Permalänk
Medlem

överklocka ?!

jo jag är som lite nybörjare på det här med överklockning, men iaf, har en p4 3.0 (ej prescott) ideltemp 34c , full load ca 45c , antar att jag bör kunna överklocka en del, jag funderar på att införskaffa en Zalman (den blaffastora modellen)

http://gtek.se/index.php?mode=item&id=1568&session=8d7c56f210...

men då till den viktiga delen. vad ska man överklocka multipel Fsb ?! hur, var, och varför just så,
som moderkort så har jag MSI 865PE Neo2

Visa signatur

6700K@4.5, RTX3080 16GDDR4

Permalänk
Avstängd

fsb, genom att öka, bios, för att det är bäst

Permalänk
Medlem

tack för ett invecklat och bra svar, (ironi)

seriöst, finns det ingen där ute som orkar / vill dela med sig av sina kunskaper till en nybörjare?

Visa signatur

6700K@4.5, RTX3080 16GDDR4

Permalänk
Avstängd

Egentligen skulle jag ha svarat "Varför i helvete kollar du inte FAQ när det finns en?", men ok.

Starta datorn
Tryck F2/F10/F12/DEL eller vad du nu har får att gå in i bios. Leta reda på vilken meny du ska in i för att klocka, CPU Soft menu, Cell menu eller liknande. Gå på FSBn, vet ej vad den heter på Intel men det ska finnas bra många olika siffror. Du har förmodligen auto, vilket i ditt fall borde vara 200.
Öka 20-30 fsb, in i windows och testa lite stabilitetsprogram. Superpi, 3dmark, prime95 etc etc. Sedan går gör du om första proceduren och ökar 5-10fsb till, sen går du in i windows igen. Sen håller du på så tills datorn börjar bli instabil, du ökar du vcore. Denna procedur går du igenom gång på gång ända tills det blir för varmt, då lugnar du ner dig. Idle tempen ska du inte bry dig om, utan du ska titta på full load. du bör inte gå över 60-65 på full load, gör du det så får du sänka vcore och i värsta fall lite på fsbn för att få det stabilt.

På din processor kan du inte ändra multiplyer, så det blir FSB-klockning för dig. Jag antar att du har vanliga budgetminnen så vid en 220-230fsb kommer du förmodligen bli tvungen att ändra CPU-ratio, den ska du ha på 3:2. Vill du försöka nå så högt som möjligt med 1:1 så kan du öka vdimm lite, dvs. strömmen till minnena. 1:1 rekommenderas att köra då det ger bäst prestanda.

Hur många Mhz du kommer att få ut räknas fsb*multiplyer. Just nu har du 3Ghz och 200FSB vilket ger dig en multiplyer på 15.
210 fsb ger dig således en processorhastighet på 3150Mhz och
230 fsb ger dig en processorhastighet på 3450Mhz

Ang. vcore så är det rekommenderat (i väldigt starkt syfte vad jag förstått) att inte gå över 1.7v med P4or

Ett program för att se massa kul saker på din dator heter Cpu-z som du hittar på första träffen på www.google.se - Där ser du FSB, multiplyer, vcore, minnestimings m.m

Minnestimings är jag inte så insatt på när det gäller intel, men en konf jag brukar köra med är 2-2-2-5 som är en relativt tajt inställning. Har du CL3 minnen kommer du förmodligen inte kunna köra med dessa inställningar

Något mer du undrar över, eller räcker detta?

Edit: Glömde visst. Varför på vilken av delarna? Jag får väl svara på båda:
Varför man överklockar just så:
Jo, FSB överklockar man för att du ökar både minnens hastighet, processorns hastighet och processorbussens hastighet.
På din intel har du te.x. fsb*4 för att få fram bussens hastighet. Du har 200 nu, 200*4 = 800Mhz.
Ändrar du till 230FSB kommer du ha en busshastighet på 920, vilket är lite snabbare än det du har nu.
När du klockar multiplyer så ändras bara processorns hastighet, inget mer. Men nu kan du inte göra det på intel, så det spelar väl ingen roll.
Du kan förövrigt inte låsa upp intels multiplyer heller, det finns ett fåtal där ute som har p4or upplåsta från fabrik, men dom har tur.

Sen varför man överklockar: Ja, det beror väl på. Har man en gammal slö dator som inte riktigt hänger med i lemmings så kanske man vill dra upp den 200Mhz för att helt plötsligt ha en dator som är snabbare än vad lemmings klarar, och då kanske man tom kan spela worms2.
Vissa klockar även för att det är kul att försöka få det mesta ur sitt system, jag är nog dels en av dom. Jag försöker göra allt för att verkligen få ur den sista saften ur datorn, bli inte en sån, det kommer bli tomt i plånboken.
Sen finns dom som är extrema, lite överdrivet ord kanske, men okej. Dom köper/blir sponsrade med värstinggrejer och tar rekord efter rekord. Klockar FX-55or till 3.4Ghz och spräcker benchmarkrekord och blir du en sån får du räkna med att det kostar MASSOR om du inte får låna grejorna av olika företag.

Så, nu vet du det du behöver veta

Permalänk
Medlem

Jag tycker, att i dagens läge är det helt meningslöst att överklocka processorn eftersom det oftast inte gör någon direkt prestandaökning, speciellt inte om man använder luftkylning.. Det är i extremfall med kompressorkylning och specialgjorda moderkort och specialprocessorer från tillverkaren som man kan komma snuskigt högt, dock är det inte speciellt länge man kan köra så högt eftersom hårdvaran faktiskt tar skada av de extrema förhållanden som komponenterna utsätts för.
Grafikkort ger dock mer, men fortfarande inget som är värt att sätta sig in i om man kör luftkylning.. Vatten kan gå bra, med rätt delar..

Men som Fordie skrev ovan så är det bara äldre datorer som man märker mest skillnad på, t ex en celeron 366@7xx är ju mer än 100% överklockning vilket ger en rätt fet ökning.. Eller varför inte en P4 1.6c i 3.2 GHz? Men som sagt, det är väldigt sällan någon har sådan tur att kunna köra sina prylar så högt.. Man får vara glad om man får 400 MHz ur sitt system...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Ingen direkt prestanda ökning? vilken värld lever du i...

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SILEN
Ingen direkt prestanda ökning? vilken värld lever du i...

Ja för 200 MHz cpu-klockning ger ju verkligen en gigantisk prestandaskillnad. N O T.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

"Jag tycker, att i dagens läge är det helt meningslöst att överklocka processorn eftersom det oftast inte gör någon direkt prestandaökning,"

ser inte att att du menar en specifik processor eller några 200mhz?

och 200mhz ger ökning.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SILEN
"Jag tycker, att i dagens läge är det helt meningslöst att överklocka processorn eftersom det oftast inte gör någon direkt prestandaökning,"

ser inte att att du menar en specifik processor eller några 200mhz?

och 200mhz ger ökning.

Klocka en av dagens processorer 200 MHz så kommer du inte märka så mycket. Kanske lite högre minnesbandbredd men knappast ökad prestanda i spel eller dylikt. Typ 2 fps på sin höjd.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Om man märker skillnad är nog individuellt, jag märker iaf skillnad. Finns ingen direkt fakta för hur många fps det skiljer i ett spel som du verkar påstå. Sen somsagt, ingen har väl nämnt just 200mhz förutom du? på en ny processor.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SILEN
Om man märker skillnad är nog individuellt, jag märker iaf skillnad. Finns ingen direkt fakta för hur många fps det skiljer i ett spel som du verkar påstå. Sen somsagt, ingen har väl nämnt just 200mhz förutom du? på en ny processor.

Nej, men det är rätt sällan folk kommer högre än så med sina luftkylningar.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

De flesta som har någorlunda erfarenhet av överklockning brukar kunna få upp sina prescotts till 4.2 GHz på luft 24/7 stable. Med winchester kommer du lätt upp i 2.6 GHz 24/7 stable och med en FX kör du i 2.8 GHz.
Snälla förklara för mig hur prestandagökningen är liten om du tar en P4 från 3.6GHz till 4.2Ghz?

Du säger att man måste ha specialbyggda moderkort och processorer för att se "riktiga" prestandaökningar? Hmm, okej. Vet inte vad du tror riktigt med de flesta på xtremesystems som har en helt vanlig Mach2 eller Vapochill kör sina P4:or i 4.6-4.8GHz 24/7 utan problem. Dom som har en FX53/FX55 kör dom i 3.2-3.4Ghz 24/7 utan några problem överhuvud taget. Och det är inga specialbyggda moderkort eller processorer det rör sig om här inte, in fact, vart får man tag på specialbyggda moderkort och processorer? Jag skulle också vilja ha såddana, är dom dyra?

Permalänk
Medlem

Tack Fordie då är det bara att sticka hem och fippla lite då, du har rätt jag skulle läst FAQ'en, sorry vad det gäller den andra, ficklampa så är det ganska självkart att det blir skillnad när man överklockar, annars skulle det vara ganska dumt/onödigt och klocka, men tack för ett bra svar (Frodie) sitter i skolan nu så man får vänta några timmar före man kan börja leka,
annan sak var att jag bytte kylpasta till AS5 i går, sänkte idel tempen med ca 5c så ideltemp nu ligger på ca 29-30c antar att jag hade för mycket och dålig pasta tidigare.

Visa signatur

6700K@4.5, RTX3080 16GDDR4

Permalänk
Medlem

infraa:

In på http://www.ocfaq.com/, läs på om allt vad överklockning heter, surfa in på xtremesystems.org/forums, läs läs läs, och pröva sedan att sakta leka med din processor och se vad den tål.

Permalänk
Avstängd

infraa, du får berätta hur det gick sen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor
De flesta som har någorlunda erfarenhet av överklockning brukar kunna få upp sina prescotts till 4.2 GHz på luft 24/7 stable. Med winchester kommer du lätt upp i 2.6 GHz 24/7 stable och med en FX kör du i 2.8 GHz.
Snälla förklara för mig hur prestandagökningen är liten om du tar en P4 från 3.6GHz till 4.2Ghz?

Du säger att man måste ha specialbyggda moderkort och processorer för att se "riktiga" prestandaökningar? Hmm, okej. Vet inte vad du tror riktigt med de flesta på xtremesystems som har en helt vanlig Mach2 eller Vapochill kör sina P4:or i 4.6-4.8GHz 24/7 utan problem. Dom som har en FX53/FX55 kör dom i 3.2-3.4Ghz 24/7 utan några problem överhuvud taget. Och det är inga specialbyggda moderkort eller processorer det rör sig om här inte, in fact, vart får man tag på specialbyggda moderkort och processorer? Jag skulle också vilja ha såddana, är dom dyra?

Bara titta på Toms Hardware som fick ett moderkort från asus för att klocka, specialbyggt av asus. Det samma gäller processorn de fick från Intel.

Och vanliga dödliga personer sitter inte på vapochil och prometeia direkt. Det är inte många som har råd med sådant, och sitter där med sin retail-kylare eller en zalman, och de kommer knappast upp i de hastigheterna utan att systemet blir för varmt.
Det är bra att du drar upp extremfall som inte direkt inträffar ofta här på swec.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Toms hardware fick ett moderkort från asus som skulle tillåta för en olåst intel es processor. Altså ingen specialbyggd processor utan bara upplåst engineeringsample som inte säljs utan som används för att skicka till reccesenter innan dom börjar säljas. Tom är inte heller någon särskilt bra överklockare då han misslyckades att bryta 5GHz barriären och fock fabricera sina resultat i photoshop. Macci var dessutom före honom.

Vapochill och Prometia är vanligare än du tror, och ännu vanligare är det med vattankylning. Sweclockers är ett våldigt "n00bigt" forum så kanske var fel av mig att jämföra xtremesystems med sweclockers. men men

Så "specialbyggda" delar är inget som förekommer, någonsin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor
Toms hardware fick ett moderkort från asus som skulle tillåta för en olåst intel es processor. Altså ingen specialbyggd processor utan bara upplåst engineeringsample som inte säljs utan som används för att skicka till reccesenter innan dom börjar säljas. Tom är inte heller någon särskilt bra överklockare då han misslyckades att bryta 5GHz barriären och fock fabricera sina resultat i photoshop. Macci var dessutom före honom.

Vapochill och Prometia är vanligare än du tror, och ännu vanligare är det med vattankylning. Sweclockers är ett våldigt "n00bigt" forum så kanske var fel av mig att jämföra xtremesystems med sweclockers. men men

Så "specialbyggda" delar är inget som förekommer, någonsin.

Det är sällan någon "vanlig" person får tag på såna saker, det är det jag menar. Men du verkar tydligen inte förstå det.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Vaddå vanlig person? Syftar du på en ES processor eller en vapochill/prometia? Vem som helst som har pengar kan köpa en vapochill/prometia, vilket tiotusentals har gjort. En ES processor får nästan ingen tag på, men det spelar ingen roll då dom andra överklockar lika bra.

Permalänk
Medlem

alltså, vapochill kanske är vanliga men vad är meningen ?
du får ett nytt system för pengarna du lägger ut till ett vapochill.

kom heller inte och säg att det är värt 2fps för en 200Mhz klockökning

Visa signatur

CHA: Fractal Design R3 PSU: Newton R2 650W MB: Crosshair Formula V CPU: X6 1090T @Default FAN: CNPS-9900 MAX RAM: 2x 4GB Dominator GPU: Sapphire HD6950 2GB SSD: Crucial m4 256GB HDD1: Barracuda Green 2TB HDD2: WDC 1TB LCD: Samsung 2233RZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor
Vaddå vanlig person? Syftar du på en ES processor eller en vapochill/prometia? Vem som helst som har pengar kan köpa en vapochill/prometia, vilket tiotusentals har gjort. En ES processor får nästan ingen tag på, men det spelar ingen roll då dom andra överklockar lika bra.

ES sample av moderkort/bios och processor. Det är inte säkert att en vanlig cpu klockar "lika bra", eftersom ES-cpuerna oftast kommer från den bästa placeringen på wafern, samt att den också oftast är upplåst (dvs att det går att ändra multiplier, om det nu är en intel-processor dvs).
Jag är fullt medveten om att vem som helst som har pengar kan köpa prometeia eller vapochill, men det är inte direkt många här som har det. Just i Sverige är det väl inte direkt vanligt vad jag upplevt, det är vanligare i utlandet om man kollar t ex xtremesytems.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Nej, men det är rätt sällan folk kommer högre än så med sina luftkylningar.

Kör min 1,8ghz amd på 2,4ghz.. o det ger då en himmla skillnad. Speciellt i spel, o några 1000 extra 3dmarks kan svara på det.
Allså, jag hoppas du inte syftar på att en klock över 200mhz är ovanlig med luft, lät nästan som det innan.

Hur många extra fps man får när man klockar beror helt på vilket spel man spelar. 200mhz kanske ger 2 fps extra i hl2 medans det ger 15fps extra i cs 1.6 och etc.

Till saken då, jag köper hellre en prolle för 900 spänn o klockar upp den 600 mhz o spenderar 260kr på kylaren.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Nej, men det är rätt sällan folk kommer högre än så med sina luftkylningar.

ligger med min Northwood P4 2.4Ghz @ 3.2Ghz med Orginal luft kylning bara as5 kylpasta fulload på 56

Permalänk
Hedersmedlem

NW 1,8GHz @ 2,7GHz med orginalkylningen från intel fulload ligger på 52°... tycker inte att jag är så övermänsklig eller har lagt ner så värst mycket påengar på den överklockningen... men nog fan märker jag skillnad på 900MHz...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Jag tycker, att i dagens läge är det helt meningslöst att överklocka processorn eftersom det oftast inte gör någon direkt prestandaökning, speciellt inte om man använder luftkylning.. Det är i extremfall med kompressorkylning och specialgjorda moderkort och specialprocessorer från tillverkaren som man kan komma snuskigt högt, dock är det inte speciellt länge man kan köra så högt eftersom hårdvaran faktiskt tar skada av de extrema förhållanden som komponenterna utsätts för.
Grafikkort ger dock mer, men fortfarande inget som är värt att sätta sig in i om man kör luftkylning.. Vatten kan gå bra, med rätt delar..

Men som Fordie skrev ovan så är det bara äldre datorer som man märker mest skillnad på, t ex en celeron 366@7xx är ju mer än 100% överklockning vilket ger en rätt fet ökning.. Eller varför inte en P4 1.6c i 3.2 GHz? Men som sagt, det är väldigt sällan någon har sådan tur att kunna köra sina prylar så högt.. Man får vara glad om man får 400 MHz ur sitt system...

Om vi säger så här, Om ja kör helt oklockad dator får ja ca 18-19k i 3dmark 01 och typ 9,5k i 03. Klockar ja upp processorn till 3,4 och graffet till 520/550 och tweakar minnena lite så ligger jag helt plötligt på 23-24k i 01 och nästan 12k i 03. Så det är klart det har betydelse även om man kör med luft?

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Blev nästan lite orolig ett tag där, trodde bara att det var jag som märkte skillnad när jag klockade.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

ficklampa: jag menar inget illa men jag tycker inte att du passar på detta forum, du vet att detta är swe[B[clockers[/B] va?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Nej, men det är rätt sällan folk kommer högre än så med sina luftkylningar.

Möjligtvis är det sällan med en sunkig p4a. Med en AMD64 Winchester så är 200 mhz ingenting med luftkylning. Så det så.

Visa signatur

"Det var visst en norsk hora. Tar bort länken." ///Citat Apanson! Keep up teh good work!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SF
Möjligtvis är det sällan med en sunkig p4a. Med en AMD64 Winchester så är 200 mhz ingenting med luftkylning. Så det så.

Yepp, min Barton 2500+ gjorde 2450MHz, ca 600MHz överklock, min Duron 1800MHz klarar 2.6GHz bench med luftkylning, 800MHz överklock! Min 1700+ 1.466GHz gjorde 2.66GHz stabilt med vatten iofs, men det gjorde verkligen skillnad! Oklockad processor med mitt X800XT PE gav 13 000p, överklockad processor och så gav 22.5k, så nog snackar vi om stora skillnader!

En 3000+ Winchester gör oftast runt 2.5 - 2.7GHz, tror inte herrn att det märks?

Ficklampa, är jag ett extremfall?

Bara att hålla koll på vilken stepping man får på sin processor så är det inte speciellt svårt att nå dessa hastigheter.

Visa signatur

- 3200+ Venice - DFI LanParty NF4 SLi-D - 2048MB TwinMOS Speed Premium - Powercolor X850XT - Hiper Type-R 480W Black -

Permalänk
Medlem

Faktum är att jag förstår lite vad ficklampa menar, samtidigt som jag inte riktigt håller med honom.
Jag antar helt enkelt att ficklampa menar att dagens processorer redan är så pass snabba att man inte lär märka någon prestandaskillnad (vid "vanligt" arbete på datorn som t.ex. spel) på t.ex. 15% klockning.
Skulle man klocka en celeron 1.6 till 3.2 så lär man märka av skillnaden rätt så rejält, vid t.ex. sådana enkla grejjor som datorns uppstart och inläsning i cachminnet.

MEN samtidigt så får man tänka på den totala prestandan, som ficklampa själv säger t.ex. minnesbandbredden. Ni som kör 3dmark märker självklart av skillnaden, detta gäller även er som kör andra benchmarktester. Men om man har en bra, ny dator som man ska arbeta med på "vanligt" vis så tycker även jag att en klockning är rätt så onödig.

EDIT: fixade en grov särskrivning