cmosbatteriet, har fått samma tips från flera. Ska också kolla så att det inte är nätagregatet som begränsar, om det drar 300W konstant ska jag byta upp mig till ett 400-450W istället. Tack för svaren! Hoppas det hjälper!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen att FSB och/eller multipliern som är fel.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Det där felmeddelandet fick jag rätt ofta när jag satt och klockade cpun.
Bara att kålla så att allt står rätt till med multipliern och fsbn som Mothman sa:)

Visa signatur

Logitech Z-680 5.1 surround system, Panasonic PTAE-100 Lcd projektor, Microsoft Xbox --> Executer 2 chip, PSTWO --> TOXIC chip, Nintendo Gamecube
-----------------------------------------------
AMD64 3000+ Winchester s939 @ 2250Mhz || Abit KT800PRO || 1024Mb DDR pc3200 Corsair @ Dualchannel || PowerColor 9800se@pro || 80GB HDD 7200rpm

Permalänk
Medlem

jag har också fått samma fel (har samma kort och cpu som du) så jag laddade default i bios och så funkade det igen.

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att det räcker att gå in i bios under CPU soft menu och spara konfigurationen utan att göra några ändringar alls för att det ska försvinna.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Hej! Jag provade att välja Optimized defaults idag när jag kom hem. Inga värden i CPU soft menu tycktes ändras, men cmos blev tydligen nöjt och felmeddelandet försvann! Tack för tipsen! Jag kollade också hur många watt datorn drog, den drog maximalt ca 210W, så något nytt nätagg behövs inte på ett tag =).

Visa signatur