Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

kalf: Det är det guiden är till för!

Troligtvis så kommer du inte få det att fungera med ett ATI Rage Pro, Radeon 7000 ska vara det lägsta man kan köra kabeln på. Men testa du, och köp ett billigt PCI-Radeon om det inte skulle funka!

Det senaste schemat hittar du i guiden.

Visa signatur

...

Permalänk
Inaktiv

kan inte nån göra en liten sammanställning på vilka spel som fungerar med den upplösningen man måste ha för kabeln?

Half-life 2 och Gta: Vice city har jag hört fungerar iaf...

Men vilka fler?

Edit:
Har en fråga till... Vad gör man när Rage3d inte fungerar med radeon x600 kortet?

Permalänk
Medlem

hur bra kvalle blir det? kan man sitta några metar bort å surfa utan att det är ansträngande för ögonen?
ingen som har nån bild?

Permalänk
Medlem

Det går inte att genom att ta en bild få se hur bra kvaliteten blir vid surfning men det är inga problem men det beror ju på vilken storlek på TVn du har och om du har en 50Hz eller 100Hz TV. Bilden blir jämförbar med en ordinär stationär DVD-spelare.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

28" 50Hz skulle man kunna köra med den som standard skärm eller är det bara för film?

Permalänk

SeZg

Jag har också frågat om skämdumpar från de som har gjort kabeln men..
inte sett något resultat alls....

Visst är det svårt att ta skärmbilder. Jag har fått kämpa för att få till dessa bilder:

TV Bilder med S-Vhs (ChristinaAguilera)

Obs servern är inte alltid i drift, så länken är nere ibland.

Bilden gör dock sig inte rättvis, bilden är betydligt bättre i verkligheten.
Sen så klarar min TV(Centrum 400) 1024x768 via S-Vhs ingången.
Visste inte att vanliga TV apparater klarade så hög upplösning.

Så jag hoppas verkligen någon kan ta tag i saken och försöka ta några TV bilder.
Så kan man ju försöka jämnföra kvaliten.

Tyvärr så har jag inte några "data" bilder där. Tog bara på ChristinaAguilera

Visa signatur

:)----<

Permalänk
Medlem

Du kan mata in vilken upplösning du vill via s-video ingången och tvn visar det, den bästa upplösningen är 720x576 om du kör via s-video eller kompositingången. Det enda som händer är att bilden blir suddigare ju högre du går och ikoner mindre.

Har provat att ta bilder på tvn men det går inte att få några bilder som ger en vettig bild av hur det ser ut. Bilden på texten & konturer blir som om du tittar i menyn på en vanlig DVD-spelare, förutsatt att man har en 100hzare annars så flimmrar bara horisontala linjer pga av att bilden är interlaced.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

Iconerna blir ju så klart mindre, deras pixlar är ju fasta.
Min förra TV klarade inte av att visa 1024x768.
Så jag köper inte ditt argument att alla man kan mata in valfri upplösning.

Sen så blir inte mina bilder sämmre på något sätt att jag har högre
upplösning, jag har okey skärpa. Måste beropå hur TVn skalar bilden.
Ska jag visa mina bilder på 720x576 så måste den ju skala ner bilderna.
så... skalning sker ju ovasett.

Ex:
Jag kan sitta i soffan och köra explorer läsa mappar, även om det inte
är den direkta skärpan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden (52 sidor :/) och undrar om det är någon som har testat med VIA-kort. Eller bara har något bevis för att det inte går med tex det inbyggda i MSI KM4AM-V eller KM3M-V. Det sänker kostnaden och utrymmet drastiskt för mitt HTPC-projekt.
Vilket grafikkort ska man annars ta för under 500kr? Köper man ett graffe är det lika bra att lägga ner lite grann på det anser jag.

Kan klämma in en fråga om ljudkort här också, då det rör HTPC-området iaf. Vilket ska man välja mellan Audigy 2 Value eller SB Live! 24-bit 7.1?

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [RRi]Tiger_swe
Iconerna blir ju så klart mindre, deras pixlar är ju fasta.
Min förra TV klarade inte av att visa 1024x768.
Så jag köper inte ditt argument att alla man kan mata in valfri upplösning.

Sen så blir inte mina bilder sämmre på något sätt att jag har högre
upplösning, jag har okey skärpa. Måste beropå hur TVn skalar bilden.
Ska jag visa mina bilder på 720x576 så måste den ju skala ner bilderna.
så... skalning sker ju ovasett.

Ex:
Jag kan sitta i soffan och köra explorer läsa mappar, även om det inte
är den direkta skärpan...

Konstigt. På vilket sätt klarade den inte av upplösningen, vart bilden svart eller fick du inte fram upplösningen i bildskärmsegenskaperna på utgången? vad var det för apparat. Den inställda standardupplösningen på tv-outerna brukar ju vara 800x600 eller 1024x768.

Jag har själv hjälpt ett flertal bekanta som inte haft kunskapen att fixa till tv-outen och till vissa av dem även gjort VGA->RGB-scart kablar och sedan jämfört bildkvaliteten mellan kablarna samt testat olika tv-out upplösningar. Om man räknar även med de otaliga tv-apparaterna jag har & haft de senaste 3åren så har jag säkerligen testat totalt ca 20 apparater, från märken som Luma till Loewe, och aldrig stött på någon som inte klarat av av upplösningen 1024x768 in på kompositen eller s-videon. Den äldsta tvn jag testat på var en 12 år gammal 20" Nokia. Ju högre upp i upplösning vi testade på apparaterna desto mer förlorades i skärpa och texten & ikonerna vart märkbart "disigare" och de vart ju givetvis mindre, på filmer så märktes inte skillnaden speciellt förutom på textremsan och på vissa konturer.

Anledningen att man skall använda upplösningen 720x576 på tv-outen via komposit eller s-video är för att det är den standard upplösningen som alla PAL DVDer är lagrade med (NTSC har 720x480) och den upplösningen som också digital-tv utsändningarna har. Det är också den upplösningen som jag tycker är den som ger bästa bilden på min TV med S-video, visserligen blir ju all text större vid surfning men jag kör MCE2005 på min HTPC så jag har inte besvär med liten text..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En PAL TV klarar bara 576 linjer på S-video eller composit. Vertikalt är det 576 distinkta linjer men horisontellt är det flytande upplösning. Med 5 MHz videobandbredd så begränsas dock horisontella upplösningen till ca 600 pixlar, varannan svart och varannan vit. Om man visar 800x600 eller 1024x768 så har GRAFIKORTET skalat om bilden till 720x576 vid utmatningen. Därför smetas pixlarna ut och det blir suddigt. Om man har 720x576 (eller 1024x576 i wide) som upplösning i datorn så får man 1:1 mappning av pixlarna och en väligt mycket skarpare bild. En TV som klarar 1024x768 med en VGA-ingång ger givetvis bäst bild med 1024x768 inställt. Bäst bild får man med RGB via SCART där man inte har bandbreddsbegränsningen.

Permalänk
Medlem

Bra förklaring, Pucco. Det du säger om att tvn smetar ut pixlarna förklarar då varför det blir suddigare när jag testat högre upplösningar och får den bästa bilden vid upplösningar med 576 linjer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har byggt klart min kabel nu och precis testat den. funkar klockrent :). mycket tydligare bild än med S-video.
De ända problemet jag upplever är att teven "piper" högre än normalt när man har den på "dator-kanalen". Svårt att förklara vad jag menar men en TV har ju alltid ett litet pipande ljud när den är igång, det höjs nät jag ändrar kanal till AV1 som jag har datorn kopplad till.
Jag fick ner de lite genom att ändra "pixel clock" i powerstrip, men de är inte 100% normalt.

Stort tack till MrJonas!!!!

Permalänk

tofen

Har du kopplat enligt bilden du vissade tidigare ??
Jag får väl lov att prova löda ihop en kabel

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

SeZg

Jag har också frågat om skämdumpar från de som har gjort kabeln men..
inte sett något resultat alls....

Visst är det svårt att ta skärmbilder. Jag har fått kämpa för att få till dessa bilder:

TV Bilder med S-Vhs (ChristinaAguilera)

Obs servern är inte alltid i drift, så länken är nere ibland.

Bilden gör dock sig inte rättvis, bilden är betydligt bättre i verkligheten.
Sen så klarar min TV(Centrum 400) 1024x768 via S-Vhs ingången.
Visste inte att vanliga TV apparater klarade så hög upplösning.

Så jag hoppas verkligen någon kan ta tag i saken och försöka ta några TV bilder.
Så kan man ju försöka jämnföra kvaliten.

Tyvärr så har jag inte några "data" bilder där. Tog bara på ChristinaAguilera

Jag har inte frågat om några skärmdumpar??

Permalänk

Nop du har rätt det var: adzer
som undrade sorry.

btw "skärmdumpar" dvs photobilder av resultatet.

Visa signatur

Permalänk

nu måste jag fråga lite snabbt. beställde ett radeon 9250 med dvi utgång,
http://www.webhallen.com/prod.php?id=38774
Kan jag förvänta mig en "ok" bild med det och kabel till en 50hz 28" tv?
Ska ha det till htpc´n.

(är extremt trött och orkar inte leta igenom 52 sidor efter svaret, ursäkta)

/FarmoR

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Kan jag förvänta mig en "ok" bild med det och kabel till en 50hz 28" tv?
Ska ha det till htpc´n.

(är extremt trött och orkar inte leta igenom 52 sidor efter svaret, ursäkta)

/FarmoR

Om det inte vart bra bild så skulle väl guiden inte ens finnas eller hur? Och detta stog i första inlägget i tråden:
4. Bilden flimrar om man har en 50Hz-tv (något som inte märks när man ser på film). Att surfa på tv:n är alltså inte njutbart om man inte har en 100Hz:are.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Om det inte vart bra bild så skulle väl guiden inte ens finnas eller hur? Och detta stog i första inlägget i tråden:
4. Bilden flimrar om man har en 50Hz-tv (något som inte märks när man ser på film). Att surfa på tv:n är alltså inte njutbart om man inte har en 100Hz:are.

Jao men hörde nått kraffs om att det va bäst att ha dx 9 och allt vad det nu heter. Så undrade om 9250 va skit.

Att man sa ha 100hz för att surfa såg jag faktist , Men hur kommer menyerna os se ut på freevo? ommer dom flimmra osv?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

tofen

Har du kopplat enligt bilden du vissade tidigare ??
Jag får väl lov att prova löda ihop en kabel

Ja jag kopplade precis enligt den bilden. tycker värkligen du ska göra en, då de är både billigare och betydligt bättre än en s-video kabel.

[KIL]FarmoR:

Dx 9 tror jag inte har nått med saken att göra, de va bara nån som svamla.

för att förtydliga lite hur bilden blir med en 50hz TV.
Bilden blir perfekt i filmer.
Dock flimrar de aldeles för mycket för att de ska vara njutbart att surfa. De som flimrar är små, tunna saker (som t.ex. text.) Bilder som inte är aldeles för detaljerade går utmärkt att kolla på, funkar perfekt för t.ex. powerpoint presentationer. Texten i filmer störs inte då den är så pass stor.

Permalänk
Medlem

Till den som frågade om "skärmdumpar":

Jag har verkligen försökt fixa några bilder att lägga upp, men min kamera klarar tyvärr inte av att ta bilder på tv:n. Foton tagna på tv:n blir fulla av interferensmönster och alldeles gryniga. Absolut inget att lägga upp här...

Om det är någon som tagit ett kort av sin tv som är representativ för bildkvaliteten så lägg gärna upp den.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

oki nu har jag fått en muspekare på skärmen riktigt kass kvalite men det är det enda jag lyckas få ut (få ut, nu får jag det inte igen)

fick musen när jag hade extended view och drog över en mapp till "andra" sidan då såg jag ej nån mapp men dock såg jag muspekaren. Testade lite olika synks å hade mig testade även med pilarna. Alltså är sony anti anti den här kabeln eller är det jag som är totalsoppig på att fixa till det.

p.s fick musen när jag enable alla 3 valen under options

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt nöjd med denna lösningen och Jonas välgjorda kabel.
Problemet är att jag nu kör windows 2000 SP4 istället för XP och kan inte välja min andra bildskärm och klicka för "Utöka windows till den här bildskärmen".

Varför??? Har jag stängt av nån tjänst kanske?

Permalänk
Medlem

Golliwog: Trevligt att höra att du kommit så pass långt i alla fall!
Jag misstänker starkt att du har problem med "tiling", se i guiden hur du ska göra för att fixa problemet.

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bit
Jag är sjukt nöjd med denna lösningen och Jonas välgjorda kabel.
Problemet är att jag nu kör windows 2000 SP4 istället för XP och kan inte välja min andra bildskärm och klicka för "Utöka windows till den här bildskärmen".

Varför??? Har jag stängt av nån tjänst kanske?

Hade samma problem när jag hade kopplat den till ett scart-uttag som inte stödjer RGB. Har tv'n flera scart-ingångar testa ett annat.
Antingen det, eller så är någon lödning eller dylikt dålig.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Hade samma problem när jag hade kopplat den till ett scart-uttag som inte stödjer RGB. Har tv'n flera scart-ingångar testa ett annat.
Antingen det, eller så är någon lödning eller dylikt dålig.

Nu har jag formaterat helt i onödan. Samma grej igen.
Jag har inte rört kabeln eller kontakterna sen det funkade sist. Är det möjligt att jag har klämt kabeln nånstans? Den har varit lite klämd mellan bordet och väggen.
Går jag in i avancerat -> bildskärmar så står det att både panel och bildskärm är hittade och aktiverade. Men windows verkar inte hitta min tv.
Det funkade för någon vecka sen i WinXP.

Hjälp mig nu, vill inte kolla DVD på laptop

Permalänk
Medlem

Jag använder den här vga-scart kabeln men har ett problem när jag skall titta på DVD filmer på TV.
Jag har testat att köra igång DVD filmen från datorn i både WinDVD o powerDVD men när jag drar över spelaren till TV så får jag bara svart där bilden skall rulla. Min kompis säger att detta har med overlay att göra. Men eftersom jag använder "extended desktop" som man ska med den här kabeln så går det väl inte att köra overlay?

Hur löser jag detta? Det skumma är att jag får bild på divx filmer med BS player på TVn utan problem.

//Daniel

Visa signatur

harman/kardon is the thing!

Permalänk
Medlem

jag fattar inte vad som är fel...

gjorde exakts som jag brukar göra när jag försöker få ut bild och nu fick jag ut ett tomt skribord synkade dit en synk som passade bättre (en för sony) och bilden vart lugn men ev lite mörk i mitten wee tänkte jag och öppna upp en film visst såg filmen som ett fönster på TV men inte mer. Ok tänkte jag förstorar upp filmen över skärmen och tänkte nu borde den ju synas bra på TV:n men icke då bidde det svart svart och nu vill den inte igen som vanligt...
Börjar bli lite lätt psykad av detta och jag läste igenom FAQ och testade det där du tipsade om men det verkar inte spela någon roll.

MrJonas: jag bjuder över dig så får du ta en titt, bjuder på käk och en bra film, måste ju få dett att funka

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Windows 2000 stödjer inte ett grafikkort med två skärmar på olika upplösningar, sketabra!
Lägger in windows xp igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liquiid
Jag använder den här vga-scart kabeln men har ett problem när jag skall titta på DVD filmer på TV.
Jag har testat att köra igång DVD filmen från datorn i både WinDVD o powerDVD men när jag drar över spelaren till TV så får jag bara svart där bilden skall rulla. Min kompis säger att detta har med overlay att göra. Men eftersom jag använder "extended desktop" som man ska med den här kabeln så går det väl inte att köra overlay?

Hur löser jag detta? Det skumma är att jag får bild på divx filmer med BS player på TVn utan problem.

//Daniel

Starta PowerDVD direkt på TV'n så funkar det. Fungerar inte för mig heller om jag öppnar på min primära bildskärm och drar över fönstret.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt