Hur kan man ta reda på tull?

Permalänk
Medlem

Hur kan man ta reda på tull?

Tjena, jag har länge planerat att beställa saker från www.scootech.com som är en svensk sida som säljer delar till mopeder. Men nyligen hittade jag en annan tysk sida som heter www.scooter-attack.com där allting är mycket billigare, upp mot 600-700 kr billigare för hela min order. Detta är dock en tysk sida...
Jag har helt grön på detta med tullar och annat, har aldrig beställt från utlandet. Så jag undrar nu om någon med lite mer erfarenhet vet om det blir tull på det och i så fall hur mycket. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Inga tullkostnader inom EU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffpuff
Inga tullkostnader inom EU

Fan va skönt isåfall, så det är bara att beställa och så får man skiten 1000 spänn billigare än i Sverige? Verkar ju underbart.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skyblue
Fan va skönt isåfall, så det är bara att beställa och så får man skiten 1000 spänn billigare än i Sverige? Verkar ju underbart.

Men moms ska du betala, har du det med i beräkningarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Men moms ska du betala, har du det med i beräkningarna?

Det är detta jag inte kan. Är det skillnad på moms och tull? Måste jag lägga på 25% på det tyska priset?

Permalänk
Medlem

Nej, tysklands moms ligger på 16%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Nej, tysklands moms ligger på 16%

Menar ni nu att att butiken har skrivit ut priserna utan moms eller att jag ska lägga på 16% för att få samma moms som i Sverige, ursäkta mina frågor de kanske är dumma men detta är nytt för mig.

Permalänk

Re: Hur kan man ta reda på tull?

Det är inga som helst tullavgifter inom EU så du kan vara lugn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skyblue
Tjena, jag har länge planerat att beställa saker från www.scootech.com som är en svensk sida som säljer delar till mopeder. Men nyligen hittade jag en annan tysk sida som heter www.scooter-attack.com där allting är mycket billigare, upp mot 600-700 kr billigare för hela min order. Detta är dock en tysk sida...
Jag har helt grön på detta med tullar och annat, har aldrig beställt från utlandet. Så jag undrar nu om någon med lite mer erfarenhet vet om det blir tull på det och i så fall hur mycket. Tack på förhand!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur kan man ta reda på tull?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Det är inga som helst tullavgifter inom EU så du kan vara lugn.

Så det du menar är att jag inte ska lägga på någonting alls på den tyska sidans pris? (skäms men jag fattar inte)

Permalänk

Re: Re: Re: Hur kan man ta reda på tull?

Så här funkar det:
Det är det tyska företaget som är ansvarigt för att betala svensk moms (som är 25%) om företaget inte gör det är det inte ditt problem och staten kan aldrig kräva dig på dessa pengar. Om detta är ett företag som inte säljer till svenska medborgare för mer än 250.000:- om året (denna summa kan ha ändrats sedan jag satte mig in i lagen senast) så behöver de ej momsregistrera sig i Sverige. Oavsett vilket är du som köpare och konsument helt fri - du kan utan vidare köpa för de priser som står på den tyska sidan. Tull tillkommer ALDRIG oavsett om företaget du handlar av är momsregistrerat eller ej så de priser du ser på den tyska sidan gäller, bara att räkna om det till svenska kronor.

Jag hoppas att denna information är till hjälp för dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skyblue
Så det du menar är att jag inte ska lägga på någonting alls på den tyska sidans pris? (skäms men jag fattar inte)

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Hur kan man ta reda på tull?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Så här funkar det:
Det är det tyska företaget som är ansvarigt för att betala svensk moms (som är 25%) om företaget inte gör det är det inte ditt problem och staten kan aldrig kräva dig på dessa pengar. Om detta är ett företag som inte säljer till svenska medborgare för mer än 250.000:- om året (denna summa kan ha ändrats sedan jag satte mig in i lagen senast) så behöver de ej momsregistrera sig i Sverige. Oavsett vilket är du som köpare och konsument helt fri - du kan utan vidare köpa för de priser som står på den tyska sidan. Tull tillkommer ALDRIG oavsett om företaget du handlar av är momsregistrerat eller ej så de priser du ser på den tyska sidan gäller, bara att räkna om det till svenska kronor.

Jag hoppas att denna information är till hjälp för dig.

Nu förstod jag, tack så mycket för informationen!

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Hur kan man ta reda på tull?

Inga problem - det är bara roligt att kunna ställa upp!

/dbmannen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skyblue
Nu förstod jag, tack så mycket för informationen!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Märk väl!:

Citat:

Färöarna, Grönland, Andorra & Vatikanstaten
Färöarna och Grönland tillhör EU-landet Danmark, men ingår inte i EU-området. Andorra* och Vatikanstaten tillhör inte heller EU. Om du beställer varor från dessa områden måste du alltså betala både tull och moms. Detsamma gäller för alla franska utomeuropeiska territorier, som t.ex. Nya Kaledonien.

Områden i Tyskland, Spanien, Italien & Storbritannien
Vissa områden inom EU ingår inte i tullunionen trots att de geografiskt ligger inom EU. Detta innebär att du måste betala både tull och moms för varor från dessa områden. Områdena är:

* Büsingen & Helgoland i Tyskland
* Ceuta & Melilla i Spanien
* Livingo, Compione och de italienska delarna av Luganosjön i Italien
* Gibraltar som tillhör Storbritannien

http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/betala...

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phreak
Märk väl!:

http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/betala...

Kollade vart i Tyskland det låg och som tur var låg det varken i Büsingen eller Helgoland

edit: Vore kul att veta varför det är tull på just dessa områden. Detta framgick inte av tullverkets hemsida. Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Skyblue: Har tagit hem 5 elelr 6 paket från scooter-attack.com, ingen tull eller något, ALLA priser står på sidan när du lagt din order, privva om du vill ha mer info.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnkanII
Skyblue: Har tagit hem 5 elelr 6 paket från scooter-attack.com, ingen tull eller något, ALLA priser står på sidan när du lagt din order, privva om du vill ha mer info.

Nice, de verkar vara en bra butik, jag la min order nu på morgonen kl 11.15 och de skickade den 14.15 Jag har beställt ett Leovince ZX, ett sidostöd och en regplats hållare. 700kr billigare än på scootech.

Permalänk
Medlem

hehe, du kunde annars köpt mitt ZX Ska sälja moppen nästa vecka, Du borde beställt vikter osv med (hellst), privva om du vill ha mer info om hur du ska få moppen att gå så bra som möjligt