Permalänk
Medlem

fan va nice glemmy

se till att få in skiten i bilen snart så man får se slutresultatet!

Permalänk
Medlem

Ser ut som om du använder route66? I det programmet får du inga röstinstruktioner va?

Permalänk
Medlem

riktigt nice! Väntar på slutresultatet nu!

Visa signatur

Dator 1: Amd X2 4200+ | 2x1024mb Ram | Geforce 7800GTX 256mb | 800GB Hdd |
Dator 2: Intel P4 2.0 Ghz | 768 mb | Geforce 4 Ti 4200 128 mb | 80 gb hdd |
Dator 3: Intel P3 733 Mhz | 320 mb ram | 10 gb hdd |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Ser ut som om du använder route66? I det programmet får du inga röstinstruktioner va?

Ingen aning faktiskt. Men det tror jag inte.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

I like it! Hur fort går bilen då?

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarn
I like it! Hur fort går bilen då?

www.volvocars.se

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av car2n
www.volvocars.se

hoppas han har den modellen med 140 häst, så de inte går allt för fort

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk

Nice. Här börjar/forsätter monteringen i bilen?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
problemet är bara att jag inte vill lägga så mycket pengar. datorn har jag redan sedan långt tidigare. gps-navigering, mp3 och film, det är det jag har tänkt ha datorn till.

Tjena om du tänler köra den på bilens batterie så kommer ju motorn hela tiden få jobba hårdare och den drar mer bensin så ett itx kanske skulle löna sig // rätta mig om jag har fel //

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarn
I like it! Hur fort går bilen då?

Den går riktigt bra faktiskt.
210 hästar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj Funky

Tjena om du tänler köra den på bilens batterie så kommer ju motorn hela tiden få jobba hårdare och den drar mer bensin så ett itx kanske skulle löna sig // rätta mig om jag har fel //

Tror inte det kommer få jobba speciellt mycket hårdare. 100W är inte särskillt mycket i det sammanhanget. Kan tänkta mig att stolsvärmen drar nästan lika mycket.

Delarium:
Här börar monteringen ja
Tyvärr ska jag bort på lovet, så frågan är om jag hinner montera innan. Troligtvis inte. Men jag lovar att det kommer en ordentlig bildbeskrivning efter lovet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

najs najs!

Permalänk

HÄRLIGT Glemmy =)=
Ohjojojojojojojo va fint det blir

Update snart ?

Permalänk
Medlem

HEJ!!!
Nu har jag varit ute och kört lite.
Ja, ni hörde rätt. Det är nästan klart
Update kommer efter ett kort tag när jag tagit lite bilder på det nästan färdiga resultatet.
Det funkar bra!
Sjukt att tråden hinner komma nästan 15 sidor bak på 2 veckor

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
HEJ!!!
Nu har jag varit ute och kört lite.
Ja, ni hörde rätt. Det är nästan klart
Update kommer efter ett kort tag när jag tagit lite bilder på det nästan färdiga resultatet.
Det funkar bra!
Sjukt att tråden hinner komma nästan 15 sidor bak på 2 veckor

Men bilder da?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

kommer nog bli fin fiiint MER BILDER!!!

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar också

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk

Glemmy har suttit och väntat i 2 veckor ..
Det har känt som evigheter ..
UPDATE UPDATE UPDATE UPDATE

Permalänk
Medlem

kom igen nu...gått en tid nu sen sist GOGOGO :P:P

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk

Sjyst bygge!!
Coolt att folk vågar riva i en så pass ny bil!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

hehe får ju lägga upp lite bilder nudå.

Själv har jag precis tagit ut bilen o ska besiktiga den om en vecka. men xboxet och skärmen är klart

Jobba på lite nu då :),, schyssta grejer du köpt.
// Lennis

Permalänk
Medlem

Så, nu kommer en äntligen en update

Har jobbat en hel del sen sist men inte lagt upp några bilder för inget direkt intressant har hänt.
Det helt klart jobbigaste var att konstruera ett fäste för skärmen. Först gjorde jag ett i masonit och det såg ut att passa så jag gav mig på lite gammal plåt av olika tjocklekar och storlekar och började göra fästet.

Fästet ska sitta fast med bara en bult på samma ställe där en fästpunkt till inredningen sitter. Så jag slipper modifiera något i bilen.

I grunden är det ett vinkelbeslag som är riktigt stabilt. Det var färdiga hål så jag tog de största nitar jag hade och nitade på en annan bit. Det blev perfekt.
Sedan böjde jag till en perforerad plåt och nitade fast den i resten efter att jag sågat och filat ut ett spår i biten. Se bilden:

Spåret i fästet ska skärmen kunna glida ner i och glida upp för att sedan dras fast med en vingmutter eller motsvarande i önskad position. Mer om det sen.

Här jag jag provmonterat fästet i bilen och ni ser tydligt hur det sitter fast osv.

Ett stycke mässing med en gängad tapp blev efter lite modifiering perfekt som fäste i skärmen. Den kan glida upp och ner i sitt spår, c:a 10 cm, och skruvas fast i rätt läge. Den ska sitta ihop med spåret i fästet.

För att få lite mer stabilitet i fästet tänkte jag bygga på det med kemisk metall. Vet inte om det behövdes om jag ska vara ärlig, men det blev säkert bättre. Den perforerade metallen var lite tunn själv.

Slipade till det sen så det blev jämt osv.

Dags för provmontering av skärmen och som ni ser sitter den riktigt bra. När man kör skakar det absolut ingenting, så fästet funkar som det ska. Kopplade in allt tillfälligt och testade och det fungerade. Nu ska jag köpa lite förlängningssladdar och lite annat småkrafs och göra en permanent installation i bilen. Sedan ska även gallret modifieras så det går att ha i hela tiden så inte det fula hålet syns. Det ska blir fint och helst ska man inte kunna märka att skärmen sitter i.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

ser finfint ut!
men borde inte skärmen vara 'vinklad' mot föraren så man får lite behagligare vinkel när man ska kolla på kartor? alternativt göra så det går att vrida skärmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
ser finfint ut!
men borde inte skärmen vara 'vinklad' mot föraren så man får lite behagligare vinkel när man ska kolla på kartor? alternativt göra så det går att vrida skärmen.

Det är rätt bra betraktningsvinkel på den så det funkar ändå. Tänker inte enbart ha den till kartor heller så det blev en liten kompromiss. Passageraren ska också kunna kolla. Får se hur jag det kommer kännas sen, kanske gör någon ändring

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hur tänker du lösa att "täta" till hålet på ett snyggt sätt? Du eftersträvar väl efter fabrikutseende, eller?

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

Går väl att använda högtalargallret som sattdär från början?
Såga upp , sätta på nån gummilist och sen sänka ner.

Edit:

Risken är väl att Monitorn sitter för lågt.

Edit2:

Står till och med i texten att det är så det skall göras

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Det är rätt bra betraktningsvinkel på den så det funkar ändå. Tänker inte enbart ha den till kartor heller så det blev en liten kompromiss. Passageraren ska också kunna kolla. Får se hur jag det kommer kännas sen, kanske gör någon ändring

Okey, själv tycker jag att det är lite obekvämt med en sneställd skärm.
Jo, jag antog att du skulle ha det till annat än bara kartläsning, därför jag skrev att 'man' alternativt kunde göra nåt så skärmen går att vrida på. t.ex om man är ensamm i bilen och vill att skärmen ska stå rakt mot en när man kör och ska kolla kartor.

menmen, kanske är onödigt

Permalänk
Medlem

ÄR det lätt att ta bort skärmen när man lämnar bilen en längre stund?

Lär vara ganska stöldbegärligt annars.
Du kanske nämt något om det tidigare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evrstr
Hur tänker du lösa att "täta" till hålet på ett snyggt sätt? Du eftersträvar väl efter fabrikutseende, eller?

Ja, eftersträvar fabriksutseende
Antingen, som jag skrivit, använder jag gallret och sågar ut ett spår i det eller så löser jag det på något annats sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil

Okey, själv tycker jag att det är lite obekvämt med en sneställd skärm.
Jo, jag antog att du skulle ha det till annat än bara kartläsning, därför jag skrev att 'man' alternativt kunde göra nåt så skärmen går att vrida på. t.ex om man är ensamm i bilen och vill att skärmen ska stå rakt mot en när man kör och ska kolla kartor.

menmen, kanske är onödigt

Det vore käckt, men det blir nog svårt att göra en stabil konstruktion, om det ska gå att vrida skärmen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
ÄR det lätt att ta bort skärmen när man lämnar bilen en längre stund?

Lär vara ganska stöldbegärligt annars.
Du kanske nämt något om det tidigare?

Det är lätt ja, en skruv sitter den med, och sen kopplar jag loss 3 sladdar så är det klart.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Det vore käckt, men det blir nog svårt att göra en stabil konstruktion, om det ska gå att vrida skärmen.

nje, inte så svårt.. bara göra en 'vridknut' vid fästet som du fäster skärmen i ?

Permalänk
Inaktiv

denil bara och bara gör det själv får vi se..