8bitars till 2005 års spelmusik.

Permalänk
Medlem

8bitars till 2005 års spelmusik.

tjena jag behöver mycke fakta och historia om 8bitars spelmusik från första början till dagens spelmusik. Länka ingen sida till slagsmalsklubben eller så utan till en sida med Historia och fakta...tackar..

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.

Permalänk

har inte så mycket konkret fakta men jag kan säga att mitt personliga favoritsspelsoundtrack är utan tvekan det till The Curse of Monkey Island (som även används i Monkey island 4 och de tidigare men jag har inte spelat dem).

För övrigt har jag inspirerats (jag är gör musik själv - kolla in www.guybrush.tk) mycket av Jeremy Soule (http://www.jeremysoule.com/) som enligt mig är världens ledande dataspelskompositör just nu. Han gjorde sountrack till spel som Morrowind (här är några av hans bästa verk enligt mig), Neverwintersnights (tror jag), Giants: Citizen Kabuto, Planetside, Icewinddale (också mycket fin musik), Total Annhilation, osv. Finns tydligen en intervju här http://www.xgr.com/article.php?article=2240.

Lycka till o hör gärna av dig med ditt färdiga resultat.

Permalänk
Medlem

har hittat massa.....

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.

Permalänk
Medlem

Du bara måste ha med alla SID-fans stora himmel... http://www.hvsc.c64.org/

Permalänk
Medlem

De enda namn man behöver känna till är:

Björn A Lynne
Allister Brimble
Michael Lande
Chris Hülsbeck
Olof Gustafsson

Dessa fortsatte att göra mästerverk, Michael Lande är en gud!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

http://www.syntaxerror.nu/ kanske kan var till nytta

Permalänk

70-talet = blip blop, blip blop (Asteroids musiken)

80-talet = NES och C64 introduceras, ljudchippen genererade toner i 3 eller 4 kanaler (Ibland en extra för samplingar)

Tidiga 90-talet = FM syntes på Mega Drive och PC-spel (General Midi filer spelades upp med ett FM wavetable). Samplade ljud spelas upp på Amiga och SNES

Mitten av 90-talet = CD-Rom håller på att standardiseras, många PC spel använder sig av mer avancerad modulmusik som på Amigan, eller har CD-musik och i vissa fall fortfarande midi

Slutet av 90-talet = De flesta PC spel använder sig av okomprimerad CD musik (sk Redbook Audio), vissa använder sig av moduler såsom Unreal och Unreal Tournament. På Playstation-fronten var det mer vanligt att ha musik lagrad i .xa, ett slags komprimeringsformat.

2000-talet = Nu använder sig mer eller mindre alla av komprimeringsformat till respektive format.

Alltså, fram tills mitten av 90-talet så genererades spelmusik i realtid, antingen med tongenerator (t.ex SID), uppspelning av samplingar (mod) eller FM-syntes (Tänk gamla Yamaha syntar).

Permalänk
Medlem

Vi kan spinna vidare och spå i Den Stora Kristallkulan (vad kommer hända i framtiden)...

Den snabba utveckligen av snabbare processorer och framförallt ljudchip (DSP'er kanske) kommer göra det möjligt att använda sig av extremt optimerade mjukvarubaserade synthar, vilket innebär att själva ljuddatan kommer vara extremt liten (tänk MIDI-låtar).

Er tur...

Permalänk

Om man planerar att ha ett helt elektroniskt soundtrack, det vill säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
De enda namn man behöver känna till är:

Björn A Lynne
Allister Brimble
Michael Lande
Chris Hülsbeck
Olof Gustafsson

Dessa fortsatte att göra mästerverk, Michael Lande är en gud!

Känns som du inte riktigt fick med Nobou Uematsu, ehe

Permalänk
Medlem

Två andra gudar inom SID-scenen är ju tveklöst Rob Hubbard och Martin Galway (den senare är min gud inom SID-scenen iaf)

Permalänk
Medlem

http://www.spelmusik.net/ kanske har vad du söker.

Visa signatur