Permalänk
Medlem

AMD64 = seg?

Har nyligen skaffat en AMD64 3500+ med 2GB ram osv.
Den fungerar ypperligt om jag har ett prg igång. Otroligt bra t.o.m.
Men så fort jag typ har lite browser fönster öppna och mailen igång så blir den tok seg. Så var det inte alls på min gamla P4. Har iofs hört att P4 är bättre på när fler saker är igång men kan det verkligen vara så stor skillnad? Den blir alltså ruggigt seg. Ska man inte kunna ha några Explorer fönster öppna och Outlook igång utan att dator ska bli seg? Är det verkligen så stor skillnad mellan AMD och Intel? Eller kan det vara nån inställning?
Väldigt märkligt.

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

Jo tyvär... mitt AMD system multitaskar också heldåligt.. faktum är att min gammla P3'a kunde hantera mycket belastning bättre..

Även om jag sätter krävande processer på lägsta prioritet så stakar sig och laggar systemet.. och den känns almänt lite smöslö och oresponsiv..

Permalänk
Medlem

Usch då - det är så alltså. Vad trist. Hade hoppats på att det var nån inställning som var fel här. Fast iofs funkar den kalas för mitt huvudprg.
Tur man har en powerbook som man kan leka med medan AMD:n tänker.

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk

Inte ngn uppdatering som saknas då? Du har ju minne så det räcker.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Ja de trist, fast någon vet kankse nån inställning som jag inte känner till, men jag har provat det mesta känns det som.. tyvär har ja varken en iBook eller en P4'a till hands hehe..

jag brukar skoja och säga att AMD är som en tung diesel motor.. seg men jäkligt stark och orkar dra mycket... Intel är som en liten etanol motor.. snabb som sören men orkar inte dra så mycke åt gången..

Permalänk
Medlem

Min A64 och Barton klarar allt du skriver, har nästan alltid ett gäng sidor öppna även när jag spelar osv. Kolla om du ställt in allt rätt.
Vilken hastighet kör du minnena i och hur många stickor är det?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att ni har probs med drivrutiner, eller har cool & quiet igång.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Våra amd64 proppar hemma villket är 2st athlon 64 och 2st opteron har inga såna problem. Alldrig haft med nån AMD för den delen.

Dom kör både liux och windows och kan ju medela att jag kör dubbla skärmar i 2560x1024 med 8st virituela skrivbord med flertalet fönster på alla mina å det laggar då inget.

Permalänk
Medlem

Min dator hackar aldrig fast jag alltid har 5 fönster+ öppna.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Skulle tippa på att ni har probs med drivrutiner, eller har cool & quiet igång.

1. Jag har senaste nForce4 runtime'n från Nvidia + Nyaste BIOS från MSI.
2. Jag har det disabled i BIOS samt normala funktioner i energispararläge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Min A64 och Barton klarar allt du skriver, har nästan alltid ett gäng sidor öppna även när jag spelar osv. Kolla om du ställt in allt rätt.
Vilken hastighet kör du minnena i och hur många stickor är det?

Okej..

Jag kör dom (Corsair TWINX3200C2) i 400Mhz... 2,5-3-3-6 (T1) på default voltage... kör dem såklart DualChannel aka. 2st identiska..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Våra amd64 proppar hemma villket är 2st athlon 64 och 2st opteron har inga såna problem. Alldrig haft med nån AMD för den delen.

Dom kör både liux och windows och kan ju medela att jag kör dubbla skärmar i 2560x1024 med 8st virituela skrivbord med flertalet fönster på alla mina å det laggar då inget.

Jo men Opereton tycker jag håller sej utanför detta fallet eftersom jag antar den är tänkt att vara en professionell Workstation/Server.. det sitter väll knappast ett nForce chipp på det..

Min fungerar knappt i linux.. asdåligt me support för drivare och sånt.. men de går in nätt o jämt..

Permalänk
Medlem

min kompis har amd64 hans är iaf skit snabb i allt. Vi lyssna på musik och installera lite sammtidigt mycket bra.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med det du säga .... Fast det kanske är lite skillnad på prolle och prolle då

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
1. Jag har senaste nForce4 runtime'n från Nvidia + Nyaste BIOS från MSI.
2. Jag har det disabled i BIOS samt normala funktioner i energispararläge.

Okej..

Jag kör dom (Corsair TWINX3200C2) i 400Mhz... 2,5-3-3-6 (T1) på default voltage... kör dem såklart DualChannel aka. 2st identiska..

Jo men Opereton tycker jag håller sej utanför detta fallet eftersom jag antar den är tänkt att vara en professionell Workstation/Server.. det sitter väll knappast ett nForce chipp på det..

Min fungerar knappt i linux.. asdåligt me support för drivare och sånt.. men de går in nätt o jämt..

ja eftersom vissa här antar att processor när orsake ntill kass multitasking så är opteron minsst lika relevant då det är i princip samma processor nämligen K8. Sedan att dom ha vissa saker som skillger dom åt har marginel betydelse. fortfarande en K8 processor.

Ne K8T800 har jag precis som farsans å min athlon64 socket 754 system så inget märkvärdigt.

Permalänk
Gäst

har 6 fönster öppna nu, hade 8 stycken för ett tag sen o körde adaware och antivirus scan på samma gång o då gick den bara lite slött, tror det e nått annat fel

Permalänk

Går slött som fasen med AMD64 +3500 ..Usch Helt värdelös i multitasking ...

Detta beror på prollen ....Inget att göra åt samma här...
Sitter jag och jobbar med stora tunga projekt så använder jag en av p4orna ...Går ju så otroligt långsamt med AMD...Likaså när man rippar upp film ...Usch fy blääää går ju knappt

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

har aldrig upplevt nån seghet oavsett om jag har 3d program / pshop / explorer, X många fönster öppna + annat skit.??

:EDIT
gjorde ett litet test.
http://up2.fastuploads.com/42458207_Image1.jpg
inga problem...

Permalänk
Hjälpsam

Hmm, det var ett MSI NEO2 kort va? Kolla med CPU-Z eller liknande att minnet verkligen går i dualchannel. Manualen är feltryckt när det gäller plasering av minnen för den. Har för mig att det skall vara 1+3 medan det står att det skall vara 1+2 eller liknande.

Ang Opterons, ja identiska kärnor, lite anorlunda minneskontroller (för registrerade minnen) och Opteron brädor kör påde med nForce3, nForce4, K8T800, AGP, PCI-E, SLI mm..

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Hmm, det var ett MSI NEO2 kort va? Kolla med CPU-Z eller liknande att minnet verkligen går i dualchannel. Manualen är feltryckt när det gäller plasering av minnen för den. Har för mig att det skall vara 1+3 medan det står att det skall vara 1+2 eller liknande.

Ang Opterons, ja identiska kärnor, lite anorlunda minneskontroller (för registrerade minnen) och Opteron brädor kör påde med nForce3, nForce4, K8T800, AGP, PCI-E, SLI mm..

Nästan rätt, för dualchannel ska det vara 1+2 när manualen säger 1+3

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
Går slött som fasen med AMD64 +3500 ..Usch Helt värdelös i multitasking ...

Detta beror på prollen ....Inget att göra åt samma här...
Sitter jag och jobbar med stora tunga projekt så använder jag en av p4orna ...Går ju så otroligt långsamt med AMD...Likaså när man rippar upp film ...Usch fy blääää går ju knappt

Läs första inlägget igen så förstår du att det inte har med processorn att göra.

Permalänk

Visst har de med prollen att göra...Det är ju segt med AMD i vissa applikationer (om prollen gör olika saker samtidigt) Det är de som kallas multitasking!!

Dom är hästlängder från P4 där märker jag själv med min AMD..

Det finna bara ett ställe AMD är kvickare och de är i spel ...

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
Visst har de med prollen att göra...Det är ju segt med AMD i vissa applikationer (om prollen gör olika saker samtidigt) Det är de som kallas multitasking!!

Dom är hästlängder från P4 där märker jag själv med min AMD..

Det finna bara ett ställe AMD är kvickare och de är i spel ...

skiljer det så mycket???

tror du har samma problem som trådskaparen...

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2249&p=6

Despite the inclusion of Hyperthreading support, MCC Winstone 2004 still shows AMD performing much better in an area where Intel once dominated. While the Prescott based Pentium 4 560 is at the front of the Intel pack, it is still outperformed by the Athlon 64 3400+.

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem alls med multitasking, när jag bara hade 512mb minne kunde den kännas lite slö när jag tankade ner flera filer med bittorent och surfade med många fönster öppna men inte nu när jag kör med 1024mb...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd

Jag har fanimej varken multitasking problem med varken min 2400+ eller mina 2*opteroner.

SBT eller ett påhittat problem är vad detta är!

Alternativt men otroligt långsökt är det problem med drivisar och liknande.

Är det intels nya anti-amd marknadsföring?

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Avstängd

Ni som känner till registerändringen i windows som man kan göra kan ju posta den, jag hittar den inte. Man kunde i alla fall ändra någon nyckel och få Athlon64 att prestera bättre vid multitasking. Dock så skall det fungera väldigt bra utan.

ondoo: Det är definitivt inte processorn i sig utan något annat. Prova att formatera din disk och installera OS på nytt med alla senaste drivers och testa igen.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Ominstallerade du windows efter att du bytt hårdvara?

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
Visst har de med prollen att göra...Det är ju segt med AMD i vissa applikationer (om prollen gör olika saker samtidigt) Det är de som kallas multitasking!!

Dom är hästlängder från P4 där märker jag själv med min AMD..

Det finna bara ett ställe AMD är kvickare och de är i spel ...

Men, förstod du inte vad jag skrev? Det ursprungliga inlägget handlade om följande:

"Men så fort jag typ har lite browser fönster öppna och mailen igång så blir den tok seg."

Det vet väl för tusan vem som helst som suttit vid en dator att detta inte saktar ner ens en Pentium 200.

Dessutom, angående att AMD bara är snabbare på spel:

Ibland undrar man ju om folk bara hittar på saker!? Det där med att AMD är snabba i spel har på senare tid förvrängts till att de BARA är snabbare i spel och ingenting annat. Vad jag sett gäller snarare att AMD är snabbare i följande (finns garanterat fler bra exempel):

Komprimering
Kompilering
Spel
Matlab/Mathematica/Maple/Femlab/etc.
Realtidsmodellering/CAD
Photoshop
Premiere

Dessutom ungefär samma prestanda i Lame (möjligen något snabbare på Athlon64) och i flera renderingsprogram.

Blir så förbannat trött på att se alla dessa idiotiska kommentarer om att "skall du spela så köp AMD, annars köp Intel". Efter att ha läst nästan varenda test som gjorts på de större sidorna sedan Athlon64 introducerades så har jag kommit fram till en mycket bättre generalisering:

"Skall du encoda video så köp P4, annars köp Athlon64"

A64 är nämligen generellt sett snabbare eller lika snabb i de flesta andra applikationer.

Permalänk
Medlem

mm precis Mikael håller med dig

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Tack för all info. Uppskattas!

Jag har verkligen ingen aning om vad som kan vara fel eller var jag ska börja felsöka.
Om det nu är fel. Ibland funkar det fint men plötsligt om jag ska öppna nåt Explorer fönster till eller nåt annat lite prg så blir den seg och man får vänta.
Men ska sanningen fram så verkar det bra idag av nån anledning. Inte upplevt nån seghet. Och som sagt - i mitt huvud musik/ljudprg är den underbar.
Orkar en sabla massa jämfört mot min gamla P4. En traktor med RAM minne.

Min setup om det kan hjälpa analysen:
Asus A8V Deluxe WiFi
3500+ Winchester
4x 512 Kingston HyperX Ram
Zalman 7700 nånting fläkt.
3x HD 7200rpm (barracuda)
Lite-on dvd brännare
Rme firface 800 (firewire ljudkort)
Creative fx5900 128 mb grafikkort kopplat till 2st 19" crt.
Win XP pro sp2

Allt är nyinstallerat. Kört i ca 2-3 veckor. Eftersom jag aldrig kört AMD innan så vet jag inte vad det finns för tweak knep eller BIOS inställningar som man kan göra. Kom gärna med tips/förslag.

Hur som helst - med tanke hur bra denna maskin presterar till det jag verkligen
behöver är jag väldigt nöjd. Segheten som uppstår ibland kan jag leva med
om det nu är så här med AMD. Men det jag fiskade efter mest var att veta om så är fallet
och om inte vad kan man göra för att fixa det. Så alla tips/idéer/funderingar/teorier är välkomna.

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ondoo
Segheten som uppstår ibland kan jag leva med
om det nu är så här med AMD. Men det jag fiskade efter mest var att veta om så är fallet
och om inte vad kan man göra för att fixa det. Så alla tips/idéer/funderingar/teorier är välkomna.

Nja, att döma av det du skrivit hittills så är inte denna seghet något du borde behöva leva med, AMD eller inte AMD. Har personligen inte upplevt något liknande på någon av mina gamla AthlonXP... Jag skulle dock vilja att du beskrev denna seghet lite mer. Hur länge är datorn seg innan den så att säga "kommer igång" igen (om den nu gör det över huvud taget)?