Permalänk
Inaktiv

Bara bra bild på mitt leadtek 6800GT

Permalänk
Medlem

Jag har ett Ti200 och det har aldrig ens fungerat att få nån bild på TVn, via egenskaper menyn då. Har prövat med de senaste detonator drivrutinerna och nu senast med Omega, inget fungerar. Har kämpat med TV Tool många gånger, och det kommer väl sluta med att jag betalar licensen och hoppas på att det fungerar. Fast annars så har jag funderat på att köpa ett så billigt grafikkort som möjligt bara för att ha som TV-out kort, och flasha biosen, det har jag hört kan hjälpa, men det kommer jag nog aldrig klara.

BTW, är det ens möjligt att ha två olika grafikkort? Att jag anväänder mitt GeForce Ti200 till allt förrutom TV Out, måste det vara samma märke o.s.v.? Ja.. Går det ens?

Visa signatur

[Obsessed?...Na, just Bebopin...]

Permalänk

Jag får ett gainward 6600gt imorgon så jag ska kolla då hur bilden blir.
Den kan ju inte bli sämmre iaf.

Permalänk

det är väl hdtv stöd på dem så det ska nog inte vara nåt problem

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett geforce2 GTS som gav hyfsad bild. nu har jag ett ti4280 och det ger helt utmärkt bild. min mor körde me ett geforce3 förut o d gav väl ganska hyfsad bild. dock kör hon me fx5600 nu som ger riktigt bra bild det också. har testat andra kort som radeon 7000, 9600XT o 9700pro. Kan säga att ingen av dom ens kommer nära av kvalitén jag får på mitt ti4280 och mor på sitt fx5600. dom är dock lite bättre än mors gammla geforce3 o mitt gammla geforce2 GTS.

Permalänk
Medlem

Har klockren tv-out, beror ju mkt på vilken typ av monitor du kör till också. Kör s-video till 36" Toshiba (intern progressive), sitter säkert 90% av tiden på just det,som nu tex, kör blåtand tb+mus, avstånd ca 10 meter. Både dual och single funkar perfekt, spel,film,uppstart med tv som primär osv.

XFX 6800 ultra.

Visa signatur

3500 Winchester - Wavemaster (svart) 580 hiper -r - Asus SLI - XFX 6800 ultra - Maxtor 2x300 gb - 2048 corsair

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farbror_eskil
ja står att det sitter i ett SAA7104 chip. Philips.
Kanske har med själva chippet då att göra, att olika geforce olika chip.

Jag har ett likadant chip i mitt kort, upplever inte dom problemen du har varken med TV-tool eller då jag kör dualview genom nview.

Permalänk
Medlem

min tv ut är helt super

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem

Bytte till ett Gerce 6600gt för typ 2 veckor sedan provade se film igårkväll. Gav fan upp efter halva filmen eftersom den var mer eller mindre svartvit och bildmässigt kändes det som ett Ps1 eller nått med stora fyrkanter till bild. Kör numera på monitorn mindre bild men går då fan att se iallafall. Ska försöka lämna tebax kortet och köpa ett Ati istället

Visa signatur

Sat

Permalänk

ja då e ju frågan, ska man acceptera ett grafikkort med så kass tv ut? Dom skriver ju aldrig nått om hur bra det är på kortet. Bara att det finns...

Bilden för mig kan absolut inte blir sämmre iaf.

Permalänk
Medlem

får nåt konstigt ljus-flimmer som kommer lite ibland och bara syns mot mörk bild med mitt Leadtek 6800LE. Samma TV och kablar som när jag hade ATI 9200SE med super tv-out.

Visa signatur

| P4 2.4 @ 3 GHz | P4P800-X | 1024 Mb PC3200 | Leadtek 6800LE | Seagate 200 Gb S-ATA |

Permalänk

har hämtat ut mitt gainward 6600 gt nu och bilden på tvn är MYCKET bättre.
Flimmret har fursvunnit och färgerna e tydligare.

Permalänk
Hedersmedlem

Är på mitt 4e Nvidia-kort. Har haft TNT, GF2MX, GF3 och nu FX5200U. Jag kan bara säga att Nvidia har konstant jobbat på att förbättra TV-ut. Från att ha varit i princip oanvändbart på TNT så funkar det nu så bra att jag nästan hellre ser på DVD från datorn än min vanliga spelare. Att spela på TVn jämfört med min 19" CRT är en fröjd för ögat. Nu vet jag ju inte om det hänt något i nästa generation men det verkar ju som om de flesta klagar på 6xxx-serien. ska bli spännande och se om jag också får problem den dag jag får råd att byta upp mej igen.Det lär väl iofs dröja då jag är fullt nöjd med det jag har idag.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag har ett GeForce 6600 GT.
Jag har en lite äldre TV med en s-video ingång och två scart.
Hur ska jag göra för att koppla grafikkortet till TV:n? Vilka kablar behöver jag?

Ingången längst till vänster är HDTV antar jag. Min s-video kabel passar ju inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Jag har ett GeForce 6600 GT.
Jag har en lite äldre TV med en s-video ingång och två scart.
Hur ska jag göra för att koppla grafikkortet till TV:n? Vilka kablar behöver jag?

http://www.sweclockers.com/html/recension/6600GT_roundup/6600...

Ingången längst till vänster är HDTV antar jag. Min s-video kabel passar ju inte.

Ser gärna också ett svar på denna. Länka gärna till vilka kablar som passar. Mest intresserad av HDTV funktionen.

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk
Medlem

funkar kanon för mig iaf.Har ett Creative fx5900 tv-outen tycker jag är skarp och bra.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Jag har ett GeForce 6600 GT.
Jag har en lite äldre TV med en s-video ingång och två scart.
Hur ska jag göra för att koppla grafikkortet till TV:n? Vilka kablar behöver jag?

http://www.sweclockers.com/html/recension/6600GT_roundup/6600...

Ingången längst till vänster är HDTV antar jag. Min s-video kabel passar ju inte.

Ingången längst till vänster är den vanliga tv-outen. Om din s-videokabel inte passar så är det antagligen en kabel av dålig kvalitet eftersom styrstiftet, som brukar vara i plast, brukar vara för stora eller felplacerade så de inte passar i korten. Har fått hjälpt bekanta med detta ett flertal ggr och det är bara att köpa en bra skärmad, kvalitets s-videokabel och koppla till tv så funkar det. Om det är 8st stift i kontakten på kortet istället för som på kabel 4st så har detta ingen berydelse eftersom placeringen på dem stämmer ändå.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Avstängd

Om jag inte minns helt fel så kan väl en del kort ha en egen liten "manick" man får koppla tv-outen till ? Mitt MSI G4 Ti 4600 har en liten pryl som jag sätter i grafikkortet och kabeln till tv´n i den och kontakten mot grafikkortet är snarlik s-video, men är det inte. Kan köra "video capture" via den där prylen oxå, funkar sisådär, men tv-outen har alltid vart kanon !

Bild: http://web.telia.com/~u30335713/DSC03105.JPG

// Bildad Amatör !

Visa signatur

Cooler Master Stacker, 580 W Tagan E.C., P4 3.2 @ 4.0 Ghz, Asus P5LD2 Deluxe, Cruicial Ballistix 1024 mb, Powercolor X800GT, Soundblaster Audigy2, Sony CD/RW, Sony DVD/R, Zalman 9500 CPU Cooler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amatör
Om jag inte minns helt fel så kan väl en del kort ha en egen liten "manick" man får koppla tv-outen till ? Mitt MSI G4 Ti 4600 har en liten pryl som jag sätter i grafikkortet och kabeln till tv´n i den och kontakten mot grafikkortet är snarlik s-video, men är det inte. Kan köra "video capture" via den där prylen oxå, funkar sisådär, men tv-outen har alltid vart kanon !

Bild: http://web.telia.com/~u30335713/DSC03105.JPG

// Bildad Amatör !

Jo, men ditt kort är ju ett Video out/Video In eller hur inte bara vanlig tv-out. Får man med en sådan adapter måsta man ju använda den men i detta fall med ett vanligt 6600gt så skall det inte krävas.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Avstängd

Grabben har bara TV-out på sitt Ti 4800, men jag har för mig att han har en liten extra gizmo till det kortet... Kollar upp det !

// Amatör !

Visa signatur

Cooler Master Stacker, 580 W Tagan E.C., P4 3.2 @ 4.0 Ghz, Asus P5LD2 Deluxe, Cruicial Ballistix 1024 mb, Powercolor X800GT, Soundblaster Audigy2, Sony CD/RW, Sony DVD/R, Zalman 9500 CPU Cooler

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att förstå vissa människors utalanden här, har haft en drös olika nVidia kort & dessa har fungerat utmärkt(4800SE, 5800U, 5900U, 6800GT etc.) vid direkt jämförelse mellan ATI & nVidia så anser jag personligen att bildkvaliten är väldigt lika, detta efter man ställt in bilden ordentligt på bägge korten naturligtvis. Detta är något som många verkar ha missat här, klart som tusan att allt inte e perfekt direkt utan lite justeringar. I nio fall av tio när folk gnäller över bildkvalite på tv ut så har dom taskig kabel/dåliga färg inställningar/fel upplösning etc. Det finns naturligtvis defekta kort men majoriteten av "taskig bild" beror oftast på handhavandefel...

Ett tips är att fixa en ordentlig test skiva såsom Awia eller calibrator för att justera bilden ordentligt, det finns gott om inställningsmöjligheter i nVidias drivrutin & räcker inte det till så finns det bra mediaspelare med fler inställnings möjligheter...

Kort sagt: Tro inte att ni får bra bild på tv utgången genom att bara aktivera den...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Har lite svårt att förstå vissa människors utalanden här, har haft en drös olika nVidia kort & dessa har fungerat utmärkt(4800SE, 5800U, 5900U, 6800GT) vid direkt jämförelse mellan ATI & nVidia så anser jag personligen att bildkvaliten är väldigt lika, detta efter man ställt in bilden ordentligt på bägge korten naturligtvis. Detta är något som många verkar ha missat här, klart som tusan att allt inte e perfekt direkt utan lite justeringar. I nio fall av tio när folk gnäller över bildkvalite på tv ut så har dom taskig kabel/dåliga färg inställningar/fel upplösning etc. Det finns naturligtvis defekta kort men majoriteten av "taskig bild" beror oftast på handhavandefel...

Ett tips är att fixa en ordentlig test skiva såsom Awia eller calibrator för att justera bilden ordentligt, det finns gott om inställningsmöjligheter i nVidias drivrutin & räcker inte det till så finns det bra mediaspelare med fler inställnings möjligheter...

Kort sagt: Tro inte att ni får bra bild på tv utgången genom att bara aktivera den...

håller med dig 100%
jag får rätt ok bild från min Pundit-R, Radeon 9100 IGP
men då har jag tweakat många timmar ..
fast nu kör jag ScartRGB .. och det går ju dock inte att jämföra
för alla Radeon ägare finns det ju en otroligt bra guide här på swec hur man gör för att
kunna köra ScartRGB från datorn till TV'n
bilden blir så pass bra att jag sålde min vanliga DVD spelare
och den kostade lika mycket som min HTPC när jag köpte den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Ingången längst till vänster är den vanliga tv-outen. Om din s-videokabel inte passar så är det antagligen en kabel av dålig kvalitet eftersom styrstiftet, som brukar vara i plast, brukar vara för stora eller felplacerade så de inte passar i korten. Har fått hjälpt bekanta med detta ett flertal ggr och det är bara att köpa en bra skärmad, kvalitets s-videokabel och koppla till tv så funkar det. Om det är 8st stift i kontakten på kortet istället för som på kabel 4st så har detta ingen berydelse eftersom placeringen på dem stämmer ändå.

Den S-video kabeln jag har kostade 800 kr och är THX-certifierad så någon dålig kvalite är det inte.
Att plastpluppen är felplacerad finner jag också ganska otroligt. Men för skoj skull så ska jag försöka ta bort plastpluppen helt och hållet. Fungerar det fortfarande inte så får du gärna rekommendera en S-video kabel och demonstrera hur den ska sitta.

Jag vet att ATI 9800 Pro så går det med S-video kabel. Där har kortet åtta hål och ett stort för plastpluppen. Men det är inte en HDTV-utgång som det är på Nvidias 6600GT. Det är där skon klämmer. Passar en S-video kabel i HDTV utgången?

PS: Det är NIO hålkontakten på kortet och fyra stift på kabeln. Plastpluppen tar i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Den S-video kabeln jag har kostade 800 kr och är THX-certifierad så någon dålig kvalite är det inte.
Att plastpluppen är felplacerad finner jag också ganska otroligt. Men för skoj skull så ska jag försöka ta bort plastpluppen helt och hållet. Fungerar det fortfarande inte så får du gärna rekommendera en S-video kabel och demonstrera hur den ska sitta.

Jag vet att ATI 9800 Pro så går det med S-video kabel. Där har kortet åtta hål och ett stort för plastpluppen. Men det är inte en HDTV-utgång som det är på Nvidias 6600GT. Det är där skon klämmer. Passar en S-video kabel i HDTV utgången?

PS: Det är NIO hålkontakten på kortet och fyra stift på kabeln. Plastpluppen tar i.

Detta är ju ett bra exempel på när någon frågar efter hjälp men inte kan detaljerat beskriva vad man har för hårdvara, t.ex. hur många stift det är i tv-out på grafikkortet, och vad man provat med så man kan utesluta vissa saker på en gång. När jag läser ditt inlägg så förutsätter jag inte att du har 9-stift i kortet och en 800kr s-videosladd för har man en sådan kabel så sitter man inte frågande, det är ju inte direkt det första man köper.

Du har ju 9-pins mini-din i kortet så är det antagligen ett ViVo-kort (Video in/Video out) eller ett kort med komponentutgång du har och skall då fått med en adapter med kortet. Om kortet kan skicka ut HDTV måste du köra via DVI-utgången eller via en komponentutgång som skall finnas på adapter man kopplar till kontakten i kortet, HDTV får du inte via vanlig s-video. Och om det bara står HDTV-ready så betyder det inte automatiskt att kortet kan skicka ut HTDV utan att GPUn klarar an HDTV.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Detta är ju ett bra exempel på när någon frågar efter hjälp men inte kan detaljerat beskriva vad man har för hårdvara, t.ex. hur många stift det är i tv-out på grafikkortet, och vad man provat med så man kan utesluta vissa saker på en gång. När jag läser ditt inlägg så förutsätter jag inte att du har 9-stift i kortet och en 800kr s-videosladd för har man en sådan kabel så sitter man inte frågande, det är ju inte direkt det första man köper.

Du har ju 9-pins mini-din i kortet så är det antagligen ett ViVo-kort (Video in/Video out) eller ett kort med komponentutgång du har och skall då fått med en adapter med kortet. Om kortet kan skicka ut HDTV måste du köra via DVI-utgången eller via en komponentutgång som skall finnas på adapter man kopplar till kontakten i kortet, HDTV får du inte via vanlig s-video. Och om det bara står HDTV-ready så betyder det inte automatiskt att kortet kan skicka ut HTDV utan att GPUn klarar an HDTV.

Jag är tacksam för hjälpen. Ursäkta att jag inte varit informativ nog. Trodde bilden jag länkade till sa det mesta. Har aldrig stött på eller hört talas om S-video kablar som inte passar. Anledningen till jag inte nämnde min fina kabel.

Letade upp en kartongen i allt bråte. Det står att det är en HDTV-connector. Jag ska ha fått med en HDTV-kabel och DVI --> VGA konverterare.

Så då är min fråga. Om jag ska skicka datorns bild till TV:n, måste jag då ha en TV som klarar av HDTV (eller åtminstone har en sådan utgång?)?

Åååh, förlåt. Vad klantigt jag har varit. HD-TV kabeln jag fick med har ju en S-video konverterare. Så först kopplar jag in HDTV kabeln och sedan S-video kabeln.

Tack för hjälpen Wizard. Även om jag varit klantig. Så går det när man är ivrig att spela och trycker undan kartongen för tidigt.

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig Tracer.:D

Satt precis om plöjde genom tester på 6600GT kort eftersom jag beställt ett kort själv och så i en test så hittade jag ju en bild på adaptern som följer med: http://www.overclockers.co.nz/ocnz/reviewimage.php?id=05vga00...
För att utnyttja HDTV så använder man komponentutgången som är de 3st andra kablarna i adaptern och man måste ha en Plasma, proj eller liknande som stödjer HDTV för att utnyttja det, annars så är det bara att använda s-video utgången på adaptern.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Geforce 3 Ti 200
Så perfekt som det kan bli, dvd:er visas i dvd-kvalla alltså.
Dock måste jag köra med en gammal version av TV-tool för att det ska funka.

Permalänk
Medlem

Givetvis så kommer ju alla DVD-filmer att visas i DVD-kvalitet (det är ju en DVD-skiva du spelar) oavsett om man använder komposit eller s-video från grafikkortet med sämre eller bättre kvalitet på bilden som följd. S-video från ett grafikkort kan självklart aldrig visa en så pass bra bild som en bra stationär DVD-spelare med RGB-koppling. Sedan beror det ju på vad man har för erfarenheter och jämföra med och utrustning i övrigt, har man en tv som inte har bra bild så spelar det ju ingen roll.

Den bästa bilden man kan uppnå är med ATI-korten och VGA->RGB Scarten.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anxious
håller med dig 100%
jag får rätt ok bild från min Pundit-R, Radeon 9100 IGP
men då har jag tweakat många timmar ..
fast nu kör jag ScartRGB .. och det går ju dock inte att jämföra
för alla Radeon ägare finns det ju en otroligt bra guide här på swec hur man gör för att
kunna köra ScartRGB från datorn till TV'n
bilden blir så pass bra att jag sålde min vanliga DVD spelare
och den kostade lika mycket som min HTPC när jag köpte den

Klarar HTPC:n av att leverera "äkta" widescreen eller måste man zooma med tvn för att få det bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripleyonline
Klarar HTPC:n av att leverera "äkta" widescreen eller måste man zooma med tvn för att få det bra?

Äkta widescreen? Du menar väl Anamorfiskt bild. Detta beror ju på vilket programmaterial man kör och vilket aspektratio det har. Kär du DVD-filmer m.m. som är lagrade Anamorfiskt så är det ju inget problem. Oavsett om du har en 4:3 tv eller en 16:9 så är bilden 720x576.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W