wtf? kan 7.63GB stämma?

Permalänk
Medlem

wtf? kan 7.63GB stämma?

Är det så att windows är ett riktigt dåligt OS och får partitionen C:/ att uppta mer och mer utrymme tills hårddisken är full??

- Fakta-
Totalt utrymme C:/ 8 GB
Använt utrymme 7.63 GB

Document & Settings 4.40GB
Programkatalog 465MB
Windowskatalog 2.34GB

Obs! program installeras på E:/ som är en partition på 30GB
Inget nedladdat i tredjepartform installeras medvetet på C:/
för att skydda integriteten av just C:/
För övrigt använder jag mig av:
Sygate Firewall, WinSp2 Firewall, Ad-aware Ad-watch monitor, Microsoft Anti-spyware real-time protection och till sist Avast! 4 med aktiva real-time moduler (hårddisk, web, P2P, Messenger, Network, Outlook, Internet-mail)

Någon som har en idé?
Thanks!

Permalänk
Medlem

Vad har du egentligen i Document and Settings? Min tar endast upp ca 100 mb. Har du andra användare på datorn som kanske laddat ner något till sina "Mina Dokument"?

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Medlem

no idea

Finns bara en användare, utöver administratör. Så inget borde hamna i den mappen.
Ok, något är jävligt fel med den katalogen kan jag konstatera

Permalänk
Medlem

Re: no idea

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PoopI
Finns bara en användare, utöver administratör. Så inget borde hamna i den mappen.
Ok, något är jävligt fel med den katalogen kan jag konstatera

Prova att kolla upp den mappen med t.ex diskdata så du ser vad exakt som tar upp utrymmet

http://www.diskdata.com/default.htm

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

enkelt att kolla...
start / sök / filer eller mappar / storlek
ev. annan sökväg under xp...

sök på allt över 14meg, så lär du få svaret inom 30sek

Permalänk
Medlem

Högerklicka på "C:" i "Den här datorn".
Välj "Egenskaper".
Klicka på "Disk rensning" nedanför till höger om cirkeldiagramet.
Bocka i allt utom "Packa gammla filer".
Välj "OK".

Kolla sedan hur det blir efter detta.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem

Du har förmodligen en massa browser cache, minnesdumpar och likande i Document & Settings. Min är ca 30MB, din är 4.4GB

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Du har förmodligen en massa browser cache, minnesdumpar och likande i Document & Settings. Min är ca 30MB, din är 4.4GB

Å en och annan fil i Temp-mappen.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Öppna bara documents and settings och tryck alt+enter på varje mapp efter att du valt "visa dolda filer", så ska du se att det är temp-mappen som spökar. Varför har du två brandväggar?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Vadå, min doc & settings är på 11gb och då har jag ändå bara en hårddisk på 40gb.

Liksom mig kanske han faktiskt är en av de få som använder Min Musik, Mina Bilder och Mina Videor.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar

Lite roligt med browser cache och temp-mappen där. Skulle bli förvånad om jag hittade 4gig i den.
Tömmer browser cache varje gång Firefox avslutas, och temp-mappen via annat progg.

Har iaf lokaliserat vad som tar upp mest:

--Document & Settings
|-- All users
|-- Application Data
|--- Microsoft <---- Denna! 4.04GB!!!

skit mä! finns bara skrot i den mappen, fast har ingen aning om den är vital del. Tänker inte "del" den iaf =D

Just det, råkade ut för en systemkrasch när jag bootade upp datorn första gången idag, pga 34mb ledigt utrymme på C:/ . Efter att ha bootat igen så hade jag hela 812MB ledigt... eh!?

Va det gäller två Firewalls så är det bara för att vara häftig
nä men, jag att två är bättre än en. Sygate har dessutom fler funktioner än M$ firewall

Permalänk

du kanske har något på skrivbordet...

Edit: min är 18,5 GB!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
du kanske har något på skrivbordet...

Edit: min är 18,5 GB!!

Så ägd...

Permalänk
Hedersmedlem

Vad ligger i MS-mappen där då? Bara skräp säger inte så mycket

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Så ägd...

kan bero på att jag har ganska mycket liggande i en mapp på skrivbordet!!!

Permalänk
Medlem

Allt som du får i outlook hamnar ju där, prova deleta alla gamla epost å liknande. Kan göra några hundra mb...

Permalänk

Diskrensning -> Fler alternativ -> Ta bort gamla systemåterställningspunkter.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk

Så här ska det se ut tycker jag

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

HAHA WTF!?!?
lokaliserade vilken fil som är onödigt stor

Dr Watson ----> drwtsn32.log

Går att ta bort utan problem eller?

PS. Kapten0, ägd? Är det Din syn på konstruktiva inlägg som hjälper folk med problem? Fortsätt gärna fylla trådarna med meningslöst svammel. NoOb

Problem löst!
Om det finns fler som vill stänga av sin dr watson loggning, utför följande:

To turn off the Dr Watson debugger, apply the following Windows NT / Windows 2000 / Windows XP registry hack:

Hive: HKEY_LOCAL_MACHINE
Key: SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AeDebug
Name: Auto
Type: REG_DWORD
Value: 0 disable
Value: 1 enable

To re-enable Dr Watson, you can change Auto back to 1 or from the command line type drwtsn -i.

Och tag bort .log för att frigöra utrymme

Permalänk
Hedersmedlem

Ett alternativ är att ha ett stabilt system. Eftersom minnesdumparna sker när hela systemet går ner så..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem

Har för mig de tog bort dr. watson i XP. Iaf in den installation av server 2003 jag sitter på så finns det inte, men det kanske försvann med nLite.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte en sak en gång. vet inte exakt varför eller under vilka förutsänningar, men ibland när man kopierar filer över nätverk genom en vanlog copy paste i windows, så görs en kopia av alla filer och lägs i temp. Dessa raderas inte sedan förens man tar brt dom manuellt. Hände mig när jag kopierade några större film filer av en kompis.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PoopI
HAHA WTF!?!?
lokaliserade vilken fil som är onödigt stor

Dr Watson ----> drwtsn32.log

Går att ta bort utan problem eller?

PS. Kapten0, ägd? Är det Din syn på konstruktiva inlägg som hjälper folk med problem? Fortsätt gärna fylla trådarna med meningslöst svammel. NoOb

Problem löst!
Om det finns fler som vill stänga av sin dr watson loggning, utför följande:

To turn off the Dr Watson debugger, apply the following Windows NT / Windows 2000 / Windows XP registry hack:

Hive: HKEY_LOCAL_MACHINE
Key: SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AeDebug
Name: Auto
Type: REG_DWORD
Value: 0 disable
Value: 1 enable

To re-enable Dr Watson, you can change Auto back to 1 or from the command line type drwtsn -i.

Och tag bort .log för att frigöra utrymme

Hmm... tror inte att jag orkar bry mig om din åsikt då du är reggad igår och då ser jag inte dig som en vettig person att lyssna på...
NoOb?? Gissar på att du är en dumm cs gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Hmm... tror inte att jag orkar bry mig om din åsikt då du är reggad igår och då ser jag inte dig som en vettig person att lyssna på...
NoOb?? Gissar på att du är en dumm cs gamer.

Tro/gissa är att icke veta.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Hmm... tror inte att jag orkar bry mig om din åsikt då du är reggad igår och då ser jag inte dig som en vettig person att lyssna på...
NoOb?? Gissar på att du är en dumm cs gamer.

Huh? Orkar du inte bry dig om hans åsikt för att han registrerade sig igår? Varför?

Själv skriver du "så ägd...", så jag tror du också är "en dumm cs gamer".

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem

Grattis.. om du har en lillebror som just börjat utforska porrvärlden har du nog problemet där. har för mig dr watson är en spyware? tror mitt nod32 tog bort en sådan fil innan idag

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Hedersmedlem

Dr Watson är ett felsökningsprogram (eller nåt) från microsoft...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Permalänk
Medlem

Min (C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Microsoft\) är 9,85MB

Visa signatur

must!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Där ser man. Ja då verkar det finnas i XP då.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG