Permalänk
Avstängd

D-link 604 router,bra?

Hejsan!

Nu har jag köpt en Router till min dator som kommer v 10 så vi ska kunna ha internet på båda :), det är en d-link 604 och det står "NEW Advanced FIREWALL" på kartongen och jag undrar om denna routern är bra och om man klarar sig på brandväggen i den eller måste man ha en mjukvarubrandvägg i datorn också? Sen har jag en sista fråga, och den är om routern skyddar internet uppkopplingen på båda datorerna eller bara en utav dem? (brandväggen alltså)

Hoppas någon "router-kunnig" kan svara på demhär frågorna (:

Tack på förhand // PumaBalsam

Permalänk
Medlem

Jag har haft min 604, med "advanced firewall" i 1 1/2 år nu, och den funkar perfekt.

Många klagar på dom, och det har ju varit en del strul med Telia, men Tiscali osv har alltid funkat bra (med PPPoe inloggning direkt i routern). Telia stödjer inte det.

När det gäller brandväggen funkar den också bra, när man konfigurerar den rätt. Standardinställningarna gör att man inte kan skicka filer via ICQ, och MSN går segt. Öppnar man portarna i routern funkar det lika bra som utan router.

edit: Lite fel forumsdel kanske

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Avstängd

AgV okej, det var ju inte så bra då jag sitter med Telia 0.5 mbbit, men skyddar brandväggen i routern båda datorerna eller bara en? och litar du på brandväggen i routern till 100% så du inte har någon i datorn också?

Permalänk
Medlem

Min personlliga mening är att man borde ta alla D-Link routrar. Slänga dem i en hög. Hälla på massor av besin och sen tända en liten tändsticka som lättsamt får falla mot högen. När alla D-linkar sen har brunnit upp kommer alla krig i världen att sluta och alla kommer vara glada och älska varandra.

Ifall du har Telia, köp inte en D-link.
Ifall du vill ha ett fungerande nätverk med mer än två datorer, köp inte D-link.

Oj, kom på att du redan har köpt en.. hum. Jag kan iaf säga att under det året jag hade min D-link router så gick allt åt helvete. Varje gång min polare drog över datorn så, så fort han kopplade in sin nätverks kabel, slutade hela nätverker att fungera. Min internet slutade fungera mystiskt ibland och man visste inte riktigt när det skulle börja funka.

Det är vad jag har att säga om D-link 604 Router.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min d-link 604 i 2 månader och har inte stött på några problem.
Har bara 2 datorer anslutna till den och kör på med telia 2000

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Jag har haft min i ca 2år, kör med den inbyggda brandväggen med att öppna de portar man vill.
Har funkat utmärkt hela tiden, aldrig nått problem.

Kör numera Telia8000, har kört Telia500/2000 tidigare med den också.

Jag rekommenderar den skarpt!

Så det med att hälla bensin å tända på alla D-Link´s produkter låter mest som det är skit bakom spakarna

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Medlem

Min D-Link 604 fungerar perfekt med Telia 8000. Det enda strul jag har med routern är att det inte går att logga in i webbgränssnittet när den varit på länge (flera dagar). Man måste då starta om den för att komma åt den igen.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Håller med Beckz

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk

Min d-link strulade genom att hänga sig så man fick lov att restarta den lite då och då så man fick internet tillbaks. Men nu har jag en Netgear ist o är glad.

Permalänk
Avstängd

D-Link Äger... min fungerar ypperligt bra, en 504G

Visa signatur

Amd 64 2800+ s.754 | 1280mb ram @ 333mHz | XFX 6600GT | Sunbeam plexiglas baby... bling bling :P

Permalänk
Medlem

har hört att det är väldigt många som har stora problem med 604. Själv har jag storebror 804 och den funkar mycket bra.

Permalänk
Medlem

SAMMANFATTNING:
HAR DU DEN SÅ FIXA DEN!
KAN DU INTE FIXA DEN SÅ KÖP NÅTT ANNAT FÖR FAN!

Typ

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groten
Min personlliga mening är att man borde ta alla D-Link routrar. Slänga dem i en hög. Hälla på massor av besin och sen tända en liten tändsticka som lättsamt får falla mot högen. När alla D-linkar sen har brunnit upp kommer alla krig i världen att sluta och alla kommer vara glada och älska varandra.

Besin, du menar bensin?

De flesta med lite mer än sågspån innanför pannbenet får sina D-link att fungera utan problem. Tolka det som du vill.

Jag har installerat ganska många routrar, och råkat ut för strul med D-link två gånger. Den ena var när Telia bytte DNS-system. Routern hängde sig ibland. Med ny firmware funkade den igen. Sen var det en rolig historia där ägaren hade sin grenkoppling till el och även routern liggande på ett element. Det blev varmt och nätdelen tackade för sig. I övrigt har D-link funkat perfekt. Har däremot bytt ut ett antal Zyxel-routrar, massor av C-net (de är dåliga om nåt) och ett par Netgear också.

Man ska undvika att ha grejer liggande ovanpå routern, eftersom den blir rätt varm. Ställ den gärna på högkant.

Har förresten 4 datorer kopplade till min 604, och kan skicka/ta emot filer på MSN, ICQ osv utan problem. FTP-server på port 400 med passive mode och SSL funkar också bra.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

jag har en och det ända problemet jag har haft med det var att adaptern la av efter ett tag dock så var det ett känt fel så jag fick en ny

jag har 3 datorer och till de ena sitter där en switch också..

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Min di-604 har jag egentligen bara för en anledning, nämligen att dela internetanslutningen för mina två datorer och till det funkar den perfekt.

Däremot har jag problem med att köra den tillsammans med Norman brandvägg och fick till slut helt enkelt avaktivera den (Norman) och kör nu med Windows inbyggda och di-604 vilket funkar bra tillsammans.

Går jag in i loggen och kollar så stoppar linken 'intrångsförsök'och litar på att den och Windows fixar detta.

Har på min andra burk Panda brandvägg och där funkar det tillsammans utan problem.

Har Comhem 0,5 som leverantör av bredband

Visa signatur

|____^____bj____^______|

Permalänk
Avstängd

Okej, har kollat runt lite och läst olika bedömningar om d-link 604 och de flesta värkar faktist ha/ha haft något problem med sin d-link. Jag tror nog därför att jag lämnar tillbaka den och köper en netgear för 599:- istället. Det lönar sig kanske i längden.

Permalänk
Medlem

Har haft min 604:a i ungefär 3 år nu och den har fungerar utmärkt, brandväggen fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PumaBalsam
Okej, har kollat runt lite och läst olika bedömningar om d-link 604 och de flesta värkar faktist ha/ha haft något problem med sin d-link. Jag tror nog därför att jag lämnar tillbaka den och köper en netgear för 599:- istället. Det lönar sig kanske i längden.

Ska försöka sammanfatta...

Du har köpt en router, men inte fått din dator än.

Istället för att koppla in routern när datorn kommer, så frågar du i ett forum om den är bra eller inte. Någon halvsnurrig individ skriver att han vill elda upp alla D-link för fred i världen, och du bestämmer dig för att lämna tillbaks den utan att ens prova den.

D-link 604 är en av de vanligaste routrarna på marknaden, inte konstigt att en del har problem.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk

Min DI-604 fungerar också väldigt bra! Visst måste man restarta den ibland
Jag var tvungen att ladda in ny firmware för att den skulle palla nedladdningshastigheter över 4mbit Vilket som, nu fungerar den väldigt bra med mitt Telia 8000.

Visa signatur

| Abit IC7-G | P4 3.2GHz Prescott | 2x512Mb PC3200 | Asus Geforce 6800GT 256Mb GDDR3 | 160Gb HDD | 19" Hyundai L90D+ |

Permalänk
Medlem

Min 604 stöder i alla fall direkt inloggning med telia

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groten
Min personlliga mening är att man borde ta alla D-Link routrar. Slänga dem i en hög. Hälla på massor av besin och sen tända en liten tändsticka som lättsamt får falla mot högen. När alla D-linkar sen har brunnit upp kommer alla krig i världen att sluta och alla kommer vara glada och älska varandra.

Ifall du har Telia, köp inte en D-link.
Ifall du vill ha ett fungerande nätverk med mer än två datorer, köp inte D-link.

Oj, kom på att du redan har köpt en.. hum. Jag kan iaf säga att under det året jag hade min D-link router så gick allt åt helvete. Varje gång min polare drog över datorn så, så fort han kopplade in sin nätverks kabel, slutade hela nätverker att fungera. Min internet slutade fungera mystiskt ibland och man visste inte riktigt när det skulle börja funka.

Det är vad jag har att säga om D-link 604 Router.

Då har ju uppenbarligen din varit trasig. De som säger att det inte går att direktinlogga mot Telia vet inte vad de pratar om.

Varför skulle inte 604:an fungera med Telia ni som påstår det? Upp till bevis!

Är uppriktigt trött på alla "experter" på det här forumet. När ni inte har något vettigt att komma med/snackar om sådant ni inte begriper vänligen ge fan i tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Varför skulle inte 604:an fungera med Telia ni som påstår det? Upp till bevis!

Är uppriktigt trött på alla "experter" på det här forumet. När ni inte har något vettigt att komma med/snackar om sådant ni inte begriper vänligen ge fan i tangentbordet.

Antar att du menade det Groten skrev. Han verkar inte ha allt för bra koll, nej.

Jag nämde Telia, därför att de bytte DNS-system för ett tag sedan, och en del D-link routrar krashade pga att bufferten fylldes (allt enligt telias support). Innan dess funkade det perfekt med telia, och även efter, med ny firmware. Som de flesta säkert vet, så använder inte telia PPPoe inloggning, som Tiscali, Spray mfl gör.

Med ny firmware (3.07) finns Telia med i routerns uppkopplings-alternativ. Vet inte om man kan logga in utan att gå via telias startsida, har inte testat (förutom med programmet LF-connection keeper då):

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Just ja, min behåller inloggingen till telia, enda gången man får logga in är när ip:et byts (vilket det gör ungefär var 3:e månad elr nått sånt.

Tror faktiskt du gör ett misstag om du byter, den är så enkel att konfigurera, men gör som du vill.

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Medlem

Min D-Link 604 funkar perfekt med BBB 10Mbit fiber.
jag har revision D. oftast de som haft problem har haft B versionen. sen att de har vart problem med denna Router är väl kanske att väldigt många har köpt den då den är extremt prisvärd och gör ett bra jobb. Brandväggen skyddar mot intrång bättre än en mjukvarubrandvägg. Men tänk på att en Hårdvarubrandvägg är enkelriktat skydd. Hårdvarubrandväggen kollar bara trafiken in till datorn/datorerna. en Mjukvarubrandvägg kollar även utgående trafik mjukvarubrandväggen är dubbelriktad allså i bägge riktiningarna. för bästa skydd rekommenderas en hårdvarubrandvägg + mjukvarubrandvägg... då en mjukvarubrandvägg är lättare att manipulera... sen när systemet startas är man oskyddad innan mjukvarubrandväggen laddat klart.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Dlink står ju för 70% av alla supportsamtal till en ISP, så jag kan inte påstå att dom är bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaah
Dlink står ju för 70% av alla supportsamtal till en ISP, så jag kan inte påstå att dom är bra.

Kanske även för att det är mer som köpt Dlinks produkter för att de är prisvärda.
dessto fler som köper en produkt blir jue självklart felprocenten större än med en produkt som inte säljer lika mycket.
sen vissa kan inte konfigurera sina produkter gäller inte enbart Dlinks produkter.

var får du 70% ifrån?

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaah
Dlink står ju för 70% av alla supportsamtal till en ISP, så jag kan inte påstå att dom är bra.

Källa ?

Visa signatur

MSI P67A-C45 | i5 2500k 3.30GHz @ 4.5GHz | Asus GTX 660 TI-DC2 980/6008 @ 1160/6900 | 16384MB Corsair DDR3 | Samsung SSD 830 Series 256GB, WD 1TB

Permalänk
Avstängd

Jag har D-link 604, och det var inga problem i början, men nu blir jag disconnectad några ggr i veckan, vilket är störande. Så jag måste stänga av routern i några minuter för att kunna komma in på Internet.

Visa signatur

Registrerad: 2004-06-16 (dvs. mindre värd än många här på forumet).
Apanson's forum is the shit!
Ladda ner Firefox |Min Audioscrobbler

Permalänk
Medlem

Jag har en D-Link 604 också & den har fungerat jättebra, iaf sedan comhem ändrade så man inte behöver logga in på sitt konto ,men innan dom gjorde det så loggades man ut automatiskt typ var 20:e minut eller så,men jag kan inte svara på om den är bra om man ska köra med nätverk med delade filer & så mellan 2 datorer, för vi använder den bara till att dela bredbandsuppkopplingen.

Visa signatur

-CHASSI-: Compucase Ultra Silent ,Nätagg+FSP 350w, ATX 2.0 + 2 x 120mm chassifläktar | -MODERKORT/CPU/MINNE-:ASRock 4CoreDual-SATA2 R2.0 + E5200 2.5Ghz |Corsair 2x1Gb DDR2 PC5300,667Mhz |-HÅRDDISKAR-: WD Raptor -SATA 36.7 gb 10.000rpm | WD My Passport Essential 160GB |-GRAFIKKORT-: Club3d ATI Radeon HD3850 512Mb GDDR3 AGP |-SKÄRM-: 19" TFT (HP w19) |Lite-On :DVD-RW |-LJUD-:Altec Lansing ADA995 5.1