Permalänk
Medlem

Överhettad Leadtek 6800gt?

Vill först varna alla om att aldrig köpa saker ihop med ens bror!

Som vanligt satt min brorsa och spelade spel hela dagen. Han satt sig framför datorn ungefär klockan 13:00 och spelade b.la CS:S och POP2 tills klockan 20:00. Då klockan hade passerat åtta började bildkvaliten på spelet (POP2) försämras och då hände det. Det var bara en massa färger som gick verticalt (Inte helt..) och inget annat. Jag bad honom att gå ut ur spelet vilket han genast gjorde. Då kollade jag på grafikkortets temperatur och den visade sig vara på 68C, vilket är ganska HÖGT!

Jag noterar att grafikkortets fläkt låter lite (typ som en hårddisk låter när den tänker fast myckte lägre ljudnivå). Då reser han sig och STOPPAR cpu fläkten (Jävla mongo!!) med fingret för att se om det verkligen är grafikkortets fläkt som låter och inte cpu fläkten! (A64 3200+ s754, Zalman CN7000A). Jag blir förbannad och skriker som in i helvette! (Tro mig, om jag hade vetat att han skulle göra sånthär när jag köpte datorn, med hjälp av honom, så hade jag hellre köpt en egen dator.. Som då hade varit en riktigt kass dator..)
Hursomhelst, han sätter sig framför datorn igen och tänker FORTSÄTTA SPELA men då kraschar Windows och han får starta om pga blackscreen. Windows startar och han för ett meddelande att datorn återställts efter ett allvarligt fel bla-bla-bla.

Så nu till frågan, kan detta bero på grafikkortet? Borde jag byta ut den eftersom fläkten låter? Har en 80mm fläkt som blåser rakt på den, vilket ger lägre temperatur (Hjälpte dock inte...).
Just nu är grafikkortet 58C varm, har sidopanelen avkopplad men fläkten på den snurrar ändå.
Bild

Så vad säger ni?? Skicka tillbaka, eller är det jag som borde stänga av datorn och låta stackaren vila lite ??

Visa signatur

"Signatur raderad, max tre rader i size 1. Se reglerna". - Vicotnik (The evül one!)

Permalänk
Medlem

68c är absolut inte högt för den gpu:n. Tro mig.

Stoppa cpu fläkten med figret är heller inge fara direkt, den spinner ju igång direkt igen.

Verkar som att kortet är defekt, så ska det inte bete sig i 68 grader.

När jag hade orginalkylning låg mitt i runt 86 grader fullload. (har iofs gt).

Tycker ni ska felsöka datorn lite allmänt.

Lycka till, slå inte brorsan för mkt

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
68c är absolut inte högt för den gpu:n. Tro mig.

Stoppa cpu fläkten med figret är heller inge fara direkt, den spinner ju igång direkt igen.

Verkar som att kortet är defekt, så ska det inte bete sig i 68 grader.

När jag hade orginalkylning låg mitt i runt 86 grader fullload. (har iofs gt).

Tycker ni ska felsöka datorn lite allmänt.

Lycka till, slå inte brorsan för mkt

68C är inte högt alltså.. Hmm låter bra Men ljudet som fläkten gör bekrymrar mig =/ Jag kanske borde ta kontakt med Inet och berätta problemet. De kanske kan kolla på kortet?

Tack för svaret, btw

Mvh
ilcoo

Visa signatur

"Signatur raderad, max tre rader i size 1. Se reglerna". - Vicotnik (The evül one!)

Permalänk
Medlem

Har själv ett leadtek 6800GT och har fått reda på att en temp vid fulload på 75c är helt normalt. Hmmm... Hur som helst, ingen fara med den tempen (65c).

Gärna fler kommentarer med leadtek-kort (GT) om deras temp, klockning m.m.

Visa signatur

| MSI K8N NEO2 PLAT-54 s939 | AMD64 3500+ | Corsair TWINX1024-3200LLPRO | LeadTek 6800GT 256MB 400/1100 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Recoba
Har själv ett leadtek 6800GT och har fått reda på att en temp vid fulload på 75c är helt normalt. Hmmm... Hur som helst, ingen fara med den tempen (65c).

Gärna fler kommentarer med leadtek-kort (GT) om deras temp, klockning m.m.

Min är inte klockad, flashad eller något. Har inte pillat på den så mycket. Klockade en gång till Ultra hastigheter men sänkte till default pga vita prickar i CS.. Och bara CS.

Visa signatur

"Signatur raderad, max tre rader i size 1. Se reglerna". - Vicotnik (The evül one!)