Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Man förstör ögonen med sånna då ifall du ser på en punkt som är nära tex en vanlig skärm hela dagarna utan att titta bort ibland och fokusera på nåt utanför fönstret eller liknande så bli musklerna i ögonen förslappade. Jag fick en utskällning av min optiker när han testade mina ögons funktion och reaktion.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Vill du ha sabbade ögon så visst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Nä det är inte bara att gå och göra ögongympa.

Min ögonläkare sa åt mig att jag ska helst bara stirra på skärmen i max 5 min åt gången och sen 10 sekunder på ett objekt 10 meter bort. Gör jag så så kanske min muskelatur bakom ögonen blir återställd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Ögonläkaren sa till mig att det spelar ingen roll om amn sitter 2 eller 12 timmar vid skärmen man ska inte titta på ett objekt så nära mer än 5min åt gången.

Sen brukar jag vara ute ganska mycket när det inte regnar..:) Jag har ett intresse som är större än datorn och de tär fiske samt min cykel..:)

...och min ögonläkare säger att det räcker med att fokusera på något längre bort än 6 meter i någon minut var fjärde timme...

Vad säger det oss? Att man inte ska ta den lokala glasögondealern helt ordagrant utan försöka se till flera källor.

Det du säger är inte nödvändigtvis falsk, men du säger det på ett sådant sätt att det bara framstår som skräckpropaganda. Propaganda som dessutom verkar ha en och endast en källa, dvs hängett åt auktoritetstro.

För det första beror ögonens belastning på vad det är för fokuseringsavstånd i dessa glasögonskärmar. Det är inte alls säkert att de är byggda så att ögonen måste fokusera på det egentliga avståndet (det är rent av mycket troligt att det inte är så). För det andra trycks det inte finnas belägg på att närfokusering skadar friska eller normala ögon. Att använda ögonens musker för extrem närfokusering tröttar säkert ögats muskler men inte mycket mer än så. Kanske kan en effekt uppstå över så lång tid att det ändå inte är intressant (t.ex. längre än en normal livstid).

Att man sabbar ögonen eller att det ens skulle vara fatalt för långtidsanvändning är således mer än bara överdrivet. Ja, troligen inte sant alls.

http://www.eyehealth.com/info/eye%20care%20facts%20and%20myth...
http://www.grandtimes.com/eyes.html
http://www.99main.com/~charlief/vi/myths.html

(om jag stöter på ordentliga källor från någon forskningsrapport e.dyl, och tråden har ett intresse så återkommer jag givetvis.)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Man förstör ögonen med sånna då ifall du ser på en punkt som är nära tex en vanlig skärm hela dagarna utan att titta bort ibland och fokusera på nåt utanför fönstret eller liknande så bli musklerna i ögonen förslappade. Jag fick en utskällning av min optiker när han testade mina ögons funktion och reaktion.

En liten fråga varför blir dem det?
Man kollar ju runt på saker kanske inte så mycket på banners men, muspekaren ibalnd etc, men avståndet är ungefär detsamma.
Så spel borde vara bättre för ögat än vanlig surfing på grund av att det upplevs ett djup i bilden.Varför inte mer 3d upplevelser i vanliga sidor.Så ens ögon blir mindre förstörda, fast optikern kanske ska ha sitt =/

Men å andra sidan så går man ju på wc, hämtar krubb plockar lite med grejs fibblar kollar teve.

För en gångs skull håller jag med MBY synd att framtidsforumet las ned, nu verkar hela iden med ett övrigt forum lagts på is =/

Men hela denna iden med att ha en TFT skärm intryckt i nyllet verkar onödigt jobbig, vad är det härnäst en keps och snurrmössa som kopplas till USB för att hålla bra kylning på huvudet.
Jag är skeptisk till sådana här saker, jippo grejer utan mer funktion, säljer Leadtek för lite eller för mycket grafikkort, onödiga utsväningar

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk

Orka dilla om att ögonen förstörs ;D klart man ska gå runt med sånna brillor o glassa runt... om ögonen blir sabbade e det ju bara o tejpa fast en webbkamera på huvudet eller dylikt o koppla till brillorna!

Visa signatur

q[X_x]p Den som inte kan hata kan inte heller älska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rastplats
Orka dilla om att ögonen förstörs ;D klart man ska gå runt med sånna brillor o glassa runt... om ögonen blir sabbade e det ju bara o tejpa fast en webbkamera på huvudet eller dylikt o koppla till brillorna!

lol. dagens

Permalänk
Medlem

mm vackert.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rastplats
Orka dilla om att ögonen förstörs ;D klart man ska gå runt med sånna brillor o glassa runt... om ögonen blir sabbade e det ju bara o tejpa fast en webbkamera på huvudet eller dylikt o koppla till brillorna!

Lätt skönaste kommentaren ;D

Visa signatur

Burk 1: Asus A8NE - Amd Athlon64 3800+ - Ati x850xt - 1024 DDR400 - 250gb SATA (7200rpm 8mb)

Burk 2: Nått Intel MB - P4 1,5 Ghz - Geforce 3 64mb - 256 Rambus 800 - 80 Gb (7200rpm).

Permalänk
Medlem

Nästa steg blir ju att ha halvt transparenta så att man kan ha när man kör bil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

För det första beror ögonens belastning på vad det är för fokuseringsavstånd i dessa glasögonskärmar. Det är inte alls säkert att de är byggda så att ögonen måste fokusera på det egentliga avståndet (det är rent av mycket troligt att det inte är så).
För det andra trycks det inte finnas belägg på att närfokusering skadar friska eller normala ögon. Att använda ögonens musker för extrem närfokusering tröttar säkert ögats muskler men inte mycket mer än så. Kanske kan en effekt uppstå över så lång tid att det ändå inte är intressant (t.ex. längre än en normal livstid).

Hur gör man för att sätta fokus bortom det egentliga avståndet?

I vilket fall: 432 x 240 går fetbort! Det räcker helt enkelt inte till.
Dubbla det så kan vi börja snacka

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Hur gör man för att sätta fokus bortom det egentliga avståndet?

I vilket fall: 432 x 240 går fetbort! Det räcker helt enkelt inte till.
Dubbla det så kan vi börja snacka

Lins(er) framför skärmen sätter fokus på avstånd.
För övrigt visade Sanyo glasögonskärmar på CeBit för några år sedan, som hade VGA eller högre upplösning. Minns inte vilket, men de var fullt fungerande och kopplade till datorer, och windows desktop var inte överdrivet trångt. Lätta och smidiga, och där skärmen kunde fällas undan om man ville se verkligheten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ah, förstås - borde tänkt på det Thx.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vart kan man köpa sånna där?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är väldigt obekvämt med glasögon - och upplösningen är alldeles för låg... Men visst kul leksak för den med för mycket pengar...

Visa signatur

//danne