Permalänk
Medlem

Kan detta vara så illa med VIA K8T800?

Jag fick mitt nya minne igår(DDR 512Mb) som jag tänkte lägga till tidigare två 512:or. Jag har ett Msi moderkort med Via K8T800-chippet. Efter installation så sänktes fsb:n till 166.7mhz(DDR333).Jag har googlat och ändrat i bios så jag håller på att bli galen ...men utan resultat.Jag vill alltså köra med 3minnen i alla 3 slots på mitt moderkort med fsb:n på 200mhz. Så såg jag någonstans att detta VIA-chip automatiskt sänker fsb:n till DDR333 om man har tre DDR400-stickor.Kan detta vara sant? Jag har 2 samsung(CL3) och 1 Ram-bo(CL2.5) minne...och kan inte klocka de speciellt mycket så mina värden i Everest blir markant sämre om jag kör alla i DDR333.Är det omöjligt att få dessa 3 minnen att prestera lika bra som mina 2 ursprungliga minnen? Hjälp en amatör som rustar sig för BF2.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kan va mycke sant att dom clockas ner.
Läs i manualen angånde eller kolla på deras hemsida.

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem

Det borde vara beskrivet i moderkortsmanualen hur det funkar. Det kan mycket väl vara så att det inte klarar 3 minnen i DDR400 hastighet. Eventuellt kan det finnas manuella inställningar i bios om man ändå vill prova köra minnena i DDR400.

Annars kan du prova öka fsb (htt eller vad det heter) för att få upp farten något på minnena (men då överklockas processorn också om du inte kompenserar det med lägre processormultipel).

Antag du har en processor som går i 2000 MHz (t.ex. en AMD64 3000+ socket 754) som i standard kör 10x200 och med minnena i 166 MHz (DDR 333). Om du kör 9x240 så överklockas processorn till 2160 MHz och minnena till 200 MHz (DDR 400). Då tjänar du lite på snabbare processorhastighet med. Men det är inte säkert minnena funkar vid den hastigheten om du kör 3 stycken, men det går ju att prova.

Permalänk
Medlem

har tyvärr för mig att det är så om man kör 3 eller 4 stickor problemt sitter egentligen i amd:s minnes kontroller, du kan dock testa att höja själv till DDR 400 är datorn fortfarande stabil är det bara å köra :).