Permalänk
Medlem

Intel's roadmap och uppgradering

Har lite fundering kring Intel's roadmap. Tidigare nu i vinter kom nyheter om att Prescott 6XX med EMT, 2MB cache och andra finesser ska släppas snart. Dessutom kom det överraskade beskedet att Intel's dualcore ska komma andra kvartalet i år. 600-serien passar ju utmärkt med 915 och 925-chipsets medan Smithfield (Intel 800-serien) kommer använda sig av 945/955 chipset.

Jag funderar på att byta ut en dator ifrån Abit IC7 Max3, P4E 2,8, 1 gig ram och byta upp till chipset 925, P4 640(3.2) och samtidigt passa på att byta mitt alltför långsamma grafikkort till ett x800 XL PCI-E medan mitt system fortfarande är värt en del. Känns lite dumt att köpa ett dyrt AGP-kort nu, när ett systemskifte pågår. Det blir ju inte så pengar att lägga imellan exklusive grafikkortet. Tänker jag fel?

Jag har inte sett några prestandatester på P4 600-serien, men jag antar att de inte går så mkt fortare och DDR II känns just nu mest DYRT och inte som någon prestandavinst iaf vad jag har sett i tester. Det lär väl dröja till Jan 2006 innan Tillverkningen av minnen helt övergått till DDR II, men frågan är hur prisutvecklingen ser ut och om det är någon idé att byta system nu eller om man ska vänta...?

Visa signatur

Overlord

Permalänk
Medlem

Jag går just nu och knepar på samma problem. Jag väntar nog dock ett halvår till. Till ett nytt Intel-system måste jag också ha nya vatten-block...blir en dyr historia det där. Räknar med att lägga ut någonstans mellan 17-19k

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Ta en A643500+ istället, blir snabbare och förmodligen lite billigare också. Jsälv tycker jag inte heller att en ökning på 400prescottMhz är värd en uppgradering.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W