Egen liten server, räcker detta och hur gör jag

Permalänk
Medlem

Egen liten server, räcker detta och hur gör jag

Har nyss börjat leka med Debian och älskar systemet så nu ska jag smälla upp den där lilla ssh burken jag alltid har velat ha. Men nu kommer då frågorna. Funkar det med min gamla burk? Datorn i fråga är en gammal IBM med 233MHz och 96MB RAM. Den ska typ bara agera irc-klient åt mig och brorsan till att börja med (programmet ifråga är då irssi-text).

Tänkte även koppla den till stereon och på något sätt få musik från min dator att spelas upp på den. Detta borde väl gå att fixa med Samba och valfri mediaspelare? Kan inget om samba men det ligger på min to-do list, ska bara fixa resten av grejorna först

Frågorna är då följande:

Räcker burken?
Är det svårt med SSH? Finns det några bra guider?
Duger Debian till mina behov? (Vore enklast om det vore så eftersom jag känner mig mest hemma i den disten)
Finns det några kända problem med IBM-Aptiva datorer och linux?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Debian+xampp borde täcka dina behov alldeles utmärkt. SSH är inte speciellt svårt om du bara vill ha det som fjärrinloggning. Vad gäller det sistnämda har jag aldrig prövat, min spontana reaktion är airtunes, men det kräver nog en hel del pillande det också.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

1. Burken räcker helt klart.
2. SSH är inte svårt, det följer med i installationen av Debian.
3. Debian kommer att fungera bra.
4. Vet ej.

Ett tips som musikspelare är playmp3list (http://rucus.ru.ac.za/~urban/projects/playmp3list/).
För att fixa samba kör du "apt-get install smbfs", sen kan du montera utdelningen från din dator med nåt i den här stilen:
mount -t smbfs //ip-till-din-dator/musik/ /mnt/musik

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk

SSH vad är det ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
SSH vad är det ?

SÖK?

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk
Medlem

secure shell

STFW

EDIT: Fan att man alltid ska vara tvåa att flejma folk...

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk

Jepp jag gjorde det på google men det ända jag fick fram var att det har med fildelning och göra typ på ett säkert sätt eller.

Permalänk
Medlem

man ssh

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helmutt
STFW

???

Vad betyder det?

Ok för RTFM alltså det förstår jag, men den här var ny.

OnT: Tack för alla svar, ska ge mig på detta projekt så snart som möjligt.

Haffe: Varför bör jag ha xampp? kollade upp det och det verkar ju vara en webbserver eller nått?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Du kan köra tex mpd på servern och kontrollera det via tex ett web-interface. Snackar om musikuppspelning nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
???

Vad betyder det?

Ok för RTFM alltså det förstår jag, men den här var ny.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av henrikk
SÖK?

En tokning är "Schweizerische Technische Fachschule Winterthur", enligt www.stfw.com

Det Helmutt försöker säga är dock troligen "search the fucking web".

Permalänk
Medlem

Re: Egen liten server, räcker detta och hur gör jag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Har nyss börjat leka med Debian och älskar systemet så nu ska jag smälla upp den där lilla ssh burken jag alltid har velat ha. Men nu kommer då frågorna. Funkar det med min gamla burk? Datorn i fråga är en gammal IBM med 233MHz och 96MB RAM. Den ska typ bara agera irc-klient åt mig och brorsan till att börja med (programmet ifråga är då irssi-text).

Tänkte även koppla den till stereon och på något sätt få musik från min dator att spelas upp på den. Detta borde väl gå att fixa med Samba och valfri mediaspelare? Kan inget om samba men det ligger på min to-do list, ska bara fixa resten av grejorna först

Frågorna är då följande:

Räcker burken?
Är det svårt med SSH? Finns det några bra guider?
Duger Debian till mina behov? (Vore enklast om det vore så eftersom jag känner mig mest hemma i den disten)
Finns det några kända problem med IBM-Aptiva datorer och linux?

För att summera, den burken kommer att räcka gott och väl åt lite SSH'ande och IRC'ande för dig och din brorsa.

Jag har kört liknande sysslor på betydligt blygsammare burkar och det har gått alldeles utmärkt.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.