Permalänk
Medlem

Dual channel DDR

Jag hade ett samgsung-minne på 512 mb och tyckte att det började bli lite väl lite så jag skulle köpa mer. Då fick jag den briljanta idén att köpa ett till samsung 512 mb och sätta in dem i dual-DDR men skiten funkar ju nt!

Jag får ut mina 1024 mb i minne men utan dual-DDR, asså när jag startar datorn (med morderkortet ASUS P4C800-Deluxe) så står det klart och tydligt på bios-skärmen att jag har "Single channel DDR or Virtual single channel".

Jag har satt in minnena på rätt sätt, jag har ju två blå och två svarta socketar och mina två minnen sitten i blå - blå...

är det nån som vet vad problemet är så snälla skriv, är det kanske någon inställning som måste göras?

Visa signatur

[Piikmiin]

Permalänk

de ska inte sitta precis intill varandra. har du t.ex. blå-blå-svart-svart, så skall det se ut: minne-tom-minne-tom. gör det på alla datorer jag har sett...

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

kolla manualen så du verkligen satt dem rätt.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Enligt manualen ska de sitta i blå-blå eller svart-svart för dual channel.
Många kort är griniga om de inte får identiska minnen till bägge platserna.

De flesta moderkortstillverkarna har även en lista där de garanterar att just de minnena på listan fungerar.
Enligt manualen ska Samsung heta M381L6423ETM-ECC 512 MB

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

finns en del trådar här med de som haft tryckfelsnisse manualer..
Jag tror på föregående talare om varannan..
Om inte annat kan du ju testa och se vad POST säger...

Visa signatur

Intel 486 DX-66 4 MB RAM , 0.5 MB VGA , 270 MB HD, 14" CRT, 2x CDROM - Så började mitt beroende!!

Permalänk
Medlem

Jag har blå-svart-blå-svart... och minnena sitter i blå-tom-blå-tom vad menar jojo46 med att kolla vad POST säger, asså datorn går ju som den ska, bara utan dual ddr!

Visa signatur

[Piikmiin]

Permalänk
Medlem

men testa o sätt dom i blå-svart då? funkar inte det.. så är det nått annat problem, kanske måste aktiveras i bios eller nått annat?

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

men de ska den väl känna av själv lr???

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem

Förmodligen symboliserar blå en kanal och svart en kanal, alltså sätt en i blå och en i svart å se vad bios rapporterar då!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Jag satte in dom så som du sam mitrix allt på "fel" sätt, men det märkte inte ens bios!

Visa signatur

[Piikmiin]

Permalänk
Medlem

testat att stoppa dom i dom svarta?

Visa signatur

Opteron 146/CABYE 0540FPBW @ 2950Mhz, 1.525v | 2*512Mb Twinmos SP 3500 |Leadtek 6800LE 12/6 422/936 | ASRock 939Dual-SATA2 |

Permalänk

jag har samma problem fast andra hårdvaror . har prövat alla portart men inget ger mig dual .. skit mysko

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christhebalrog
de ska inte sitta precis intill varandra. har du t.ex. blå-blå-svart-svart, så skall det se ut: minne-tom-minne-tom. gör det på alla datorer jag har sett...

mitt epox ska de sitta intill varandra för dual channel.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz