Permalänk
Medlem

ATITool

Det är så att jag lekt lite med AtiTool hemma till min dator, jag körde find max core å ställde in det värdet den hittade som bäst. Efter det så började mitt grafikkort att fula sig. Bilden kunde helt plötsligt bli helt svart och en gång kom det upp att grafikkortet inte svara eller något annat å grafiken blev jättedålig å så stod det att jag var tvungen att starta om.

Nu till frågan. Det är så att jag har 5 fläktar i datorn som jag styr med fläktkontroller. Det kan hända att jag hade max på dem när jag letade efter max core. Om jag då drar ner fläktarna senare, skulle det kunna vara orsaken till att skärmen blir svart o.s.v?

Jag är nybörjare med det här med klockning å är jättetacksam för all hjälp som jag kan få.. Kan även vara lite utanför just detta ämnet.

Visa signatur

NHL 09 is the shit

Permalänk

Jo, om du hade dem på max och sen dragit ner dem så blir det ju varmare i burken. Dessutom så ska du köra find max core länge, den går ju upp långt, sen ner en bit sen upp igen sen ner osv. Om du kör typ 1h eller mer så borde burken ha hunnit lbi så varm som den blir som mest. Sen om du kör max mem efteråt så kanske den inte klarar lika hög core då. Om den klarar 400 core och 350 mem orginal och du hittar max core 500 och senare kör max mem och hittar 500 där med så kanske den inte klarar fullt 500 på båda sammtidigt. Sen kanske det är 19 grader i ditt rum, och nån gång är det 24 grader, så det är bästa om du sänker en liten aning efter du hittat max värdet.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara så. Mitt tips till dig är att du kör fläktarna där du behagar och testar där istället, och kör INTE "find max core", tycker du ska öka kanske 5-10mhz åt gången på coren, och 10-20mhz på minnena, sedan köra nått som är grafikkrävande för att se hur kortet presterar.

Lycka till!

Visa signatur

• AMD 64 3000+@3500+ • Abit AV8 • 1GB TwinMOS PC3200 • GeForce 6600GT @ 580/1150 •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Jo, om du hade dem på max och sen dragit ner dem så blir det ju varmare i burken. Dessutom så ska du köra find max core länge, den går ju upp långt, sen ner en bit sen upp igen sen ner osv. Om du kör typ 1h eller mer så borde burken ha hunnit lbi så varm som den blir som mest. Sen om du kör max mem efteråt så kanske den inte klarar lika hög core då. Om den klarar 400 core och 350 mem orginal och du hittar max core 500 och senare kör max mem och hittar 500 där med så kanske den inte klarar fullt 500 på båda sammtidigt. Sen kanske det är 19 grader i ditt rum, och nån gång är det 24 grader, så det är bästa om du sänker en liten aning efter du hittat max värdet.

Tack så jättemycket för tipset, nu känner jag mig säkrare på hur jag ska göra nästa gång jag testar max core. Kommer ha fläktkontrollern på lägsta. Sedan ska jag testa max mem också å när jag har max på bägge så drar jag ner ca 5 mhz på bägge. Då kommer jag garanterat vara helt säker på att inget händer i alla fall.

Visa signatur

NHL 09 is the shit