Permalänk
Medlem

Moppe mod

Jag har fått förfrågan om att ställa ut min moppe på en utställning snart. den är redan stylad så det räcker men jag undrar om jag kan får en Bilsterio och högtalare att funka på ett moppe batteri? eller måste jag använda ett bilbatteri?

Visa signatur

När man dödar 6 pers på raken heter det i UT Monster Kill, i Quake heter det Excellent, i Counter-Strike heter det Kicked by Console...

Permalänk
Medlem

Sry om jag inte riktigt har svar på din fråga, men kan du posta en bild på din moppe så man kan få se den?

Permalänk
Medlem

Det beror helt och hållet på vad du har för moped.

Om du har en med elssystem på 12 volt så funkar det helt perfekt.

Men har du en moped med el på 6 volt så blire avsevärt mycket svårare.
Misstänker att du har en scooter ( vespa ) av nyare modell, oftast dom man vill bygga sterio på.

Om du bara har plats för högtalare, ljudkälla och slutsteg så ska det inte vara någon fara.
Men vill du kunna spela längre stunder utan att ladda ditt batteri, så tycker jag att du borde köpa ett batteri med högre ampére tal ( aH = Ampére timmar ).

// O

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Medlem

tack så mycket.. jaap kan posta bilder snart.. och det behöver inte kunna spela någon längre tid bara lite under mässan

Visa signatur

När man dödar 6 pers på raken heter det i UT Monster Kill, i Quake heter det Excellent, i Counter-Strike heter det Kicked by Console...

Permalänk
Medlem

klart det går med bilstereo! ja hade en cdbilstereo med 2st 6*9 under sadlen på min gammla moppe =P
körde det på moppe batteriet men ett stakrt tipps är att ha ett seperat för det tar slut Snabbt!

Permalänk
Medlem

2 tips:

Om du har en moppe med 12V elsystem funkar det bara du inte drar ut för mycket ur det stackars batteriet (och generatorn) Montera in en voltmätare också så du kan se om spänningen går för lågt.

Om din moppe har elstart och inte går att springa igång när batteriet är dött skulle det vara bra om stereon gick på ett separat batteri som inte laddar ur det vanliga batteriet.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

alla modernare moppar går på 6volt..men om jag vore du skulle jag slänga ned ett bilbatteri under sadeln det förenklar saker en hel del...

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem

tackar grabbar.. skickar upp bilder när det e klart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh

Om din moppe har elstart och inte går att springa igång när batteriet är dött skulle det vara bra om stereon gick på ett separat batteri som inte laddar ur det vanliga batteriet.

Man kan juh inte kicka

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <==Ic3==>oscar
alla modernare moppar går på 6volt..men om jag vore du skulle jag slänga ned ett bilbatteri under sadeln det förenklar saker en hel del...

Och med "modernare" menar du vilka årsmodeller då?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.batterilagret.se/SORTIMENT/OVRIGT/eu.htm
"Baotian EU-Moped" "Batteri: 12V"

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu e du nog ute och cyklar..?
//Chrillan

Visa signatur

Asus A8N-SLI Premium 939, Amd 64 3700+, Evga 7800gt 470mhz(orginal), OCZ platinum 2048mb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Helt fel. Alla nyar "scootrar" även kallade klass 1 eu mopeder har i regel 12 volt. Har aldrig sett en med 6 volt iaf.

Permalänk
Medlem

Precis Skyblue, alla nyare scootrar som är klassade som EU moped går på 12V.

<==Ic3==>oscar: Det är ju perfekt om du vill att hela elsystemet skall fara =P

Permalänk
Avstängd

6Volt var nog mode på 90-talet

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Lite onödigt att skriva när du inte vet, eller? Finns inte många moppar idag som har 6 volt system när dom är nya, om det ens finns några.

Permalänk
Medlem

Håller med dem flesta här, 12 har man på alla nya mopeder. Jag hade en Mt5:a för ett antal år sen, den hade 6 volt precis som alla andra från början av 90-talet. De fanns dock Dt5r som hade 12volt men också förmodligen den ändå vid de årtalet.

Permalänk
Medlem

Konstaterat är då att om han har en nyare moppe så är det till 99 % säkerhet att han kan instalera sterion på befintligt elsystem.

Men du : djwember, vet du hur du ska göra eller behöver du en guide ?

// O

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Medlem

kom igen nu va in med lite bilder på din moppe
edit: såg att du skulle komma med bilderna när det var klart

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk

ok förlåt hade för mig det var så nån bilmek sa till mig att det var 6volt på moppar när jag frågade hur det var att koppla på neon..sorry:(

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk

Har för mej min gamla MT5:a -91 gick på 6volt...
Rätta mej gärna om ja har fel! Men har för mej de!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Ja en MT5:a går på 6volt,...min gjorde det tills jag ville ha 12 volt och byggde nytt elsystem. Så dom går på 6volt original. Min var en 92:a

Visa signatur

"Modda med förnuft :p"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_labbo
Har för mej min gamla MT5:a -91 gick på 6volt...
Rätta mej gärna om ja har fel! Men har för mej de!

å hur ny är en moppe från -91 då?
14 år anser inte jag som ny iallafall

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
å hur ny är en moppe från -91 då?
14 år anser inte jag som ny iallafall

nej de var inte de ja påpeka heller!
Menade bara att MT5 går på 6volt...

Visa signatur

(\__/)
(O.o )

Permalänk
Citat:

Helt fel. Modernare mopeder går på 12V a la scooter, ofta på motorcykelbatterier.

Ont: Vore intressant att se mopeden.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

alla nyare moppar har 12v elsystem.

från moppenet:

Köpte detta:

Slutsteg 299, Affär? Clasohlson
Högtalare: Clasohlson 199 ( 60 watt RMS )
Blyackumulator: Jula, 249kr ( inget måste men man kan spela mkt mer när moppen är avstängd om du köper en sånn )
2x Rca till 3.5mm stereo kontakt. 35kr, clasohlson
Digital miniradio 149kr clasohlson.
strömbrytare, clasohlson 10kr.

Först o främst valde jag att köpa en blyackumulator och sätta hela moppens elsystem på denna plus att jag kör slutsteget på den. Så Laddas de upp hela tiden och är i sin tur mkt starkare och har 14 ah mot de gammla batteriet som bara hade 4 ah. Blyackumulatorn är altså också på 12 v som de gammla moppebatteriet.

Beskriveningen:

De kommer komma 3st. sladdar ut från slutsteget. En svart, en röd o en gul. Du kapar den röda och den gula i slutet och skalar sladdarna. Sedan tar du o tvinnar ihop gul och röd sladd. När du tvinnat ihop sladdarna kopplar du de till + poolen på batteriet. Sedan tar du den svarta och kapar på mitten typ och kopplar in strömbrytaren imellan. säg till att strömbrytaren är på 0 och inte på 1. Testa nu och se att du får ström i slutsteget.
Nu tar du och kopplar in rca sladden till rca utgången på slutsteget. När du gjort de så koppla in mp3n eller miniradion eller md eller vad som helst. Efter de så kopplar du in högtalarna på OutPut.

Sen när ni fått igång de så är de bara att dra sladdarna som ni vill på moppen. Själv satte jag en högtalare under framkåpan på moppen och en bakom baklampan. Slutsteget har jag i facket tillsammans med blyckumulatorn. har även digitalradion där i.

Visa signatur

Värre än så här kan det inte bli, sa pessimisten.
Jorå, sa optimisten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_labbo
nej de var inte de ja påpeka heller!
Menade bara att MT5 går på 6volt...

vet såg bara så klockrent ut att du försökte påvisa att den va ny

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
vet såg bara så klockrent ut att du försökte påvisa att den va ny

ahaa...
okej!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )

Permalänk
Medlem

tackar EXoReX grym guide

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vissa mopeder går även på växelström (oftast supermotardo, crossar)

Visa signatur