Permalänk
Medlem

Vad ska jag ta?

Jag ska klöpa nya datamachin snart och jag vet inte vad jag ska ta...

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=UPA20 <---- Funderar jag på men jag vet inte pris spelar inte så stor roll.. ska jag ta detta eller finns det bättre saker?
och vilket grafikkort ska jag ta? ati eller nvidia?

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

hej! jag går rakt på sak:
bra moderkort men har lite strul med bioset, men om man flashar til senaste så borde det vara bra. rammen verkar bra. om processorn seijer jag att om du har tänkt att klocka så är detta kanske inte det besrta valet. en 3500+ klockar rätt dåligt så 3200+ skulle kunna vara ett bättre allternativ. som grafikkort ksulle jag seija 2 alternativ.
1: geforce 6600gt vilket är ett billigare kort med rätt så bra prestanda i finland kostar det ca. 230€
2: geforce 6800gt som är ett riktigt bomb kort med super prestanda. i finland kostar den ca.400 uppåt

beklagar att prisen är i euro men jag måste få detta kvikkt framm men jag tror nog att du kan få framm svenska motsvarigheter för prisen

Permalänk
Medlem

Om man inte tänker överklocka är 3500+ rätt val. Skall man däremot överklocka är 3000+ (Socket 939) ett bättre val, inte lönt att köpa en 3200+ om man ändå skall överklocka, de lär gå att få upp i samma hastighet och 3000+ är billigare.

Som alternativ till moderkort finns de med VIA chipset, de är faktiskt mer stabila än de med nForce4-chip. Man bör bara välja nForce4 om man tänker köra SLI-kopplade (dubbla) grafikkort. Abit AX8 är ett bra kort med VIA chipset (Socket 939 och PCI express).

Val av grafikkort? I dagsläget är nog nvidida 6600GT det mest prisvärda, synd att det låter så mycket bara, ATI's grafikkort är mycket tystare så kanske ATI X700 Pro är ett alternativ även om det inte har lika bra prestanda.

A-data minnena är jättebra, stabila och presterar bra och kostar inte skjortan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GUSy
hej! jag går rakt på sak:
bra moderkort men har lite strul med bioset, men om man flashar til senaste så borde det vara bra. rammen verkar bra. om processorn seijer jag att om du har tänkt att klocka så är detta kanske inte det besrta valet. en 3500+ klockar rätt dåligt så 3200+ skulle kunna vara ett bättre allternativ. som grafikkort ksulle jag seija 2 alternativ.
1: geforce 6600gt vilket är ett billigare kort med rätt så bra prestanda i finland kostar det ca. 230€
2: geforce 6800gt som är ett riktigt bomb kort med super prestanda. i finland kostar den ca.400 uppåt

beklagar att prisen är i euro men jag måste få detta kvikkt framm men jag tror nog att du kan få framm svenska motsvarigheter för prisen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrol
Abit AN8 är ett bra kort med VIA chipset (Socket 939 och PCI express).

Du menade nog Abit AX8 då AN8 är Nforce4-bestyckat

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Heh - tack för rättningen, jag har ändrat mitt inlägg ovan nu så nu står det AX8 som jag menade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Du menade nog Abit AX8 då AN8 är Nforce4-bestyckat

Permalänk
Medlem

jag känner mig förnedrad

Permalänk
Medlem

på grafikkost tänkte jag mer på atis x800xt / 850xt nvidia vet jag inte vikla som e värst e det 6800gt? om man ska köra sli så har jag hört att datorerna inte kan uttnytja alltihopa... men det kommer man väll kunna snart
/me fixat jobb/me köpa fet datamachin:D/me skiter i priser nu :D:D:d

Visa signatur

Dator