Minikyl FAQ
Hej. Då var det dags för mej att göra en liten FAQ om hur man gör en minikyl. Jag vet att de var lite jobbigt när jag gjorde min så jag hoppas att denna ska kunna hjälpa någon människa som vill bygga sej en minikyl
Projekt Kyl Överblick
Okej, jag ska bygga mig en liten mini kyl. Detta kan anses som antingen ett NO projekt, eller som några vanliga för sega helger.
Den ska va så pass liten att man klarar av att bära den, stoppa in den i bilen och ta med den vart jag vill. Den måste dock rymma minst 6st 33cl burkar då det är ett ganska vanligt antal i mitt rum.
Den kommer att byggas i formen av en kub.
Mer i detalj kommer.
Stommen
Själva stommen är byggd av några fina och fräscha golvplattor jag fick av farsan. Och självklart måste det ju vara någon slags isolering inuti då. Jag valde då självklart isoleringen som ska vara till golv. Men eftersom att den var ganska liten så fick jag ta 2 lager. Så nu kommer den att hålla kylan där den ska vara i alla fall. Sen så har jag alltså byggt lådan som en kub låda, och öppningen tog jag på ena sidan så att man öppnar den uppifrån och ner, bild kommer. Den kommer också ha två ”våningar”, en för själva kylan och en för nätaggregatet och CPU kylaren.
Eftersom att det är golvplattor jag jobbar med så kommer de igentligen inte att behövas någon slaggs utsmyckning, men sedan hittade ju min kära kusin en gammal Coca Cola skyllt jag fått i julklapp. Klappat och klart, nu sitter den på sidan och ser mycket bra ut.
Kylningen
Ja, nu kom vi till det lite mer avancerade avsnittet. Här fick jag fundera ett bra tag. Till slut bestämde jag mig för att ta till ett av dagens tekniska under. Lösningen heter Peltierelement. Ett Peltierelement använder sig av en bakvänd process som heter Seebeckeffekten. Alltså genom att man flyttar värme från en sida till en annan sida på något föremål så får man fram ström i mitten. Men nu sa vi att den var bakvänd. Alltså tillsätter man ström i mitten och får fram en temperaturändring på sidorna.
Eftersom en sida (varma sidan) blir varm när den hämtar värme från den kalla sidan så kan man kyla den sidan för att den ska vilja plocka ännu mer värme från den kalla sidan.
Elementet vill alltså hela tiden ha den varma sidan varm. Om vi nu hindrar den från att vara varm så försöker den plocka mer värme från den kalla sidan, och då blir den kalla sidan mer kall. Desto bättre kylare man har på den varma sidan, desto kallare blir den kalla sidan.
Sen har det också att göra med vad man har för watt på Peltierelementet, jag har 80W på min så det är på gränsen, om vi säger 90 och uppåt måste ha vatten kylning eller liknande. Annars brinner Peltierelementet upp på cirka 5 sek.
Sen kan man ju inte ha den liggandes i en låda helt bara sådär och hoppas på att det ska funka. Detta blev lite smått av ett problem för mig. På den kalla sidan av Peltierelementet ska det också sitta en kyl fläns som ska sprida kylan snabbare i lådan. Just i mitt fall så ”slaktade” jag en gammal dator och fick en därifrån, den var dock rätt liten så vi får se hur det blir om jag möjligen köper en större.
På den varma sidan har vi nu förstått att det behövs ganska bra kylare, jag valde en CPU kylare för 450 kr. Den kommer att sitta i sin egna lilla del av kylen.
Sen om man inte vill att det ska ta 4 timmar för att kyla en liten burk så rekommenderas det att ha en fläkt i botten på lådan som kan blåsa runt den kalla luften. Och då behövs ju något som skyddar fläkten. Till detta ändamål hittade jag en gammal fågelbur som fick sätta livet till.
Strömmen
Ja, då har vi kommit så långt ja. Här blev det också lite problem för mig. Jag hade ett nätaggregat som inte klarade av Peltierelementet och två fläktar. Jag lyckades ha sönder 3 stycken innan jag lade ut 150 kr på ett gammalt 350W av okänt märke. Sen dök det upp ett till problem. För att ett nätaggregat ska ge ström över huvud taget måste man starta datorn (med on-off knappen). Efter som att jag inte ens funderar över att bygga in en dator i kylen så fick jag ta reda på var man kopplar in en on-off knapp vanligtvis. Detta gör man genom att kortsluta 2 stycken kontakter på 20 pins kontakten (ATX-kontakten som går in i moderkortet). För att vara mer exakt så ska man koppla samman grön kabel och svart kabel (grön = on off, svart = jord). Sen kan man ju ha lite kul och sätta en on-off knapp mellan dessa kablar och då har man en helt fungerande on-off knapp, (on-off knapp mer rätt sagt som strömbrytare).
Bilder och förklaringar
Jag hade ingen kamera förens en bit in i projektet så de börjar väl typ mitt i hela bygget. Men endå.

Här ser vi själva stommen till den. Den runda saken på golvet är för att stödja CPU kylaren som kommer att sitta där.

Här ser vi mitt strippade nätagg. Jag tog loss höljet för att de skulle passa bätre och för att jag skulle skära av lite kablar.

Här ser vi just dom kablarna.

Här ser vi hur de kommer se ut när CPU kylaren är på platts.

Här har jag ritat och skurit ut hål för nätaggregatet.

Här är allt installerat och det ser fint ut. (den lilla 40 mm:arn kommer att flyttas. Se nästa bild)

Här kollar vi så att det fungerar. Och vad tror ni ? (notera också pappas geniala ide med fågelburen )

Här så håller vi på med sista väggen. gångjärnen är där för att göra min fina dörr mer bilder på det kommer.

Men innan vi sätter fast dörren drar vi dit lite isolering!

Här har vi då dörren, nu är den stäng. Vi la märke till att maskinen vi använde sågade j**ligt vassa kanter så dom fick det bli att sandpappra lite!

Här ser vi då dörren när den är öppen.

Gummislang fick de bli i kanten runt hela dörren så att inte kylan rinner ut där.

Här ser vi resultatet på det. Här ser man också den lilla fläkt jag ställt in för att få lite cirkulation på luften där inne.

Här ser vi min lösning på dörr handtag. Jag vart dock tvungen att slipa lite på kanten av den som sitter i dörren, och böja lite i själva skruven då denna sak är gjord för att sitta på raka ytor.
Japp nu va själva lådan klar och den funkar och allt sådant då min käre kusin helt oväntat kommer på besök och blir helt galen på mej för att jag inte använt en gammal Coca Cola skyllt på kylen ännu. Så jag tänkte "Tja grabben har ju rätt, han har skitit ner sej."

Detta är skylten. Alldeles dammig.

Yes så där blev det. Och så ser den ut. Blev mycket nöjd med resultatet!
Prislista
Nätaggregat 150 kr.
Peltier 80W 100 kr.
CPU Kylare till varma sidan 450 kr.
Kylflänsen till kalla sidan satt hemma i en gammal p2a.
Fläkt inuti lådan hade jag hemma men kostar i affär cirka 60 kr.
Sammanlagt 760 kr. Nu tycker ni säkert att detta är en enorm summa. Jo, det blev lite mer än jag tänkt mig från början och det finns ju färdiga mini kylar att köpa lite här och där men vad är det för kul med sådana? Denna variant ger dig kunskap, mycket kunskap, och kan om du använder den rätt till och med höja dina betyg.
Info och eventuell hjälp
www.sweclockers.com har stått för hjälp med dom mer avancerade problemen.
Pappa har även varit med i bilden.
Sen kom väl lite ifrån mitt huvud.
Frågor och svar
Fråga: Jag förstår fortfarande inte vad ett Peltierelement är och vad de gör?
Svar: Enklaste sättet att förklara de är att säga att det är en liten platta som flyttar värme från ena sidan till den andra.
Fråga: kan man bara använda Peltierelement i minikylar?
Svar: Nej. Det vanliga användnings området för Peltierelement är att kyla processorer med.
Fråga: Hur stort är ett Peltierelement?
Svar: Det är olika men mitt är cirka 4x4 cm.
Fråga: Måste man verkligen lägga så mycket pengar på CPU kylaren?
Svar: Beror på. Om du har köpt en med 80W som jag så behövs det för att Peltierelementet kyls ordentligt. Om du däremot köpt en på kanske 40W så skulle jag säga att en kylare för under 200 klarar av att kyla den nog. Sen är de ju också hur mycket man vill att Peltierelementet ska kyla. Desto bättre kylare desto lägre temperatur.
Fråga: Ungefär hur stort utrymme klarar ett Peltierelement att kyla ner?
Svar: Precis hur stort som du vill. De handlar bara om att det tar längre tid då.
Fråga: Jag har hört att ett Peltierelement drar mycket ström ?
Svar: Jo faktiskt så drar det en hel del och om du vill bygga en mini kyl så rekommenderar jag att använda ett nätaggregat med minst 200W.
Fråga: Jag har inte sån tur som du och har gamla datorer i källaren. Vilken kylfläns är mest prisvärd?
Svar: Denna är mycket prisvärd. http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=373&session=d1a3ac3...
Fråga: Vilka temperaturer är det absolut minsta du sett med Peltierelement kylning?
Svar: Jag har sett en som fick ner sin still -8 grader och det var med en 90W så man kan ju få ner tempen mycket mer om man använder tex en 150W.
Fråga: Var kan man köpa Peltierelement?
Svar: Jag köpte min av en egenföretagare på nätet. www.gizmodd.com men det finns även på www.elfa.se
Fråga: Jag hittade ett Peltierelement men jag fattade inte hur man kopplar in den i ett nätaggregat?
Svar: Jo man gör så att man kopplar den svarta på peltiern till svart i en molex kontakt (4 pins) det är jord. Sen tar man peltierns röda tråd och kopplar den antingen till gul kabel på molexen (12V) eller till röd (5V). Det beror helt på hur du ska kyla den och om kylaren klarar höga temps.
Fråga: Vilka kablar va det man skulle koppla samman för att ”tjuvstarta” nätaggregatet?
Svar: Man letar först reda på ATX kontakten. Det är den stora 20 pins kontakten. Därpå letar du reda på valfri svart kabel och den gröna kabeln. Det finns bara en grön så det går inte att ta fel på.
Fråga: Vad kan man använda för att isolera med?
Svar: billigast och lättast att hantera är enligt mej frigolit. Men den Behöver vara minst 1,5 cm tjock för att klara att isolera nog för en kyl.
Fråga: Vilket mattrial ska man bygga med som stomme?
Svar: Precis vilket du vill. Det är kylningen inuti som är det viktiga
Fråga: Behöver man löda något när man bygger en mini kyl?
Svar: Nej. Eller i alla fall inte om man inte vill eller kan. Det finns alltid lösningar såsom kabelskor eller klassiska ”snurra kablar” tekniken.
Fråga: Kan man göra en kyl gjort av flätar??
Svar: Nej Nej och åter Nej! En fläkt gör inget annat än att flyttar luft.
Fråga: Jag är en liten tölp som inte vågar bygga mina egna saker, var kan man köpa färdiga mini kylar? Och vad kostar dom cirka?
Svar: Ja du, Kjell o compani har, Clas Ohlsson har. Dom går på runt 500 kr.
Fråga: Du säger ovan att du "inte ens funderar" över att bygga in en dator i kylen. skulle de gå ?
Svar: Nej! kylaren (peltiern) skulle inte klara att kyla ner såpass mycke värme.
Japp det var denna FAQn. Har ni några frågor eller något som ni vill att jag ska tillägga så säg bara till så hjälper jag så gott jag kan
Föresten så ber jag er, Snälla! ha överseende med min stavning
Regnar det så kommer det ifrån himlen.
annars står de i tidningen..