Citat:
Ursprungligen inskrivet av milliway
Hur spelar jag in ljud musik som jag hör i mina högtalare? Någon som har ett konkret förslag eller länk till freeware som hjälper mej med det?
Ljud-musik! Du har precis uppfunnit nytt ord och en ny musikstil!
Du vill alltså på datorn kunna spela in ljudet som kommer ut genom dina datorhögtalare?... det är ganska vanligt att man vill kunna göra så ibland av olika anledningar, men hur man gör det kan variera ganska markant beroende på vilket operativsystem man använder. Om du inte säger vilket operativsystem du använder så blir det svårt för mig att kunna hjälpa dig, eller så besvärar jag mig själv med att skriva ner alla upptänkliga och alla möjliga sätt som finns och det tar sin tid, och är helt onödigt. Jag gissar på att du använder Windows, men inte ens det är hela svaret, för man bör veta vilken Windows man kör. Försök därför att beskriva dina bekymmer lite bättre i fortsättningen, det sparar både du och jag tid på.
Jag utgår från att du har antingen Windows XP eller Windows Vista. Eftersom jag inte vet vilken du har så ska jag ge dig instruktioner för båda. I båda fallen kommer jag bara att använda mig av Windows eget program för ljudinspelning, nämligen Ljudinspelaren.
Ljudinspelaren/Sound Recorder i Windows XP vs. Vista
Ljudinspelaren heter Windows Sound Recorder i engelskspråkiga Windows. Du kan läsa lite om den på Wikipedia i artikelnSound Recorder (Windows). Här är ett kort urdrag ur artikeln som påvisar de tidigare versionernas stora svaghet.
Citat:
The older version of Sound Recorder recorded audio to memory, rather than to the hard disk, and the length of the recording was by default limited to 60 seconds. There are several strategies to extend the length of recording time, however. By recording 60 seconds and pressing the Record button again, the user could record another minute. This procedure had to be repeated to record a sound of the desired length. Alternatively, it was possible to open a previously existing blank file of the desired length and record over it.
Det här är en av anledningarna till att jag hatade det här programmet när jag använde den i Windows 98. Jag brukade använda den förstnämnda strategin för att utöka längden på filen, jag brukade först skapa en blank WAV fil utan något ljud, som jag sedan använde som mall vid den riktiga inspelningen där jag skapade en kopia av den och inspelade över den. Det här är en av stora nyheterna i den senaste versionen av Sound Recorder som följer med Windows Vista där man kan spela in hur långa filer man vill i stort sett. Så den här förbättringen är en positiv sak med den nya versionen av programmet som följer med Vista.
Ljud i Windows Vista
Jag jobbar själv också mycket med ljud och musik på datorn, och det som jag tycker är dåligt med Windows Vista är att man har helt skrivit om ljudstacken eftersom det har resulterat i ett helt nytt gränssnitt och det nya gränssnittet är alldeles för rörigt och krångligt. Å andra sidan så har den nya ljudstacken resulterat i lägre latenser (fördörjningar) vid inspelning av ljud och MIDI vilket måste vara intressant för alla som arbetar med musik och ljud. Det gör att man nästan helt slipper ha ASIO drivrutiner till ljudkortet för att hålla latenserna korta. Allt finns nu där redan från början, utan tillsatser. För att läsa lite om förändringarna i Vista när vad gäller ljud se Technical features new to Windows Vista - Audio.
Att spela in allt hörbart ljud i datorn
Oavsett vilket program man använder på datorn till att spela in ljud så måste man först göra en del inställningar och konfigurera allt rätt innan man kan börja spela in. Det jag ska beskriva här är hur man konfigurerar datorn och Windows rätt.
I en vanlig dator kan man med hjälp av valfritt inspelningsprogram spela in ljud från flera olika ljudkällor, bl.a. kan man spela in ljudet från extern ljudutrustning så som CD-spelare, kassetbandspelare, m.m. Dessa är oftast enkla att spela in eftersom varje typ av ljudutrustning som man ansluter till datorn kopplas direkt in på någon av ljudingångarna på datorn. Men hur spelar man de ljud som datorn själv producerar på olika sätt och som kommer från självaste datorn (t.ex. om man lyssnar på en streaming från en Internetradio)? Då kan man inte i Windows välja att spela in ljud från Linje-in eller Mic-in eftersom det inte är därifrån ljudet kommer. Istället brukar man välja något som kallas Stereo Mix. Hur man ställer in detta skiljer sig som sagt mellan Windows XP och tidigare Windows och Windows Vista.
Metod 1
Om man vill spela in allt ljud som man kan höra från datorn så är det här enklaste metoden som finns enligt min erfarenhet, speciellt om man inte är så datorkunnig men vill ändå kunna spela in ljudet från datorn till datorn.
1. Skaffa en kort linjekabel med två 3,5mm stereo kontakter i vardera ände.
2. Koppla en av kontakterna till linje-utgången (hörlurar/headphone/line out/...) på datorn.
3. Koppla den andra kontakten till linje-ingången (line in) på datorn.
4. Se nedan.
Metod 2
Windows XP
Det här är proceduren man måste göra för att konfigurera Windows XP att spela in från Stereo Mix eller motsvarande som ljudkälla (dvs. från alla ljudkällor).
De här bilderna som följer är ett axplock från Google. Jag har tyvärr inte tillgång till någon Windows XP maskin just nu för att själv kunna ta några skärmbilder.
[list="1"]
[*]Dubbelklicka på högtalarikonen i meddelandefältet.
[*]Välj Egenskaper från Arkiv menyn eller motsvarande i fönstret som visas (volume control).
[*]Välj Inspelning och därefter bocka för rutan Stereo mix, klicka därefter på ok.
Samma funktion kan i vissa fall kallas Wave Out enligt nedan.
[*]I fönstret som visas då (recording control) bocka för rutan Välj under rubriken Stereo mix eller motsvarande (t.ex. Wave Out).
Så här kan fönstret och alternativen se ut också beroende vad man har för Windows och vilket ljudkort man har. Men oftast kallas den här funktionen just Stereo mix, vilket jag tycker är mer beskrivande än Wave out.
[/list=1]
Windows Vista
Så här ska man göra motsvarande inställningar i Windows Vista. Men ett led i det hela är att man först aktiverar Stereo mix så att det finns tillgängligt som alternativ, det måste man göra första gången man ska använda Stereo mix.
[list="1"]
[*]Klicka en gång på högtalaren i meddelandefältet.
[*]Klicka på Mixer.
[*]Så här ser då den nya mixern ut i Windows Vista. Men som man kan se så har den inte alls lika många alternativ som den hade i de tidigare Windows versionerna. Det går t.ex. inte att via det här fönstret nå inställningarna för Stereo mix vilket är lite dåligt.
[*]Istället ska man högerklicka på högtalaren i meddelandefältet och välja Inspelningsenheter.
[*]I fönstret som visas högerklickar man på ett tomt område och väljer Visa inaktiverade enheter.
[*]Högerklicka nu på den nya enheten Stereo mix, och välj Aktivera.
[*]Markera den nya enheten och klicka på knappen Standard för att aktivera inspelning från den.
[*]Klicka på knappen Egenskaper för att se egenskaper för enheter där man även kan och ska göra inställningar för ljudnivå om man behöver ändra det.
[/list=1]
Tänk på följande
Glöm inte att när man spelar in ljud via Stereo mix så spelas in allt ljud som kommer in till datorn, som går ut från datorn och som datorn själv producerar, precis allt spelas in - inklusive Windows egna temaljud. Pling!! säger det bara så stäng av dessa ljud i Windows innan du börjar spela in något viktigt som du inte vill ha förstört av irriterande Windows ljud. Du ändrar dessa inställningar genom samma fönster som du aktiverar Stereo mix i, du klickar bara på fliken Ljud. Om fönstret inte redan visas så högerklicka på högtalaren i meddelandefältet och välj Ljud.
Det är även bra att dämpa alla andra ljudkällor som du inte behöver för inspelningen men som kan tänkas orsaka brus och brum och andra irriterande oljud, t.ex. kan man dämpa ljudingången för mikrofon eller stänga av den helt (mute).
Spela in eller ladda ner?...
Tänk på att det nästan alltid brukar finnas bättre sätt att fånga upp ljud från t.ex. en radio streaming från Internet än att bara använda Stereo mix. Det finns olika program som gör det möjligt att snappa upp "streamad" (strömmad) musik eller till och med video från Internet och rekonstruera eller helt enkelt ladda ner källan som datafil, istället för att spela in den (vissa kan även spela in den i realtid om det är för svårt att ladda ner). Då får man en exakt samma kopia som originalet på servern. Till det finns det både program som kostar pengar och program som är gratis. Ett som kostar pengar och som även jag har köpt licens för och använt väldigt mycket förut men som jag inte använder så mycket nu är Applian Windows Media Recorder. Ett gratis alternativ som jag har testat och som fungerar riktigt bra är Orbit Downloader. Det är annars inte mer än att söka på media downloader eller stream downloader eller motsvarande i Google för att få fram massor med andra alternativ.
Se mer om Orbit Downloader på Wikipedia, se en lista över andra liknande program eller se en jämförelse mellan olika funktioner.
Om det är därför som du vill kunna spela in ljud i realtid i Windows så är min rekommendation att du istället provar någon av de många download managers som finns. Men om du tänker spela in ljud från något gammalt hederlig kassetband eller till och med grammofonskiva så är jag rädd att det inte finns några andra alternativ än att spela in i realtid.
Program för inspelning
TotalRecorder känner jag inte till. Det program som jag skulle vilja rekommendera är Audacity. Audacity har blivit väldigt populärt de senaste åren, men har funnits sedan år 2000. Det är ett fritt program, licensierat enligt GNU GPL, finns på 20 språk och är relativt enkelt att hantera samtidigt som det har många funktioner.
Här är en lista över olika program för inspelning och editering av ljud. Själv sitter jag oftast med WaveLab och redigerar min musik i den, men den kostar ju också pengar. Men många gratis alternativ kan i stort mäta sig med WaveLab, även om kanske just Audacity inte är nog så bra så finns det säkert andra som är det. Så det finns inte någon större vinst med att besvära sig med att knäcka WaveLab vilket också är illegalt när det finns gratis alternativ. Nämnde jag att Audacity är cross-platform och fungerar förutom på Windows även på andra operativsystem?...
Lycka till!
Citat:
Ursprungligen inskrivet av snefan
återupplivar forumets äldsta tråd xD
hur får man igång sterio mix som på XP (jag kör vista business) så jag kan spela upp music i ventrilo/teamspeak/live messenger? har googlat och sett alla dom där guiderna där man aktiverar det i ljudinställningar men får det icke att funka!
Det heter "stereo"!
Jag vet inte exakt vad ventrilo/teamspeak är men jag antar att det är någon form av IM för gamers eftersom du jämför den med Live Messenger. Men du kan alltid prova att följa min nya guide för Windows Vista enligt ovan.
Om inte det hjälper;
Har du...
1. ... fabriksdator? eller...
2. ... har du byggt datorn själv?
Om 2 så börja med att försäkra dig om att du har installerat drivrutiner för ljudkortet eller moderkortet. Om du har ett separat installerat ljudkort i datorn så se till att installera drivrutinen från CD skivan som följde med kortet eller ladda ner drivrutin från tillverkarens webbsida och installera. Om det är istället den inbyggda ljudkretsen på moderkortet som står för ljudet i din dator så se till att installera alla drivrutiner som fanns på CD skivan som följde med moderkortet eller ladda ner från moderkortstillverkarens webbsida och installera.
Om 1 så varför inte ringa tillverkaren och fråga? Speciellt om du har kvar på din garantitid. Vissa tillverkare är snälla nog att vara behjälpliga i såna frågor även om man inte har någon garanti längre.
Du kan nämligen inte visa inaktiva enheter så som jag beskrev ovan förrän du har installerat tillhörande drivrutin till ljudchipet eller ljudkortet. Jag har idag nyinstallerat Windows Vista och jag kunde inte se dessa alternativ förrän jag installerade drivrutiner för ljudchipet. Så kolla att du har installerat drivrutiner först innan du gör något annat och att det är rätt drivrutiner, samt uppdatera dem om möjligt.