Fysiktråden (dina fysikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Det är väl en perfekt Rankine cycle som du har där, du kanske kan kolla upp där. Jag har inte kvar min termodynamik bok så jag kan inte hjälpa mer är jag rädd :/

Det verkar inte vara en perfekt Rankinecykel heller..
Kan det vara så att någon data är fel i uppgiften?

Permalänk

En enkel men kanske lite mer omständig metod kan vara att beräkna energiflödet för varje processsteg. Sedan är verkningsgraden gjord i en handvändning.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
En enkel men kanske lite mer omständig metod kan vara att beräkna energiflödet för varje processsteg. Sedan är verkningsgraden gjord i en handvändning.

Du känner dig inte sugen på att göra ett försök...?

Permalänk

Näää

Eller kanske?, det var ett tag sedan jag pulade med den sortens termodynamik. Jag återkommer om det blir något.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag har gjort en liknande uppgift i min termokurs. Dock måste jag till skolan om 9 min, så jag kan nog kolla och edit:a senare.

EDIT, är nog inte riktigt samma typ av uppgift. Den jag har är en rektangulär process där man bara ska räkna ut hur mycket heat och arbet som utförs/tillförs i varje steg. Eller blir det samma kanske?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Problemet är att ingen i min klass lyckats lösa uppgiften. Det verkar som det är något fel i uppgiftsbeskrivningen, att en sådan process inte existerar. Kan inte heller få hjälp av läraren eftersom han är i Wien och att det är en inlämningsuppgift. Så ifall någon kan lösa den vore det väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Hur får jag accelerationen på 28kg biten (låtsas som att dom inte kommer att krocka på vägen )

Bilden krångalar som vanligt adress: http://hem.passagen.se/dufus/prob.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madfreak
http://hem.passagen.se/dufus/prob.jpg

Hur får jag accelerationen på 28kg biten (låtsas som att dom inte kommer att krocka på vägen )

Bilden krångalar som vanligt adress: http://hem.passagen.se/dufus/prob.jpg

Antag spännkraften F i snöret och accelerationen a > 0.
m1 = 15 kg
m2 = 28 kg

Frilägg m1, och använd newtons andra lag.
m1*g - F är kraften nedåt och accelerationen nedåt är -a (negativ acceleration eftersom det accelerar uppåt):
m1*g - F = m1*(-a)

Frilägg m2:
m2*g - F = m2*a

Subtrahera ekvation 1 från ekvation 2:
(m2-m1)*g = (m1+m2)*a
a = (m2-m1)/(m1+m2) * g

Permalänk
Medlem

Här kommer lite Fysik B frågor som jag kan behöva lite hjälp med:

1) En lastbil lastas med en last på 18 ton varvid stötdämparna på vart och ett av lastbilens 6 hjul trycks ihop 5 centimeter. Antag att stötdämparna är identiska och att lastbilens massa är likformigt fördelad över lastbilen både när den är fullastad och när den är olastad.

a) Hur stor är fjäderkonstanten hos en av stötdämparna?
b) Hur stor fjäderkonstant motsvarar de 6 stötdämparna tillsammans?
c) När lastbilen kör över en ojämnhet i vägen börjar en av de bakre stötdämparna att svänga. Amplituden hos svängningen är 5 centimeter. Beräkna hur mycket energi som omvandlas i svängninsrörelsen.
d) Förklara vilka energiomvandlingar som sker under en hel svängning.

2) Tidtagaren vid ett hundrameterslopp står vid mållinjen. Han startar stoppuret när han hör startskottet. På grund av att ljudets hastighet i lufr är ganska långsam blir det fel i mätningarna.

a) Hur stort blir det felet?
b) Blir tiden för lång eller för kort?

3) En trådpendel placerad i Göteborg svänger med periodtiden 1.00 s.

a) Hur lång är pendeln?
b) Vilken periodtid får pendeln på månen?
c) Vilken periodtid får pendeln på Jupiter?

Permalänk
Medlem

en metallklump körs i en centrifug.
vilka krafter verkar på klumpen i det översta läget? hur stora är de i förhållande till varandra?

jag får det till att vara centripetalkraften, tyngdkraften och normalkraften.
men är osäker på hur stor normalkraften är och riktningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zwanzig
en metallklump körs i en centrifug.
vilka krafter verkar på klumpen i det översta läget? hur stora är de i förhållande till varandra?

jag får det till att vara centripetalkraften, tyngdkraften och normalkraften.
men är osäker på hur stor normalkraften är och riktningar.

Normalkraften och centripetalkraften är samma kraft. Dvs det är normalkraften som är centripetalkraft. Om centrifugen accelererar eller decelererar har vi en friktionskraft också.
Angående normalkraften så kan den vara såväl mindre som större än gravitationskraften.

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur man ska lösa problemet:

En partikel är rörlig längs x-axeln. Dess hastighet beror av läget enligt sambandet

v=k*x

där k är en konstant. Om x = x0>0 vid t = 0 bestäm:
a) x(t)

svaret blir x0e^kt
hur f-n gör man?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kwerk
Fattar inte hur man ska lösa problemet:

En partikel är rörlig längs x-axeln. Dess hastighet beror av läget enligt sambandet

v=k*x

där k är en konstant. Om x = x0>0 vid t = 0 bestäm:
a) x(t)

svaret blir x0e^kt
hur f-n gör man?

v = x', så du har en diffekvation:
x' = k*x

Denna ekvation har standardlösningen x(t) = C*e^(k*t)
(Att det är en lösning är lätt att verifiera. Att bevisa att det är den enda lösningen kan vi nog strunta i.)

Permalänk
Medlem

Se det som en differentialekv.
x är en funktion av sträckan med avseende på tiden
v är en funktion av hastigheten med avseende på tiden

Så det vore kanske med lätt att se vad man skall göra ifall du ser på frågan som
x'(t) = k*x(t)
<=>
x'(t) - k*x(t) = 0
Det finns bara en homogen lösning som man i princip kan se direkt, det måste ju "trilla ner" ett k när man deriverar för att den skall gå jämt upp och bli noll för alla x, fast om jag skall ge en lite mer korrekt lösningsmetod så ges lösningnen till x(t) av;
Ce^(F)
Där F är den primitiva funktionen till f
Och i ditt fall har vi
x'(t) - fx(t) = 0
f = k
=>
F = kx
Sedan bestämmer du bara C genom att stoppa in randvillkoret
x(0)=Ce^(k*0)=Ce^0=C*1=C=x0

edit: eller så kan du kolla på raol som hann skriva före mig >_<

Permalänk
Medlem

Två laddade plattor är uppställda på följande sätt:

| | | | | | | | - +

Späningen mellan dem är u. Elektroner lösgörs från en glödtråd vid platta A, vad händer med elektroerna sedan de kommit ut i det (lufttomma) utrymmet mellan plattorna?

Jag gissar på att de stannar i mitten och ser går uppåt, eftersom de stöts först bort av -plattan, och sedan skickas tillbaka av +-plattan. Är det så?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Eftersom elektonen har laddingen -e, så skulle jag snarare tippa på att de kommer att dras mot den negativt laddade plattan, samtidigt som de får en repelerande kraft från den negativt laddade plattan.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Två laddade plattor är uppställda på följande sätt:

| | | | | | | | - +

Späningen mellan dem är u. Elektroner lösgörs från en glödtråd vid platta A, vad händer med elektroerna sedan de kommit ut i det (lufttomma) utrymmet mellan plattorna?

Jag gissar på att de stannar i mitten och ser går uppåt, eftersom de stöts först bort av -plattan, och sedan skickas tillbaka av +-plattan. Är det så?

Platta A, är det den negativt laddade?
Isåfall acceleras elektronen från denna platta mot den positiva plattan, och har rörelseenergin u*e (enheten eV används) när den träffar +-plattan.

Permalänk
Medlem

Japp, A är negativ.

Det blir alltså inte så att elektronerna stöts bort av den positiva också så dom kommer i mitten? Gissade på det efterson laborationen där denna uppgift har med elektronkanoner att göra.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Japp, A är negativ.

Det blir alltså inte så att elektronerna stöts bort av den positiva också så dom kommer i mitten? Gissade på det efterson laborationen där denna uppgift har med elektronkanoner att göra.

Nej, positiv laddning attraherar negativ laddning.

Permalänk
Medlem

Jo det var så jag tänkte(fast uppenbarligen fel ). Men när är det isf en elektronstråle mellan 2 plattor håller sig i mitten av dem? Det kanske bara är under påverkav av en kraft neråt så att mg=QIE ? Dvs om plattorna skulle vara horisontella.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du inte även har ett magnetfält med i uppgiften?

Permalänk
Medlem

Jag har två frågor som jag hoppas att nån här skulle kunna svara på.

1. Sneda kast, hur ser de formlerna ut. Vet att de är 4 st, två för hastighet (tror jag) och två för sträcka/höjd.

2. Vid el finns de tre "huvudpunkter" nämligen Spänning, Strömstyrka och Ampere (vet inte va de är för nått riktigt). Är de någon som skulle kunna förklara dessa lite närmare, gärna med nått bra exempel så att de blir enkelt. Jag fattar ingenting.

Kan nämn att jag läser Fysik B

Permalänk
Medlem

Fowler, misstäner att du vill ha en formel för hastigheten i höjdled med avseende på tiden, och en för x led

y(t) = t*sin(a)*h - t^2*g + starthöjd
denna inses ganska lätt. Du har ju en utgångshastighet h, och kastar i vinkeln a
Då blir höjd komposanten av kastkraften sin(a)*h, så varje tidsenhet så färdas den så många meter i sekunden uppåt. Samtidigt accelereras den nedåt av gravitationen.

d.v.s
t^2*g

x(t) = t*cos(a)*h
Så enkelt blir rörelsen beskrien i sidled.

uhm.. sedan orkar jag inte beskriva några fler, säkert nån annan som svarat innan mig ändå!

EDIT: Mitt mekanik och hållfasthets problem!!

| | |------| |__________| | | |__________| |------| | (1-a)L | | aL |

Hoppas "bilden" är tydlig nog. Det är iaf en tunnväggig cylinder till vänster med längden a*L,
Ytteradien är R1 och har tjockleken t

och en tjockväggig cylinder till höger med längden (1-a)L
Ytterradien är R2 och innerradien är r2

Biten i mitten är stel i den tillsätter man ett moment (riktat mot höger), T.
Ytterkanterna på cylindrarna sitter fast i två väggar.
frågan;
Bestäm vridvinkeln av den stela mellandelen och vridande momentet T vid begynnande plasticering

Inte så svårt tänkte jag. och började skriva upp lite olika samband med mera.
Följande blev resultatet
http://www.micket.com/hallf2.pdf

Uhm, tror jag fick till det, ni får dock gärna kolla ifall det verkar galet i resonemanget.

Permalänk
Medlem

hey har ett problem med en Fysik A uppgift,
a) uppgiften har jag räknat ut och hastigheten är 24m/s
b) är den svåra.
någon som kan?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler
Jag har två frågor som jag hoppas att nån här skulle kunna svara på.

1. Sneda kast, hur ser de formlerna ut. Vet att de är 4 st, två för hastighet (tror jag) och två för sträcka/höjd.

2. Vid el finns de tre "huvudpunkter" nämligen Spänning, Strömstyrka och Ampere (vet inte va de är för nått riktigt). Är de någon som skulle kunna förklara dessa lite närmare, gärna med nått bra exempel så att de blir enkelt. Jag fattar ingenting.

Kan nämn att jag läser Fysik B

Vid sneda rörelser så delas rörelsen upp i komposanter, den ena parallell med x-axeln, den andra med yaxeln. Nu hittade jag formlerna.
V0x(utgångshastighet i xled) = V0 cos a
V0y"______________" i yled) = V0 sin a
a utgångsvinkeln.
Därefter beskrivs hastigheter av Vx=V0x
x=v0xt

Vy=V0y-gt
Y=V0yt-(1/2)gt^2

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

m3rnel:
Jag skulle använda energiprincipen.

Det är bara att räkna ut vilket avstånd det är från bron till högsta punkten på pendeln (=30xCos(35)[m]). Använd formeln för potensiell energi med detta avstånd så får du förlusten.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
hey har ett problem med en Fysik A uppgift,
a) uppgiften har jag räknat ut och hastigheten är 24m/s
b) är den svåra.
någon som kan?

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/fyisk.JPG

Arbete är kraft * sträcka där kraften måste ha samma riktning som hastigheten i alla lägen. Har den inte det får man räkna ut komposanten längs hastigheten. Men det behövs inte i detta fall. Arbete mäts i energi, så räkna bara ut energiskillnaden mellan läge A (hoppläget) och läge B (vändpunkten). Eftersom hastigheten är noll vid båda lägena så är den enda skillnaden potentiell energi. Höjdskillnaden mellan lägena får via trigonometri.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

hur får jag fram vilken höjd banan slutar på?

http://upl.silentwhisper.net/uplfol...load3/fyisk.JPG

Permalänk
Medlem

länken funkar inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saitzor
hur får jag fram vilken höjd banan slutar på?

http://upl.silentwhisper.net/uplfol...load3/fyisk.JPG

Du vet hur långt repet är och vinkeln. Farbror Trigonometri är det då som gäller.
Antar att jag inte behöver vara mer specifik än så. Om du inte behärskar trigonometri är det på tiden att kolla upp det.

Visa signatur