Dålig fart i windows, vad göra?

Permalänk
Medlem

Dålig fart i windows, vad göra?

Tycker det är lite dålig fart på windows, när jag gör allmäna saker i windows, som tex går jag in i den här datorn, så tänker datorn ett bra tag innan jag får upp själva fönstret, det är inte att den söker efter CD och liknande för det händer även när jag går in på under mappar på hårddiskarna. Samma gäller när jag minimerar eller växlar fönster, så går det segt, detta gäller nästa alla fönster jag har uppe, kvittar vad det är för program jag kör.

Kan det vara ram för dåligt med ram minne i burken? Jag har 512 MB men endast runt 380 mb används enligt aktvitetshanteraren. Jag har kollat efter virus/spyware, plus att den är hyffsat ny formaterad.

Några förslag på vad som kan vara orsaken?

Permalänk

Derfragmentera med ett bättre program än windows derfragmenteraren. Annars är 380mb av 512 mycket så töm ramet ibland. Jag skulle sattsa på att det är HDD som är felet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du skriver inte vilket version av windows du använder. Men ta en titt på www.blackviper.com (en sida som hjälper dig tweaka bort onödiga tjänster mm.)

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Medlem

Om du använder dig av Windows 2k/XP så kan du prova att göra detta för att se om det hjälper:

1. Öppna Utforskaren, välj Verktyg > Mappalternativ, flik: visa.
Klicka bort att den automatiskt ska söka efter nätverksmappar och skrivare.

2. Skriv services.msc i Kör.
Högerklicka på Indexing Service och välj alternativ, avaktivera den helt och stoppa den om den är igång. Gör likadant med Messenger om den är igång.
Har du ingen skrivare så kan du slå av Print Spooler också.

3. Kör en chkdsk i command. Hittar den fel, så försök att reparera. Kör en defragmentation efter det.

4. Ladda ner programmet Regcleaner:
http://www.worldstart.com/weekly-download/archives/reg-cleane...
Ta bort registernycklar på program som du säkert vet att du avinstallerat tidigare.

5. Avinstallera dina drivrutiner till ditt grafikkort och ladda ner de senaste. (om man inte avinstallerar när man byter så kan windows bli allmänt cp och slött.)

6. Kör msconfig och ta bort onödiga skitprogram i autostart.

7. Har du fortfarande problem efter det så 1. Kör HijackThis och posta loggen här. 2. Möjligtvis problem med hårdvara.

Visa signatur
Permalänk

Hermans guide funkar fortfarande, det mesta gäller även XP.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Det är windows XP jag använder...

Tack för alla tipsen, ska pröva lite nu.

Kan säg att datorn är snabb i början, när jag har startat upp den precis, men sedan efter några timmar användning, så blir den trög...