Intels 915/925 plattform har snabb hårddisk access.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Kan du inte visa mig en källa på det då? Du tjatar ju om fakta och källor i varenda tråd du skriver i, så jag måste ju anta att du har något som backar upp din stora käft.

Kolla bara här på SweClockers.com hur många som köper nya datorer med AMD processorer. Du vet alltså inte om att det är på OEM marknaden som Intel är stora. Sedan så spelar det inte så stor roll hur "stor" käften är, för jag använder tangentbordet och skriver med.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Kolla bara här på SweClockers.com hur många som köper nya datorer med AMD processorer. Du vet alltså inte om att det är på OEM marknaden som Intel är stora. Sedan så spelar det inte så stor roll hur "stor" käften är, för jag använder tangentbordet och skriver med.

Världen består av fler än sweclockers medlemmar. Bara för att många här väljer amd så betyder inte det att det säljs flest amd på lösmarknaden, faktan tack?

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Kolla bara här på SweClockers.com hur många som köper nya datorer med AMD processorer. Du vet alltså inte om att det är på OEM marknaden som Intel är stora. Sedan så spelar det inte så stor roll hur "stor" käften är, för jag använder tangentbordet och skriver med.

Så att många på swec köper AMD-processorer är din källa på att AMD säljer fler lösa processorer? Verkar pålitligt, är alla dina andra källor lika pålitliga så ska man nog inte tro på mycket som du har skrivit på detta forumet.

Dessutom, om du vill vara rolig, så skrev du i ett tidigare inlägg att "vet man lite om processorer så köper man AMD". Köper man då Intel om man vet mycket om processorer?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Kolla bara här på SweClockers.com hur många som köper nya datorer med AMD processorer. Du vet alltså inte om att det är på OEM marknaden som Intel är stora. Sedan så spelar det inte så stor roll hur "stor" käften är, för jag använder tangentbordet och skriver med.

Man kan ju hoppas, för AMDs skull att fler än sweclockers medlemmar köper deras processorer

Intel säljer otroligt mycket mer än AMD. Vem kan förneka det, oavsett om man gillar det eller inte? Att strunta i OEM marknaden är som att påstå att Windows inte existerar

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Man kan ju hoppas, för AMDs skull att fler än sweclockers medlemmar köper deras processorer

Intel säljer otroligt mycket mer än AMD. Vem kan förneka det, oavsett om man gillar det eller inte? Att strunta i OEM marknaden är som att påstå att Windows inte existerar

Att intel säljer mer beror bland annat på att Dell som är riktigt stora enbart säljer intel. Dell säljer fler datorer än vad amd kan spotta ur processorer till i nuläget tror jag.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim

Så att många på swec köper AMD-processorer är din källa på att AMD säljer fler lösa processorer? Verkar pålitligt, är alla dina andra källor lika pålitliga så ska man nog inte tro på mycket som du har skrivit på detta forumet.

Dessutom, om du vill vara rolig, så skrev du i ett tidigare inlägg att "vet man lite om processorer så köper man AMD". Köper man då Intel om man vet mycket om processorer?

Nej, vet man eller mycket mer om processorer i dagsläget så är AMD definitift val då dom är riktigt bra på dom flesta punkter. Många som inte vet mycket tror t.ex att prestandan hänger på enbart frekvensen och vet ingenting om pris/prestanda och värmeutveckling. Sen, visst är inte SweClockers.com en speciellt bra källa på hur många processorer AMD säljer. Det var bara ett exempel. Dock som jag sa så tror jag definitivf att AMD är större på löskomponentsmarknaden (t.ex uppgraderingspaket) då personer som bygger sina datorer oftast vet mycket mer gällande vilken processor som är bäst än olle som skall spela Quake och skall ha en billig dator på siba.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr

Att intel säljer mer beror bland annat på att Dell som är riktigt stora enbart säljer intel. Dell säljer fler datorer än vad amd kan spotta ur processorer till i nuläget tror jag.

SKulle det vara så att DELL säger att dom börjar producera datorer med AMD processorer så kan AMD bara öka produktionen. Man tillverkar ju knappast mer processorer än vad man säljer

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Dock som jag sa så tror jag definitivf att AMD är större på löskomponentsmarknaden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
På löskomponentsmarknaden så är AMD större då folk många gånger som bygger sådana system vet vad dom vill ha.

Vad jag kan se så står det inget om "tror" där. Dessutom så sa du inte det, du skrev det, som du själv så fint såg till att utmärka innan så är det ju en enorm skillnad på något man säger och något man skriver, eftersom att uttrycket "stor i käften" tydligen inte går att använda mot en person som skrev något.

Sen så är ju faktiskt Intel bättre än AMD, om man räknar bort värmen och andra områden där AMD är bättre. Pucko, eller vad hette det?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

SKulle det vara så att DELL säger att dom börjar producera datorer med AMD processorer så kan AMD bara öka produktionen. Man tillverkar ju knappast mer processorer än vad man säljer

3 frågor!

1. Är du säker på att AMD bara kan ställa om sin produktion & öka takten?

2. Eller dom har en fabrik i bakfickan som dom smäller upp på 1 månad?

3. Eller du gissar bara?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
3 frågor!

1. Är du säker på att AMD bara kan ställa om sin produktion & öka takten?

2. Eller dom har en fabrik i bakfickan som dom smäller upp på 1 månad?

3. Eller du gissar bara?

Ja, AMD kan vid behov öka sin produktion. Fab36 i dresden är mycket stor och skulle DELL börja köpa processorer från AMD så skulle dom öka med vinst och kunna öka produktionen mer.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Varför påstår då DELL att AMD inta klarar av att leverera den mängd processorer som DELL skulle behöva?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det stämmer, att påstå att fabriken i Dresden skulle kunna klara av att leverera åt Dell är faktist helt sanslöst måste jag säga. Det är faktist synd att AMD inte har kapacitet nog för Dell för det skulle göra de mycket gott faktist.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk

De har nog tillräckligt med kapacitet för att kunna leverera Opteron och Athlon64 FX i lagom stora mängder.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Restless
Det stämmer, att påstå att fabriken i Dresden skulle kunna klara av att leverera åt Dell är faktist helt sanslöst måste jag säga. Det är faktist synd att AMD inte har kapacitet nog för Dell för det skulle göra de mycket gott faktist.

Knappast annat än en ursäkt för att sätta mer mer press på intel. HP är bara marginellt mindre än Dell och de använder både AMD och Intel.

Edit: andra som tror som jag:

http://www.infoworld.com/article/04/11/11/HNdelltouseamd_1.ht...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuba-cola
Knappast annat än en ursäkt för att sätta mer mer press på intel. HP är bara marginellt mindre än Dell och de använder både AMD och Intel.

Edit: andra som tror som jag:

http://www.infoworld.com/article/04/11/11/HNdelltouseamd_1.ht...

Dell is not expecting, however, to put the AMD chips into desktop PCs, Rollins said.

"If we basically sucked up all of AMD's [manufacturing] capacity it would not be enough. They don't have enough capacity for us to use them on the desktop. For us, fundamentally, AMD is much more interesting in the server, workstation or gaming arenas," Rollins explained.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Dell is not expecting, however, to put the AMD chips into desktop PCs, Rollins said.

"If we basically sucked up all of AMD's [manufacturing] capacity it would not be enough. They don't have enough capacity for us to use them on the desktop. For us, fundamentally, AMD is much more interesting in the server, workstation or gaming arenas," Rollins explained.

Vore välle bra om AMD får in en fot där, eller hur? Sedan vet man inte vad som händer men Intel kommer nog göra vad de kan för att det inte ska ske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Vore välle bra om AMD får in en fot där, eller hur? Sedan vet man inte vad som händer men Intel kommer nog göra vad de kan för att det inte ska ske.

Håller med, det vore fantastiskt för oss som konsumenter eftersom Dell är så pass stora vilket skulle tillföra AMD betydligt större marknadsandelar och stärka AMD:s konkurrenskraft.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Restless
Det stämmer, att påstå att fabriken i Dresden skulle kunna klara av att leverera åt Dell är faktist helt sanslöst måste jag säga. Det är faktist synd att AMD inte har kapacitet nog för Dell för det skulle göra de mycket gott faktist.

Fab 36 är bara en av AMD's fabriker. AMD _kan_ vid behov leverera processorer till DELL. Det hanlar om pengar också. Om DELL betalar några miljoner dollar för en x stor beställning av processorer så kan AMD tillverka detta. Dock kan ju inte AMD förutse om DELL skall satsa på AMD processorer eller inte och därmed skulle det vara rent av farligt för företaget att producera för att vara beredd att leverera på något som är "eventuellt".

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Vore välle bra om AMD får in en fot där, eller hur? Sedan vet man inte vad som händer men Intel kommer nog göra vad de kan för att det inte ska ske.

Klart det vore bra.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Drar upp en gammal tråd.

GamePC har gjort ett test på några nya hårddiskar.
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=ncq300&page=6&...

Mest talande tycker jag denna bilden är:
http://www.gamepc.com/images/layout/graphline-Bgray1.gif

Då är det en AMD64 4000+ och en P4 3.2GHz som används.

Permalänk
Avstängd

"- In regards to the NCQ-enabled controllers we compared in our benchmarks, it appears that in most scenarios, nVidia’s nForce4 SATA controller does perform a bit better compared to Intel’s ICH6R SATA controller..."

Sen så är NCQ värdelöst då det ökar processorbelastningen markant. Jag skulle tro att det fixar sig med kommande drivrutiner/firmware's. Dock så skulle man kunna änvända en 3.74Ghz EE mot en A64 3000+, det spelar ingen roll, för det är diskkontrollern det hänger på.

Det verkar dock som att i925XE är bättre än tidigare Intel kretsar.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Dock så skulle man kunna änvända en 3.74Ghz EE mot en A64 3000+, det spelar ingen roll, för det är diskkontrollern det hänger på.

Det verkar dock som att i925XE är bättre än tidigare Intel kretsar.

Jo jag vet att det hänger på diskkontrollern, men hade de använt en 3000+ istället för en 4000+ hade de troligen haft 33% högre processoranvändning.

Men än en gång, jag vet att det hänger på diskkontrollern, inte processorn. Men det verkade som intel hade bättre chip.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mev
Jo jag vet att det hänger på diskkontrollern, men hade de använt en 3000+ istället för en 4000+ hade de troligen haft 33% högre processoranvändning.

Men än en gång, jag vet att det hänger på diskkontrollern, inte processorn. Men det verkade som intel hade bättre chip.

Något som jag dock läst är att NCQ orsakar extremt hög processoranvändning (kommer inte i håg på vilka kontrollers men tror att det var nForce4). Sen så presterade nForce4 bättre vilket jag citerade ur deras "conclusion". Mycket troligt är att det är en bugg någonstans vilket kan fixa med bios/firmware's och drivrutiner. Sen vet jag att nForce4 har lägre processoranvändning om du kör NCQ avstängt, vilket jag skulle gjort i vilket fall då det många gånger ger sämre prestanda.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
[i]

Det verkar dock som att i925XE är bättre än tidigare Intel kretsar.

Denna gång ja, nästa gång lyckas SiS kanske eller Via... & så rullar hjulet på hela tiden.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Läst testet en gång till nu, tycker ICH6R vinner två gånger och nForce4 en gång i mina ögon. nForce4 chippet är ganska ofta lite snabbare men skillnaden är ofta väldigt liten (138MB/s vs 136MB/s osv). De gånger det blir stor skillnad är:

"The CPU utilization chart is interesting in that it shows off the nVidia nForce4 chipset in a somewhat negative light. These tests show that with a faster CPU being used (Athlon64 4000+ vs. a Pentium 4 3.2 GHz), the nForce4 platform still utilizes nearly twice as much CPU power compared to the Intel 925XE/ICH6R." - Fördel ICH6R

"On the controller level, we see some wild variations with the nVidia nForce4 SLI chipset on all three hard drives during testing. Each drive shows massive performance drops mid-way though our tests, but manage to pick up speed and produce respectable results by the end of the test. The Intel 925XE/ICH6R combo, on the other hand, shows very solid and stable numbers across the board." - Fördel ICH6R

"In a multi-threaded scenario, the most important aspect to note is that nVidia’s nForce4 chipset performs much better compared to the Intel 925XE/ICH6R combination, especially with the WD Raptor. When running the Raptor on an ICH6R system while copying multiple, large files to the disk, we saw performance take a major hit. The NCQ-enabled disks, on the other hand, don’t see nearly as large of a performance hit, although the nForce4 is much faster in scenarios such as these." - Fördel nForce4

Svårt att välja tycker jag, varför kan tillverkarna bara inte göra stabila, snabba och billiga chip. Ska det vara så svårt? :\

Sammanfattningsvis:
"In regards to the NCQ-enabled controllers we compared in our benchmarks, it appears that in most scenarios, nVidia’s nForce4 SATA controller does perform a bit better compared to Intel’s ICH6R SATA controller. Usually, the difference is not large, but in some cases there are some pretty significant performance advantages for nVidia. Unfortunately though, some of our nVidia tests showed wild results, and there are quite a few rampant stories around the web of data corruption with newer hard drives on the nForce4 chipset, we would be inclined to think that all outstanding issues regarding this chipset may not be resolved just yet. To be fair though, we’ve never had any major issues with the chipset’s Serial ATA abilities when using it in-house. Intel’s ICH6R, while performing slightly slower in our tests, provided excellent stability and rock solid, repeatable scores."

Permalänk
Avstängd

1. nForce4 suger med upp till 3ggr högre CPU belastning än ICH6R.
2. nForce4 är buggig, "data corruption with newer hard drives on the nForce4 chipset"
3. nForce4 har mystiska prestanda förluster. "Each drive shows massive performance drops mid-way though our tests"

Hur vågar man köpa nForce4 när den ibland tokbelastar CPUn, tappar data och att den blir oförklarligt jätteseg?

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Därför det inte är särskilt många som raporterat fel med nForce4. Dessutom har hela nForce4 plattformen fler fördelar än dess nackdelar, åtminstonde hoppas jag det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mev
Därför det inte är särskilt många som raporterat fel med nForce4. Dessutom har hela nForce4 plattformen fler fördelar än dess nackdelar, åtminstonde hoppas jag det.

Det är väl känt att nForce4 plattformen suger. Nvidia försöker bättra på det dåliga ryktet
med nya drivrutiner.

"NVIDIA IS ready to file a new driver for its Nforce 4, SLI and Ultra motherboards. It made a new version - 6.39 and it will make it available in early morning California time."

http://www.theinquirer.net/?article=21081

"Added support for NVIDIA Disk Alert System
General compatibility fixes."

http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp_6.39

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Det är väl känt att nForce4 plattformen suger. Nvidia försöker bättra på det dåliga ryktet
med nya drivrutiner.

"NVIDIA IS ready to file a new driver for its Nforce 4, SLI and Ultra motherboards. It made a new version - 6.39 and it will make it available in early morning California time."

http://www.theinquirer.net/?article=21081

"Added support for NVIDIA Disk Alert System
General compatibility fixes."

http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp_6.39

Vad jag tycker är välkänt är att dina påståenden suger allt som oftast.
Mitt intryck är att Nforce4-plattformen verkar precis som tidigare plattformar vara mycket bra, hade AMD fått förlita sig till enbart VIA så hade AMD gått i KK vid det här laget.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Denna gång ja, nästa gång lyckas SiS kanske eller Via... & så rullar hjulet på hela tiden.

nVidia har varit bäst hela tiden sedan nForce2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
1. nForce4 suger med upp till 3ggr högre CPU belastning än ICH6R.
2. nForce4 är buggig, "data corruption with newer hard drives on the nForce4 chipset"
3. nForce4 har mystiska prestanda förluster. "Each drive shows massive performance drops mid-way though our tests"

Hur vågar man köpa nForce4 när den ibland tokbelastar CPUn, tappar data och att den blir oförklarligt jätteseg?

1. nForce4 är den bästa plattformen hittills för Athlon64.
2. Det är ingen datakorruption.
3. Det är inte förta gången som du hittar något annat test som avviker från alla andra, du hittar allt ifrån japanska skitsiter med bara massa BS till jag vet inte vad. nForce4 är det mest högpresterande chipset för Athlon64.
4. Kretsen är fortfarande väldigt ny och är avancerad, därför är inte dom första drivrutinerna helt perfekta precis som med allt annat. Varför tror du att t.ex microsoft har beta testare?
5. Jag har byggt flera datorer med nForce4 och dom fungerar extremt bra. Mycket överklockade, stabila och väldigt snabba maskiner.
6. Du kommer få äta upp det du sagt garanterat för nForce4 är bättre än vad i925XE är, så tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT

Det är väl känt att nForce4 plattformen suger. Nvidia försöker bättra på det dåliga ryktet
med nya drivrutiner.

"NVIDIA IS ready to file a new driver for its Nforce 4, SLI and Ultra motherboards. It made a new version - 6.39 and it will make it available in early morning California time."

http://www.theinquirer.net/?article=21081

"Added support for NVIDIA Disk Alert System
General compatibility fixes."

http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp_6.39

theinq? Ditt liv?

Du då? Du framstår bara som en inbisill fjant i mina och dom flesta andras ögon när du inte vet ett skit om vad du pratar om.

Det som är känt är att nForce4 är ett extremt bra chipset och det blir bättre med tiden med senare drivrutiner. Själv så har jag inte den senaste drivern på dom datorer jag byggt men dom fungerar utmärkt ändå.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Fab 36 är bara en av AMD's fabriker. AMD _kan_ vid behov leverera processorer till DELL. Det hanlar om pengar också. Om DELL betalar några miljoner dollar för en x stor beställning av processorer så kan AMD tillverka detta. Dock kan ju inte AMD förutse om DELL skall satsa på AMD processorer eller inte och därmed skulle det vara rent av farligt för företaget att producera för att vara beredd att leverera på något som är "eventuellt".

Jag ger mig inte in i AMD vs INTEL-snacket.

Men däremot så har AMD ingen möjlighet att i dagsläget leverera de volymer av processorer som DELL skulle vilja och därför är det inte aktuellt. Detta sa Dells VD i en intervju i höstas, han konstaterade även att AMD nuförtiden skulle vara en intressant alternativ OM de kunde producera större volymer. Men att de tittar på flera alternativ.

Den argumentation angående att AMD skulle kunna leverera mer processorer om de visste att om 1 år eller mer så får de en stor order av DELL är företagsekonomisk intetsägande. Det flesta företag oavsett bransch runt om i världen skulle kunna investera i sin produktion om de "visste" att deras orderstock skulle öka markant.

Visa signatur

Overlord