Blir nerkopplad var 20:e minut. (Telia)

Permalänk
Medlem

Blir nerkopplad var 20:e minut. (Telia)

Har hittat några trådar ang. detta, men inte kunnat hitta något bra svar.

Mitt problem är att jag blir nerkopplad var 20:e minut från telia ADSL. Jag antar att det har något med att förnya dhcp lånet, eftersom Telia verkar kräva det var 20:e minut. I de trådar jag har läst står det att man ska kolla inställningarna på routern. Jag har ingen router. Kör med Zone Alarm och Alcatel Speed Touch Home modem. Allt har funkat perfekt i ett par år. Enda skillnaden sedan igår (när allt funkade) är att jag har installerat Norton System Works 2005 och Ashampoo Windows Optimizer. Kan dessa program ha ändrat någon inställning för nätverkskortet? Eller är det något annat fel?

Permalänk
Medlem

Det där Ashampoo låter ju lite misstänkt du kan ju prova avinstallera det i första hand.

Permalänk
Medlem

sen kan du ju fixa en connection ceeper, typ ic login eller ngn annan

Visa signatur

Knappen "Citera" är bra, för då hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

händer mig med. Sjukt jobbigt!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

Hade samma problem med mitt Telia! Men nu kör jag med LF connection keeper Och det händer mycket sällan att det kopplar ner!

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört med IC Login. Har provat att ta bort Ashampoo Windows optimizer nu. Väntar och ser...

eckim: När började detta hända för dig? Och har du Telia ADSL?

Permalänk
Medlem

Jag hade Telia förut med trådlöst router, och det kopplade ner sig var 20:e minut som ditt gör... Sen så bytte vi till Glocalnet och det går inte alls ner

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1331891
Jag hade Telia förut med trådlöst router, och det kopplade ner sig var 20:e minut som ditt gör... Sen så bytte vi till Glocalnet och det går inte alls ner

Kunde jag byta skulle jag göra det direkt. Men nu har jag bara Telia som val. Och dessutom så misstänker jag att felet ligger hos mig. Av någon anledning förnyas inte "ip lånet". Måste vara någon inställning för nätverkskortet eller så. Men hittar inget. Jag blir nerkopplad men bara för en sekund. Men det räcker för att ICQ, DC och liknande ska loggas ur. Jobbigt som fan.

Permalänk
Medlem

Du kör bara med en dator direktpluggad i modemet?
Prova att ställa in ditt nic på 100 Mbit FD och kolla om det blir bättre.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Du kör bara med en dator direktpluggad i modemet?
Prova att ställa in ditt nic på 100 Mbit FD och kolla om det blir bättre.

Bara en dator. Sedan har jag xboxen kopplad till ett annat nätkort i datorn. Inte nu dock. Har provat att disabla det kortet också.
I nätkortets inställningar hittade jag bara TP Half duplex(som var vald), TP Full Duplex, BNC / 10base2 och AUI /10base5. DP Full funkade inte alls. Tappade all kontakt och blev tvungen att starta om.

EDIT: Har nu provat med det andra nätkortet, men det blir samma som när jag bytte från HD till FD på det första. Det står "Acquiring Network Adress" men inget händer.

Permalänk
Medlem

Du har inte en trådlös tele i samma jack som adslet?
Eller en lång skarv mellan modem och telejack?
Parallelkopplade jack?

jag har kört med samma ip på telia i säkert 2 månader nu så det felet e de nog inte nåt med dhcp renew

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Ni kör säkert med Static IP.. då blir det så..

Kör med dynamisk ip..

Har inte loggat in på 10.0.0.6 / login1.telia.com på 3-4 veckor rätt gött

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem

Jag har nog inte loggat inn där på månader :D... Bara om vi får typ strömmavbrott..Då måste man ju logga inn

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

hur ska man göra för att köra med dynamisk IP da?
Skulle vara gööt att inte behöva logga in var 20 minut om man inte är viv datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bylund2
Ni kör säkert med Static IP.. då blir det så..

Jag har dynamisk ip. Det har väl alla Telias ADSL 2000 kunder, som jag fattar det. Det är väl det som är en del av problemet?
Jag är inte så haj på nätverk, så du får gärna förklara mer. Kan mycket väl ha missuppfattat.

Permalänk
Medlem

alla telias bredbands tjänster rill privata har dyn ip. Är inte hundra på att 24 mbit ab har det men alla dom andra har det.

Visa signatur

aquaren

Permalänk
Medlem

Ringde Telias Support. De sa att enligt deras senaste historik så hade mitt nätverkskort försökt kontaktat deras server (dhcp antar jag) varje minut. Han på supporten trodde att det var därför jag blev nerkopplad.
-Om allas datorer gjorde så skulle belastningen bli för hög, sa han.
Ska prova ett annat nätverkskort, plus att jag ska vara nerkopplad minst 20min.
Kommer tillbaka när jag vet om det funkade eller inte.

EDIT:
Har provat att byta nätverkskort nu, men jag har samma problem. Finns det någon inställning där man kan ställa in hur lång tid det ska gå mellan förfrågningarna för att förlänga ip-lånet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaizka
Finns det någon inställning där man kan ställa in hur lång tid det ska gå mellan förfrågningarna för att förlänga ip-lånet?

Inget du kan påverka. Inställningen kommer från DHCP-servern samtidigt som du får din IP-adress.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Loggade lite i nätverks detaljerna. Märker att IP-lånet bara förnyas efter 20min och en sekund. Inte efter 10min alltså. Och den där sekunden räcker för att blir urloggad när man spelar poker och liknande. Kan det vara modemet som har gett upp?

EDIT:
Det här är tiderna som står:

(Lease Obtined - Lease Expires)
22:58.48 - 23:18.48,
23:18.49 - 23:38.49,
23:38.50 - 23:58.50,
23:56.19 - 00:16.19,
00:16.20 - 00:36.20,
00:36.21 - 00:56.21,
00:56.22 - 01:16.22,
01:16.23 - 01:36.23.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaizka
Loggade lite i nätverks detaljerna. Märker att IP-lånet bara förnyas efter 20min och en sekund. Inte efter 10min alltså.

Rätt att det förnyas efter 20 minuter. Innan dess har det dock försökt förlänga lånet, vilket normalt sker efter halva lånetiden, alltså 10 minuter. När detta inte lyckas gör klienten i stället en begäran om förnyelse i samband med lånetidens utgång.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Rätt att det förnyas efter 20 minuter. Innan dess har det dock försökt förlänga lånet, vilket normalt sker efter halva lånetiden, alltså 10 minuter. När detta inte lyckas gör klienten i stället en begäran om förnyelse i samband med lånetidens utgång.

/H

Jag förstår att den har försökt förlänga det (ett fåtal gånger funkar det fint), men av någon anledning så får den inget svar av DHCP servern. Vet inte om det beror på att förfrågan aldrig kommer fram till DHCP servern eller om det är svaret som inte kommer tillbaka. Men om DHCP servern får förfrågan och förlänger lånet men inte lyckas skicka något svar tillbaka så borde man väl inte bli nerkopplad. Så jag antar att det är min förfrågan som av någon anledning inte når fram till DHCP-Servern. Men varför funkar det perfekt igen efter 20min och 1sek, och inte alls innan?

Permalänk
Medlem

Jag säger som jag alltid gör: Mjukvarubrandväggar i windows ställer bara till problem!
Detta uttalande är helt och hållet byggt på fördomar och dålig kunskap, men håller du windows uppdaterat är det nog värt att stänga av brandväggarna(?) och se om det går att vara online längre än 20 minuter åt gången.

Permalänk
Medlem

Har provat att stänga alla program som jag inte behöver.

EDIT: Har nu uppdaterat mitt Alcatel SpeedTouch HOME ADSL modem till ett SpeedTouch 510. Eftersom modemet nu fungerar som router och har tagit över DHCP funktionen mot Telia så har allt börjat fungera perfekt igen. Så någonting var fel i min dator. Jag har provat 2 olika nätverkskort, ett inbyggt (nForce) och ett vanligt internt (Realtek), så antar jag att det är mjukvaran det är fel på. Men vad har jag inte kommit på.