Windows vill bara ladda upp återställningsnycklar till Azure AD

Permalänk
Medlem

Windows vill bara ladda upp återställningsnycklar till Azure AD

jag är inloggad i windows med ett microsoft konto (privat).
Och jag har lagt till ett arbets/skol-konto för användning till mitt microsoft 365 (excel, word osv..)

Av någon anledning så när jag skapar nya virtuella diskar och aktiverar bitlocker så står det nu "ladda upp till azure ad" istället för "ladda upp till microsoft konto" när man ska spara återställningsnyckeln.

Och mycket riktigt så hamnar återställningsnyckeln istället i mitt microsoft 365 konto istället för mitt microsoft konto (privat).

någon som har några förslag på hur detta kommer sig? måste vara något som ändrat sig eller som jag råkat ändra av misstag för när jag aktivera bitlocker på diskarna på datorn sist och sparade nycklarna så sparades det till mitt microsoft konto (och då stod det ladda upp till microsoft konto och inte azure ad). men jag har inte lyckats hitta vad det är som gör att windows vill använda mitt microsoft 365 konto till det här.

kan väl tillägga också att under "inställningar/konton/åtkomst till arbete eller skola" i windows 11 så står det att jag är "ansluten via "min mail adress" och "Ansluten till Entra ID för min domän". Men väljer jag koppla från så får jag bara information om "Den här datorn är inte ansluten till en domän".

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig jobbat med att administrera enheter i Azure AD (numera Entra), men vad jag kan läsa mig till måste man specifikt registrera enheter som BYOD, annars räknas de som företagsägda så fort man har lagt till ett work/school-konto. Se näst sista punkten i den initiala listan här. Det tycks innebära att man kan wipe:a enheten på distans från Intune.

Av den anledningen har jag aldrig lagt till något företagskonto på mina privata enheter, vilket bland annat innebär att jag inte kan läsa jobbmail på mina egna enheter.

Jag gissar att du har klickat förbi rutan om att organisationen får administrera din enhet och nu ser du en av konsekvenserna av det. Enheten tillhör helt enkelt inte dig längre.

/Totalt okunnigt slutanvändarperspektiv

Edit: det var under många år ett totalt clusterfuck att försöka använda fler än ett work/school-konto på samma Windowsmaskin (konsult med flera kunder, åtkomst till flera domäner). Det löstes för några år sedan. Hur det funkar ur det här perspektivet har jag ingen aning om, kanske kan alla organisationer mecka med deras gemensamma konsults data?

Permalänk
Medlem

ställer mig tveksam till det. Jag har varit noga med att se till så att inte välja att det ska få administrera hela min enhet (bara logga in på applikationen). men visst, misstag kan ske.
Dock har jag inte installerat någon programvara eller korrigerat några systeminställningar eller liknande där denna fråga skulle ha dykt upp sedan jag sist sparade en återställningsnyckel och då sparades den på mitt microsoft konto.

Så jag tror nog att det är något annat som har ställt till det.

Dessutom säger ju windows att jag inte är domänansluten.

Dock är jag lite osäker på vad som räknas som "lagt till ett arbete/skol-konto", men jag har inte lagt till det i inställningarna i windows. De enda gånger jag angett mitt microsoft 365 konto är när jag installerat office programvarorna och anslutit till onedrive. och då som sagt varit noga med att inte låta det administrera hela enheten.

Permalänk
Medlem

Jag gav upp och installerade om Windows istället. Insåg att det var det snabbaste sättet att få det löst.