Paladin är väldigt omtalad och just därför tänkte jag testa en sådan i den här betan. Är level 37 nu och tänkte jag kunde dela med mig lite av mina åsikter.
Paladin är en väldigt fin allroundklass. Han kan både hela sig själv och partyt helt ok, och göra meleeskada helt ok.
Har spelat nästan hela tiden med bl.a. en kompis som är Dwarf Warrior vid samma level som mig. I och med att jag är med och kan hela honom så har han satsat fullt på en offensiv karaktär. Vi har inte gjort några direkta tester, men jag gör ändå inte mycket mindre skada än vad han gör.
Jag har visserligen inte spelat någon magiker själv, men vad jag förstått så har Paladin relativt manaeffektiva spells. Jag har 1600 i mana, min Holy Light kostar 275 mana och helar ca 600 HP, dvs jag kan slänga 6 healings innan manan är slut = 3600 HP.
I en längre extremt jobbig strid mot t.ex. nån elitboss så drar jag även en manapotion som ger mig uppemot 900 mana, ca 3 healings till. Jag hinner även regenera åtminstone 1 healing medan tiden går. Då är vi uppe i 10x600 = 6000 HP, samtidigt som jag gör en hel del skada på fienderna. Krisar det så lägger jag även en Lay on Hands som offrar mina sista manapoäng och ger mig fullt liv, dvs ytterligare 1300 HP.
Min Devotion aura ger alla i partyt +400 i armor, och jag ser till att slänga blessing på alla, vilket ger +Attack Power på tanks och mana regen på magiker. Inte så tokigt att ha med sig en välspelad Paladin i partyt alltså.
Visst en Priest i partyt är ännu bättre på att hela, men då ger de å andra sidan inte mycket skada under tiden. Tycker det är skitkul och utmanande att både slåss och hålla redan på allas HP samtidigt.
Jag har spelat till level 21 Warrior, 17 Hunter, 15 Rogue och alltså 37 Paladin. Skillnaden i solo mot de andra är att Paladin kanske tar aningen längre tid på sig att döda en fiende, men å andra sidan slänger man sedan bara en healing och är redo att direkt springa till nästa fiende. Kör jag min mana regen så hinner manan med utan några som helst problem, vilket resulterar i NOLL downtime! Nästan alla andra klasser behöver stanna upp då och då för att äta/dricka för HP/mana.
Dock har Paladin det rätt klent med offensiva spells, det är i princip bara mot Undead som man har särskilda sådana. Mot alla andra mobs så har man bara Hammer of Justice som ger stun i några sekunder, och sina olika Seal med t.ex. 40% snabbare attack. Inte så många tricks man kan köra medan striden är igång alltså, så det blir rätt mycket att bara stå och slå vid solo.
Gillar som sagt balansen mellan melee och helare. I retail ska jag köra Horde så där är jag nyfiken på Shaman.