Permalänk

northwood/prescott

hej, jag håller på att uppgraderar min dator men frågan är vilken processor man ska ha northwood eller prescott, hittar ingen större skillnad på dom så det kanske finns nån här som vet vilket är best osv

Permalänk
Medlem

prescott har mer cacheminne, det är väll en liten fördel...(men de blir oftast lite varmare)

Visa signatur

<||Datorn: prescott 3.0@3.75||2*512MB kingston valueram (400mhz)||asus P5GD1||Gainward 6600gt "gs"||superpi 1MB: 36sek||>

Permalänk
Medlem

Det finns knappt någon nordskog att köpa längre så satsa på prescott du!

Permalänk

men det finns ju gott om northwood på pricerunner eller är prescott bättre ???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas_th
men det finns ju gott om northwood på pricerunner eller är prescott bättre ???

Om du hittar en Northwood så köp den.

Den större cachen i Prescott har du ingen nytta av eftersom den är långsammare. Dessutom blir Prescott varmare.

Enda fördelen med Prescott är SSE3.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Sen går ju Prescotten att klocka lite bättre.. Dessutom har nya prescott 64 bits procesorer..

Prescott säger jag!

Visa signatur

P4 3.2 640 (2mb cache)|Zalman 7000BAlCu|MSI Neo2 Platimum|1x1024 DDR2|GeForce 6600GT|1x WD Raptor 36GB Sata|1x Maxtor DimandMax 10 300GB|480w Nätagg | Zalman passive heatsink for GPU

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pronet
Sen går ju Prescotten att klocka lite bättre.. Dessutom har nya prescott 64 bits procesorer..

Prescott säger jag!

Öhh, Prescott är inte särskillt imponerande i överklockning, få P4 proppar klår 2,4/533 MO steeping i % överklockning tex. NW klockar generellt bättre.

Nya EM64T P4orna är 6xx serien som endast är s775 och jag antar att det är s478 han har iom att valet står mellan NW och Presshott.

Hittar du NW, ta den för attan.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Re: northwood/prescott

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas_th
hej, jag håller på att uppgraderar min dator men frågan är vilken processor man ska ha northwood eller prescott, hittar ingen större skillnad på dom så det kanske finns nån här som vet vilket är best osv

Vad har du för moderkort och minne då?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

jag har pc3200 minnen och ska köpa ett moderkort med socket 478

Permalänk
Medlem

Ok.
Jag hade en Prescott 3,2 tidigare, och nu är jag tillbaka med min gamla North. En Northwood är en hel del svalare, det är inget snack om den saken. Dessutom så tycker jag att det är minimum av prestanda-skillnad mellan dessa två prollar.

En Prescott behöver nog 100-150MHz mer för att prestera lika med en North. Jag kan säga så här: Om du har bra kylning (typ vatten) så köp en Prescott då de i regel klockar bättre, och helst en D0 (går inte lika varma). Men om du får tag på en Nortwood till ett bra pris så köp den. Den går att klocka en hel del den också, men akta dej för Northwood-prollar som är specade för 1.25V-1.400V . Många har problem med att få upp dem till en bra stabil klock. Jag själv hade en 3,4 North, och den ville inte gå över 3,8 stabilt, inte ens med extremt bra H2O-kylning.

http://processorfinder.intel.com/scripts/list.asp?ProcFam=483...

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

får nog ge mig ang det jag sa om att det finns många northwood. Nämligen så att det står på pricerunner´s sida northwood, men när man går till direktlänken till produkten hos en butik så står det att det är prescott eller är det nån som vet varför det blir så

Permalänk
Medlem

http://www.shg.biz/ har några Northwood kvar. 2,8 533 1540 kr
Ska inte vara problem att få upp i 3,3-3,4GHz på luft.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

men alla säger att dom med 800 är bättre än dom med 533, eller ska man byta till nått helt annat, jag kan bara dom gamla pIII och äldre amd

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas_th
men alla säger att dom med 800 är bättre än dom med 533, eller ska man byta till nått helt annat, jag kan bara dom gamla pIII och äldre amd

800fsb ger mycket bättre prestanda än 533fsb. Dock kan man oftast tvinga 2,4/533 till 800fsb om man har möjlighet att sänka multippeln från 18 till tex 16. Mumma prestanda för liten processor.

Annars är CeleronD inte helt fy skam...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

men celeron har ju alltid varit sämre än pentium ju

Permalänk
Medlem

Tror inte min PIII är bättre än Celeron D

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk

ne men nu pratar vi p4

Permalänk
Hedersmedlem

Re: northwood/prescott

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas_th
hej, jag håller på att uppgraderar min dator men frågan är vilken processor man ska ha northwood eller prescott, hittar ingen större skillnad på dom så det kanske finns nån här som vet vilket är best osv

Lite svårt att skaka fram en Northwood?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Generelt, skulle jag vilja hålla med de flesta talare, kan du få tag i en motsvarande Northwood, så ta den, jag vet inte om jag hade hoppat på en 533'a dock, då den är utan HT, och det ger ett segare system, visst, marginelt, men för mig en prioritering. jag tar hellre 120fps och HT än 140, utan... Sen spelar jag inte specielt mycket, vilket kan förklara det.

Nakdelen med Prescott, är inte att den är långsam, eller på något annat sätt en "dålig" cpu, den gör vad den ska, och med förväntat resultat, nära nog det samma som sin bror Northwood, med olika mjukvaror givandes olika fördelar till dem var. Det felet som Prescotten dras med, är att den blir varm, värmen måste bort, det betyder fläktar, och helt plötsligt låter burken som en svävare. Tyvärr. Jag byttade bort en P4C2.4 mot en P4E2.8, visst blev burken snabbare, men inte så att det i dagsläget gör någon större skillnad... där emot började den väsnas en massa...

Allt går att lösa, men det kostar lite extra, värt att komma ihåg, det är inte äns meningen att Prescotten ska ha samma arbetstemp som Northwooden, den tar klart inte skada av det, men den lider inte heller av att vara 60c varm, medans det börjar bli lite nära gränsen för en northwood...

Har du en möjlighet, ta en Northwood (P4C - 800 FSB serien), annars spelar det antagligen inte så stor roll. Ska du ge dig ut på mer extrema överklocknings rundor, är säkert 533'an mer attraktiv, men utan HT.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-

Allt går att lösa, men det kostar lite extra, värt att komma ihåg, det är inte äns meningen att Prescotten ska ha samma arbetstemp som Northwooden, den tar klart inte skada av det, men den lider inte heller av att vara 60c varm, medans det börjar bli lite nära gränsen för en northwood...

Har du en möjlighet, ta en Northwood (P4C - 800 FSB serien), annars spelar det antagligen inte så stor roll. Ska du ge dig ut på mer extrema överklocknings rundor, är säkert 533'an mer attraktiv, men utan HT.
B!

det stämmer faktiskt det med värmen. Den låg Idle på kring 58grader med den boxade fläkten. Men med bättre kylpasta samt Zalmans 7700B Cu (kostar säkert en 300kr) så ligger jag alltid idle kring 40grader. STOR skillnad och då kan man stryka det enda "problem" alla nämner med Prescott.

Visa signatur

P4 3.0Ghz Prescott. Asus P4P800-E Deluxe. Leadtek A400GT TDH. 2048 Mb DDR400 Twinmos Twister

Permalänk
Medlem

Isbitar, fläkt?

Permalänk

va, vad menar du

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
http://www.shg.biz/ har några Northwood kvar. 2,8 533 1540 kr
Ska inte vara problem att få upp i 3,3-3,4GHz på luft.

Jag har en sjävl NW 2.8GHZ 533 då klockat max den till med orginal kylning 3.6GHz med mina usla minnen Apcer PC2700 en chassi fläkt den som följer med Antec sonata 120mm..

Idle 34 - 37 grader Då jag har CPU fläkten på 1700rpm när jag spelar så går den upp till 50 - 60 grader (CPU 2900RPM).

Får min AMD 64 S939 3000+ system på ondsag ;):)

Bye bye till INTEL som jag har fått att stå ut länge med hög ljuda fläkten som är så jobbig och att den blir så varm när man spelar..

Visa signatur

C2D 3,0GHz@3.4GHz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus P5Q SE | Crucial Ballistix 4GB@1000MHz | GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair HX 520W | Antec 300

Permalänk
Medlem

Själv trivs jag med min nyinförskaffade Prescott. Klockar bättre än min Northwood 3,0, visst är det några grader varmare, men hur svårt/dyrt är det att skaffa en bra fläkt typ Zalman så är problemet ur världen.

Sedan är det så att vid tex 3,0/3,0 är Nortwood aningen snabbare än Prescott. Jämför du dock vid högre frekvenser ,från ungefär 3,4Ghz och över är Prescotten snabbare. Ju högre frekvens desto större fördel att inneha en Prescott eftersom dess artitektur då kommer mer till sin rätt...

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk

Köpte nyligen en P4 640 3.2Ghz. Den gör 257 FSB - 4.12Ghz med intel orginalfläkten som följer med. 36 Idle och 55 Full load. Nya 6xx serien är mycket bra överklockare och blir inte alls så varma som prescott 5xx serien. En bättre fläkt och 4.3-4.4 Ghz skall inte vara några problem.. Kan varmt rekomendera 640 3.2Ghz Modellen

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

För helvete, köp en NW! Intel har slutat tillverka dessa och inom kort kommer de att vara borta från marknaden! Om du ska ha en Prescott, kör med socket 775 och inte 478... 775 presterar bättre än 478...

Läste kort om att nån sa att han hade Intel org kylare: vem fan använder den? Lika bra att köra utan....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bäckman
För helvete, köp en NW! Intel har slutat tillverka dessa och inom kort kommer de att vara borta från marknaden! Om du ska ha en Prescott, kör med socket 775 och inte 478... 775 presterar bättre än 478...

Läste kort om att nån sa att han hade Intel org kylare: vem fan använder den? Lika bra att köra utan....

Det beror på hans moderkort. Har du ett Asus P4P800E-moderkort så kommer du hitta flera tester på nätet där asus visar styrkan i deras hyper-path. Socket 478 lika bra som socket 775. Så har du ett bra mobo så byt bara processorn, billigare.

Köra utan kylning? Han skojar. Prova inte, du kommer kunna ordna kanderade mandlar på noll sekunder. Köp ett Zalman 7700Cu så blir allt stabilt.

Visa signatur

P4 3.0Ghz Prescott. Asus P4P800-E Deluxe. Leadtek A400GT TDH. 2048 Mb DDR400 Twinmos Twister

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Köpte nyligen en P4 640 3.2Ghz. Den gör 257 FSB - 4.12Ghz med intel orginalfläkten som följer med. 36 Idle och 55 Full load. Nya 6xx serien är mycket bra överklockare och blir inte alls så varma som prescott 5xx serien. En bättre fläkt och 4.3-4.4 Ghz skall inte vara några problem.. Kan varmt rekomendera 640 3.2Ghz Modellen

Min nya Prescott är inte heller speciellt varm, fan va jag gillar den. Men ser jag en helt ny Northwood tillsalu så köper jag en bara för skojs skull.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Köpte nyligen en P4 640 3.2Ghz. Den gör 257 FSB - 4.12Ghz med intel orginalfläkten som följer med. 36 Idle och 55 Full load. Nya 6xx serien är mycket bra överklockare och blir inte alls så varma som prescott 5xx serien. En bättre fläkt och 4.3-4.4 Ghz skall inte vara några problem.. Kan varmt rekomendera 640 3.2Ghz Modellen

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!