Permalänk
Medlem

Finfin lödpenna [TIPS]/[Mini recension]

Tänkte bara tipsa om en smidig liten lödpenna.
Jag hade redan en lödstation från Weller (spec), men själva 'pennan' är lite grov ibland när man ska in mellan kablar och komponenter. Så jag beställde en lödpenna från www.gizmodd.com när jag beställde efter lite prylar.

35kr kostade den, jag hade inte allt för höga förhoppningar om den 'typ biltema' tänkte jag Men ack så fel jag hade, visst är den billig och väldigt liten. Men den fungerar finfint!

6V ska den ha (står på klisterlappen), men jag hittade bara en 7V adapter, och det gick nog lika bra. Pennan lever fortfarande (efter 2 timmars testande).

Nu kanske det låter som att jag gör reklam eller liknande, men jag vinner liksom ingenting på det. Utan jag tänkte bara tipsa er om en finfin smal, och BILLIG lödpenna. Ni som moddar och inte har en lödpenna, kanske är det här nåt för er? Löda kablar och LED's fungerar lika bra som med min lösdtation för ~1500kr.

Spec som står på förpackningen:
6V
6W
3-6V
360 C

Enligt sann swecanda så lägger jag upp en bild (url'en är bara med för att jag ska slippa att folk skickar mail och frågar vars pennan kommer ifrån (om dem kollar bilderna som ligger på serven)).

Permalänk

Nice!

Men du, vart på giz's sida fanns den?
Har bläddrat igenom alla kategorier nu 2ggr och hittat lysdioder, en nyckelring, peltiers, lite neopren, knappar, esd skydd och trimpots. Men icke någon lödpenna

Permalänk
Medlem

6W?
Det KAN inte vara något att hänga i granen.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toe_cutter
Nice!

Men du, vart på giz's sida fanns den?
Har bläddrat igenom alla kategorier nu 2ggr och hittat lysdioder, en nyckelring, peltiers, lite neopren, knappar, esd skydd och trimpots. Men icke någon lödpenna

Skicka ett mail till supporten, giz har lite problem med att lägga till nya produkter på sidan.
Jag fick veta att han hade sånna där lödpennor när jag mailade och frågade efter inkommande produkter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
6W?
Det KAN inte vara något att hänga i granen.

Visst låter det lite, men till att löda led's, kablar och småsaker fungerar den fint.
Men spetsen blir ändå 360C varm, så det räcker gott till smålödningar.

Permalänk
Medlem

så det är inet ett reseverktyg för MC-bruk månne?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
Skicka ett mail till supporten, giz har lite problem med att lägga till nya produkter på sidan.
Jag fick veta att han hade sånna där lödpennor när jag mailade och frågade efter inkommande produkter

Aah, ok Ska maila lite då!
Tack för svaret.

Permalänk
Medlem

Verkar vara perfekt till att vmodda saker.
Lite halvjobbigt med en stor lödpenna med en tjock sladd när man löder mindre komponenter.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naTTen
Verkar vara perfekt till att vmodda saker.
Lite halvjobbigt med en stor lödpenna med en tjock sladd när man löder mindre komponenter.

Kan komma med lite mått på den

Totalt: 15.5cm
'Handtag': 8cm
Metall(vettefan vad man ska kalla det): 6.5cm
Tjocklek på 'metallen': 3mm
Kabel: 155cm (men det varierar säkert från lödpenna till lödpenna).

Permalänk

Hur är spetsen på den förresten?

Permalänk

Kan den tänkas vara smidigaren än min 60W klumpeduns från ELFA? Kan man löda typ über-små-mini-ytmonterade-lödpunkter med den utan att känna sig som elefant i porslinsbutik?

Var ju jobbigt när jag försökte reparera små ytmonterade saker med världens största lödkolv och inte alltför mycket vana..

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Medlem

Spetsen är inte spetsig, ser mera ut som en mejsel eller vad man ska jämföra med. Jag ska testa slipa till spetsen lite (gillar spetsiga spetsar).

Permalänk
Medlem

hehe, jag moddade min Playstation med en spetsdiameter på 5 mm, var tider det,, fan ta microfieringen!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

har en likadan köpte min för 30kr på DH av en snubbe som hade en hel kartong. har funkat bra för mig har koplat min till en molex så jag kan använda den via datorn snabt o enkelt kan även använda den med mitt separata nätagg

rekomenderar den om man bara ska löda lite elektonik

Visa signatur

Intel celeron 2,6ghz, asus p4sx8-x, ati radeon9600 pro, 2x WD 80gib, 160gib maxtor sata, dvd-läsare, cd-brännare, 256 +512 ddr pc3200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pepperoni
har en likadan köpte min för 30kr på DH av en snubbe som hade en hel kartong. har funkat bra för mig har koplat min till en molex så jag kan använda den via datorn snabt o enkelt kan även använda den med mitt separata nätagg

rekomenderar den om man bara ska löda lite elektonik

kanske var dick du köpte den av? han var på dh och sålde en massa prylar

Edit: Lödpennan finns på sidan nu såg jag

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creative1
Är det den hära lödpennan? http://www.gizmodd.com/shop/default.asp?id=48

jepp, det är den lödpennan.

Permalänk
Medlem

Hej alla !!!
Kunde inte låta bli att skriva här nu.....ni var en massa som handla lödpennan på DH (och var helnöjda " Tack kära vänner" ) nu fick jag tag på resten av dom ( ca: 50 st ) men jag har problem med mailen noch shoppen så dom som har eller vill ha får skicka ett PM om inte mailen funkar....MvH // Giz

Visa signatur