Permalänk

Nu måste jag ju ha en åsikt i strömförsörjningsdisskutionen (<- långt ord ): Du kan väl bygga en egen PSU?? Borde inte vara alltför svårt - det skall ju bara släppa fram 3.3V 5V och 12V när två pinnar är korsade, släng upp ett relä med många poler som slår igen när moderkortet sluter den gröna sladden och jord. Sedan skall du bara skaffa strömregulatorer som tar ner spänningen på 13-16V till 12, 5 och 3.3 piece a cake!! Värt ett försök iaf!

Nice bygge i alla fall, lycka till!

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk

Grymt intressant bygge! Ska följa noga. Sånt här gillar jag
Så snart jag fixat min egna ride så ska jag bygga dator också. Men jag ska nog lägga min i bagageutrymmet.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd

Kommer det update strax?

Visa signatur

|'*-,_,-> :D <-,_,-*'|

Permalänk
Medlem

ja just det, update! snyggt, eller nått...kul i allafall

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
XP home kostar runt 900 om man köper det samtidigt med en dator.

Ok, gillar inte Home så vet inte så myckt om vad den kostar, eller för den delen exakta priset för Pro, va ett tag sen man köpte windows.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av car2n
Ok, gillar inte Home så vet inte så myckt om vad den kostar, eller för den delen exakta priset för Pro, va ett tag sen man köpte windows.

Efter att jag installerat sp2 på min bärbara som har home så kan jag inte märka någon skillnad alls.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303196&cks=PRL
1395 på komplett..

OEM då.
"Produkten kan endast köpas tillsammans med tredjeparts retail hårdvaruprodukt (inte mjukvara eller bulk) vilken är en del av en PC. Detta kan vara chassi, mus, hårddisk, minne, skrivare, monitor, tangentbord osv."

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat med bilstereo och det går att koppla i ljudet via ISO men snacka med närmaste bilstereo affär.

Permalänk

Allvarligt.. .
Kolla in här ..
http://www.blocket.se/view/4491272.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&c...
Fy fan va billigt för en Bil PC ..
hela paketet .. behövs bara ett graffe ..

Kan man ha ett Graffe som har suttit på en PII .. för att se på film med ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jean_yosef
Allvarligt.. .
Kolla in här ..
http://www.blocket.se/view/4491272.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&c...
Fy fan va billigt för en Bil PC ..
hela paketet .. behövs bara ett graffe ..

Kan man ha ett Graffe som har suttit på en PII .. för att se på film med ?

Kan gå, inte säkert. Beror ju helt på vad det är.

Btw, du behöver hårddisk och chassi också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q_exittor
Jag har jobbat med bilstereo och det går att koppla i ljudet via ISO men snacka med närmaste bilstereo affär.

Vet du hur?
menar du de vanliga 8-poliga kontakterna så kan jag nog på en gång säga att du fått det om bakfoten....jag har då aldrig sprungit på någon sådan funktion i alla fall.
De 10-poliga är jag mer osäker på då de inte är så vanliga, men de flesta jag sprungit på används till lågnivå ut, rattfjärr och cd-växlarstyrning (i de fall jag sett så har man endast styrt växlaren via ISO:n och dragit ljudet via en separat RCA-kontakt).
Det närmaste AUX-in jag kan tänka mig är ifall det funkar via Mini-ISO, eller en CD-växlaradapter (har för mig att Volvo använder DIN-kontakter till sina växlare).

Jag säger absolut inte att det är omöjligt att det är så som du säger, och är du säker på din sak så vill jag gärna veta hur

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk

Japp, jag är med aspirant på att veta hur isf
men tyvärr tror jag du tänker fel, var hos brl igår, och de föreslog fm-modulator. Uppe i tråden sa kuckel att brl o mds hade nån dosa från autoleads, men de verkar inte som brl har fått in den i sortimentet än, tyvärr.

Permalänk

Ingen Update på länge ..
Kómmer det ingen snart har väntat och väntat ..
*Följer Tråden med Spänning*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killernils
Japp, jag är med aspirant på att veta hur isf
men tyvärr tror jag du tänker fel, var hos brl igår, och de föreslog fm-modulator. Uppe i tråden sa kuckel att brl o mds hade nån dosa från autoleads, men de verkar inte som brl har fått in den i sortimentet än, tyvärr.

Dosan jag menade passar till Sony CDX-F5500, jag har lyckats skramla fram en sådan från nån gammal räv som satt och mekade på sony, men dom är tydligen väldigt svåra att få tag på (från sony).

Jag gjorde lite research åt dig:

Går man in och tankar ner Autoleads katalog på http://www.autoleads.co.uk/downloads.html så hittar man på sida 42 en dosa som jag starkt misstänker passar till din stereo.
PC7-100

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk

jag förstod inte riktigt va det var för nått Kuckel, sladden som går ur dosan ser ut som en antennsladd iaf?:S

Permalänk
Medlem

Här kommer en liiiten update för er som tjatat, så ni ska se att det går framåt
Idag fick jag mina nitar, ganska sent dock, och kunde fortsätta sätta ihop lådan. Den blir bra, måste jag säga. Inte snyggast, men väldigt stadig osv.

Locket och ena sidan sitter inte fast än. Sista sidan har jag inte fått på alls.

Kanske, om jag har tur, får jag alla grejer från Tyskland imorgon.
Kommer hem ganska tidigt och då ska det börjas med en gång.
Funderar en del på hur jag ska göra med fastsättningen, men det kommer igång på allvar när jag har displayen i min hand. Vågar inte planera allt för mycket utan den ifall något inte skulle stämma.

Får kolla upp möjligheterna att koppla datorn till serviceuttaget på bilen, vad det nu skulle vara bra för
En kul grej, om det skulle gå över huvud taget.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

hur går det med projektet?
Update snart?

Visa signatur

Dator 1: Amd X2 4200+ | 2x1024mb Ram | Geforce 7800GTX 256mb | 800GB Hdd |
Dator 2: Intel P4 2.0 Ghz | 768 mb | Geforce 4 Ti 4200 128 mb | 80 gb hdd |
Dator 3: Intel P3 733 Mhz | 320 mb ram | 10 gb hdd |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killernils
jag förstod inte riktigt va det var för nått Kuckel, sladden som går ur dosan ser ut som en antennsladd iaf?:S

Nä, det ska vara en sånhär: http://www.sound-perfect.de/AIV63/630074.jpg
Den finns för övrigt upplagd som artikel hos BRL nu (inte hemsidan, utan hos butikerna).

OnT:
Hur har du tänkt placera burken i skuffen?
Ska du ha den så att du enkelt kan plocka med dig den in för att få över semesterfilmerna, eller löser du det med WLAN?
Har du förresten funderat på om du ska ha någon optisk enhet i t.ex. handskfacket?

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
Nä, det ska vara en sånhär: http://www.sound-perfect.de/AIV63/630074.jpg
Den finns för övrigt upplagd som artikel hos BRL nu (inte hemsidan, utan hos butikerna).....

ah nån sorts adapter sladd antar jag :S, men bak på min stereo kopplas cdväxlaren in i en ISO-kontakt tror jag, finns de adaptrar för de me? och Brl nere i malmö(de jag har pratat me där) ser ut som stora frågetecken. men jag tackar för allt du kommit fram till=), men om...om du kan, så hade ett brl-artikelnummer varit gjutet, då kan dom knappast missa de i malmö iheller ju?:D

ON T: Ser riktigt bra ut, stadig alu-chassi, för övrigt är Wlan ingen dum ide, annars får du i värsta fall ränna ut me en riktigt lång nätverkssladd till bilen;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killernils
ah nån sorts adapter sladd antar jag :S, men bak på min stereo kopplas cdväxlaren in i en ISO-kontakt tror jag, finns de adaptrar för de me? och Brl nere i malmö(de jag har pratat me där) ser ut som stora frågetecken. men jag tackar för allt du kommit fram till=), men om...om du kan, så hade ett brl-artikelnummer varit gjutet, då kan dom knappast missa de i malmö iheller ju?:D

Gaah!
jag såg nu att jag blandade ihop dig med _2FST_, fick för mig att det var du som hade en Sony CDX-F5500.
Adaptern jag tjatat en massa om passar bara sonymaskiner med CD-växlarfunktion(heter för övrigt 400PC7100 hos BRL)
Till Citroën´s originalapparater har jag tyvärr inga andra tips på rak arm än FM modulator, 400AVFMT hos BRL (588:-).
Du kan ju iofs kolla med folk i Citroën-klubbar eller om du känner nån annan som brinner för Citroën, sånt folk brukar vara väldigt ivriga att hjälpa till, jag är den första att erkänna att jag inte har någon koll på deras originalapparater

Nackdelen med AVFMT är att när den får ström så kan radion inte ta emot annat än vad du skickar in till FM-modulatorn via RCA, därför följer det med en strömbrytare till AVFMT så att du kan slå av den och lyssna på radion om du skulle vilja det.
Ljudkvalitén är faktiskt ganska så bra och jag skulle tro att du förlorar mer ljudkvalité genom att använda mp3-spår som källa.
Ska du stoppa in en sådan i en Volvo S80 så måste du, om jag inte missminner mig, kapa ena antennsladden (av någon anledning jag inte känner till så finns det 2 st kablar i samma kontakt som går in i stereon) och sedan skarva den med en vanlig antennkontakt (hona och hane).
hanen ser ut som den nedre kontakten på bilden:

Detta gör att du smidigt och snabbt kan koppla in FM-modulatorn, men också att du lika snabbt och enkelt kan återställa alltihopa.

Lycka till & sorry om det har blivit på tok för mycket offtopic med mitt tjat om sonyadaptrar

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killalot
hur går det med projektet?
Update snart?

Det går sådär
Har inte fått några grejer.
Datorlådan är dock klar, ska bara få i nätagg, hårddisk och moderkort så det sitter bra. Lite pyssligt när plåten är klen, men det ska nog gå.
Nästa update kommer så fort jag fått grejerna...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

En sak som tidigarfe har tagits upp ..
En sak som har suttit i min hjärna ..
Kommer moderkortet orka alla smällar bilen kommer tillställa ?

*Tänker* ..
Mitt antagliga beslut va Nej ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jean_yosef
En sak som tidigarfe har tagits upp ..
En sak som har suttit i min hjärna ..
Kommer moderkortet orka alla smällar bilen kommer tillställa ?

*Tänker* ..
Mitt antagliga beslut va Nej ..

Smällar? krockar du ofta eller vadå? S80 e ju en ny bil, med rätt så fina sköna fäjdrar och bara en idiot flyger över hastighetsguppen. och självklart undviker man hålen i marken osv. En Volvo S80 är inte en offroad bil, plus det är olagligt i Sverige, och för det sista så har en mordärn bil ca 40-50 datorer som kontrollerar allt möjligt skit. Så vart villl du komma?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Avstängd

är inga problem med att köra en PC i en bil.. men att jämföra en PC med de mcirokontrolers och microprocessorer som finns i en bil är väll att överdriva lite?

Visa signatur
Permalänk

Har bara skummat igenom tråden, men var ska du ha datorn? under sätet? i bagageutrymmet?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
är inga problem med att köra en PC i en bil.. men att jämföra en PC med de mcirokontrolers och microprocessorer som finns i en bil är väll att överdriva lite?

Hehe, jo, lite grann, men det är fortfarande datorer de e ju långt ifrån en PC man kan komma i princip, men de är fortfarande datorer.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Aaa ..
ja men det blir kanske inte så hårda smällar men en liten sm'll kan göra så att moderkortet lägger av ..

Permalänk
Medlem

Hur går det glemmy ?

Permalänk

stackarn har inte grejjer kommit hem än ..
Jobbigt .

Permalänk
Medlem

Ser trevigt ut... Hoppas du får grejjerna snart... *Bevakad*

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
Hur går det glemmy ?

Det går bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jean_yosef
stackarn har inte grejjer kommit hem än ..
Jobbigt .

Grejerna kom i förrgår!
Ledsen att jag inte hunnit uppdatera. Mycket i skolan sista veckan innan lovet, men nu när jag såg tråden komma upp kan jag inte låta bli att ödsla lite tid åt en update.

Datorn är i princip klar nu. Nätagget sitter väldigt bra och det är bara hårddisken som ska monteras käckt. Nu sitter den i nån slags mjuk grej och det funkar väl hyfsat. Inte mot för hårda stötar bara.

Grejerna kom i ett fint förpackat litet paket.

Jag satt på toa och packade upp
Under omslagspappret dolde sig en låda i moderkortslåde-stil och storlek.

Allt uppackat, notera alla detaljer som bluetooth-sändare, gps-mottagare, display osv.

Grejerna är inkopplade tillfälligt på golvet och jag testar alla funktioner. Tyvärr får jag slipa lite på en aluminiumprofil på övansidan av lådan eftersom den ena usb-porten är skymd av den. Kunde bara använda en. Allting fungerar bra efter mycket meckande. Det var inte lättast att få igång de olika sakerna.

Här syns den lilla GPS-mottagaren jag satt upp i fönstret. Den är inte stor. Ungefär som en liten tändsticksask.

Jag testkörde GPS-programvaran och det funkar riktigt bra. Skärmen är förresten underbar och jag kan med lätthet läsa riktigt liten text i 800*600-upplösning. Den är en pärla som man säger. Tyvärr ger inte bilden riktigt rättvisa då det sitter en bubblig skyddsfilm över.

edit
Delarium: Den ska placeras längst bak i bagageutrymmet.

Angående stötar tror jag inte det ska vara något problem för moderkortet. Förstår inte vad som skulle kunna gå sönder eftersom det inte finns några lösa delar. CPU-kylaren är lätt och jag har inga kort i datorn.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?