Permalänk

Bytte grafikkortsfläkt -> högre temp

Aj, aj!

Bytte fläkt på mitt GF6800 GT GS till en arctic cooler.
Det blev tystare men tyvärr så blev också temperaturen högre. Den ligger kring 72 grader i idle. Känns lite väl högt eller?

Vad kan jag tänkas ha gjort fel?

Tog bort den gamla fläkten, rengjorde med aceton, la på ett ganska tunt lager kylpasta (borde det kanske vara jättetunt?) och skruvade åt den. Skruvade inte jättehårt utan tills gummiplopparna började tryckas ihop lite.

Permalänk
Medlem

Se till att den sitter exakt som den ska, och ja, det ska vara _jätte_ tunnt med kylpasta.

Permalänk

Oki. får nog montera av och på den igen då.
Är det bättre med för lite än för mycket? Det känns som om man inte riktigt får pasta överallt om man gör det för tunt...

Permalänk
Medlem

vad kletar du ut det med? Ett avklippt kreditkort brukar fungera bäst... och ung. 0.2mm tjockt lager kylpasta ska det vara

Permalänk

Tog bort allt med och kletade ett tunnare lager (Med ihopvikt papper) Tempen sjönk lite men jag är inte helt nöjd...

Permalänk

med papper så funkar det inte bra, ta ett rakblad eller kredit kort så blir det mycket bättre...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Nu använde jag ett kreditkort och la ett tunt-tunt lager - ingen skillnad.
Vad ledsen jag blir!

Nu blir tempen bara högre och högre.

Hjälp!

Permalänk
Medlem

kolla så fläkten snurrar på kylaren öka farten på fläkten lite annars...

Permalänk

Jorå den snurrar.
Kan man ändra farten manuellt någonstans? Den står på 100% i experttool

Ska man kanske skruva åt fläkten hårdare mot grafikkortet? Har varit ganska så försiktigt hittills.

Permalänk
Medlem

Om det satt en 200 dba 120000 rpm fläkt på från början så kan man ju tänka sig att tempen blir högre med NV5

Fast retail fläktarna skall väl va rätt bra så det är rätt konstigt att du fick en sådan dramatisk höjning av temepraturen.

Visa signatur

Asus P5E | Q6600 (G0) (1.288v) @ 3.42ghz |2GB 6400 DDR2 | Asus 4870 800/1080 | Corsair 450W | http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=815791
______________________________
Netbook: Asus EEE PC 1000H

Permalänk

Nu är det löst.

Det var fel på själva fläkten. Jag bytte till en annan -> 45 grader idle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jon_gyllen
Nu är det löst.

Det var fel på själva fläkten. Jag bytte till en annan -> 45 grader idle

Vad exakt var det som var fel på fläkten? Har samma problem.

Visa signatur

2-2-2-5. Skitfort går det

Permalänk

jag hade en sådan fläkt.. den idalde med mitt oklockade kort på 59c :S ???
gick och köpte arctic silver 5 på webhallen för 59:- kr (3.5g, ganksa billigt)
Nu idlar den oklockat på 49-50 ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P.
Vad exakt var det som var fel på fläkten? Har samma problem.

Fast P. kolla så att fläkten snurrar MEDSOLS, för har hört att polerna kan sitta fel så att den snurrar åt andra hållet :P.. och vad har du för chassi temp ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiwiz

Fast P. kolla så att fläkten snurrar MEDSOLS, för har hört att polerna kan sitta fel så att den snurrar åt andra hållet :P.. och vad har du för chassi temp ?

Ska kolla det där, chassitemp ca 36-38c
GPU idle 62-63 (orginal fläkt 53-55)
Spelar jag typ Farcry en kvart är GPU uppe i 69-70c

Visa signatur

2-2-2-5. Skitfort går det

Permalänk
Medlem

Jag har samma kort och jag kör med en zalman VF-700 och ligger på ca 45 grader idle och runt 60 i fulload kanske... Så sälj din fläkt och köp den istället om du absolut inte är nöjd. OBS!! hör den inte ens, mina chassifläktar överröstar zalmanfläkten, om den nu hörs speciellt mycket överhuvudtaget....

Tog föresten bort min fläkt igår och all kylpasta och gjorde om det, då kletade jag med ett kreditkort ganska länge för att få det som jag vill ha.
Iaf hade jag på ett såpass tunt lager så jag såg nvidia texten på gpu´n.. och så det inte var kritvitt, utan man såg igenom.

Har en chassitemp på ca 28-30 grader...

Men med originalkylningen hade jag inte så illa temper heller, utan låg under 50 iaf med detta chassi, med förra chassit som det va sämre flöde på luften i, låg jag på 53 IDLE.

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem

Det har nog löst sig nu, lossade på fläkten och satte ny pasta nogrannare, och lite tjockare lager, samt skruvade fast den hårdare. GPU Idle är nere på 50-51c nu med 35c chassitemp. Har inte testat o spela med den än.. Återkommer

Visa signatur

2-2-2-5. Skitfort går det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P.
Ska kolla det där, chassitemp ca 36-38c
GPU idle 62-63 (orginal fläkt 53-55)
Spelar jag typ Farcry en kvart är GPU uppe i 69-70c

Jag vet inte om det enbart är det, men din chassi temp e ganska hög.. har du bra ventilation ? hur har du satt dina chassifläktar ?

Permalänk

Hej
Kylpastan kan inte göra sån radikal förändring men alla har den iaf Jag tycker inte att det är konstigt att tempen inte blev förändrad pga att du bara minskade på kylpastans lager.
Dessutom tänk på en annan sak.... Du har bytt orginal fläkt på ditt kort till en annan fläkt som du tyckte var bättre eller kanske fläshigare och du tänkte dessutom att du får bättre kylning. Vad du inte tänkte på är ju att de tekniker som jobbar på fabriken där kortet tillverkades satt med produkten och optimerade den med ...optimal fläkt till en GF6800 GT GS krets. Du tror väl inte att de satte dit en sämmre fläkt bara för att kortet ska "pajja" för att tvinga dig köpa en ny inom kort?
Alla tillverkare vill ha nöjda kunder för sånna ger ju reklam och ständigt återkommer med att uppdatera sina system med deras nyare produkter, när det är dax för ett byte (som tex jag är ju stor asus fan)
Så varför byta en fungerande fläkt på ett kort som du inte ens har clockat fast du kanske tänkte göra det vad vet jag? Och så är det åter igen varför klocka när man kan köpa snabbare orginal?

Jag vet att detta är en clockers forum och att man gör det bara far att det går att göra (man vinner ett par hundra poäng på benchmark max alltså) men du har ett fint grafikkort som i daxläge klarar alla spel med en bra marginal

Jag är ledsen men så ser jag på saken och detta är min åsikt
(hoppas ingen tar illa upp detta svar)

Visa signatur

Jazz

Permalänk

JasminCicic: Största anledningen till att byta fläkt för mig var att orginalfläkten lät ungefär lika mycket som min dammsugare!

Det jag tror var felet på den första fläkten var faktiskt att själva kopparplattan var lite skev och därför inte riktigt fick bra kontakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JasminCicic
mkt text

Jag håller med jon_gyllen, orginalfläkten överröstade cpukylningen,
outhärdligt ljud helt enkelt...
klocka hade jag inte tänkt o göra.. och varför det just blev GT när det finns Ultra,
fick den billigt när jag var utomlands.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiwiz
Jag vet inte om det enbart är det, men din chassi temp e ganska hög.. har du bra ventilation ? hur har du satt dina chassifläktar ?

jag har 1st 80 fläkt i fronten som suger in luft, 1st 120 i chassidörren (suger in),
2st 80 där bak som blåser ut, och en 120 till i taket som blåser ut.

Visa signatur

2-2-2-5. Skitfort går det

Permalänk

okey det verka ju bra testa ändra om lite och kolla om du får bättre för den verkar ganska hög.. jag 2 bak som suger ut och en fram och suger in och har en temp på c:a 28-30c ..

Permalänk

Ok!
Det är bra Jag undrar om du inte fick en sånt program som gör att du kan använda smart fan control som gör att din fläkt går på olika hastigheter beroende på vad du kör och vad det är du sätter trycket på. Det brukar medfölja kort såsom ditt med hög frekvens på processor och minnen
Nå ja det är ok men problemet är ju att den blir varm då Det är därför det orginella fläkten lät som den gjorde Det gäller att kyla en sån bjässe
Smaken är som b
Bra kortval iaf Det är du som har köpt den så är det fullständigt ok om du nu vill pokusera med den.

Visa signatur

Jazz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jon_gyllen
Nu är det löst.

Det var fel på själva fläkten. Jag bytte till en annan -> 45 grader idle

Vad var det för fel på den och hur yttrade det sig? Såg man det på något sätt? Jag har också en NV5 och ligger på 55-58 grader idle, med 19-25 grader i burken.

Du bytte till en helt ny NV5:a asså?

Visa signatur

//Alex

Dell Vostro 1700, 320GB HDD, 2.2GHz C2D, 2GB RAM, GeForce 8600GT

Permalänk

som3thin jag hade som du men när jag bytte pasta så gick det bättre
kolla så att fläkten snurrar medsols och (OBS! ArcticSilver 5 rockz )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av som3thin
Vad var det för fel på den och hur yttrade det sig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jon_gyllen
Det jag tror var felet på den första fläkten var faktiskt att själva kopparplattan var lite skev och därför inte riktigt fick bra kontakt.

Visa signatur

2-2-2-5. Skitfort går det

Permalänk
Medlem

Oj, sorry missade helt det svaret, tack!

Kiwiz, har Arctic Silver 5, hjälper inte så mycket... Har t.o.m. haft av NV5:an en gång för att lägga ett nytt lager med pasta, då blev det bara ännu sämre, tempen gick upp typ två grader.. Vettifan vad jag ska göra asså..

Edit: juste, vad får du för temp i idle nu?

Edit2: Nevermind.. såg.. fan att mitt ska vara så varmt..

Visa signatur

//Alex

Dell Vostro 1700, 320GB HDD, 2.2GHz C2D, 2GB RAM, GeForce 8600GT

Permalänk

oklockat 49c snurrar den medsols ?? (klockan)

Permalänk
Medlem

Ska kolla på det, hur e det smidigaste sättet att göra det? Ser ju inte direkt när fläkten snurrar för fullt..

Visa signatur

//Alex

Dell Vostro 1700, 320GB HDD, 2.2GHz C2D, 2GB RAM, GeForce 8600GT

Permalänk

hehe, känn under den på den där runda saken eller stänger du av och kolla på den när den saktar ner

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt ut som om min fläkt snurrar åt fel håll, vad göra då?

Visa signatur

//Alex

Dell Vostro 1700, 320GB HDD, 2.2GHz C2D, 2GB RAM, GeForce 8600GT