Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gilgo
Tänk på att luftmotståndet inte är linjärt utan ökar logaritmiskt. D.v.s dubbel effekt är inte samma sak som dubbel toppfart. Kan jämföras med motorcyklar igen, en 600cc r hoj toppar någonstans runt 250-260km/h och har runt 115-125hk. En Turbomatad 1000cc hoj toppar strax över 300km/h men med en effekt på 200-250hk. M.a.o. den dubbla effekten för ynka 50km/h mer fart. Poängen är att det krävs mycket mer effekt än man tror för att öka toppfarten iom att luftmotståndet inte är linjärt.

Jag läste nånstans att om Koenigsegg CCR skulle öka sin topfart med 10km/h skulle effekten få ökas med 100hkr eller något i den stilen. Visseligen är detta närmare 400km/h men man ser ändå hur mycket mer effekt som krävs om det ska gå lite fortare. Luftmotståndet står väl för kanske 95% av friktionen och det ökar, som du säger, logaritmiskt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson

OCH de flesta som tror att de har en moppe som gör 110km/h har FEL då glädjemätaren sticker iväg uppåt medan moppen bara gör 80.

Det beror på VAD du har på din moped. Kör du 70cc, och hel-kitt, så kan du få upp den i en 100 knyck.

Visa signatur
Permalänk

watteee digitalmätare tror jag inte mäter fel mkt möjligt att dem analoga gör det däremot..

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <==Ic3==>oscar
watteee digitalmätare tror jag inte mäter fel mkt möjligt att dem analoga gör det däremot..

jag syftade på vilket trim du kör med. Men analoga mäter i regel alltid fel på en moped.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

meeen!
ALLA mätare kan visa fel!!
De beror på så jävla mycke!!
Om du byter framdäck t.ex. till en större eller mindre fälg så visar den fel!
Räcker med att du sätter på ett däck med mindre eller högre profil!!!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Inaktiv

Skulle bli hemskt glad om någon skulle kunna svara på min fråga:

har precis köpt en peugeot speedfight 2 silver sport en -05:a. kan man köpa någon sladd så man kopplar mp3 spelaren så allt ljudet kommer ut ur högtalare istället för i mp3 spelarens hörlurar? På så sätt så behövs ju ej högtalrna drivas av vepsans ström utan mp3, går det?

Permalänk

tror även att du måste ha nått steg för att driva dom.... mp3:n tror jag inte orkar driva så stora högtalare..

Permalänk

jag byggde ett skolarbete med en liten 1watts högtalare inkopplad till min mp3 hördes bra om det var helt tyst men sålänge du inte tänker spela dina mp3 låtar i en kyrka så behöver du ett slutsteg..

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no title found
Skulle bli hemskt glad om någon skulle kunna svara på min fråga:

har precis köpt en peugeot speedfight 2 silver sport en -05:a. kan man köpa någon sladd så man kopplar mp3 spelaren så allt ljudet kommer ut ur högtalare istället för i mp3 spelarens hörlurar? På så sätt så behövs ju ej högtalrna drivas av vepsans ström utan mp3, går det?

slakta ett par datorhögtalare o sätt in, de går ju att koppla in direkt, men jag vet inte hur bra det skulle funka.

Permalänk
Medlem

Funderar på att enkelt och billigt modda till ett par hands-skydd till min DT
För skogskörning

Permalänk
Inaktiv

vart hittar jag ett slutsteg, behöver ja någon sorts förstärakre, eller klarar mp3 ca 50wats högtalre utan att pajja?

Permalänk
Medlem
Citat:

vart hittar jag ett slutsteg, behöver ja någon sorts förstärakre, eller klarar mp3 ca 50wats högtalre utan att pajja?

Ett slutsteg är som en förstärkare utan några reglage osv, rätta mig om jag har fel

Och nej, en mp3 klarar inte 50 watts högtalare, du måste även ha någonstans att koppla in högtalarna.

Permalänk
Inaktiv

Kappy okej, men räcker det inte med ett slutsteg då eller? elelr måste jag ha ett slutsteg så ljudet ska låta bra ?

Och någon som vet ett par bra och billiga högtalare som låter bra och någolunda högt?

Permalänk

asså nej du behöver antagligen inte en equalizer finns på mp3 så ett litet vanligt slutsteg räcker finns att köpa på alla möjliga ställen jula,biltema och bilmoddnings affärer har också dom bör även ha högtalare men om du söker billiga kolla typ biltema teknikmagasinet osv..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

okej, skulel du kunna hitta ett litet vanligt slutsteg som passar i en mp3 spelare, och några bra o billiga högtalare så skulle du vara jättesnäll Helst för max 500kr allt som allt med slutsteg, högtalare.

Undrar, vad blir bäst att köra med en bilhögtalare:

Eller några andra vanliga högtalare

Permalänk

fanns det inte typ slutsteg man kunde bygga sj från elfa?? lr var dom hur svaga som hällst?

Permalänk

vanliga högtalare eller bilhögtalare jag antar du ska plocka ur själva högtalaren så det blir bekvämare om du köper bilhögtalare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

plocka ur själva högtalaren så det blir bekvämare om du köper bilhögtalare

vad menar du med det???

Permalänk

i bilhögtalare behöver man oftast inte ta ut dom ut någon låda.... pga det är bara element man köper....

lr har jag fel?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenny87
vad menar du med det???

Han menar att om han andvänder vanliga högtalare så sitter dem i en låda..
Då måste man ju ta ut lementen ur lådan, tror inte han vill rycka ner en hel hemma högtalare i moppen? :s

Köper han bara elementen blir det smidigare för då slipper han joxa med att ta ur vanliga högtalare ur en låda!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk

tack precis vad jag menade..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

någon som v et om man kan koppla en mp3 spelare till dessa högtalre med någon kabel? isåfall vad för sorts kabel och vart finns en sådan?

Permalänk

en med 2 poler finns högtalarkabel också men vilken kabel med 2st sladdar som helst funkar:)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

vart hittar jag ett slutsteg, skulle du kunna hutta ett åt mig? helst ett billigt?

Edtit: fan hittar bara för 500kr och dom e sket stora, finns det inga små slutsteg för under 300kr eller?

Permalänk

inte om du vill ha ett kraftigt...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

vart hittar jag ett slutsteg, skulle du kunna hutta ett åt mig? helst ett billigt?

Edtit: fan hittar bara för 500kr och dom e sket stora, finns det inga små slutsteg för under 300kr eller?

ärligt, jag gillar idén med slaktade datorhögtalare mer.... du behöver inte bra ljudanläggning när du har buller runt omkring dig! är någon kompis moppe igång i närheten så är alla högtalare lika bra.. det enda är att du troligtvis måste fundera på hur du ska avskärma högtalarna från tändningen på din engen moppe om du någonsin vill ha igång ljudet och motorn samtidigt
ok, datorhögtalare är rätt svaga, men å andra sidan så har du ju inget batteri att driva dubbla 50W med heller

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Ska se om man hittar en länk till sveriges snabbaste mt5:a, det va ju ändå 5 år sedan som man hade moped nu.

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

tänker du på johannes perssons?... har för mig att jag har en artikel om den här någonstanns.....*leta leta leta...jorrå här har vi den....i min artikel så gick den ca:132,8 km/h, men det är ju möjligt att han kan ha klämt ur den någr hk mera...min artikel är i från....-96

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

Min mt5 som jag hade när jag var 15-16 år gick 115km/h på landsväg, uppmätt med en bil som körde jämsides skulle säkert gått fortare med en annan utväxling dock

jag hade då ett vässat 74 cc trimm 20mm förgasare, fiberlaps, högkompresionstopplock, malossi helgjutet avgassystem, turbotändplatta, mm mm,

Jag tror att effekten låg på runt 13-17 HK ur motorn

mt5 har för övrigt 6 volts strömsystem,

det finns billiga slutsteg kolla på tex Rusta clasohlsson osv men annars kan du ju alltid köpa ett begagnat de flesta slutsteg har inställningar för delning iaf dvs reglage som styr bas och diskant

Visa signatur

System: Amd S939 3500+(NC) Thermaltake Bigwater| Mobo: Asus SLI DELUXE | Grafik : xfx Geforce 6800GT PCI-E med NV silencer 5 | System HD: Raptor 36.7GB | Lagring: 2st Maxtor DiamondMax 200GB/st | Minne: OZC Platinum | Chassi: Antec gammalt grått lanboy

Permalänk
Medlem

jaa.. men skillnaden på din och johannes moppe är att han fortfarande hade en 50cc cylinder på sin!

edit: johannes moppe hade 14,05hk vid 13600 rpm!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,