Permalänk

TÄVLING!! Hitta den tystaste 120mm fläkt

Jag söker efter en tyst 120mm fläkt som man kan sätta på front eller på baksidan

JAG hittade EVERFLOW 12CM 18dB 1500 RPM, 41 CFM

http://kylning.com/index.php?cPath=164_165

Vad tror ni om den...tystaste fläkt till mest luftblås eller är jag helt ute och snurrar??

HITTA DEN TYSTASTE och Som FLÅSAR OK

(OBS) inga priser delas ut bara ära och kunskap (OBS)

Visa signatur

[Fractal Design Define XL][Samsung 24"@1920*1080][I7 860@3.5ghz][Corsair 650w][Corsair XMS3 8GB][GTX680@stock]

Permalänk
Medlem

ADDA 16db 1000rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-dr3am
ADDA 16db 1000rpm

luftflöde var det ja...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
luftflöde var det ja...

ADDA fläkten verkar riktigt bra faktiskt....men nån annan som har argument mot denna fläkt??

Visa signatur

[Fractal Design Define XL][Samsung 24"@1920*1080][I7 860@3.5ghz][Corsair 650w][Corsair XMS3 8GB][GTX680@stock]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av billy_johansson
ADDA fläkten verkar riktigt bra faktiskt....men nån annan som har argument mot denna fläkt??

Sen kopplar du om den till 5volt då har du än väldigt tyst fläkt

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Jag vann alltså?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Jag vann alltså?

Jag hoppas väl slå dig

Nån som har hört talas om SilenX och deras 120mm 14dBA fläkt? Länk

Vinner jag nu??

Permalänk

Jag gillar själv Titan fläkten dock så är den 35 Dec men ändå så har den nästan 80CFM i flow, myyyyyyycket bättre

Visa signatur

| AMD 64 3500+ @2750mhz Socket 939 | 2*512 Mb ram | HIS x800XTPE IceQ II @ 555/555 | 120gb + 80 gb + 40 gb IDE HDD| 520w OCZ nätagg |3D Mark 01: 24324p 3D Mark 03: 13192p 3D Mark 05: 6117p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitbull24
Jag gillar själv Titan fläkten dock så är den 35 Dec men ändå så har den nästan 80CFM i flow, myyyyyyycket bättre

35db!

Tål inte högljudda datorer. Tysta datorerlåter för mkt. Min dator låter lite lagomt. Det är på tok för dyrt att försöka göra den fläktlös + för mkt prestandaförluster, men köp de där 14db fläktarna. 14db hörs typ inte om du har chassiet stängt.

Edit: 58CFM och 14DB. Hur lyckas de? Det är ju helt och hållet överdrivet bra. Nån som har en sån här fläkt? Litar inte riktigt på att denär 14db.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitbull24
Jag gillar själv Titan fläkten dock så är den 35 Dec men ändå så har den nästan 80CFM i flow, myyyyyyycket bättre

Nu gäller det ju ljudnivån tyvär

YS-TECH FD1238 120mm har 125CFM och låter 40.5 dBA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
35db!

Tål inte högljudda datorer. Tysta datorerlåter för mkt. Min dator låter lite lagomt. Det är på tok för dyrt att försöka göra den fläktlös + för mkt prestandaförluster, men köp de där 14db fläktarna. 14db hörs typ inte om du har chassiet stängt.

Edit: 58CFM och 14DB. Hur lyckas de? Det är ju helt och hållet överdrivet bra. Nån som har en sån här fläkt? Litar inte riktigt på att denär 14db.

Verkar ju vara lite fel som sagt, eller så har de mätt helt galet jämfört med de andra...

billy_johansson: Kör fläkten på 5v så blir den riktigt tyst...

Permalänk
Medlem

HeHe har hittat en ny fläkt... SilenX iXtrema 120mm 11dBA!!!! Länk.Och jag har även hittat ett test av dom Länk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
HeHe har hittat en ny fläkt... SilenX iXtrema 120mm 11dBA!!!! Länk.Och jag har även hittat ett test av dom Länk

Ok, så på 5 volt så låter den nästan ingenting? Då är den alltså typ 11db på 5 volt tycker jag att det verkar som. Är det inte tänkt att man ska köra dem på 12 volt? För då har de säkert mätat CFM och sånt på 12 volts fläkt. Jag säger inte att den är dålig, den är säkert jätte bra, men verkar ändå lite konstigt att den ska låta 11db, men på 5 volt låter den det.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre

Ok, så på 5 volt så låter den nästan ingenting? Då är den alltså typ 11db på 5 volt tycker jag att det verkar som. Är det inte tänkt att man ska köra dem på 12 volt? För då har de säkert mätat CFM och sånt på 12 volts fläkt. Jag säger inte att den är dålig, den är säkert jätte bra, men verkar ändå lite konstigt att den ska låta 11db, men på 5 volt låter den det.

Läs: "Lowered to 7 volts, the "whoosh" vanishes and the fans are much quieter than they are at 12V. At 5V, the fans are almost silent from 3 feet away - I can barely hear them when the side of the case is closed. From 3 feet away, these fans are close to silent."

11dBA på 12volt ännu tystare om man sänker

Permalänk
Medlem

ADDAn är grymt bra. Betydligt tystare än t ex motsvarande Papst fläkt.

Visa signatur

Dude! Word!

Permalänk

iofs, tänkte bara att 11db är typ "silent" men det är det nog ändå inte

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Har jag vunnit ännu :D?

Permalänk

Bra Flås till rätt db

ha ha det här var en ganska populär diskotion detta (felstavat jag vet)

Men det jag söker är en 80 mm fläkt som det även kommer lite flås ur och jag vet inte om jag tycker 15db är mkt eller om 22db är asmkt...

Vad är lagom decibellnivå till rätt mängd luft som ska flyttas.....

SUG PÅ DEN (karamellen)

Visa signatur

[Fractal Design Define XL][Samsung 24"@1920*1080][I7 860@3.5ghz][Corsair 650w][Corsair XMS3 8GB][GTX680@stock]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ritz
ADDAn är grymt bra. Betydligt tystare än t ex motsvarande Papst fläkt.

Adda ser ju ut som en kalle-Anka fläkt ...Det är ju knappt självdrag den ger
Har sådana fläktar och jag tog ut dom ur lådan för de blev absolut inget svalare med dom inkopplade ...Samt att efter en tid börjar dom att brumma på bra!!

Satsa på bra fläktar typ Panaflo, Enermax, Papst mm
Finns papst fläktar som har över 80 cfm och låter bara i 20 db ...Finns en 90 mm av Papst som låter inte mer än 20 db och har en cfm på 86 samt att den snurrar inte snabbare än 2300v

Papst bästa 80 mm fläkt för datorer låter i 23db och blåser upp till 80 cfm snurrar max 2200 varv om man sätter fancontroll och ställer ner fläkten till 1000 varv så låter den inte mer än 13 db och cfm ligger med de varvtalet på 48

Sug på de ....Har själv sådana fläktar hör dom inte alls ...

Dom är dyr

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
Adda ser ju ut som en kalle-Anka fläkt ...Det är ju knappt självdrag den ger
Har sådana fläktar och jag tog ut dom ur lådan för de blev absolut inget svalare med dom inkopplade ...Samt att efter en tid börjar dom att brumma på bra!!

Satsa på bra fläktar typ Panaflo, Enermax, Papst mm
Finns papst fläktar som har över 80 cfm och låter bara i 20 db ...Finns en 90 mm av Papst som låter inte mer än 20 db och har en cfm på 86 samt att den snurrar inte snabbare än 2300v

Papst bästa 80 mm fläkt för datorer låter i 23db och blåser upp till 80 cfm snurrar max 2200 varv om man sätter fancontroll och ställer ner fläkten till 1000 varv så låter den inte mer än 13 db och cfm ligger med de varvtalet på 48

Sug på de ....Har själv sådana fläktar hör dom inte alls ...

Dom är dyr

Hur skulle den kunna ha 48cfm med 1000rpm på 80mm fläkt?
Kollade just på en annan fläkt, en lite billigare men inte den billigaste. Den snurrar i 2500rpm och är på 80mm också, men bara 32,37 cfm. Då verkar 2 saker lite konstiga. Dels att Papst bästa fläkt bara snurrar i 2200rpm med 23db, medans den här random fläkten snurrar snabbare och är tystare (22db). Sen verkar det liite konstigt att den skulle kunna flytta 50% mera luft och snurra mer än hälften så fort. Har den 10 blad istållet för 4 eller är de andra tilverkarna så kassa att de knapt kan vinkla bladen på sina fläktar? Verkar väldigt konstigt det här, skicka gjärna länk till den.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
Adda ser ju ut som en kalle-Anka fläkt ...Det är ju knappt självdrag den ger
Har sådana fläktar och jag tog ut dom ur lådan för de blev absolut inget svalare med dom inkopplade ...Samt att efter en tid börjar dom att brumma på bra!!

Det håller jag inte med om. Din dator verkar vara ovanligt dåligt byggd i såna fall eller så är det ett SBS-problem.

Citat:

Satsa på bra fläktar typ Panaflo, Enermax, Papst mm
Finns papst fläktar som har över 80 cfm och låter bara i 20 db ...

Nej, det gör det inte. Länka gärna om du vill att någon ska tro dig.

Citat:

Finns en 90 mm av Papst som låter inte mer än 20 db och har en cfm på 86 samt att den snurrar inte snabbare än 2300v

Nej, det finns det inte.

Citat:

Papst bästa 80 mm fläkt för datorer låter i 23db och blåser upp till 80 cfm snurrar max 2200 varv om man sätter fancontroll och ställer ner fläkten till 1000 varv så låter den inte mer än 13 db och cfm ligger med de varvtalet på 48

Nej, det finns inte några sådana fläktar. Alla de här fläktarna du nämner är något du hittat på och de finns bara i din fantasi. De existerar inte i verkligheten. Men om du tror att de verkligen finns får du gärna länka till dem.

I min erfarenhet är Papst helt klart överskattade ljudmässigt. De är inte särskilt tysta jämfört med många andra märken. Dessutom är de dyra. Det är möjligt att de har hög kvalité och håller länge men extremt tysta är de inte.

Visa signatur

Dude! Word!

Permalänk

Orka bry sig , även ifall den är 35 så hör man inte den när chassit är stängt, men vissa är väl super kräsna........

Visa signatur

| AMD 64 3500+ @2750mhz Socket 939 | 2*512 Mb ram | HIS x800XTPE IceQ II @ 555/555 | 120gb + 80 gb + 40 gb IDE HDD| 520w OCZ nätagg |3D Mark 01: 24324p 3D Mark 03: 13192p 3D Mark 05: 6117p

Permalänk

Antar att jag vinner?

Nexus real silent
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1720&session=739508...

Källa: http://www.silentpcreview.com/

Och om jag har förstått saken rätt så finns det ingen standard när det gäller att mäta ljudnivån, så tillverkarna mäter ljudnivån på olika sätt och man kan därför inte jämföra fläktarna enbart enligt tillverkarnas specifikationer.

Permalänk
Medlem

Har 2st adda dom pumpar mycket luft och är tysta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alla förutom addan och nexusen som nämnts i den här tråden kan man stryka såvida man vill ha en "tyst" dator. Har personligen efarenhet av everflowen som är specad till 18dB, och det är bullshit. Den låter snarare 25dB plus. Inte så troligt att en 120mm fläkt som snurrar i 1600rpm skulle låta 18 db. Jag kör dock min i 600rpm vilket gör att ljudnivån blir acceptabel. Skulle gissa att jag matar den med ~5.5v då, för den startar inte på 5v.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitbull24
Orka bry sig , även ifall den är 35 så hör man inte den när chassit är stängt, men vissa är väl super kräsna........

Har du väldigt dålig hörsel? En fläkt i 35db hörs väldigt väl även fast den är inuti ett chassie. Mina 13 o 16db hörs nog inte om jag stänger chassiet.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

5V tycker inte jag ger ngn märkbar skillnad.. Mina Papst snurrar på rätt bra hur jag än gör De är väl lite värdelösa då, helt enkelt.. Fast de flåsar på rätt bra vid 12V

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]