Permalänk
Medlem

MSI K8N Platinum. NTLDR saknas?

Tjena! Slänger ihop mina trådar till 1 nu.

Försökt få igång mitt MSI system nu. Bootar lite oregelbundet.
Nu får jag fel medelandet:

NTLDR Saknas
tryck CTRL+ALT+DEL för att starta om datorn
Detta får jag efter ett misslyckat OC. Spelar ingen roll hur jag gör med HT, FSB, Minnen, Volt, timings osv. Ingen chans att komma över 220mhz i FSB. Och mina minnen körs nu i dual mode. Kommer inte ihåg när exakt men jag tror det var efter jag installerade windows xp med direct x. Nu körs som stabilt och orginalt i 200mhz (220 när jag har det inställt)

Efter en misslyckad OC:
Flyttade på sata kabeln, verkar inte göra någon skillnad. MEN, drar jag ut min IDE hårddisk startar den som normalt igen efter att ha fått fel meddelandet innan:
disable system overclocking.
tröck F1 i början sen var allt okej.

Misstänker att senaste bios inte stödjer mina dator delar fullt ut.
Får vänta på ett nytt innan 221mhz and above är inom räckhåll!

/MVH
J

Visa signatur

Inkommande:
3700+ san diego @ 2.75Ghz | Asus A8N Sli | 1024mb Apacer DDR | X600Pro 128mb | 250gb Maxtor10 | HeC 480watt ---- 3ghz med enbart luft?

Permalänk
Medlem

såg en på tv osm hade samma sak. men jag minns itn va de va...

Visa signatur

jag är snygg o bra.
men har stor dyslexi.

Permalänk
Medlem

Om du ska överklocka placera inte sata-disk på sataport # 1&2. Dom är inte låsta. 3&4 är dock låsta. Att datorn inte starta korrekt i början kan ha varit att datorn inte visste att den skulle boota från rätt hårddisk.

Permalänk
Medlem

Fick reda på att jag INTE är den enda med detta problem. Över 220mhz FSB i bios är omöjligt, för vissa. Däremot funkar clockgen hur bra som helst 227mhz nu och det ökar=)
Prime stabil och superpi stabil är den Inte dock. Men vad jag läst ska det vara vanligt?!

Visa signatur

Inkommande:
3700+ san diego @ 2.75Ghz | Asus A8N Sli | 1024mb Apacer DDR | X600Pro 128mb | 250gb Maxtor10 | HeC 480watt ---- 3ghz med enbart luft?

Permalänk
Medlem

Winchester har problem med prime95: JA
Men super PI ska den klara! Vissa anser att om datorn klarar 32MB Super Pi så är den s.k STABIL, då den har 100cpu och minnes användning i ~30min. Har du sänkt minnena till 133 eller 166? ibland buggar sig 166 dividern så sätt den på 133 för att testa först. Kör du 1.65Vcore? gör det annars. Sänk ht till 3, då 3 till 5 inte gör någon skillnad. Om du sänker multipliern till 8 så ser du om det är processorn eller nåt annat som säger STOPP. Och som han säger så använd inte S-ata 1&2 då dom inte är låsta. Ställ även AGP frequenzy på 67, då den ibland inte funklar fullt ut på 66.

Mvh Kristian

Visa signatur

Propan är en flytande "gas" med en kokpunkt på -41c.