kan flera minnesstickor göra datorn instabil?

Permalänk

kan flera minnesstickor göra datorn instabil?

Jag har ett nyinköpt mobo och cpu. På den har jag krämat dit 2x512 Mb + 2x128Mb minnesstickor. Samtliga av märket Twinmos.

Dock kan min dator boota om hux flux. Detta händer alltid när jag spelar, alltså när datorn verkligen använder all sin kapacitet.

Kan detta bero på att det blir ostabilt med den minnesuppsättningen jag har? Jag har tidigare skickat in minnena på felsökning eftersom min gamla dator (där jag hade samma minnen) krashade totalt och butiken hittade inga fel på något minne.

Även min gamla amd som jag hade för ett drygt år sedan var instabil på samma sätt. Där hade jag 3 stycken moduler (2x256 + 1x128).

Igår när den krashade kollade jag temperaturen. Enligt bios låg mobon på 25 grader och cpu på 42 grader så det är ju långt ifrån nån smärttröskel.

Är 2 stycken minnen det optimala i en burk för max stabilitet?

Permalänk
Medlem

destå färre minnen destå stabilare burk.. men datorer brukar inte bota om för att den har 4 minnes moduler i sig

ta ur en modul och testa om den är stabilare, om den inte är det plocka ur en till.. det borde upphöra nån gång, annars ta det en titt på grafikkortet så det får kylning ordentligt både på gpu:n och minnena.

Lycka till!

Visa signatur

INITIAL D Freek!

Permalänk

du kanske får klocka ner eller/och ändra minnestimings.
Ju fler moduler ju högre krav ställs på minnena, om ett av dem inte hinner med blir det ju fel, och nu skalla lla fungera tillsammans.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

mmm.. Det låter ju vettigt. Ska ta och kolla på det.
Tack!

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios oxå om du inte har nyaste redan, kan hjälpa dig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Det ska vara senaste Bios. Jag använde Asus auto update i windows som man fick med skivan. Ska väl funka lika väl som att lägga in biosen på diskett och uppdatera i dosläge.