Detta vore en perfekt dist...funderar på att bygga en liknande

Permalänk
Avstängd

Nej, det borde den inte.

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oedla
Nice
Men du måste ha nån form av hemsida lr liknande så vi kan följa projektet under utvecklingen.
Som Ubuntu användare kanske jag emigrerar om detta blir lyckat.

Du kan vara lugn. Det kommer att finnas en hemsida redan från starten med roadmap och allt det där. Dock kommer den nog inte att vara så avancerad i början.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
... för övrigt borde den heta sweclockers-disten

Ja eller varför inte swecdist. Nåväl jag har redan ett namn på gång, det kommer
att avslöjas i samband med starten av utvecklandet.

Namnet är uppbyggt som så att den plockar de två första bokstäverna i varje ord
i en kort mening som i sin tur bildar ett nytt och enkelt ord.

Jag garanterar dock att namnet inte liknar haXXor språk med en massa konstiga
tecken.

Permalänk
Medlem

Bry i namnet, bara det funkar så.... "just use it" så att säga..;)
Men klart, ett coolt namn kan mycket väl öka populäriteten av disten.

Visa signatur

'popular music' is your enemy!

Permalänk
Medlem

Ser framåt ditt lilla "projekt"

*keep up the good work*

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Inaktiv

Nu tänkte jag snart skaffa ett bra webbhotell till distens sida. Vad jag behöver är tips på ett bra och stabilt webbhotell med php och sql databas. Ska kosta som högst en 800 :- / år

Har funderat på Scorpionshops som ger en 850 mb i utrymme, men jag använder det till en annan sida jag har och vill bara säga att dom inte har någon bra uptime, så jag rekommenderar inte dem.

Ytterligare ett krav är att man ska få obegränsat med trafik till sidan.

Nu har jag förresten börjat koda, började igår med att fixa till installationsprogrammet.

Permalänk
Medlem

Tycker du borde kunna få någon sponsor till ditt projekt. I alla fall om det blir seriöst.

Permalänk

Jag kanske kan hosta stora filer.

Permalänk
Medlem

Jag som alltid velat ha en sån dist som du beskriver
Ska precis börja sätta upp linux på min burk här nu, så ska dra in debian för att lära mig linux hyfsat det som jag inte kan, och följa ditt projekt för att om du lyckas med det du har skrivit så jävlar vad jag kommer välja den!

Ang nerladdning vid installation tycker jag det ska finnas 2st iso, en som bara bootar upp anaconda där man väljer paketen å den tankar de nyaste, och en där de flesta(som behövs) är med såsom i RH å SuSE whatever

Visa signatur

mirkk

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

onebaselinux som verkade lovande men dog ut helt har vaknat till liv igen nu idagarna... de har mycket bra grejjer som ni säkert kan ta lärdom av. koola grejjer med multitrådade installationer där man kan välja binär eller källkod genom att bara byta en flagga. installera program genom ett klick på en hemsida. livecd som kan bränna ny bättre anpassad livecd och installera sig enkelt på hårddisk etc etc.

inte lätt att skapa ny dist... lycka till!

har ni brist på bandbredd så lägg upp den som torrent till en början. annars så fråga någon högskola i närheten. de har ofta bandbredd i överflöd

Permalänk
Medlem

Låter som en dist som jag skulle kunna ha användning av Följer detta projekt med spänning

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna hosta ISOs/filer för nerladdning, i framtiden.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra dist Lycka till.

Visa signatur

"Growing old i mandatory, growing up i optional."

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag glada nyheter berätta om projektet. Jag har lyckats skapa en installationsbar skiva med följande:

* Gnome 2.10
* Xfce 4.2.1.1
* Version 2.6.8 av Linuxkärnan med inbyggt nvidia stöd
* Firefox 1.0

inkl lite fler paket.

Nu kan man även välja under installation om man vill köra grub / lilo som boothanterare.

Smarrigt värre må jag säga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Nu har jag glada nyheter berätta om projektet. Jag har lyckats skapa en installationsbar skiva med följande:

* Gnome 2.10
* Xfce 4.2.1.1
* Version 2.6.8 av Linuxkärnan med inbyggt nvidia stöd
* Firefox 1.0

inkl lite fler paket.

Nu kan man även välja under installation om man vill köra grub / lilo som boothanterare.

Smarrigt värre må jag säga

Låter helschysst! När kan man testa kalaset?

Permalänk
Medlem

Varför har det så stor betydelse tex vad för webbläsare som följer med en dist? Ibland hör man gnäll om att det tyvärr är Mozilla eller nåt annat som följer med istället för Firefox.

Knappast nåt man skulle bry sig om ifall det var lika enkelt att installera en ny som det är i windows.

Min slutsats är alltså att det är en del bök att byta webbläsare i Linux (iallafall om man är newbie) och det låter lite trist. Vill såklart ha Firefox, men det är väl inte många som skeppar med det vad jag förstått

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Varför har det så stor betydelse tex vad för webbläsare som följer med en dist? Ibland hör man gnäll om att det tyvärr är Mozilla eller nåt annat som följer med istället för Firefox.

Knappast nåt man skulle bry sig om ifall det var lika enkelt att installera en ny som det är i windows.

Min slutsats är alltså att det är en del bök att byta webbläsare i Linux (iallafall om man är newbie) och det låter lite trist. Vill såklart ha Firefox, men det är väl inte många som skeppar med det vad jag förstått

Egentligen så har det ju ingen stor betydelse precis som du säger, men jag lägger med den pågrund utav att den är så himla populär.

Inlägget jag skrev igår om vilka paket som skulle ingå var bara ett axplock, man skulle lika gärna kunna säga detsamma om fönsterhanterare. För folk utan större datorvana förstår inte att startmenyn och skrivbordet i windows egentligen är dess skrivbordshanterare, dom känner bara till att alltihopa heter Windows likväl som att de säger Linux om alltihopa fastän det heter Gnu/Linux.

Även om vissa vet vad Firefox är

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Egentligen så har det ju ingen stor betydelse precis som du säger, men jag lägger med den pågrund utav att den är så himla populär.

Inlägget jag skrev igår om vilka paket som skulle ingå var bara ett axplock, man skulle lika gärna kunna säga detsamma om fönsterhanterare. För folk utan större datorvana förstår inte att startmenyn och skrivbordet i windows egentligen är dess skrivbordshanterare, dom känner bara till att alltihopa heter Windows likväl som att de säger Linux om alltihopa fastän det heter Gnu/Linux.

Även om vissa vet vad Firefox är

Ja jag säger då Linux och inte GNU/Linux. Tror inte ens det står GNU/Linux i min Cisco-lärobok till Unix-kursen jag går nu

Men iallafall, det är alltså inte jätteavancerat att byta standardbrowser ens i Linux?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Ja jag säger då Linux och inte GNU/Linux. Tror inte ens det står GNU/Linux i min Cisco-lärobok till Unix-kursen jag går nu

Men iallafall, det är alltså inte jätteavancerat att byta standardbrowser ens i Linux?

Det beror ju självfallet på vilken dist du nyttjar dig utav, men generellt sett så brukar det inte vålla några större bekymmer.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Ja jag säger då Linux och inte GNU/Linux. Tror inte ens det står GNU/Linux i min Cisco-lärobok till Unix-kursen jag går nu

Men iallafall, det är alltså inte jätteavancerat att byta standardbrowser ens i Linux?

Linux är kärnan medans Richard Stallman vill att OS:et skall kallas GNU/linux blandannat för att det bygger på flera gnu verktyg. Nu har ju linux blivit en term för hela OS:et och inte bara kärnan men om man stöter på någon av RMS lakejer är det bäst att hållas sig till GNU/linux

Permalänk
Medlem

Vore intressant med en lite rapport eller nån form av changelog
Väntar med spänning på att se vad som blir av detta projekt.

Permalänk
Medlem

Då kanske jag som är nybörjare lärt mig Mandriva ordentligt så jag kan påbörja ett nytt spännande operativsystem

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Gnome blir det, mest för att utseendet ska skilja sig från Windows men även vara enkelt att förstå sig på.

Som det ser ut nu så blir det Dropline Gnome som ingår.

Citat:

Dropline GNOME is a version of the GNOME Desktop that has been tweaked for Slackware Linux systems..

Så är det värt att lägga in på något debian-baserat?

Permalänk

jag gillar att du har tagit med Xfce som är min favis, en annan sak som du ska tänkte redan på nu, är språkstöd.

Väljer man språk i början av installatioen eller`? Menar så att man får Firefox på svenska, Xfce på svenska. På det sättet

Permalänk

skulle va bra om det var lika lätt installation av grafikkort som i SuSE, bara att gå till YAST och trycka, installera och starta om X bara sen klart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Nu har jag glada nyheter berätta om projektet. Jag har lyckats skapa en installationsbar skiva med följande:

* Gnome 2.10
* Xfce 4.2.1.1
* Version 2.6.8 av Linuxkärnan med inbyggt nvidia stöd
* Firefox 1.0

inkl lite fler paket.

Nu kan man även välja under installation om man vill köra grub / lilo som boothanterare.

Smarrigt värre må jag säga

En grej jag tycker är rätt sjysst som du skulle kunna ha med är rhgb (Red Hat Graphical Boot). Den startar en X session när man bootar, rätt ballt. Plus att man slipper strul med bootsplash/gensplash. Sen skulle man ju kunna tweaka rhgb lite så den stödjer themes osv.
http://fedora.redhat.com/projects/additional-projects/rhgb/

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Hur får du in YaST då? Eller har du fått in det redan? ^^

Visa signatur

mirkk

Permalänk
Medlem

ooh vad jag ser fram emot denna dist hoppas det blir klart och när beräknas du vara klar?

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Då är vi två.

Då är vi tre.

Visa signatur

Detta är en del av den elektroniska utgåvan av Bibeln som är "i överensstämmelse med den av konungen år 1917 gillade och stadfästa översättningen"...Andra Mosebok (Exodus) 4:4 "Men HERREN sade till Mose: »Räck ut din hand och tag honom i stjärten.» Då räckte han ut sin hand och grep honom; och han förvandlades åter till en stav i hans hand."

Permalänk
Medlem

Verkar trevligt

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."